≈коном≥ка п≥дприЇмства > ¬иди конкуренц≥њ. ѓх природа ≥ особливост≥
—труктура взаЇмозвТ¤зк≥в, де Їдиному споживачев≥ протистоњть Їдиний виробник (двосторонн¤ монопол≥¤), взагал≥ не Ї конкурентною, але також не Ї ≥ ринковою. 2.2. ƒосконала та недосконала конкуренц≥¤. 2.2.1. ƒосконала конкуренц≥¤. «а умов досконалоњ конкуренц≥њ (perfect competition) ринкова ситуац≥¤ характеризуЇтьс¤ пол≥пол≥Їю, тобто великою к≥льк≥стю продавц≥в ≥ покупц≥в того самого товару. «м≥ни в ц≥н≥ ¤когось продавц¤ викликають в≥дпов≥дну реакц≥ю т≥льки серед покупц≥в, але не серед ≥нших продавц≥в. –инок в≥дкрито дл¤ кожного. –екламн≥ кампан≥њ за цих умов не Ї надто важливими, бо дл¤ продажу пропонуютьс¤ т≥льки гомогенн≥ (однор≥дн≥) товари, ринок Ї прозорим ≥ в≥дсутн≥ будь-¤к≥ переваги. Ќа ринку з под≥бною структурою ц≥на - це задана величина. ’оча ц≥на й формуетьс¤ в процес≥ конкуренц≥њ серед вс≥х учасник≥в ринку, але водночас кожен окремий продавець не зд≥йснюЇ жодного пр¤мого впливу на ц≥ну. якщо продавець заправл¤Ї б≥льш високу ц≥ну, вс≥ покупц≥ в≥дразу ж переход¤ть до його конкурент≥в. якщо ж продавець заправл¤Ї б≥льш низьку ц≥ну, то в≥н ви¤витьс¤ не в змоз≥ задовольнити весь попит, ¤кий буде ор≥Їнтовано на нього, через його незначну частку на ринку, при цьому пр¤мого впливу на ц≥ну з боку цього конкретного продавц¤ не в≥дбуваЇтьс¤. якщо продавець змушений згодитис¤ з ц≥нами, що переважають на ринку, то в≥н може пристосуватис¤ до ринку шл¤хом регулюванн¤ обс¤гу свого продажу. ¬ цьому раз≥ в≥н визначаЇ к≥льк≥сть, ¤ку в≥н розраховуЇ продати за заданою ц≥ною. ѕокупцев≥ також залишаЇтьс¤ т≥льки обрати, ск≥льки в≥н захоче отримати за заданою ц≥ною. ”мови досконалоњ конкуренц≥њ визначаютьс¤ наступними параметрами: велика к≥льк≥сть продавц≥в ≥ покупц≥в, жоден з ¤ких не маЇ пом≥тного впливу на рикову ц≥ну ≥ к≥льк≥сть товару; кожен продавець виробл¤Ї однор≥дний продукт, ¤кий в жодному в≥дношенн≥ не в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д продукту ≥нших продавц≥в; бар`Їри дл¤ входу на ринок в долгостроковому аспект≥ або м≥н≥мальн≥, або взагал≥ в≥дсутн≥; жодних штучних обмежень попиту, пропозиц≥њ або ц≥ни не ≥снуЇ ≥ ресурси - зм≥нн≥ фактори виробництва Ц мобильн≥; кожен продавець ≥ покупець маЇ повну й правильну ≥нформац≥ю про ц≥ну, к≥льк≥сть продукту, витрати й попит на ринку. ќтже, зрозум≥ло, що жоден реальний ринок не задовольн¤Ї вс≥м перерахованим умовам. “ому схема досконалоњ конкуренц≥њ маЇ здеб≥льшого теоретичне значенн¤. ѕроте вона Ї ключем до розум≥нн¤ б≥льш реальних ринкових структур. —аме в цьому њњ ц≥нн≥сть. ƒл¤ учасник≥в ринку за умов досконалоњ конкуренц≥њ ц≥на - це задана величина. “ому продавець може лише вир≥шувати, ¤ку к≥льк≥сть товару в≥н захоче запропонувати за даною ц≥ною. ÷е означаЇ, що в≥н одночасно акцептант ц≥ни ≥ регул¤тор к≥лькост≥. 2.2.2. Ќедосконала конкуренц≥¤. « попереднього пункту курсовоњ роботи видно, що УЕдосконально конкурентн≥ ринки ефективно розпод≥л¤ють ресурси без державного втручанн¤, але це не означаЇ, що реально ≥снуюч≥ ринков≥ економ≥ки Ї ефективнимиФ [10,191]. Ќа практиц≥ конкуренц≥¤ звичайно Ї недосконалою. ѕрикладами недосконалоњ конкуренц≥њ (imperfect competition) Ї монол≥стична та ол≥гопол≥стична конкуренц≥¤. ћонопол≥стична конкуренц≥¤ «а умов монопол≥стичноњ конкуренц≥њ велика к≥льк≥сть виробник≥в пропонуЇ схожу, але не ≥дентичну продукц≥ю, тобто на ринку присутн≥ гетерогенн≥ товари. якщо за умов досконалоњ конкуренц≥њ ф≥рми виробл¤ють стандартизовану (однор≥дну) продукц≥ю, то за умов монопол≥стичноњ конкуренц≥њ виробл¤Їтьс¤ диференц≥йована продукц≥¤. ƒифференц≥ац≥и¤ стосуЇтьс¤ передовс≥м ¤кост≥ продукту чи послуг, завд¤ки чому у споживача складаютьс¤ ц≥нов≥ переваги. ѕродукц≥¤ може бути диференц≥йована також за умовами п≥сл¤продажного обслуговуванн¤ (дл¤ товар≥в тривалого користуванн¤), за близьк≥стю до покупц≥в, за ≥нтенсивн≥стю реклами тощо.[7,91]. “аким чином, ф≥рми на ринку монопол≥стичноњ конкуренц≥њ вступають в суперництво не т≥льки (ба нав≥ть не ст≥льки) за допомогою ц≥н, але й шл¤хом всеб≥чноњ диференц≥ац≥њ продукц≥њ й послуг. ћонопольн≥сть в так≥й модел≥ пол¤гаЇ в тому, що кожна ф≥рма за умов диференц≥ац≥њ продукц≥њ маЇ певною м≥рою монопольну владу над своњм товаром; вона може п≥двищувати й знижувати ц≥ну на нього незалежно в≥д д≥й конкурент≥в, хоч ц¤ влада ≥ обмежуЇтьс¤ на¤вн≥стю виробник≥в аналог≥чних товар≥в. р≥м того, на монопол≥стичних ринках пор¤д з др≥бними й середн≥ми Ї досить велик≥ ф≥рми. «а такоњ модел≥ ринку ф≥рми прагнуть розшир¤ти свою область переваг шл¤хом ≥ндив≥дуал≥зац≥њ своЇњ продукц≥њ. ÷е в≥дбуваЇтьс¤ передовс≥м за допомогою товарних знак≥в, найменувань ≥ рекламноњ кампан≥њ, ¤к≥ наголошують на в≥дм≥нност¤х товар≥в. ћонопол≥стична конкуренц≥¤ в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д досконалоњ за наступними ознаками: на ринку продаютьс¤ не гомогенн≥, а гетерогенн≥ товари; дл¤ учасник≥в ринку нема повноњ прозорост≥ ринку, й вони д≥ють не завжди в≥дпов≥дно до економ≥чних принцип≥в; п≥дприЇмства прагнуть розширити свою область переваг шл¤хом ≥ндив≥дуал≥зац≥њ своЇњ продукц≥њ; доступ на ринок дл¤ нових продавц≥в при монопол≥стичн≥й конкуренц≥њ утруднений через на¤вн≥сть переваг.[8,92]. ќл≥гопол≥стична конкуренц≥¤ ќл≥гопол≥¤ характеризуЇтьс¤ небагато-чисельн≥стю учасник≥в конкуренц≥њ - коли в≥дносно мала (в межах дес¤тку) к≥льк≥сть ф≥рм пануЇ на ринку товар≥в чи послуг. ласичним прикладом ол≥гопол≥њ Ї "велика тр≥йка" в —Ўј - "ƒженерал моторз", "‘орд", " райслер". «а умов ол≥гопол≥њ можуть виробл¤тис¤ ¤к однор≥дн≥, так ≥ диференц≥йован≥ товари. ќднор≥дн≥сть найчаст≥ше маЇ м≥сце на ринках сировини й нап≥вфабрикат≥в: руди, нафти, стал≥, цементу тощо; диференц≥ац≥¤ - на ринках споживчих товар≥в. Ќебагаточисельн≥сть ф≥рм спри¤Ї монопол≥стичним угодам м≥ж ними: щодо встановленн¤ ц≥н, розд≥лу чи розпод≥лу ринк≥в або щодо ≥нших способ≥в обмеженн¤ конкуренц≥њ м≥ж ними. ƒоведено, що конкуренц≥¤ на ол≥гопол≥стичному ринку тим ≥нтенсивн≥ше, чим нижче р≥вень концентрац≥њ виробництва (велика к≥льк≥сть ф≥рм), ≥ навпаки. ¬ажливу роль в характер≥ конкурентних в≥дносин на такому ринку в≥д≥грають обс¤г ≥ структура тоњ ≥нформац≥њ про конкурент≥в ≥ про умови попиту, ¤кою ф≥рми волод≥ють: чим менше такоњ ≥нформац≥њ, ти б≥льш конкурентним буде повед≥нка ф≥рми. ќсновна в≥дм≥нн≥сть ол≥гопол≥стичного ринку в≥д ринку досконалоњ конкуренц≥њ пов`¤зано з динамикою ц≥н. якщо за досконалоњ конкуренц≥њ вони пульсують безперервно й безсистемно залежно в≥д коливань попиту й пропозиц≥њ, то за ол≥гопол≥њ ц≥ни мають тенденц≥ю до ст≥йкоњ ф≥ксац≥њ й зм≥нюютьс¤ не так часто. “иповим Ї т.зв. л≥дерство в ц≥нах, коли њх переважно диктуЇ одна пров≥дна ф≥рма, ≥нш≥ ж ол≥гопол≥сти ≥дуть сл≥дом за л≥дером. ƒоступ до ринку новим продавц¤м утруднений. ¬ раз≥ згоди ол≥гопол≥ст≥в з приводу ц≥н, конкуренц≥¤ все б≥льше зм≥щуЇтьс¤ в напр¤м≥ ¤кост≥, реклами ≥ ≥ндив≥дуал≥зац≥њ. 2.3.÷≥нова та нец≥нова конкуренц≥¤ 2.3.1.÷≥нова конкуренц≥¤ ќдн≥Їю з традиц≥йних форм конкурентноњ боротьби Ї ман≥пулюванн¤ ц≥нами - т.зв."в≥йна ц≥н". ¬она зд≥йснюЇтьс¤ багатьма способами: зниженн¤м ц≥н, локальними зм≥нами ц≥н, сезонними розпродажами, наданн¤м б≥льшого обс¤гу послуг за ≥снуючими ц≥нами, подовженн¤м терм≥н≥в споживчого кредиту тощо. «деб≥льшого ц≥нова конкуренц≥¤ застосовуЇтьс¤ дл¤ виштовхуванн¤ з ринку слабших суперник≥в або проникненн¤ на вже засвоЇнний ринок. 2.3.2.Ќец≥нова конкуренц≥¤ Ѕ≥льш ефективною й б≥льш сучасною формою конкурентноњ боротьби Ї нец≥нова конкуренц≥¤, тобтощо пропонуЇтьс¤ на ринок. Ќадходженн¤ на ринок продукц≥њ б≥льш високоњ ¤кост≥ або новоњ споживчоњ вартост≥ утруднюЇ в≥дпов≥дн≥ заходи з боку конкурента, поза¤к формуванн¤ ¤кост≥ проходить тривалий цикл, що починаЇтьс¤ накопиченн¤м економ≥чноњ ≥ науково-техн≥чноњ ≥нформац≥њ. ¬ ¤кост≥ прикладу можна навести той факт, що в≥дома ¤понська ф≥рма "SONY" зд≥йснювала розробку в≥деомагн≥тофона одночасно по 10 конкурентних напр¤мах. ¬ наш час набули великого розвитку р≥зноман≥тн≥ маркетингов≥ досл≥дженн¤, що мають на мет≥ вивченн¤ запит≥в споживача, його в≥дношенн¤ до тих чи ≥нших товар≥в, поза¤к знанн¤ виробником под≥бнлоњ ≥нформац≥њ дозвол¤Ї йому точн≥ше у¤вл¤ти майбутн≥х покупц≥в його продукц≥њ, точн≥ше розум≥ти й прогнозувати ситуац≥ю на ринку в результат≥ його д≥й, зменшувати ризик невдач≥ тощо. ¬елику роль в нец≥нов≥й конкуренц≥њ в≥д≥граЇ до- ≥ п≥осл¤продажне обслуговуванн¤ покупц¤. ѕередпродажне обслуговуванн¤ включаЇ задоволенн¤ вимог споживач≥в по умовах поставок: скороченн¤, регул¤рн≥сть, ритм≥чн≥сть поставок (например, комплектуючих деталей ≥ вузл≥в). ѕ≥слепродажне обслуговуванн¤ передбачаЇ створенн¤ р≥зних серв≥сних центр≥в з обслуговуванн¤ купленоњ продукц≥њ, включа¤чи забезпеченн¤ запасними частинами, ремонт и т.≥. ” зв`¤зку з≥ зростанн¤м впливу на громадськ≥сть засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, преси реклама стала одним з найважлив≥ших метод≥в вед≥нн¤ конкурентноњ боротьби, поза¤к за допомогою реклами можна певним чином формувати думку споживач≥в про той чи инший товар, причому ¤к в л≥пший, так ≥ в г≥рший б≥к. ¬ ¤кост≥ доказу можна навести наступний приклад.
Ќазва: ¬иди конкуренц≥њ. ѓх природа ≥ особливост≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (3957 прочитано) |