≈коном≥ка п≥дприЇмства > ¬плив ≥нфраструктурних п≥дрозд≥л≥в на економ≥ку
¬плив ≥нфраструктурних п≥дрозд≥л≥в на економ≥ку
–езультативн≥сть господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства визначаЇтьс¤ р≥внем орган≥зац≥њ не т≥льки основних виробничих процес≥в. ¬ умовах подальшого вдосконаленн¤ техн≥чноњ бази виробництва все б≥льшого значенн¤ набувають питанн¤ рац≥ональноњ орган≥зац≥њ допом≥жних та обслуговуючих процес≥в, тобто розвитку ≥нфраструктури п≥дприЇмства. ≤нфраструктура (в≥д латинського infra. ~ нижче, п≥д та struktura Ч побудова, розташуванн¤) Ч це сукупн≥сть складових частин ¤кого-небудь об'Їкту, ¤к≥ мають п≥дпор¤дкований допом≥жний характер та забезпечують умови дл¤ нормальноњ д≥¤льност≥ об'Їкту в ц≥лому. ≤нфраструктура п≥дприЇмства Ч це комплекс цех≥в, господарств та служб п≥дприЇмства, ¤к≥ забезпечують необх≥дн≥ умови дл¤ функц≥онуванн¤ п≥дприЇмства. ≤нфраструктура ¤вл¤Ї собою своЇр≥дний "тил виробництва", без ¤кого неможлива нормальна робота п≥дприЇмства. ѕри цьому розр≥зн¤ють виробничу та соц≥альну ≥нфраструктури (рис.1). ¬иробнича ≥нфраструктура п≥дприЇмства Ч це сукупн≥сть п≥дрозд≥л≥в, ¤к≥ пр¤мо не беруть участ≥ у створенн≥ основноњ (проф≥льноњ) продукц≥њ п≥дприЇмства, але своЇю д≥¤льн≥стю спри¤ють робот≥ основних цех≥в, створюючи необх≥дн≥ дл¤ цього умови. ¬иробничу структуру п≥дприЇмства, зокрема, складають: Ч допом≥жн≥ та обслуговуюч≥ цехи та господарства п≥дприЇмства (ремонтний, ≥нструментальний, енергетичний, транспортний, складське господарство тощо); Ч допом≥жн≥ д≥льниц≥ та служби, що розм≥щен≥ у основних цехах; Ч маг≥стральн≥ об'Їкти, комун≥кац≥йн≥ мереж≥, засоби збору та- обробки ≥нформац≥њ, природоохоронн≥ споруди тощо. —клад та розм≥ри об'Їкт≥в виробничоњ ≥нфраструктури п≥дприЇмств залежать в≥д галуз≥, типу та масштабу виробництва, особливостей конструкц≥й та технолог≥њ виготовленн¤ вироб≥в, р≥вн¤ спец≥ал≥зац≥њ п≥дприЇмства. ѕ≥дприЇмство Ч це не лише техн≥ко-технолог≥чна ц≥л≥сн≥сть. —учасний менеджмент розгл¤даЇ п≥дприЇмство перш за все ¤к групу людей, ¤к≥ об Їдналис¤ дл¤ дос¤гненн¤ загальноњ мети. Ћюдина на виробництв≥ е одночасно ≥ фактором виробництва, ≥ джерелом його розвитку. “ому ' сучасне п≥дприЇмство несе перед сусп≥льством ¤к економ≥чну, так ≥ соц≥альну в≥дпов≥дальн≥сть. ѕр¤ма соц≥альна д≥¤ дл¤ п≥дприЇмства знаходить своЇ в≥дображенн¤ у формуванн≥ соц≥альноњ ≥нфраструктури п≥дприЇмства. –ис. 1. ≈лементи ≥нфраструктури п≥дприЇмства —оц≥альна ≥нфраструктура Ч це сукупн≥сть п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства, ¤к≥ забезпечують задоволенн¤ соц≥ально-побутових та культурних потреб роб≥тник≥в п≥дприЇмства. —оц≥альна ≥нфраструктура, ¤к правило, складаЇтьс¤ з п≥дрозд≥л≥в громадського харчуванн¤, охорони здоров'¤, дит¤чих дошк≥льних заклад≥в, заклад≥в осв≥ти, житлово-комунального господарства, орган≥зац≥њ в≥дпочинку, зан¤тт¤ ф≥зкультурою та спортом. ќрган≥зац≥¤ та стан ≥нфраструктури суттЇво впливають на економ≥ку п≥дприЇмства. ¬ сучасних умовах у сфер≥ техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва на промислових п≥дприЇмствах працюють в≥д 40 до 50 /о всього промислово-виробничого персоналу. ÷е зумовлено не т≥льки в≥дносно, великими обс¤гами роб≥т по обслуговуванню основного виробництва. Ѕагато допом≥жних та обслуговуючих операц≥й за своњм характером важко п≥ддаютьс¤ механ≥зац≥њ та автоматизац≥њ. „ерез нестаб≥льн≥сть, нерегул¤рн≥сть та р≥зноман≥тн≥сть ц≥ операц≥њ досить важко планувати, нормувати та регламентувати. ƒл¤ допом≥жних п≥дрозд≥л≥в характерн≥ одиничний та др≥бносер≥йний типи виробництва з≥ значним обс¤гом ручноњ прац≥. –оздроблен≥сть допом≥жних та обслуговуючих служб ≥ господарств, низький р≥вень њх спец≥ал≥зац≥њ та централ≥зац≥њ зумовили њх в≥дстал≥сть у технолог≥њ та орган≥зац≥њ прац≥. јнал≥з господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмств св≥дчить про суттЇвий розрив у техн≥ко-орган≥зац≥йному р≥вн≥ м≥ж основним та допом≥жним виробництвом. Ќа допом≥жних та обслуговуючих операц≥¤х нижчий р≥вень механ≥зац≥њ ≥ автоматизац≥њ, значно вище дол¤ ручноњ прац≥, що перетворюЇ ≥нфраструктуру у вузьке м≥сце б≥льшост≥ в≥тчизн¤них п≥дприЇмств. ѕрогрес у розвитку техн≥ки та технолог≥њ основного виробництва викликаЇ необх≥дн≥сть адекватних зм≥н виробничоњ ≥нфраструктури п≥дприЇмств. ѕ≥двищенн¤ р≥вн¤ механ≥зац≥њ ≥ автоматизац≥њ виробничих процес≥в зб≥льшуЇ обс¤ги та складн≥сть роб≥т щодо ремонту, догл¤ду та налагоджуванн¤ устаткуванн¤, передбачаЇ значне розширенн¤ номенклатури ≥нструменту, оснастки та пристосувань. ѕерех≥д до нових технолог≥й та прискоренн¤ технолог≥чних режим≥в роботи устаткуванн¤ п≥двищуЇ вимоги до ¤кост≥ ≥ зб≥льшуЇ потреби у р≥зних видах енерг≥њ. ”складненн¤ виробничих процес≥в та поглибленн¤ внутр≥шньовиробничих зв'¤зк≥в м≥ж п≥дрозд≥лами зб≥льшують обс¤ги роб≥т по транспортуванню. ѕост≥йно зростають навантаженн¤ на комун≥кац≥йн≥ мереж≥ п≥дприЇмства. ¬се це суттЇво п≥двищуЇ роль ≥ значенн¤ виробничоњ ≥нфраструктури п≥дприЇмства. ƒл¤ дос¤гненн¤ високих господарських результат≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства недостатньо рац≥онально орган≥зувати робоч≥ м≥сц¤, налагодити њх забезпеченн¤ та функц≥онуванн¤. ¬ажливо створити комфортне соц≥альне середовище, спри¤тливий психолог≥чний кл≥мат, актив≥зувати соц≥альну мотивац≥ю прац≥. ¬се це безпосередньо впливаЇ на продуктивн≥сть прац≥ ≥ к≥нцев≥ результати д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. ¬ сучасних умовах дос¤гненн¤ високих техн≥ко-економ≥чних показник≥в виробництва неможливо без збалансованого розвитку ¤к основного виробництва, так ≥ виробничоњ та соц≥альноњ ≥нфраструктури. Ќеобх≥дними умовами нормального переб≥гу виробничого процесу на п≥дприЇмств≥ Ї: п≥дтриманн¤ у робочому стан≥ машин та устаткуванн¤; своЇчасне забезпеченн¤ робочих м≥сць сировиною, матер≥алами, ≥нструментами; живленн¤ агрегат≥в енерг≥Їю, виконанн¤ транспортних операц≥й. Ќа п≥дприЇмств≥ дл¤ позначенн¤ вс≥х цих процес≥в у сукупност≥ використовуЇтьс¤ пон¤тт¤ Ч система техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва. ¬ рамках системи техн≥чного обслуговуванн¤ виробництва виконуютьс¤ так≥ функц≥њ: Ч ремонт технолог≥чного, енергетичного, транспортного та ≥ншого устаткуванн¤, догл¤д за ним та налагоджуванн¤; Ч забезпеченн¤ робочих м≥сць ≥нструментом та пристосуванн¤м ¤к власного виробництва, так ≥ придбанн¤ на сторон≥; Ч перем≥щенн¤ вантаж≥в та виконанн¤ вантажно-розвантажувальних роб≥т; Ч забезпеченн¤ п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства електричною ≥ тепловою енерг≥Їю, паром, газом, стиснутим пов≥тр¤м тощо; Ч забезпеченн¤ цех≥в сировиною, основними та допом≥жними матер≥алами, паливом, збер≥ганн¤ нап≥вфабрикат≥в власного виготовленн¤ та готовоњ продукц≥њ. ¬икористана л≥тература: ≈коном≥ка п≥дприЇмства. Ц ., 2001 ќснови економ≥чноњ теор≥њ. Ц ’арк≥в, 2000. —ловник-дов≥дник з економ≥ки. Ц ., 1999.
| 1 |
Ќазва: ¬плив ≥нфраструктурних п≥дрозд≥л≥в на економ≥ку ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (615 прочитано) |