јстроном≥¤, ав≥ац≥¤, космонавтика > —≥корський ≤.≤. - украњнський ав≥аконструктор
—≥корський ≤.≤. - украњнський ав≥аконструктор
Ќародивс¤ 1889 р. в иЇв≥, у родин≥ професора-медика ињвського ун≥верситету. «ак≥нчив ћорський кадетський корпус (1906) в ѕетербурз≥ та ињвський пол≥техн≥чний ≥нститут (1914). Ќавчавс¤ також у ѕаризьк≥й техн≥чн≥й школ≥ (1906). ўе студентом захопивс¤ ав≥аконструюванн¤м ≥ ц≥лком присв¤тив йому своЇ житт¤. ¬ 1908Ч1912 рр. побудував у иЇв≥ ш≥сть моделей л≥так≥в та гел≥коптер. ” 1912Ч1918 рр. Ч головний конструктор ав≥ац≥йного в≥дд≥лу –ос≥йсько-Ѕалт≥йського вагонного заводу, конструюЇ ц≥лу сер≥ю нових тип≥в л≥так≥в, серед них л≥таки-г≥ганти Ђ–ос≥йський вит¤зьї та Ђ≤лл¤ ћуромецьї. « початку 1920-х рр. у —Ўј конструюЇ р≥зн≥ типи л≥так≥в, у тому числ≥ пасажирськ≥ лайнери. « 1943 р. його ф≥рма стала пров≥дним виробником вертол≥тноњ техн≥ки за кордоном. « безл≥ч≥ техн≥чних нововведень ≤.≤.—≥корського сл≥д вид≥лити принаймн≥ троЇ найвидатн≥ших його дос¤гнень, кожне з ¤ких могло б зробити безсмертним його ≥мТ¤. ÷е вир≥шальний внесок у створенн¤ рос≥йськоњ ав≥ац≥йноњ промисловост≥ та перших у св≥т≥ багатомоторних л≥так≥в-г≥гант≥в у роки першоњ св≥товоњ в≥йни, розробка у —Ўј перших м≥жконтинентальних пасажирських ав≥алайнер≥в, орган≥зац≥¤ сер≥йного вертольотобудуванн¤. ” липн≥ 1909 р. на подв≥рТњ свого будинку в иЇв≥ ≤.≤.—≥корський побудував перший у –ос≥њ гел≥коптер ≥ пров≥в натурн≥ випробуванн¤. ќднак п≥д≥ймальна сила гвинт≥в була недостатньою. ѕерший св≥й л≥так ≤.≤.—≥корський побудував у кв≥тн≥ 1910 р., але недостатн¤ потужн≥сть двигуна не дала змоги апаратов≥ стати першим л≥таючим л≥таком в≥тчизн¤ноњ конструкц≥њ. ¬перше п≥дн¤тис¤ в пов≥тр¤ ≤.≤.—≥корському вдалос¤ 3 червн¤ 1910 р. на другому л≥таков≥ власноњ конструкц≥њ, але при спроб≥ зробити поворот апарат розбивс¤. Ѕ≥льш досконалою моделлю став —-5 з≥ зл≥тною вагою 440 кг, розмахом верхнього крила 12 м та двигуном 50 к. с., побудований у кв≥тн≥ 1911 р. Ќа ньому було сид≥нн¤ дл¤ пасажира. ÷е був л≥так з добрими льотно-техн≥чними та п≥лотажними характеристиками. Ќа ньому ≤.≤.—≥корський здав ≥спит на званн¤ п≥лота, встановив чотири всерос≥йських рекорди, зд≥йснював показов≥ польоти, катав пасажир≥в. “ого ж року ≤.≤.—≥корський розробив л≥так —-6 ≥з двигуном 100 к. с. та трим≥сною каб≥ною. ” процес≥ будуванн¤ в≥н в≥в випробуванн¤ лобового опору частин конструкц≥њ на саморобн≥й установц≥. 29 грудн¤ 1911 р. встановив на цьому л≥таков≥ св≥товий рекорд швидкост≥ польоту з двома пасажирами. ” березн≥ 1912 р. в≥н модиф≥кував цю модель. Ћ≥так —-6ј мав добр≥ льотно-техн≥чн≥ характеристики, зл≥тна вага його дос¤гала 1100 кг, корисне навантаженн¤ Ч 450 кг, на ньому ≤.≤.—≥корський л≥тав з чотирма пасажирами. ÷¤ модель принесла конструкторов≥ заслужену славу. Ќа ћосковськ≥й пов≥троплавальн≥й виставц≥ конструктора було нагороджено ¬еликою золотою медаллю, а –ос≥йське техн≥чне товариство нагородило його медаллю Ђ«а корисну працю у пов≥троплаванн≥ та за самост≥йну розробку аероплана своЇњ системи, ¤ка дала чудов≥ результатиї. ” кв≥тн≥ 1912 р. ≤.≤.—≥корського, котрому виповнилос¤ лише 22 роки, запросили на посаду головного конструктора ав≥ац≥йного в≥дд≥лу –ос≥йсько-Ѕалт≥йського вагонного заводу. Ќа цьому п≥дприЇмств≥ народилис¤ багато ориг≥нальних л≥тальних апарат≥в, ¤к≥ здобули визнанн¤ фах≥вц≥в не т≥льки в –ос≥њ, а й за кордоном: л≥так —-6Ѕ (1912), б≥план —-10, моноплан —-11 (1913). Ћ≥так ≤.≤.—≥корського —-7 уперше було продано за кордон. –озробл¤лис¤ також навчальн≥ та тренувальн≥ машини, г≥дрол≥так. Ќовий етап д≥¤льност≥ ≤.≤.—≥корського-конструктора повТ¤заний з переходом його до ≥ншого напр¤мку ав≥ац≥њ Ч важкого л≥такобудуванн¤. Ќавесн≥ 1913 р. побудовано принципово новий л≥так Ђ–ос≥йський вит¤зьї, ¤кий за розм≥рами та масою у дек≥лька раз≥в переважав ус≥ в≥дом≥ л≥таки. ÷е був г≥гантський б≥план, оснащений чотирма двигунами, з великою закритою п≥лотською каб≥ною та зручним пасажирським салоном. 10 грудн¤ 1913 р. п≥дн¤вс¤ в пов≥тр¤ знаменитий Ђ≤лл¤ ћуромецьї, справжн≥й пов≥тр¤ний корабель. ¬≥н мав комфортабельний пасажирський салон з електричним осв≥тленн¤м, площа його крил утрич≥ переважала Ђ–ос≥йського вит¤з¤ї. ” 1914 р. на Ђ≤лл≥ ћуромц≥ї було встановлено св≥товий рекорд вантажоп≥дйомност≥. Ќа другому Ђ≤лл≥ ћуромц≥ї ек≥паж на чол≥ з ≤.≤.—≥корським зд≥йснив ун≥кальний перел≥т ѕетербург Ч ињв ≥ назад. ињвське товариство пов≥троплавц≥в нагородило знаменитого земл¤ка золотою медаллю з написом Ђ—лавному вит¤зев≥ рос≥йського пов≥тр¤ного океану ≤горю —≥корськомуї. јрм≥¤ оц≥нила Ђ≤ллю ћуромц¤ї ¤к ун≥кальний зас≥б далекоњ розв≥дки та нанесенн¤ бомбових удар≥в, ≥ Ѕалт≥йський завод одержав замовленн¤ на виробництво л≥так≥в цього типу. ” роки першоњ св≥товоњ в≥йни Ђћуромц≥ї нових модиф≥кац≥й п≥-шли в сер≥ю, було створено њх ескадрилью, ¤ка ефективно д≥¤ла на фронт≥. ” роки в≥йни ≤.≤.—≥корський створив ще дек≥лька тип≥в л≥так≥в: легких типу винищувача-перехоплювача, розв≥дник≥в, винищувач≥в супроводу, штурмовик≥в та ≥нших тип≥в. ‘актично було закладено основи рос≥йськоњ ав≥ац≥йноњ промисловост≥. ѕ≥сл¤ революц≥њ 1917 р. виробництво на –ос≥йсько-Ѕалт≥йському вагонному завод≥ занепало, поставки порушилис¤, замовленн¤ не надходили. ≤.≤.—≥корський вимушений був залишити завод. …ого запросили продовжити працю у ‘ранц≥њ. ” с≥чн≥ 1918 р. в≥н в≥дплив з ћурманська за кордон. ѕ≥сл¤ нетривалого перебуванн¤ у ‘ранц≥њ, де з зак≥нченн¤м в≥йни потреба в його конструкторському талант≥ вичерпалас¤, ≤.≤.—≥корський перењхав до —Ўј ≥ там через чотири роки з групою рос≥йських ем≥грант≥в орган≥зував л≥такобуд≥вельну ф≥рму. ≈ксплуатац≥¤ першого збудованого в —Ўј на баз≥ Ђ≤лл≥ ћуромц¤ї л≥така S-29ј (1924) дала змогу зм≥цнити становище ф≥рми. ¬ 1920-т≥ роки було збудовано ц≥лу сер≥ю л≥так≥в ≤.≤.—≥корського р≥зних тип≥в. Ќаприк≥нц≥ 1920-х рок≥в ф≥рма ≤.≤.—≥корського ув≥йшла до складу могутньоњ ав≥ац≥йноњ корпорац≥њ Ђёнайтед еркрафт енд транспорт корпорейшнї. …ого конструкторська д≥¤льн≥сть отримала нов≥ стимули дл¤ розвитку. –оботи з≥ створенн¤ та удосконаленн¤ л≥тальних апарат≥в тривали. ƒе¤к≥ з цих апарат≥в стали широко в≥домими. “ак, л≥таючий човен S-42 встановив дес¤ть св≥тових рекорд≥в, а дес¤ть сер≥йних S-42 стали першими у св≥т≥ м≥жконтинентальними пасажирськими лайнерами, ¤к≥ забезпечили регул¤рн≥ рейси через јтлантичний ≥ “ихий океани. Ќаприк≥нц≥ 30-х рок≥в ≤.≤.—≥корський перейшов на створенн¤ вертольот≥в. ”продовж двох дес¤тир≥ч в≥н конструював вертольоти р≥зних клас≥в, що д≥стали велике поширенн¤. …ого ф≥рма, ¤ка з 1943 р. стала знову самост≥йною, була пров≥дним виробником вертол≥тноњ техн≥ки. « виробництва вертольот≥в ≤.≤.—≥корського почалос¤ сер≥йне вертольотобудуванн¤ не лише в —Ўј, а й у ¬еликобритан≥њ та ‘ранц≥њ. ѕ≥сл¤ виходу на пенс≥ю в 1957 р. ≥ до смерт≥ ≤.≤.—≥корський залишавс¤ консультантом ф≥рми. «а його участю створювалис¤ вертольоти другого покол≥нн¤ ≥ почалас¤ розробка вертольот≥в третього покол≥нн¤.
| 1 |
Ќазва: —≥корський ≤.≤. - украњнський ав≥аконструктор ƒата публ≥кац≥њ: 2004-12-27 (729 прочитано) |