Sort-ref.narod.ru - реферати, курсові, дипломи
  Головна  ·  Замовити реферат  ·  Гостьова кімната ·  Партнери  ·  Контакт ·   
Пошук


Рекомендуєм

Література світова > Традиція і наука про авесту


“Ясна”, найбільш об’ємна частина Авести, може розглядатися як така, що складається з трьох частин (перша – розділи 1-27; друга – 28-53; третя – 54-70) і 71-72-а – заключні розділи.

В першій частині, яка містить молитви і славослов’я Ахура-Мазді, Амеша-Спента і безкінечному реєстру благих істот, особливо привертають увагу деякі розділи.

Так, розділ 9 повідомляє про те, як Хаома приходить до Заратустрі і просить про благодіяння – прийняти його до печери. Далі говориться про перших людей, служителях храму Хаоми, з яких четверта людина, Порушаспа, є батьком Заратуштри.

По суті, цей розділ “Ясни”, присвячений одному божеству – Хаомі, по своєму характеру, більше підходить на яшти.

Розділі 10-11, ніби завершують розділ 9, містять славослов’я Хаомі і трьом чистим істотам – бику, коню, Хаомі.

Розділ 12 – продовження (починаючи з розділу 11.17-19) викладення зороастійського символу віри (“фраоретай”; див. “Ясна” 13.8), направленого проти девів, містить восхваляння божест триєдинства: благої думки, слова і діла. Ахура, говориться тут, створив бика і першородну чисту людини. Рід царів, які згадуються, Каві-Віштаси (“Кешиди” у Фірдоусі) і перші послідовники Заратустри: Фрашаотра і Джамаспа. Викладається також ідея приходу Саошьянта (месії).

З різних молитовних формул слід зазначити наступне в розділі 19 – молитві “Ахуна-Варья” (йата аху ваірйо – перша з молитов, рівна по святості “Гатам”); в в розділах 22 і 26 – славослов’я в честь духі предків – фраваші (що нагадує “Фравадін-яшт).

Друга частина “Ясни” містить п’ять груп гат і, таким чином, є однією з іншої частин Авести.

Розділи 28-34. “Гата ахунаваіті”, в тому числі відомий 30-й розділ про виникнення Добра і Зла і вічної боротьби між ними.

Розділи 35-41. “Ясна Хаптанхатай” (“Семіглан”), прирівнюється до “Гатам”, в тому числі розділ 39 – схвалення Душі Бика (Геуш-Урван) і Творця Бика (Геуш-ташан).

Розділ 42 – восхваляння вод, гір, землі і неба, риби Васі, віслюка Хара, моря Ворукаша, рослин хаома та ін.

Розділи 43-4. “Гата ушваіті”, в тому числі натхненно-поетичні молитви Заратушри “Куди тікати?” (розділ 46).

Розділ 47-50. “Гата сперта маінйну”. Про моральні зобов’язання, про загробне життя та ін.

Розділ 51. “Гата вохухшатра” – про помсту і царство небесне, а також різка відповідь брехливим жрецям, противникам осілості і землеволодіння – карапанам, протиставлення їм істинних жреців вогню – атраванів. Восхвалення перших послідовників Заратустри (Віштаспі, Фрашаош ри, Джамаспі, Мадйомонха).

Розділ 52. Восхвалення і благі побажання творенням Ахури і зло бажання Анхра-Манью (вважається другою “Хаптанхатай”, другим “Семіглавом”).

Розділ 53. “Гата вахиштоіті”. Проповідь Заратустри на весіллі своєї доньки і заклик насаджувати релігію силою (53.8).

З третьої частини слід згадати розділи: 54 – молитва “Арйеман-Ишйо” ( в аірйема ішло), присвячена четвертій молитві, рівній по святості “Гатам”; 56, 57 – молитва Сраоше (розділ 57 з тринадцяти частин), про його боротьбу з девами і з Айшмою (=Асмодей); 58 – восхваляння того, хто молиться; 62 – молитва божеству вогню Атару; 65 – молитва богині води – Ардвісурі Анахіте (порівн.. “Яшт” 5); 68 – молитва донькам Ахура-Мазди – Ах урані.

Таким чином, п’ять груп гат включають 17 розділів “Ясни”.

Окрім того, до гатам примислюють сем розділів “Ясна Хаптанхатай” (35-41), розділ 52, який вважається другою “Ясна Хаптанхай” (тобто всього 25 розділів), що складає так звану “Старшу Ясну” – на відміну від решти розділів – “Молодшої Ясни”.

В перській традиції до “Гатів” прирівнюється по святості чотири основні молитви: “Ахуна-Варья” (“Ясна” 27.13), “Аша-Вахішта” (“Ясна” 27.14), “Йенхе-Хатам” (“Ясна” 7.27) и “Арйоемен-Ишйо” (“Ясна” 54.1).

Заключна частина “Ясни” (розділи 71-72) містить молитви у відповідь на перших послідовників Заратустри, Фрашаоштре, даються вказівка про те, що потрібно шанувати всі божества, всі слова Заратустри і славлословія.

Деякі розділи “Ясни” буквально повторюють одна одну, наприклад 5 і 37, 18 (18.2-18.7) і 47; деякі – 63, 64, 67 і 72 – складаються із зібрання відривків з різних інших розділів.

“Яшти” відрізняться від “Ясни” тим, що кожна молитва (яшт) присвячена тільки одному божеству (яз ата), іменами деяких з них названі місяці: 1 – “Ормазд-яшт” (присвячений Ахура-Мазді); 2 – “Хафт Амахраспанд-яшт” (семи Маеша-Спента); 3 – “Аша-Вахішт-яшт”; 4 – “Харватат-яшт”; 5 – “Ардвісур-яшт” (інакше “Абан-яшт”); 6 – “Хуршед-яшт” (сонцю); 7 – “Мах-яшт” (місяцю); 8 – “Титр-яшт”; 9 – “Дрвасп-яшт” (Геуш-Урван – Драв спа, інакше “Гош-яшт”); 10 – “Міхр-яшт” (Мітре); 11 – “Грош-яшт Хадохт” (Сраоше; порівн.. “Ясна” 57); 12 – “Рашн-якшт” (Рашену – божеству законності); 13 – “Фравардин-яшт” (фраваші); 14 – “Варах ран-яшт” (Вертрагне, інакше “бахрам-яшт”); 15 – “Рам-яшт” (Вайн); 16 – “Ден-яшт” (восхвалювання Чісті – “проникливості”, “пізнання”); 17 – “Ард-яшт” (восхвалення Аші, доньки Ахури і Армайті, сестри Амеша-Спейта, божества справедливого воздаяння, щасливої долі); 18 – “Аштат-яшт” (восхвалення “арьянам Хварно”, “арійської величі”); 19 – “Замйад-яшт” (боротьба з “кавам Хварно” – “кавійська велич” – царський німб; інакше “Кайан-яшт”); 20 – “Ванант-яшт” (присвячений божеству одної із зірок [Веги]); 21 - [восхвалювання Арти і праведності]; 22 – про долю душі після смерті.

12

Назва: Традиція і наука про авесту
Дата публікації: 2005-02-23 (742 прочитано)

Реклама



Яндекс цитирования
prescription a - multimap mapblast - loans student - vacation canada - house for sale - best casino - flights bmibaby
Page generation 0.094 seconds
Хостинг от uCoz