ƒержавне регулюванн¤ > —истема пенс≥йного забезпеченн¤ в ”крањн≥
—истема пенс≥йного забезпеченн¤ в ”крањн≥—тор≥нка: 1/2
ќдним ≥з найважлив≥ших завдань, ¤к≥ повинна вир≥шува≠ти держава, Ї матер≥альне забезпеченн¤ громад¤н у старост≥, в раз≥ пост≥йноњ втрати працездатност≥, втрати годувальника. “аке забезпеченн¤ зд≥йснюЇтьс¤ шл¤хом призначенн¤ виплати њм пенс≥й. ¬ ”крањн≥ нараховуЇтьс¤ понад 14 м≥льйон≥в пенс≥онер≥в, до ¤ких в≥днос¤тьс¤ р≥зн≥ категор≥њ громад¤н, зокрема т≥, ¤к≥ дос¤гли пенс≥й≠ного в≥ху, ≥нвал≥д≥в, д≥тей-≥нвал≥д≥в, ос≥б, що втратили годувальника, громад¤н, що постраждали внасл≥док „орнобильськоњ катастрофи, в≥йськовослужбовц≥в тощо. « метою належноњ орган≥зац≥њ пенс≥йного забезпеченн¤ держава зобов'¤зана вишукувати в≥дпов≥дн≥ джерела. ƒо таких джерел в ”к≠рањн≥ належать ѕенс≥йний фонд ”крањни, ≥нш≥ соц≥альн≥, благод≥йн≥ та страхов≥ фонди, а також бюджетн≥ кошти. ќднак, незважаючи на таку к≥льк≥сть джерел, кошт≥в у держав≥ дл¤ достатнього пенс≥йного забезпеченн¤ хрон≥чно не вистачаЇ, а потреба у додаткових дже≠релах маЇ тенденц≥ю до зростанн¤, ¬ ”крањн≥ визначено основн≥ напр¤мки реформуванн¤ системи пенс≥йного забезпеченн¤, ¤к≥ включають зб≥льшенн¤ м≥н≥мальних ≥ максимальних пенс≥й, диференц≥ац≥ю пенс≥й залежно в≥д стажу ро≠боти та зароб≥тноњ плати, перегл¤д надбавок до пенс≥й та п≥льг, пошук нових джерел та форм пенс≥йного забезпеченн¤, запровад≠женн¤ системи особистих пенс≥йних рахунк≥в, створенн¤ приватних пенс≥йних фонд≥в та ≥нш≥. –еал≥зац≥¤ цих напр¤мк≥в потребуЇ великоњ орган≥зац≥йно-економ≥чноњ роботи. «г≥дно ≥з «аконом ”крањни Ђѕро пенс≥йне забезпеченн¤ї, громад¤ни ”крањни отримують так≥ види державних пенс≥й: а) трудов≥; за в≥ком; по ≥нвал≥дност≥; у раз≥ втрати годувальника; за вислугу рок≥в; б) соц≥альн≥ пенс≥њ. –озм≥р пенс≥й за в≥ком визначаЇтьс¤ в обс¤з≥ 55% в≥д зароб≥тку, але не нижче м≥н≥мальна величини, встановленоњ законодавством. «а кожний повний р≥к роботи понад 25 рок≥в чолов≥кам ≥ 20 рок≥в ж≥нкам пенс≥¤ зб≥льшуЇтьс¤ на 1 % в≥д зароб≥тку, але не менше 1 % в≥д м≥н≥мального розм≥ру пенс≥њ. ƒл¤ окремих п≥льгових категор≥й пенс≥онер≥в зг≥дно з чинним законодавством цей стаж може бути меншим. ѕенс≥њ по ≥нвал≥дност≥ призначаютьс¤ у раз≥ настанн¤ ≥нвал≥дност≥, що спричинило повну або часткову втрату працездатност≥ внасл≥≠док таких двох причин: - трудового кал≥цтва або профес≥йного захворюванн¤; - загального захворюванн¤ (у тому числ≥ кал≥цтва, на пов'¤заного з роботою, ≥нвал≥дност≥ з дитинства). –озм≥р пенс≥њ по ≥нвал≥дност≥ залежить в≥д групи, середнього за≠роб≥тку та встановленого проценту в≥д зароб≥тку. “ак, ≥нвал≥дам ≤ групи пенс≥¤ встановлюЇтьс¤ в обс¤з≥ 70%, II групи - 60%, III групи - 40% в≥д середньом≥с¤чного зароб≥тку. ѕенс≥¤ у раз≥ втрати годувальника призначаютьс¤ непрацездатним членам с≥м'њ померлого годувальника, ¤к≥ були на його утриманн≥. ѕенс≥њ у раз≥ втрати годувальника призначаютьс¤ на кожного непрацездатного члена с≥м'њ в розм≥р≥ 30% в≥д середньом≥с¤чного зароб≥тку годувальника, але не менше соц≥альноњ пенс≥њ встанов≠леноњ дл¤ в≥дпов≥дноњ категор≥њ непрацездатних. руглим сиротам пенс≥¤ визначаЇтьс¤ ≥з загальноњ суми зароб≥тку обох батьк≥в ≥ не може бути меншою двократного розм≥ру соц≥альноњ пенс≥њ на кожну дитину. ѕенс≥¤ за вислугу рок≥в, встановлена окремим категор≥¤м гро≠мад¤н, зайн¤тих на роботах, виконанн¤ ¤ких призводить до втрати профес≥йноњ працездатност≥ до настанн¤ в≥ку, що даЇ право на пен≠с≥ю за в≥ком. —оц≥альн≥ пенс≥њ призначаютьс¤ непрацюючим громад¤нам, кр≥м ≥нвал≥д≥в з дитинства за в≥дсутност≥ права на трудову пенс≥ю. —оц≥альн≥ пенс≥њ призначаютьс¤ в таких розм≥рах: - особам, ¤к≥ дос¤гли пенс≥йного в≥ку ≥ не набули права на тру≠дову пенс≥ю без поважних причин - 30% в≥д м≥н≥мального розм≥ру пенс≥њ за в≥ком; - особам, ¤к≥ дос¤гли пенс≥йного в≥ку ≥ не набули права на тру≠дову пенс≥ю з поважних причин ≥ ≥нвал≥дам Ў групи - 50% в≥д м≥н≥мального розм≥ру пенс≥њ за в≥ком; - ≥нвал≥дам ≤≤ групи, д≥т¤м-≥нвал≥дам в≥ком до 16 рок≥в, д≥т¤м, або одн≥й ≥з ос≥б у раз≥ втрати годувальника -100% м≥н≥мального розм≠≥ру пенс≥њ за в≥ком; - ≥нвал≥дам ≤ групи, а також матер¤м, ¤ким присвоено званн¤ Ђћати-героњн¤" - 200% м≥н≥мального розм≥ру пенс≥њ за в≥ком. ƒержавн≥ службовц≥, ¤к≥ дос¤гли встановленого законодавством ”крањни пенс≥йного в≥ку при на¤вност≥ загального трудового стажу дл¤ чолов≥к≥в не менше 25 рок≥в, дл¤ ж≥нок - 20 рок≥в, у тому числ≥ стажу державноњ служби - не менше 10 рок≥в мають право на отриманн¤ пенс≥й в розм≥р≥ 80% в≥д суми њхнього посадового окла≠ду з урахуванн¤м надбавок без обмеженн¤ граничного розм≥ру пенс≥й. «а кожний повний р≥к роботи понад 10 рок≥в на державн≥й служб≥ пенс≥¤ зб≥льшуЇтьс¤ на 1 % в≥д зароб≥тку, але не б≥льше 90% в≥д посадового окладу з урахуванн¤м надбавок. Ќародним депутатам ”крањни при дос¤гненн≥ пенс≥йного в≥ку призначаЇтьс¤ пенс≥¤, ¤ка становить 80% в≥д м≥с¤чного окладу, вста≠новленого на той час, поли депутат працював у ¬ерховн≥й –ад. ”крањни. 134 ѕенс≥йний фонд ”кр. ƒл¤ забезпеченн¤ виконанн¤ «акону ”крањни Ђѕро пен≠с≥йне забезпеченн¤ було створено ѕенс≥йний фонд ”крањни ¤к са≠мост≥йну ф≥нансово-банк≥вську систему. ошти фонду не вход¤ть до державного бюджету ≥ не можуть бути використан≥ на ≥нш≥ ц≥л≥, кр≥м виплати пенс≥й ≥ допомоги. Ѕюджет цього фонду формуЇтьс¤ передус≥м за рахунок кошт≥в, ¤к≥ в≥драховують п≥дприЇмства, установи та орган≥зац≥њ. ошти в≥днос¤ть на соб≥варт≥сть продукц≥њ, а в бюджетних установах це передбачено окремою статтею кошторису на утриманн¤ установи. р≥м того, до надходжень ‘онду належать обовТ¤зков≥ страхов≥ внески громад¤н ¤к≥ працюють, у розм≥р≥ 1% зароб≥тноњ плати, а також кошти державного бюджету на виплату окремих вид≥в пенс≥й та допомоги, добров≥льн≥ внески п≥дприЇмств, орган≥зац≥й, населенн¤, ≥нш≥ надходженн¤. √оловн≥ завданн¤ ѕенс≥йного фонду ”крањни так≥: 1. забезпеченн¤ ф≥н-н¤ витрат на виплату пенс≥й в≥дпов≥дно до «акон≥в ”крањни Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф, Уѕро статус ≥ соц≥альний захист громад¤н, ¤к≥ постраждали внасл≥док „орнобильськоњ катастрофиФ, пенс≥й в≥йськовослужбовц¤м ≥ прац≥вникам орган≥в внутр≥шн≥х справ, допомоги на д≥тей, а також ≥нших витрат , покладених чинним законодавством на цей ‘онд. 2. збиранн¤ ≥ акумул¤ц≥¤ внеск≥в, призначених дл¤ пенс≥йного забезпеченн¤ ≥ виплати допомоги. 3. розширене в≥дтворенн¤ кошт≥в ѕенс≥йного фонду ”крањни на основ≥ принцип≥в самоф≥нансуванн¤. 4. участь у ф≥нансуванн≥ державних, рег≥ональних ≥ обласних програм соц≥альноњ п≥дтримки пенс≥онер≥в, ≥нвал≥д≥в, ≥нших категор≥й населенн¤ та у страхуванн≥ здоров'¤ пенс≥онер≥в через страхов≥ компан≥њ. 5. орган≥зац≥¤ м≥жнародного сп≥вроб≥тництва у сфер≥ пенс≥йного забезпеченн¤, зокрема щодо виплати пенс≥й громад¤нам, ¤к≥ вињхали за меж≥ ”крањни. 6. контроль за своЇчасним ≥ повним надходженн¤м страхових внеск≥в до цього фонду. 7. розробка одночасно з затвердженн¤м ‘онду соц≥ального страхуванн¤ ”крањни за погодженн¤м з ћ≥нф≥ном, ћ≥нпрац≥ та ћ≥нсоцзабезом ”крањни пропозиц≥й про запровадженн¤ тариф≥в внеск≥в на соц≥альне страхуванн¤ ≥з урахуванн¤м витрат на пенс≥йне забезпеченн¤ та соц≥альне страхуванн¤ ≥ внесенн¤ њх до аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни. 8. ф≥н-н¤ витрат, повТ¤заних з виплатою державних пенс≥й, допомоги та ≥нших виплат, передбачених законодавством ”крањни. 9. визначенн¤ пор¤дку, використанн¤ ≥ забезпеченн¤ контролю за правильним витрачанн¤м кошт≥в ”крањни. 10. прийн¤тт¤ разом з ћ≥нпрац≥, ћ≥нф≥ном та ћ≥н соцзабезом ”крањни р≥шень про розм≥ри в≥драхувань з п≥дприЇмств ≥ орган≥зац≥й на виплату п≥льгових пенс≥й залежно в≥д небезпечност≥, шк≥дливост≥, т¤жкост≥ роб≥т та ≥нших умов прац≥. 11. участь у п≥дготовц≥ пропозиц≥й до державних програм соц≥ального розвитку та п≥двищенн¤ р≥вн¤ народного добробуту, в розробц≥ проект≥в м≥жур¤дових договор≥в (угод) з питань пенс≥йного забезпеченн¤ та ф≥н-н¤ витрат на виплату пенс≥й громад¤нам, ¤к≥ прибули на пост≥йне проживанн¤ в ”крањну з ≥нших держав ≥ ¤к≥ вињхали за њњ меж≥. 12. участь у п≥дготовц≥ нормативних акт≥в, спр¤мованих на удосконаленн¤ системи пенс≥йного забезпеченн¤ та пор¤дку п≥двищенн¤ розм≥ру пенс≥й у зв'¤зку з≥ зм≥ною ≥ндексу споживчих ц≥н ≥ п≥двищенн¤ зароб≥тноњ плати. ѕенс≥йний фонд ”крањни маЇ право займатис¤ комерц≥йною д≥¤льн≥стю, головними напр¤мами ¤коњ Ї так≥: 1. вкладенн¤ кошт≥в у короткостроков≥ та довгостроков≥ кредити, ц≥нн≥ папери державних орган≥в, акц≥онерних товариств, фондових ≥ то≠варних б≥рж, до комерц≥йних банк≥в; 2. створенн¤ п≥дприЇмств, участь у комерц≥йних структурах (бан≠ки, страхов≥ компан≥њ, торгов≥ дома, сп≥льн≥, п≥дприЇмства, акц≥онерн≥ товариства тощо). 3. проведенн¤ грошово-речових лотерей, благод≥йних вечор≥в, рекламно-≥нформац≥йних заход≥в (благод≥йн≥ теле- ≥ рад≥опрограми спец≥альн≥ випуски у пер≥одичн≥й прес≥). ѕ≥дприЇмства, установи та орган≥зац≥њ незалежно в≥д форм вчас≠ност≥ та господарюванн¤, особи, ¤к≥ наймають дл¤ роботи окремих громад¤н за угодами, а також т≥, що займаютьс¤ п≥дприЇмницькою д≥¤льн≥стю, заснованою на особист≥й власност≥ ф≥зичноњ особи та виключно њњ прац≥, рел≥г≥йн≥ громади сплачують страхов≥ внески до ѕенс≥йноњ с фонду ”крани у розм≥рах, установлених чинним зако≠нодавством. ѕ≥дприЇмства та орган≥зац≥њ, прац≥вники ¤ких мають право на пенс≥ю за в≥ком на п≥льгових умовах в≥дпов≥дно до ст. 13 «акoнy ”крањни "ѕро пенс≥йне забезпеченн¤ї, кр≥м страхових внеск≥в вно≠с¤ть до ѕенс≥йного фонду ”крањни податков≥ в≥драхуванн¤ з кошт≥в, призначених на оплату прац≥, у розм≥рах, встановлюваних фондом разом з ћ≥нпрац≥, ћ≥нф≥ном ≥ ћњнсоцзабезом ”крањни.
Ќазва: —истема пенс≥йного забезпеченн¤ в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-28 (2141 прочитано) |