Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

≈коном≥ка п≥дприЇмства > ќсновн≥ ≥нструменти ф≥нансового анал≥зу та њх використанн¤ на украњнських п≥дприЇмствах


Ќа друге п≥вр≥чч¤ 1999 року передбачаЇтьс¤ у середньому зростанн¤ ц≥н на послуги п≥дприЇмства УCustom OfficeФ у 1,26 рази. Ѕ≥льша частина цього зростанн¤ припадатиме на вересень-жовтень, коли зак≥нчитьс¤ сезон в≥дпусток ≥ на ринку в≥дбуватиметьс¤ традиц≥йне пожвавленн¤. ќдночасно з цим у другому п≥вр≥чч≥ поточного року кер≥вництво ф≥рми запланувало зб≥льшити зароб≥тню платню брокер≥в та найн¤ти ще двох; у другому п≥вр≥чч≥ також зростуть оф≥сн≥ витрати. ¬се це разом п≥двищить соб≥варт≥сть наданн¤ послуг на 15%. ѕлануЇтьс¤ також розширити наданн¤ послуг обох тип≥в на 7%.

Ќижче наведена формула, ¤ка визначаЇ, ¤ким чином зм≥нитьс¤ рентабельн≥сть продукц≥њ (в даному випадку наданн¤ послуг) п≥д впливом зм≥ни ц≥н на продукц≥ю та ц≥н на ресурси, ¤к≥ використовуютьс¤ п≥дприЇмством, тобто формують соб≥варт≥сть продукц≥њ1 : р1 = р0 - (1 + р0 )( 1 - ≥п /≥р )

де р1 - коеф≥ц≥Їнт рентабельност≥ продукц≥њ при зм≥н≥ ц≥н на продукц≥ю та ц≥н на ресурси, що формують соб≥варт≥сть продукц≥њ;

р0 - коеф≥ц≥Їнт рентабельност≥ продукц≥њ до зм≥ни ц≥н;

≥п - ≥ндекс зм≥ни в≥дпускних ц≥н на продукц≥ю;

≥р - ≥ндекс зм≥ни в≥дпускних ц≥н на ресурси, ¤к≥ формують соб≥варт≥сть продукц≥њ.

 ористуючись ц≥Їю формулою ф≥нансов≥ в≥дд≥ли п≥дприЇмств визначають базову рентабельн≥сть продукц≥њ своњх п≥дприЇмств, тобто рентабельн≥сть ¤ка б склалас¤ на п≥дприЇмств≥ ¤кби воно працювало в наступному пер≥од≥ з незм≥нними показниками обс¤гу виробництва, наданн¤ послуг тощо, але в умовах ц≥ноутворенн¤ наступного пер≥оду.

ѕовертаючись до числових даних ф≥рми УCustom OfficeФ та п≥дставл¤ючи њх у вищенаведене р≥вн¤нн¤, ми можемо розрахувати планову рентабельн≥сть ф≥рми на друге п≥вр≥чч¤ 1999 року: р1 = 0,43 - 1,43(1 - 1,26/1,15) = 0,56

“обто планова рентабельн≥сть ф≥рми становить 56%.

Ќа третьому, заключному етап≥ плануванн¤ прибутку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (в даному випадку наданн¤ послуг) анал≥тичним методом розрахунок зд≥йснюють таким чином:

повна соб≥варт≥сть наданн¤ послуг у базовому пер≥од≥ (перше п≥вр≥чч¤ 1999 р.)

$18050

темп зростанн¤ реал≥зац≥њ у плановому пер≥од≥

1,07

≥ндекс зростанн¤ ц≥н на ресурси

1,15

повна соб≥варт≥сть планового пер≥оду у ц≥нах та умовах планового пер≥оду (–.1x–.2x–.3)

$22211

 оеф≥ц≥Їнт плановоњ рентабельност≥ ф≥рми

0,56

прибуток в≥д наданн¤ послуг за планом у другому п≥вр≥чч≥ 1999 р. (–.5x–.4)

$12438

јнал≥тичний метод плануванн¤ прибутку п≥дприЇмств грунтуЇтьс¤ на вивченн≥ фактор≥в, ¤к≥ визначають р≥вень прибутку та рентабельност≥ у базовому пер≥од≥ (у вищенаведеному приклад≥ - перше п≥вр≥чч¤ 1999 р.), врахуванн≥ њх, а також ≥нших фактор≥в (зм≥на обс¤г≥в реал≥зац≥њ, соб≥вартост≥ тощо), ¤к≥ повинн≥ мати м≥сце в плановому пер≥од≥. ¬икористовуючи цей метод, кер≥вництво п≥дприЇмств може приймати р≥шенн¤ з б≥льшим ступенем впевненост≥ в дос¤гненн≥ своњх ц≥лей, зменшуючи таким чином економ≥чний ризик.

–озд≥л I≤≤ јнал≥з ф≥нансових результат≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства

І 1. ‘ормуванн¤ та розпод≥л ф≥нансових результат≥в п≥дприЇмства

ѕоказники ф≥нансових результат≥в характеризують абсолютну ефективн≥сть господарюванн¤ п≥дприЇмства. Ќайважлив≥ш≥ серед них Ї показники прибутку, ¤кий в умовах ринковоњ економ≥ки складаЇ основу економ≥чного розвитку п≥дприЇмства. «ростанн¤ прибутку створюЇ ф≥нансову базу дл¤ самоф≥нансуванн¤, розширеного виробництва, розв`¤занн¤ соц≥альних проблем та задоволенн¤ матер≥альних проблем трудових колектив≥в. «а рахунок прибутку також виконуЇтьс¤ частина зобов`¤зань п≥дприЇмства перед бюджетом, банками та ≥ншими п≥дприЇмствами та орган≥зац≥¤ми. “аким чином показники прибутку стають найважлив≥шими дл¤ оц≥нки виробничоњ та ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. ¬они характеризують ступ≥нь його д≥ловоњ активност≥ та ф≥нансового благополучч¤. Ќа основ≥ прибутку визначаЇтьс¤ р≥вень в≥ддач≥ авансованих кошт≥в та дох≥дн≥сть вкладень в активи даного п≥дприЇмства.

 ≥нцевий ф≥нансовий результат д≥¤льност≥ п≥дприЇмства - це його балансовий прибуток або збитки, що ¤вл¤Ї собою алгебрањчну суму результату в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг); результату в≥д ≥ншоњ реал≥зац≥њ; сальдо дох≥д≥в та витрат в≥д позареал≥зац≥йних операц≥й. ‘ормал≥зований розрахунок балансового прибутку можна подати у вигл¤д≥ формули:

Pб=Pр±P≥н±Pпз

ƒе:

Pб - балансовий прибуток або збитки;

Pр - результат (прибуток або збитки) в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг);

P≥н - результат в≥д ≥ншоњ реал≥зац≥њ: прибуток (збитки в≥д реал≥зац≥њ основних фонд≥в та ≥ншого майна п≥дприЇмства;

Pпз - сальдо дох≥д≥в та витрат в≥д позареал≥зац≥йних операц≥й.

–езультат в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг) визначаЇтьс¤ за наступним розрахунком:

Pр=Np-Sp-Pпдв-Pј

ƒе:

Np - виручка в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг);

Sp - витрати на виробництво реал≥зованоњ продукц≥њ (роб≥т, послуг);

Pпдв - податок на додану варт≥сть (ѕƒ¬);

Pј - акцизи, спец≥альний податок та експортн≥ збори.

ќсновними завданн¤ми анал≥зу ф≥нансових результат≥в д≥¤льност≥ Ї оц≥нка динам≥ки показник≥в прибутку, грунтовност≥ утворенн¤ та розпод≥ленн¤ њх фактичноњ величини; ви¤вленн¤ та вимирюванн¤ д≥њ р≥зних фактор≥в на прибуток; оц≥нка можливих резерв≥в подальшого росту прибутку на основ≥ оптим≥зац≥њ обс¤г≥в виробництва та накладних витрат.1

“еоретичною базою економ≥чного анал≥зу ф≥нансових результат≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства Ї усталена дл¤ вс≥х п≥дприЇмств незалежно в≥д форми власност≥ Їдина модель господарчого механ≥зму п≥дприЇмства, заснована на оподаткуванн≥ прибутку в умовах ринковоњ економ≥ки, ¤ка по сут≥ Ї моделлю формуванн¤ та розпод≥лу ф≥нансових результат≥в.

І 2. јнал≥з р≥вн≥в, динам≥ки та структури ф≥нансових результат≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства.

¬елика к≥льк≥сть показник≥в, що характеризують ф≥нансов≥ результати д≥¤льност≥ п≥дприЇмства, створюЇ методичн≥ ускладненн¤ њх системного розгл¤ду. –≥зниц¤ у призначенн≥ показник≥в ускладнюЇ виб≥р з них кожним учасником товарного обм≥ну тих з них, що в найб≥льш≥й м≥р≥ задов≥льн¤ють його потреби в ≥нформац≥њ про реальний стан даного п≥дприЇмства. јдм≥н≥страц≥ю п≥дприЇмства, наприклад, ц≥кавить величина отриманого пробутку та його структура, а також фактори, що впливають на њњ величину. ѕодатков≥ ≥нстанц≥њ зац≥кавлен≥ в отриманн≥ достов≥рноњ ≥нформац≥њ про вс≥ складов≥ балансового прибутку: прибутку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ, прибутку в≥д реал≥зац≥њ майна, позареал≥зац≥йних результатах д≥¤льност≥ п≥дприЇмства та ≥н. јнал≥з кожноњ складовоњ прибутку п≥дприЇмства маЇ конкретний характер, тому в≥н дозвол¤Ї установникам та акц≥онерам вибирати напр¤мки актив≥зац≥њ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. ≤ншим учасникам ринкових в≥дносин анал≥з прибутку дозвол¤Ї виробити необх≥дну стратег≥ю повед≥нки, спр¤мовану на м≥н≥м≥зац≥ю втрат та ф≥нансового ризику в≥д ≥нвестуванн¤ у дане п≥дприЇмство.

ќбов`¤зковими елементами ф≥нансового анал≥зу д≥¤льност≥ п≥дприЇмства Ї досл≥дженн¤ динам≥ки та структури ф≥нансових результат≥в його д≥¤льност≥, приклад ¤кого наведено у таблиц≥ 3.1. (див. ƒодаток 3.), де проанал≥зовано прибуток в≥дкритого акц≥онерного товариства Уѕол≥граф- оллег≥умФ ( ињв, ”крањна).

ƒан≥, ¤к≥ м≥ст¤тьс¤ в таблиц≥ 3.1. св≥дчать про те, що у зв≥тному пер≥од≥ п≥дприЇмство зб≥льшило виручку в≥д реал≥зац≥њ, водночас зб≥льшивши виробнич≥ витрати, при чому в≥дносний прир≥ст витрат перевищуЇ прир≥ст реал≥зац≥њ. Ѕалансовий прибуток скоротивс¤ на 13%. Ќегативним фактором скороченн¤ балансового прибутку ви¤вилос¤ зменшенн¤ реал≥зац≥њ за рахунок обс¤гу реал≥зац≥њ та в≥дносне зростанн¤ витрат на виробництво продукц≥њ.

І 3. ‘акторний анал≥з прибутку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (роб≥т, послуг)

¬ загальному випадку на величину прибутку в≥д реал≥зац≥њ товарноњ продукц≥њ впливають так≥ фактори, ¤к зм≥на обс¤г≥в реал≥зац≥њ, структури продукц≥њ, в≥дпускних ц≥н на реал≥зовану продукц≥ю, ц≥н на сировину, тариф≥в на електроенерг≥ю та перевезенн¤. ћетодику формал≥зованого розрахунку факторних вплив≥в на прибуток в≥д реал≥зац≥њ можна показати на наступних прикладах:

1. –озрахунок загальноњ зм≥ни прибутку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (DP):

DP=–1 - –0,

де: –1 - прибуток за зв≥тний пер≥од;

–0 - прибуток за базисний пер≥од.

2. –озрахунок впливу на прибуток зм≥ни в≥дпускних ц≥н на реал≥зовану продукц≥ю (D–1):

D–1 = Np1 - Np1,0 = Sp1q1 - Sp0q1,

де: Np1 = Sp1q1 - реал≥зац≥¤ у зв≥тному пер≥од≥ за ц≥нами зв≥тного пер≥оду (p - ц≥на товару; q - к≥льк≥сть товар≥в);

Np1,0 = Sp0q1 - реал≥зац≥¤ у зв≥тному пер≥од≥ за ц≥нами базисного року.

3. –озрахунок впливу на прибуток зм≥н в обс¤з≥ продукц≥њ (D–2) (власне обс¤гу продукц≥њ в оц≥нц≥ по планов≥й (базов≥й) соб≥вартост≥):

D–2 = P0K1 - P = P0(K1-1),

де: P0 - прибуток базисного пер≥оду;

K1 - коеф≥ц≥Їнт зростанн¤ обс¤гу реал≥зац≥њ продукц≥њ;

K1 = S1,0/S0,

де: S1,0 - фактична соб≥варт≥сть реал≥зованоњ продукц≥њ за зв≥тний пер≥од в ц≥нах та тарифах базисного пер≥оду;

S0 - соб≥варт≥сть базисного пер≥оду.

4. –озрахунок впливу на прибуток зм≥н в обс¤з≥ продукц≥њ, зумовлений зм≥нами в структур≥ продукц≥њ (D–3):

D–3 = P0(K2- K1),

де: K2 - коеф≥ц≥Їнт зростанн¤ обс¤гу реал≥зац≥њ в оц≥нц≥ по в≥дпускним ц≥нам;

K1 =N1,0/N0,

де: N1,0 - реал≥зац≥¤ у зв≥тному пер≥од≥ за ц≥нами базисного пер≥оду;

N0 - реал≥зац≥¤ у базисному пер≥од≥.

5. –озрахунок впливу на прибуток економ≥њ в≥д зниженн¤ соб≥вартост≥ продукц≥њ (DP4):

DP4=S1,0 - S1,

де: S1,0 - соб≥варт≥сть реал≥зованоњ продукц≥њ за зв≥тний пер≥од за ц≥нами та умовами базисного пер≥оду;

S0 - фактична соб≥варт≥сть реал≥зованоњ продукц≥њ базисного пер≥оду.

6. –озрахунок впливу на прибуток зм≥н соб≥вартост≥ за рахунок структурних зсув≥в у склад≥ продукц≥њ (DP5):

DP5=S0K2 Ц S1,0

ќкремим розрахунком за даними бухгалтерського обл≥ку визначаЇтьс¤ вплив на прибуток зм≥н ц≥н на матер≥али та тариф≥в на послуги (DP6), а також економ≥њ викликаноњ порушенн¤м господарськоњ дисципл≥ни (DP7). —ума факторних в≥дхилень даЇ загальну зм≥ну прибутку:

7

DP=S DP≥ .

≥=1

де: DP - загальна зм≥на прибутку;

DP≥ - зм≥на прибутку за рахунок ≥-го фактора.

¬ таблиц≥ 3.2 (див. ƒодаток 3.) подано факториний розпод≥л прибутку в≥дкритого акц≥онерного товариства Уѕол≥граф- оллег≥умФ ( ињв, ”крањна). Ќа основ≥ цих даних ми можемо встановити величину њхнього впливу на прибуток.

¬изначимо ступ≥нь впливу на прибуток наступних фактор≥в:

а) зм≥ни в≥дпускних ц≥н на продукц≥ю; розраховуЇтьс¤ ¤к р≥зниц¤ м≥ж виручкою в≥д реал≥зац≥њ товарноњ продукц≥њ у д≥ючих ц≥нах та реал≥зац≥Їю у зв≥тному пер≥од≥ в ц≥нах базисного пер≥оду. ” приклад≥ даного п≥дприЇмства вона дор≥внюЇ 5290 грн. (45660-40370). ƒодаткова виручка в≥д реал≥зац≥њ була отримана в основному за рахунок п≥двищенн¤ ц≥н на пол≥граф≥чну продукц≥ю: вродовж ≤ кварталу 1999 (зв≥тний пер≥од) ц≥ни зросли приблизно на 20% пор≥вн¤но з попередн≥м пер≥одом, внасл≥док чого скоротивс¤ попит;

б) зм≥ни ц≥н на матер≥али, тариф≥в на електроенерг≥ю та перевезенн¤, тарифних ставок (оклад≥в) оплати прац≥; розраховуЇтьс¤ на основ≥ даних по соб≥вартост≥ продукц≥њ. ѕрот¤гом зв≥тного пер≥оду зб≥льшенн¤ ринкових ц≥н на пап≥р, фарбу, а також тариф≥в на транспортн≥ перевезенн¤ зумовили зростанн¤ витрат виробництва на п≥дприЇмств≥ на 3200 грн.; тарифи оплати прац≥ п≥двищилис¤ на 4500 грн., що в сум≥ призвело до зменшенн¤ прибутку на 6700 грн.;

в) порушенн¤ господарськоњ дисципл≥ни; встановлюютьс¤ на основ≥ анал≥зу економ≥њ, утвореноњ в насл≥док порушенн¤ стандарт≥в, техн≥чних умов, невиконанн¤ плану заход≥в по оплат≥ прац≥, техн≥ц≥ безпеки та ≥н. ¬продовж зв≥тного пер≥оду на п≥дприЇмств≥ не ви¤влено додаткового прибутку в насл≥док перел≥чених причин;

г) зб≥льшенн¤ обс¤гу продукц≥њ в оц≥нц≥ по базисн≥й повн≥й соб≥вартост≥ (власне обс¤гу продукц≥њ); вираховують коеф≥ц≥Їнт зростанн¤ обс¤гу реал≥зац≥њ продукц≥њ в оц≥нц≥ по базисн≥й соб≥вартост≥. ¬ даному приклад≥ в≥н дор≥внюЇ 1,210649 (31450 : 25730). ѕот≥м зд≥йснюють корегуванн¤ базисного прибутку ≥ вираховують з нього базисну величину прибутку:

10320 ×1,210649 = 2174 грн.;

д) зб≥льшенн¤ обс¤гу продукц≥њ за рахунок структурних зсув≥в у склад≥ продукц≥њ; розрахунок зводитьс¤ до визначенн¤ р≥зниц≥ м≥ж коеф≥ц≥Їнтом приросту обс¤гу реал≥зац≥њ в оц≥нц≥ по в≥дпускним ц≥нам та коеф≥ц≥Їнтом зростанн¤ обс¤гу реал≥зац≥њ продукц≥њ в оц≥нц≥ по базисн≥й соб≥вартост≥. –езультат розрахунку:

10320(40370/36050 - 31150/25730) = - 937 2174 грн.;

Ї) зменшенн¤ витрат на 1 грн. продукц≥њ; виражаЇтьс¤ р≥зницею м≥ж базисною повною соб≥варт≥стю фактично реал≥зованоњ продукц≥њ та фактичною соб≥варт≥стю, вирахуваною з врахуванн¤м зм≥ни ц≥н на матер≥альн≥ та ≥нш≥ ресурси та причин пов`¤заних з порушенн¤ми господарськоњ дисципл≥ни. ” випадку видавничо-пол≥граф≥чного центру Уѕол≥граф- оллег≥умФ цей вплив становив у зв≥тному пер≥од≥ 1431 грн. (31150-29719);

е) зм≥на соб≥вартост≥ за рахунок структурних зм≥н у склад≥ продукц≥њ; обчислюЇтьс¤ пор≥вн¤нн¤м базисноњ повноњ соб≥вартост≥, скорегованоњ на коеф≥ц≥Їнт зростанн¤ обс¤гу продукц≥њ, з базисною повною соб≥варт≥стю фактично реал≥зованоњ продукц≥њ: 1,119833×25730 - 31150 = -2337.

«агальне в≥дхиленн¤ прибутку на п≥дприЇмств≥ пор≥вн¤но з базисними пер≥одом становить -1079 грн. (9241 - 10320), що в≥дпов≥даЇ сум≥ факторних вплив≥в.

–езультати розрахунк≥в можна представити у вигл¤д≥ зв≥ту впливу фактор≥в на прибуток в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ (грн.):

ѕоказники —ума

«агальне в≥дхиленн¤ прибутку -1079

«окрема за рахунок фактор≥в:

а) зм≥на ц≥н на продукц≥ю 5290

в) зм≥на ц≥н на матер≥али та тариф≥в -6700

г) порушенн¤ господарськоњ дисципл≥ни -

д) зм≥на обс¤гу продукц≥њ 2174

Ї) зм≥на структури продукц≥њ -937

е) зм≥на р≥вн¤ витрат (режиму економ≥њ) 1431

е) зм≥на структури витрат -2337

як показав факторний анал≥з прибутку, найсуттЇв≥шим фактором скороченн¤ прибутку у зв≥тному пер≥од≥ стало зростанн¤ ц≥н на матер≥али та тариф≥в зароб≥тноњ плати. ‘акторний анал≥з прибутку даЇ можлив≥сть встановити походженн¤ джерел його формуванн¤ (зм≥на обс¤г≥в реал≥зац≥њ, структури продукц≥њ, в≥дпускних ц≥н та ц≥н на сировину, тариф≥в на електроенерг≥ю та перевезенн¤). ‘акторний анал≥з прибутку даЇ кер≥вництву п≥дприЇмства можлив≥сть корегувати обс¤ги виробництва в залежност≥ величини впливу на прибуток тих чи ≥нших фактор≥в. “акий анал≥з даЇ можлив≥сть реально оц≥нити стан справ на п≥дприЇмств≥, досл≥джувати структуру соб≥вартост≥ ус≥Їњ випущеноњ ≥ реал≥зованоњ продукц≥њ.

І 4. √раничний анал≥з та оптим≥зац≥¤ прибутку, витрат та обс¤гу виробництва

ўе з курсу м≥кроеконом≥ки нам в≥домо, що обс¤г виробництва продукц≥њ, ц≥на продукту та витрати виробництва знаход¤тьс¤ у певн≥й функц≥ональн≥й залежност≥, ≥ тому отриманн¤ максимального прибутку можливе при певних значенн¤х цих величин. ѕри прийн¤тт≥ р≥шень, спр¤мованих на зб≥льшенн¤ прибутку п≥дприЇмства, необх≥дно враховувати прогнозован≥ величини граничного дох≥ду та граничних витрат. √раничний дох≥д, ¤к в≥домо, Ї приростом виручки в≥д реал≥зац≥њ на одиницю приросту к≥лькост≥ виробленого продукту. ¬≥дпов≥дно граничн≥ витрати дор≥внюють приросту витрат на виробництво продукц≥њ, ¤кий припадаЇ на одиницю приросту к≥лькост≥ продукту.

Ќамаганн¤ ф≥рми максим≥зувати св≥й прибуток можна представити у вигл¤д≥ наступноњ функц≥њ: R=(P*Q) - C Ѓ max.

ѕродиференц≥ювавши л≥ву та праву частини ц≥Їњ функц≥њ та прир≥вн¤вши результат до нул¤ отримуЇмо наступне сп≥вв≥дношенн¤:

d R/d Q = d (P*Q)/d Q - d C/d Q;

d (P*Q)/d Q = d C/d Q ,

де d (P*Q)/d Q - граничний дох≥д; dC/d Q - граничн≥ витрати.

«в≥дси випливаЇ, що дл¤ максим≥зац≥њ прибутку необх≥дно забезпечити р≥вн≥сть граничних витрат та граничних дох≥д≥в. ÷е сп≥вв≥дношенн¤ дозвол¤Ї в≥дшукати оптимальний розм≥р обс¤гу виробництва при в≥домих функц≥¤х попиту та витрат P=f(Q) та —=g (Q)1 .

ƒл¤ визначенн¤ вищезгаданих функц≥й у ф≥нансовому анал≥з≥ на украњнських п≥дприЇмствах все част≥ше застосовуЇтьс¤ регрес≥йний анал≥з, заснований на певн≥й к≥лькост≥ спостережень. ’оча регрес≥йний анал≥з маЇ широкий спектр застосуванн¤, головною його задачею у ф≥нансовому анал≥з≥ Ї побудова функц≥й витрат та попиту на готову продукц≥ю, а також прогнозуванн¤ на њх основ≥2 . ¬ ¤кост≥ прикладу можемо розгл¤нути побудову р≥вн¤нь виробничих витрат та попиту на продукц≥ю вищезгаданого пол≥граф≥чного центру Уѕол≥граф- олег≥умФ.

ѕобудова регрес≥йного р≥вн¤нн¤ витрат вимагаЇ розв¤занн¤ системи двох наступних р≥вн¤нь:

(1) n*a0+а1*SQi =S—i

(2) a0*SQi+а1*SQ2i = S—iQi,

де n - к≥льк≥сть спостережень;

a0 - ф≥ксован≥ витрати; а1 - зм≥нн≥ витрати на одиницю продукц≥њ;

— - сукупн≥ витрати; Q - к≥льк≥сть продукц≥њ у натуральному вираз≥.

¬ даному випадку величина сукупнх витрати (—) буде залежною зм≥нною, а величина к≥лькост≥ продукц≥њ (Q) - в≥дпов≥дно незалежною.

ƒл¤ п≥дстановки у р≥вн¤нн¤ скористаЇмос¤ даними спостережень по к≥лькост≥ вироблених рекламних буклет≥в та витратам на њх виробництво у пол≥граф≥чному центр≥ Уѕол≥граф- олег≥умФ прот¤гом перших шести м≥с¤ц≥в минулого року, коли виробництво буклет≥в зростало кожного м≥с¤ц¤. ¬ таблиц≥ 3.3. (див. ƒодаток 3) подано розрахунки складових р≥вн¤нн¤ сукупних витрат п≥дприЇмства. ѕ≥дставл¤ючи в≥дпов≥дн≥ значенн¤ у нормальн≥ р≥вн¤нн¤, ми отримуЇмо:

(1) 6*a0+а1*56000 =23450

(2) a0*56000+а1*528500000= 220350000.

–озв`¤зок системи даних р≥вн¤нь даЇ нам значенн¤ зм≥нних витрат а1 ї 0,25 грн., та ф≥ксованих витрат a0 ї1535 грн. Ќа основ≥ цих значень ми маЇмо змогу побудувати л≥н≥йну функц≥ю витрат: —=1535+0,25*Q.

јнал≥з залежност≥ м≥ж ц≥ною продукту та його к≥льк≥стю в динам≥ц≥ дозвол¤Ї обрати л≥н≥йну форму також ≥ дл¤ функц≥њ попиту: P=b0+b1Q, де нев≥дом≥ параметри b0 та b1 вираховуютьс¤ за допомогою методу найменших квадрат≥в.

(1) n* b0+b1*SQi =SPi

(2) b0*SQi + b1*SQ2i = SPiQi,

де n - к≥льк≥сть спостережень; P - ц≥на одиниц≥ продукту; Q - к≥льк≥сть продукц≥њ у натуральному вираз≥.

¬ таблиц≥ 3.4. (див. ƒодаток 3.) подано розрахунки складових р≥вн¤нн¤ попиту на продукц≥ю п≥дприЇмства (в даному випадку буклети). ѕ≥сл¤ п≥дставленн¤ в≥дпов≥дних значень з таблиц≥ у систему р≥вн¤ннь, ми маЇмо:

(1) 6* b0+b1*56000 = 5,77

(2) b0* 56000+ b1*528500000= 52620,

–озв`¤завши систему цих р≥вн¤нь отримуЇмо емп≥ричну функц≥ю попиту на буклети виробництва пол≥граф≥чного центру Уѕол≥граф- олег≥умФ: P=2,93-0,00021*Q.Ќа основ≥ р≥вн¤нь попиту та сукупних витрат тепер можна вирахувати граничн≥ витрати та граничний дох≥д, а прир≥вн¤вши њх в≥дшукати величину оптимального випуску продукц≥њ:

—=1535+0,25*Q;

P=2,93-0,00021*Q;

d(P*Q)/d*Q=2,93-0,00042*Q; dC/dQ=0,25; 2,93-0,00042*Q=0,25; Þ Q=6381.

як бачимо, оптимальний обс¤г випуску буклет≥в становить 6381 шт.

«наючи оптимальний обс¤г випуску, можна визначити оптимальну ц≥ну продукту, виручку, витрати виробництва та прибуток, ≥ п≥сл¤ цього пор≥вн¤ти њх з фактичними значенн¤ми.

“аким чином, граничний анал≥з говорить про на¤вн≥сть у п≥дприЇмства можливостей зб≥льшити прибуток на 3566 грн. за рахунок скороченн¤ неефективного виробництва буклет≥в на 4619 шт. «а цих умов витрати п≥дприЇмства при виробництв≥ буклет≥в зменшатьс¤ на 1120 грн., тобто на 37%. ќптимальна ц≥на одного буклету становитиме 1,58 грн., тобто перевищуЇ фактичне значенн¤ на 125%. –езультати граничного анал≥зу св≥дчать про виправдан≥сть п≥дн¤тт¤ ц≥н на продукц≥ю, до ¤кого вдавс¤ Уѕол≥граф- олег≥умФ у липн≥-серпн≥ минулого року. ѕрот¤гом наступних трьох м≥с¤ц≥в адм≥н≥страц≥¤ п≥дприЇмства також дек≥лька раз≥в приймала р≥шенн¤ про п≥дн¤тт¤ ц≥н, що спричин¤лос¤ р≥зким зростанн¤м виробничих витрат внасл≥док девальвац≥њ гривн≥.

як св≥дчать пор≥вн¤льн≥ дан≥ по обс¤гам виробництва на основ≥ результат≥в граничного анал≥зу, п≥дприЇмство може в перспектив≥ притримуватись стратег≥њ, спр¤мованоњ на скороченн¤ обс¤г≥в виробництва продукц≥њ, однак лише за тоњ умови, що виробнич≥ витрати залишатьс¤ на незм≥нному р≥вн≥. ” сучасних умовах в≥тчизн¤н≥ п≥дприЇмства мають можлив≥сть орган≥зувати управл≥нський обл≥к по м≥жнародн≥й систем≥, основним принципом ¤коњ Ї на¤вн≥сть розд≥льного обл≥ку зм≥нних ≥ пост≥йних витрат. ќсновне значенн¤ такоњ системи пол¤гаЇ у високому ступен≥ ≥нтеграц≥њ обл≥ку, анал≥зу ≥ прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень, що в результат≥ дозвол¤Ї гнучко й оперативно приймати р≥шенн¤ по нормал≥зац≥њ ф≥нансового стану п≥дприЇмства.

¬исновки та рекомендац≥њ.

—учасн≥ методи ф≥нансового анал≥зу дають можлив≥сть зд≥йснювати оц≥нку п≥дприЇмств, компан≥й та њхн≥х ф≥л≥ал≥в по ≥нтегрованим показникам функц≥онуванн¤. ‘≥нансовий анал≥з вивчаЇ економ≥чний стан ф≥рми ≥ в≥дображаЇ ефективн≥сть виробничоњ д≥¤льност≥, л≥кв≥дност≥ та ф≥нансовоњ усталеност≥ п≥дприЇмств за допомогою системи показник≥в.

ћетою ф≥нансового анал≥зу Ї оц≥нка ф≥нансового стану п≥дприЇмства на п≥дстав≥ ви¤влених результат≥в та подача рекомендац≥й щодо його пол≥пшенн¤. ‘≥нансовий стан оц≥нюЇтьс¤ насамперед на основ≥ статей бухгалтерського балансу та додаткам до нього. «адач≥ ф≥нансового анал≥зу визначаютьс¤ ≥нтересами користувач≥в анал≥тичним матер≥алом, ¤ких насамперед ц≥кавить:

оц≥нка ф≥нансових результат≥в;

оц≥нка майнового стану;

анал≥з ф≥нансовоњ усталеност≥, л≥кв≥дност≥ балансу, платоспроможност≥ п≥дприЇмства;

досл≥дженн¤ стану та динам≥ки деб≥торськоњ ≥ кредиторськоњ заборгованост≥;

анал≥з ефективност≥ вкладеного кап≥талу.

–озрахунок та анал≥з економ≥чних показник≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмств Ї активними ≥нструментами сучасного ф≥нансового менеджменту. Ќаб≥р цих в≥дносних показник≥в дозвол¤Ї скласти довол≥ повне у¤вленн¤ про ефективн≥сть виробничоњ, маркетинговоњ д≥¤льност≥, ф≥нансовоњ стратег≥њ п≥дприЇмства, а також оптим≥зувати сам процес управл≥нн¤.

ћетодика ф≥нансового анал≥зу ¤вл¤Ї собою досл≥дженн¤ цих показник≥в з метою прийн¤тт¤ найб≥льш виправданих р≥шень в ринкових умовах.

Ѕез ф≥нансового анал≥зу сьогодн≥ стаЇ неможливимим функц≥онуванн¤ будь-¤кого субТЇкта економ≥чноњ д≥¤льност≥, включаючи й тих, що з певних причин не пересл≥дують мету максим≥зац≥њ прибутк≥в. якщо ефективн≥сть господарюванн¤ Ї добров≥льною справою агента економ≥чноњ д≥¤льност≥, то ф≥нансова зв≥тн≥сть - обовТ¤зковою: нав≥ть др≥бн≥ приватн≥ п≥дприЇмства зобовТ¤зан≥ анал≥зувати свою ф≥нансову д≥¤льн≥сть, на основ≥ ¤коњ вони будують зв≥тн≥сть перед органами ƒержавноњ податковоњ адм≥н≥страц≥њ.

√оловним джерелом ф≥нансового анал≥зу Ї ≥нформац≥¤ бухгалтерськоњ зв≥тност≥ п≥дприЇмств, в≥дпов≥дна обробка ¤коњ може спри¤ти максим≥зац≥њ прибутку п≥дприЇмства. ” виробнич≥й сфер≥ ф≥нансовий анал≥з т≥сно звТ¤заний з двома головними функц≥¤ми управл≥нн¤ виробництвом: плануванн¤м та контролем, а також з њхньою пром≥жною ланкою - бюджетуванн¤м (розпод≥лом кошт≥в дл¤ дос¤гненн¤ поставлених виробнич≥х ц≥лей). Ѕез в≥дпов≥дного плануванн¤ ц≥л≥ дос¤гаютьс¤ лише випадково. ѕри плануванн≥ дл¤ анал≥зу головним чином використовуютьс¤ джерела внутр≥шнього походженн¤. ¬ основному це дан≥ про спод≥ван≥ обс¤ги виробництва (продажу) та витрати. ќднак в сучасних умовах джерела ф≥нансового анал≥зу д≥¤льност≥ великих п≥дприЇмств не обмежуютьс¤ внутр≥шньою ≥нформац≥Їю. ѕри плануванн≥ обс¤г≥в виробництва до уваги часто берутьс¤ статистичн≥ показники стану ринку, економ≥чноњ ситуац≥њ в крањн≥, демограф≥чн≥ характеристики населенн¤ окремих рег≥он≥в (¤к скаж≥мо при буд≥вництв≥ мереж≥ супермаркет≥в) тощо. ‘≥нансовий анал≥з Ї ≥нструментом контролю ефективност≥ використанн¤ розпод≥лених або ≥нвестованих кошт≥в. ѕеред вкладанн¤м кошт≥в у виробництво ≥нвестори провод¤ть оц≥нку вартост≥ ¤к матер≥альних, так ≥ нематер≥альних актив≥в. Ќа основ≥ ф≥нансовоњ оц≥нки будуЇтьс¤ ц≥на цих актив≥в. ‘≥нансовий стан характеризуЇтьс¤ системою таких показник≥в, ¤к поточна ≥ перспективна платоспроможн≥сть, оборотн≥сть, на¤вн≥сть власних ≥ позичкових засоб≥в, ефективност≥ њхнього використанн¤ та ≥н. јнал≥зу належить важлива роль у дос¤гненн≥ стаб≥льного ф≥нансового стану п≥дприЇмства.

ƒан≥ управл≥нського анал≥зу в≥д≥грають вир≥шальну роль у розробц≥ найважлив≥ших питань конкурентноњ пол≥тики п≥дприЇмства, використовуютьс¤ кер≥вниками дл¤ вдосконаленн¤ технолог≥њ й орган≥зац≥њ виробництва, дл¤ створенн¤ механ≥зму дос¤гненн¤ максимального прибутку.

ћожливими рекомендац≥¤ми з приводу вдосконаленн¤ методики ф≥нансового анал≥зу в ”крањн≥, до висловленн¤ ¤ких д≥йшов автор п≥д час написанн¤ ц≥Їњ роботи, Ї наступн≥:

ѕри побудов≥ пор≥вн¤льного анал≥тичного балансу велику роль в≥д≥граЇ виб≥р часового ≥нтервалу дл¤ вим≥рюванн¤ зм≥н в статт¤х бухгалтерського балансу. ¬икористанн¤ квартального ≥нтервалу маЇ своњ переваги, головною з ¤ких Ї можлив≥сть використанн¤ даних ф≥нансовоњ зв≥тност≥ п≥дприЇмства перед органами податковоњ адм≥н≥страц≥њ. ќднак величина прибутку п≥дприЇмства з високими темпами об≥говост≥ кошт≥в у короткостроковому пер≥од≥ б≥льшоњ м≥ри п≥дпадаЇ п≥д вплив таких фактор≥в, ¤к сезонн≥ коливанн¤ попиту на продукц≥ю, непередбачуван≥сть темп≥в ≥нфл¤ц≥њ, зм≥на ц≥н на енергонос≥њ, нововведенн¤ в податковому законодавств≥ тощо. ƒл¤ таких п≥дприЇмств б≥льш доц≥льним, на мою думку, Ї виб≥р м≥с¤чного ≥нтервалу у пор≥вн¤льному анал≥з≥ статей балансу.  р≥м б≥льшого ступен¤ ≥нформативност≥ в≥дносних показник≥в балансу, менша довжина ≥нтервалу робить досл≥джуван≥ дан≥ б≥льш придатними дл¤ статистичного анал≥зу та прогнозуванн¤. ‘≥нансов≥ в≥дд≥ли п≥дприЇмств можуть зд≥йснювати подв≥йний анал≥з беручи за основу в окремих випадках м≥с¤чний або квартальний ≥нтервал дл¤ анал≥зу результат≥в ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства у короткостроковому та довгостроковому пер≥одах.

ћожливост≥ статистичного анал≥зу поки що, на жаль, далеко не повн≥стю використовуютьс¤ п≥д час ф≥нансового анал≥зу на в≥тчизн¤них п≥дприЇмствах. Ѕез статистичних метод≥в неможливо к≥льк≥сно розрахувати та м≥н≥м≥зувати економ≥чний ризик, ¤кий супроводжуЇ п≥дприЇмства в њхн≥й д≥¤льност≥. ћожливим вар≥антом використанн¤ статистичних метод≥в обчисленн¤ та м≥н≥м≥зац≥њ ризик≥в може бути застосуванн¤ окремих елемент≥в теор≥њ портфел¤, ¤к це було експерементально показано в другому розд≥л≥ роботи.

—ьогодн≥ нас в≥дд≥л¤Ї вже немало часу в≥дтод≥, ¤к ”крањна стала на шл¤х ринкових перетворень. ÷ей шл¤х ≥ дос≥ залишаЇтьс¤ складним та заплутаним, а часом нав≥ть незбагненним перес≥чному громад¤нину, що давно звик чути про реформуванн¤ економ≥ки, не пом≥чаючи реальних зм≥н на краще. Ќа думку багатьох зах≥дних економ≥ст≥в, з ¤кими автор ц≥Їњ роботи мав змогу сп≥лкуватись п≥д час минулор≥чних «бор≥в ™Ѕ–ƒ у  иЇв≥, проблема украњнськоњ промисловост≥ пол¤гаЇ в тому, що кер≥вники багатьох п≥дприЇмств Ї вихованц¤ми староњ командно-адм≥н≥стративноњ системи господарюванн¤, в ¤к≥й, при в≥дсутност≥ функц≥онуючого ринкового механ≥зму та деф≥цитност≥ ресурс≥в, споживч≥й попит сприймавс¤ ¤к небажане ¤вище або, нав≥ть гальмо економ≥чного розвитку. ¬≥дм≥нн≥сть ринковоњ економ≥ки в цьому в≥дношенн≥ пол¤гаЇ в тому, що споживч≥й попит в будь-¤к≥й форм≥ розум≥Їтьс¤ виробником ¤к стимул до зб≥льшенн¤ обс¤г≥в виробництва.

—в≥товий досв≥д вчить нас тому, що д≥йсне просуванн¤ на шл¤ху реформ залежить в≥д зм≥н у виробнич≥й сфер≥ та знаходженн≥ ефективних форм господарюванн¤. ¬ажливу роль в цьому процес≥ сьогодн≥ в ”крањн≥ в≥д≥граЇ обТЇктивний ф≥нансовий анал≥з.

—писок використаноњ л≥тератури

јмуржиев ќ.¬. ƒорогавцев ј.≈. Ќеплатежи: способы предотвращени¤ и сокращени¤.- ћ.: јркаюр. - 1994.

јртеменко ¬.√., Ѕеллендир ћ.¬. ‘инансовый анализ.- ћ.: ƒ»—. - 1997.

Ѕаканов ћ.»., Ўеремет ј.ƒ. “еори¤ экономического анализа. - ћ.: ‘инансы и статистика. - 1993.

Ѕандурка ќ.ћ.,  оробов ћ.я. та ≥н. ‘≥нансова д≥¤льн≥сть п≥дприЇмства. -  .: УЋ»Ѕ≤ƒ№Ф. 1998.

Ѕезруких ѕ.—. Ѕухгалтерский учет. - ћ: Ѕухгалтерский учет, - 1994.

Ѕелолипецкий ¬.√. ‘инансы фирмы. - ћ.: »Ќ‘–ј-ћ, 1998.

Ѕланк ».ј. ќсновы финансового менеджмента.-  .: Ќ» ј-÷≈Ќ“–, 1999.

Ѕр≥хем ™. ќснови ф≥нансового менеджменту. -  .: ћолодь, 1994.

¬≥тл≥нський ¬.¬., Ќаконечний —.≤. –изик у менеджмент≥. -  .: “ќ¬ УЅќ–»—‘≈Ќ-ћФ. 1996.

–одионова ¬.ћ., ‘едотова ћ.ј. ‘инансова¤ устойчивость предпри¤ти¤ в услови¤х инфл¤ции. Ц ћ.: ‘инасы и статистика, - 1993.

≈йсан Ќ≥кбахт, јнджел≥ко √роппелл≥. ‘≥нанси Ц  : УќсновиФ, - 1993.

«амков ќ.ќ., “олстоп¤тенко ј.¬., „еремных ё.Ќ.. ћатематические методы в економике. - ћ: ƒ»—, - 1997.

 овалев ¬.¬. ‘инансовый анализ: ”правление капиталом. ¬ыбор инвестиций. јнализ отчетности. - ћ.: ‘инансы и статистика, 1996.

 оласс Ѕ. ”правление финансовой де¤тельностью предпри¤ти¤: проблемы, концепции и методы. ћ.: ‘инансы, 1997.

 риворучко ћ.»., ѕетровський ¬.¬. ќбл≥к та анал≥з ф≥нансових актив≥в. Ц  : У‘ениксФ, - 1997.

ћельник. ¬.ј. –инок ц≥нних папер≥в. Ц  : Уј.Ћ.ƒ.Ф та У¬≤–ј-–Ф, - 1998.

–одионова ¬.ћ., ‘едотова ћ.ј. ‘инансова¤ устойчивость предпри¤ти¤ в услови¤х инфл¤ции. Ц ћ.: ‘инасы и статистика, - 1993.

—то¤нова и др. ‘инансовый менеджмент. ”чебное пособие. ћ.: ѕерспектива, 1993.

Ўеремет ј.ƒ., —ейфулин –.—. ћетодика финансового анализа ћ.: »нфра-ћ, 1996.

Anand G. Shetty and others. Finance. An Integrated Global Apporach. N.Y. Richard D.Irwin, Inc.,1995.

Geraldine F.Dominiak and Joseph G. Louderback. Managerial Accounting. N.Y.: PWS-KENT

Publishing Company., 1992.

Geoffrey R. Loftus and Elizabeth F. Loftus. Essence of Statistics. N.Y. Alfred A. Knoff, Inc., 1994.

Stanley I. Grossman. Applied Mathematics for Management. Belmount, California.: Wadsworth Publishing Company., 1994.

Ѕ≥лик ћ. ƒержавн≥ п≥дприЇмства ¤к обТЇкт ф≥нансового управл≥нн¤ в умовах переходу до ринковоњ економ≥ки// ”крањнський журнал У≈коном≥стФ. - 1999. -є1

¬≥з≥ло ј. ƒва метри кордону // √алицьк≥ контракти. - 1999. є18

 оментар нового положенн¤ Уѕро бухгалтерську зв≥тн≥сть п≥дприЇмствФ// √алицьк≥ контракти. - 1999. є7

ƒодаток 1.

‘орма балансу промислового п≥дприЇмства (грн.)

јктив

на поч. пер≥оду

на к≥нець пер≥оду

1. ќсновн≥ засоби та ≥нш≥ позаоб≥гов≥ активи

ќсновн≥ засоби за залишковою варт≥стю (балансова варт≥сть)

Ќематер≥альн≥ активи за залишковою варт≥стю

Ќезавершен≥ кап≥тальн≥ вкладенн¤

”статкуванн¤

ƒовготерм≥нов≥ ф≥нансов≥ вкладенн¤

¬—№ќ√ќ по розд≥лу 1

474168

31

30029

90088

73

594 389

530630

70

131031

24023

305

686 059

2. «апаси ≥ витрати

¬иробнич≥ запаси

ћалоц≥нн≥ ≥ швидкозношуван≥ предмети за залишковою варт≥стю

Ќезавершене виробництво

¬итрати майбутн≥х пер≥од≥в

√отова продукц≥¤

¬—№ќ√ќ по розд≥лу 2

6447

1920

6205

3400

1856

19828

21586

2756

16290

1539

11396

53966

3. √рошов≥ кошти, розрахунки та ≥нш≥ активи

–озрахунки з деб≥торами:

за товари, роботи ≥ послуги, строк сплати ¤ких не настав

за товари, роботи ≥ послуги, не сплачен≥ в строк по весел¤х одержаних

з податкових розрахунк≥в

з бюджетом

по авансах виданих

« ≥ншими деб≥торами

 ороткотерм≥нов≥ ф≥нансов≥ вкладенн¤

√рошов≥ кошти:

каса

розрахунковий рахунок

валютний рахунок

≥нш≥ грошов≥ кошти

використанн¤ позикових кошт≥в

≥нш≥ оборотн≥ активи

¬—№ќ√ќ по розд≥лу 3

30560

830

1200

--

25234

14 820

--

--

623

787

--

566

459

75079

120993

7800

2409

--

35279

29 670

--

3434

1830

9020

--

--

309

210744

ЅјЋјЌ—

690 771

962 672

Ќазва: ќсновн≥ ≥нструменти ф≥нансового анал≥зу та њх використанн¤ на украњнських п≥дприЇмствах
ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (21759 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤
-->-->
Page generation 1.066 seconds
Хостинг от uCoz