≈коном≥ка п≥дприЇмства > ќрган≥зац≥йно - економ≥чний механ≥зм забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства
¬ркз Ч загальна сума витрат п≥дприЇмства на реал≥зац≥ю зазначеного комплексу заход≥в; 3завд. Ч сумарний завданий п≥дприЇмству збиток за техн≥ко-технолог≥чною складовою його економ≥чноњ безпеки. як додаток до плану охорони техн≥ко-технолог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки треба розробити планову карту розрахунку ефективност≥ заход≥в з виокремлюванн¤м прогнозованих необх≥дних показник≥в. 4) ѕол≥тико Ц правова складова - загальний процес охорони пол≥тико-правовоњ складовоњ економ≥чноњ безпеки зд≥йснюЇтьс¤ за типовою схемою, ¤ка охоплюЇ так≥ елементи (д≥њ) орган≥зац≥йно-економ≥чного спр¤муванн¤: 1) анал≥з загроз негативних вплив≥в; 2) оц≥нка поточного р≥вн¤ забезпеченн¤; 3) плануванн¤ комплексу заход≥в, спр¤мованих на п≥двищенн¤ цього р≥вн¤; 4) зд≥йсненн¤ ресурсного плануванн¤; 5) плануванн¤ роботи в≥дпов≥дних функц≥ональних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства; 6) оперативна реал≥зац≥¤ запропонованого комплексу заход≥в щодо орган≥зац≥њ належного р≥вн¤ безпеки. ќсновними причинами виникненн¤ внутр≥шн≥х негативних вплив≥в можуть бути: а) низька квал≥ф≥кац≥¤ прац≥вник≥в юридичноњ служби в≥дпов≥дного суб'Їкта господарюванн¤ та помилки у п≥дбор≥ персоналу ц≥Їњ служби; б) недостатнЇ ф≥нансуванн¤ юридичного забезпеченн¤ п≥дприЇмницькоњ або ≥ншоњ д≥¤льност≥; ѕричини виникненн¤ зовн≥шн≥х негативних вплив≥в здеб≥льшого мають подв≥йний характер: в) небажанн¤ чи нездатн≥сть п≥дприЇмства активно впливати на зовн≥шнЇ пол≥тико-правове середовище його (њњ) д≥¤льност≥. 1) пол≥тичний; 2) законодавчо-правовий. ƒо першоњ групи причин можна в≥днести: а) з≥ткненн¤ ≥нтерес≥в сусп≥льних груп (верств) населенн¤ з економ≥чних, нац≥ональних, рел≥г≥йних та ≥нших мотив≥в; б) в≥йськов≥ конфл≥кти (д≥њ); в) економ≥чна й пол≥тична блокада, ембарго; г) ф≥нансов≥ та пол≥тичн≥ кризи св≥тового (м≥жнародного) характеру. 5) ≤нформац≥йна складова - належн≥ служби п≥дприЇмства виконують певн≥ функц≥њ, ¤к≥ в сукупност≥ характеризують процес створенн¤ та захисту ≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки. ƒо таких належать: 1) збиранн¤ вс≥х вид≥в ≥нформац≥њ, що маЇ в≥дношенн¤ до д≥¤льност≥ того чи того суб'Їкта господарюванн¤; 2) анал≥з одержуваноњ ≥нформац≥њ з обов'¤зковим дотриманн¤м загально-прийн¤тих принцип≥в ≥ метод≥в; 3) прогнозуванн¤ тенденц≥й розвитку науково-технолог≥чних, економ≥чних ≥ пол≥тичних процес≥в; 4) оц≥нка р≥вн¤ економ≥чноњ безпеки за вс≥ма складовими та в ц≥лому, розробка рекомендац≥й дл¤ п≥двищенн¤ цього р≥вн¤ на конкретному суб'Їкт≥ господарюванн¤; 5) ≥нш≥ види д≥¤льност≥ з розробки ≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки; Ќа п≥дприЇмство пост≥йно надход¤ть потоки ≥нформац≥њ, що розр≥зн¤ютьс¤ за джерелами њхнього формуванн¤ (виникненн¤). «аведено видокремлювати: Х в≥дкриту оф≥ц≥йну ≥нформац≥ю; Х в≥рог≥дну нетаЇмну ≥нформац≥ю, одержану через неформальн≥ контакти прац≥вник≥в ф≥рми з нос≥¤ми такоњ ≥нформац≥њ; Х в≥рог≥дну нетаЇмну ≥нформац≥ю, одержану через неформальн≥ контакти прац≥вник≥в ф≥рми з нос≥¤ми такоњ ≥нформац≥њ; ќперативна реал≥зац≥¤ заход≥в з розробки та охорони ≥нформац≥йноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки зд≥йснюЇтьс¤ посл≥довним виконанн¤м певного комплексу роб≥т, а саме: ј. «биранн¤ р≥зних вид≥в необх≥дноњ ≥нформац≥њ; Ѕ. ќбробка та систематизац≥¤ одержаноњ ≥нформац≥њ; ¬. јнал≥з одержаноњ ≥нформац≥њ; √. «ахист ≥нформац≥йного середовища п≥дприЇмства , що традиц≥йно охоплюЇ: Х заходи дл¤ захисту суб'Їкта господарюванн¤ в≥д промислового шп≥онажу з боку конкурент≥в або ≥нших юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б; Х техн≥чний захист прим≥щень, транспорту, кореспонденц≥њ, переговор≥в, р≥зноњ документац≥њ в≥д несанкц≥онованого доступу за≥нтересованих юридичних ≥ ф≥зичних ос≥б до закритоњ ≥нформац≥њ; Х збиранн¤ ≥нформац≥њ про потенц≥йних ≥н≥ц≥атор≥в промислового шп≥онажу та проведенн¤ необх≥дних запоб≥жних д≥й з метою припиненн¤ таких спроб. ƒ. «овн≥шн¤ ≥нформац≥йна д≥¤льн≥сть. 6) ≈колог≥чна складова - проблему охорони еколог≥чноњ безпеки сусп≥льства в≥д суб'Їкт≥в господарюванн¤, що зд≥йснюють виробничо-комерц≥йну д≥¤льн≥сть, можна вир≥шити т≥льки через розробку ≥ ретельне дотриманн¤ нац≥ональних (м≥жнародних) норм м≥н≥мально допустимого вм≥сту шк≥дливих речовин, ¤к≥ потрапл¤ють у навколишнЇ середовище, а також дотриманн¤ еколог≥чних па-раметр≥в продукц≥њ, що виготовл¤Їтьс¤. —утн≥сть процесу забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки п≥дприЇмства можна виразити у вигл¤д≥ функц≥њ такого типу: F(Z,Q,m) min, (2.1) ƒе Z Ч витрати на заходи дл¤ дотриманн¤ еколог≥чних норм; Q Ч втрати в≥д штрафних санкц≥й за порушенн¤ еколог≥чних норм; mЧ втрати в≥д закритт¤ дл¤ продукц≥њ п≥дприЇмства ринк≥в ≥нших держав з б≥льш жорсткими нормами еколог≥чноњ чистоти товар≥в. ѕри цьому ≥ндикаторами еколог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки Ї, з одного боку, нормативи гранично допустимоњ концентрац≥њ шк≥дливих речовин, установлен≥ нац≥ональним законодавством, а з ≥ншого Ч анал≥з ефективност≥ за-ход≥в дл¤ забезпеченн¤ такоњ еколог≥чноњ складовоњ. јлгоритм процесу охорони еколог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки по-л¤гаЇ в проведенн≥ таких посл≥довних д≥й: 1) розрахунок карти ефективност≥ зд≥йснюваних заход≥в дл¤ охорони еколог≥чноњ складовоњ економ≥чноњ безпеки на п≥дстав≥ зв≥тних даних про ф≥нансово-господарську д≥¤льн≥сть п≥дприЇмства; 2) анал≥з виконаних розрахунк≥в ≥ розробка рекомендац≥й дл¤ п≥двищенн¤ ефективност≥ зд≥йснюваних заход≥в, 3) розробка альтернативних сценар≥њв реал≥зац≥њ запланованих заход≥в; 4) виб≥р пр≥оритетного сценар≥ю на засад≥ пор≥вн¤нн¤ розрахунк≥в ефективност≥ запланованих заход≥в; 5) передача вибраного планового сценар≥ю в склад≥ загального плану охорони економ≥чноњ безпеки в п≥дрозд≥ли, ¤к≥ зд≥йснюють функц≥ональне плануванн¤ ф≥нансово-господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства; 6) практичне зд≥йсненн¤ запланованих заход≥в у процес≥ д≥¤льност≥ в≥дпов≥дного суб'Їкта господарюванн¤. ¬»—Ќќ¬ » « усього вишеозначенного можна зробити висновок що дл¤ украњнських п≥дприЇмств самими значимими проблемами сучасного етапу реформ Ї: в≥дсутн≥сть засоб≥в на техн≥чне переоснащенн¤ ≥ зд≥йсненн¤ Ќƒƒк–; неритм≥чн≥сть роботи; в≥дсутн≥сть контракт≥в, замовленн¤; безроб≥тт¤; велика деб≥торська заборгован≥сть. ћожна запропонувати наступн≥ кроки на шл¤ху зм≥цненн¤ економ≥чноњ безпеки украњнських п≥дприЇмств: у рамках технолог≥чноњ безпеки - закритт¤ низькорентабельних ≥ збиткових п≥дприЇмств; зм≥на системи оплати прац≥ наукових кадр≥в; створенн¤ нових орган≥зац≥йно-виробничих структур; використанн¤ л≥зингу; активна участь у м≥жнародних виставках, сем≥нарах; у рамках ресурсноњ безпеки - удосконалюванн¤ системи розрахунк≥в; п≥двищенн¤ продуктивност≥ прац≥; зб≥льшенн¤ кап≥таловкладень у ресурсозбереженн¤; стимулюванн¤ "ресурсного" напр¤мку Ќƒƒк–; у рамках ф≥нансовоњ безпеки - застосуванн¤ принципу дотриманн¤ критичних терм≥н≥в кредитуванн¤; створенн¤ ≥нформац≥йного центру, щоб пост≥йно мати зведенн¤ про борги п≥дприЇмства ≥ перекрити канали витоку ≥нформац≥њ: створенн¤ в структур≥ ≥нформац≥йного центру спец≥альноњ групи ф≥нансових роб≥тник≥в, що перев≥р¤ла б податков≥ та ≥нш≥ обов'¤зков≥ платеж≥ дл¤ ви¤вленн¤ можливоњ переплати ≥ надавала зведенн¤ про мало використуЇмих основних виробничих фондах ≥з метою њхнього можливого продажу; використанн¤ нових форм партнерських зв'¤зк≥в; у рамках соц≥альноњ безпеки - наближенн¤ р≥вн¤ оплати прац≥ до показник≥в розвитих крањн, прит¤гненн¤ роб≥тник≥в до управл≥нських функц≥й; п≥двищенн¤ квал≥ф≥кац≥њ роб≥тник≥в; зац≥кавлен≥сть адм≥н≥страц≥њ п≥дприЇмства в працевлаштуванн≥ безроб≥тних; розвиток соц≥альноњ ≥нфраструктури п≥дприЇмства; п≥двищенн¤ матер≥альноњ в≥дпов≥дальност≥ роб≥тник≥в за результати своЇњ прац≥. ” сучасних умовах складовою частиною комплексу м≥р повинна стати програма конкретних д≥й, спр¤мованих на створенн¤ над≥йноњ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства. Ћ»“≈–ј“”–ј 1. ≈коном≥ка п≥дприЇмства: ѕ≥дручник/ «а заг. –ед. —. ‘. ѕокропивного, - ¬ид. 2-е, перероб. та доп. - .: Ќ≈”, 2000. - 528с., ≥л. 2. ƒ. овалев, “. —ухорукова - Ёкономическа¤ безопасность предпри¤ти¤ // Ёкономика ”краины, 1998г, є5.- с. 48-52. 3. “. —ухорукова - ѕроблема экономической безопасности предпри¤ти¤ // Ѕизнес-информ,1998г., є19.- с. 43-46.
Ќазва: ќрган≥зац≥йно - економ≥чний механ≥зм забезпеченн¤ економ≥чноњ безпеки п≥дприЇмства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2438 прочитано) |