≈коном≥ка п≥дприЇмства > ‘≥нансова санац≥¤ ≥ банкрутство п≥дприЇмств
‘≥нансова санац≥¤ ≥ банкрутство п≥дприЇмств—тор≥нка: 1/2
1 ‘≥нансова санац≥¤ п≥дприЇмств, њњ зм≥ст та пор¤док проведенн¤. 2 ‘≥нансов≥ джерела санац≥њ п≥дприЇмств. 3 Ѕанкрутство п≥дприЇмств, п≥дстави та насл≥дки. ƒ≥агностика банкрутства на основ≥ модел≥ УZ-рахунок јльтманаФ. 1. —анац≥¤ (в≥д лат. sanare Ц видужанн¤, оздоровленн¤) Ц це система заход≥в, що зд≥йснюютьс¤ дл¤ запоб≥ганн¤ банкрутству п-в ≥ оздоровленн¤ ф≥нансово-господарського становища боржника. ќсновними методами проведенн¤ санац≥њ Ї: злитт¤ п-ва з б≥льш потужною компан≥Їю; випуск нових акц≥й чи обл≥гац≥й дл¤ моб≥л≥зац≥њ грошового кап≥талу; зб≥льшенн¤ банк≥вських кредит≥в ≥ ур¤дових субсид≥й; перетворенн¤ короткостроковоњ заборгованост≥ у довгострокову. ћетою санац≥њ Ї покритт¤ поточних збитк≥в та усуненн¤ причин њх виникненн¤, збереженн¤ л≥кв≥дност≥ та платоспроможност≥ п-ва, скороченн¤ ус≥х вид≥в заборгованост≥, покращенн¤ структури оборотного кап≥талу. ѕриймати р≥шенн¤ про проведенн¤ санац≥њ можуть: субТЇкти господарюванн¤, ¤к≥ перебувають в криз≥, коли Ї реальна загроза оголошенн¤ банкрутства; ф≥нансово-кредитн≥ установи (банки). Ѕанки мають право застосовувати щодо кл≥Їнта-боржника комплекс санац≥йних заход≥в: передати оперативне управл≥нн¤ п-вом адм≥н≥страц≥њ, сформован≥й за участю банку; реорган≥зувати боржника; зм≥нити пор¤док платеж≥в; направити дл¤ погашенн¤ кредиторськоњ заборгованост≥ виручку в≥д реал≥зац≥њ. агентства з питань запоб≥ганн¤ банкрутству п-в (коли йдетьс¤ про державн≥ п-ва). ѕ≥сл¤ внесенн¤ боржника до реЇстру неплатоспроможних п-в агентство уповноважене зд≥йснювати управл≥нн¤ майном боржника ≥ розробити пропозиц≥њ щодо проведенн¤ ф≥нансовоњ санац≥њ. ЌЅ” (у випадку оздоровленн¤ комерц≥йного банку). ласичною моделлю зд≥йсненн¤ санац≥њ Ї наступна: ѕ-во, ¤ке перебуваЇ у ф≥нансов≥й криз≥ јнал≥з причин виникненн¤ ф≥нансовоњ кризи —анац≥¤ ѕрийн¤тт¤ р≥шенн¤ про санац≥ю або л≥кв≥дац≥ю —анац≥¤ н≥ так –≥шенн¤ про ¬изначенн¤ ц≥лей санац≥њ Ќегайн≥ заходи л≥кв≥дац≥ю п-ва щодо проведенн¤ в добров≥льному –озробка санац≥йних заход≥в санац≥њ чи примусовому пор¤дку оординац≥¤, контроль ≥ нагл¤д за зд≥йсненн¤м санац≥њ ƒобров≥льна л≥кв≥дац≥¤ п-ва Ц це процедура л≥кв≥дац≥њ боржника, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ поза судовими органами на п≥дстав≥ р≥шенн¤ власник≥в або угоди, укладеноњ м≥ж власниками п-ва ≥ кредиторами. ѕримусова л≥кв≥дац≥¤ п-ва Ц це процедура л≥кв≥дац≥њ боржника, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ за р≥шенн¤м арб≥тражного суду. «г≥дно д≥ючого законодавства санац≥¤ може проводитис¤ прот¤гом 12 м≥с¤ц≥в, але за клопотанн¤м ком≥тету кредитор≥в можна продовжити санац≥ю ще на 6 м≥с¤ц≥в. —уть стратег≥њ санац≥њ пол¤гаЇ у вибор≥ найкращих вар≥ант≥в розвитку п-ва та найоптимальн≥шоњ пол≥тики кап≥таловкладень. Ќа основ≥ стратег≥њ розробл¤ють програму санац≥њ, тобто програму спрогнозованих ≥ взаЇмоповТ¤заних заход≥в, спр¤мованих на вих≥д п-ва з ф≥нансовоњ кризи. –озробка санац≥йних заход≥в включаЇ: техн≥ко-економ≥чне обгрунтуванн¤ санац≥њ (загальн≥ характеристики, хто проводитьЕ) розрахунок обс¤г≥в ф≥нансових ресурс≥в, необх≥дних дл¤ дос¤гненн¤ стратег≥чних ц≥лей конкретн≥ методи та граф≥ки моб≥л≥зац≥њ ф≥нансового кап≥талу строки освоЇнн¤ ≥нвестиц≥й та терм≥н≥в њх окупност≥ оц≥нка ефективност≥ санац≥йних заход≥в. «аходами, ¤к≥ м≥ст¤ть план санац≥њ, можуть бути: реструктуризац≥¤ п-ва; перепроф≥люванн¤ виробництва; в≥дтерм≥нуванн¤ платеж≥в або списанн¤ частини борг≥в, про що укладаЇтьс¤ мирова угода; закритт¤ нерентабельних виробництв; л≥кв≥дац≥¤ деб≥торськоњ заборгованост≥; продаж частини майна боржника; зобовТ¤занн¤ ≥нвестора про погашенн¤ частини боргу боржника; ≥нш≥ заходи. –≥шенн¤ про проведенн¤ санац≥њ п-ва чи його л≥кв≥дац≥ю приймаютьс¤ на основ≥ висновк≥в санац≥йного аудиту, основною метою ¤кого Ї оц≥нка придатност≥ п-ва дл¤ санац≥њ, тобто визначенн¤ глибини ф≥нансовоњ кризи та ви¤вленн¤ можливостей њњ подоланн¤. ÷ей аудит може зд≥йснюватись за рахунок кошт≥в ≥нвестор≥в або продажу частини майна п-ва. 2. ≤снують так≥ ф≥нансов≥ джерела санац≥њ п-в: внутр≥шн≥ джерела ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ п-ва. ™ так≥ типи реакц≥њ п-ва на ф≥нансову кризу: захисна: передбачаЇ р≥зке скороченн¤ витрат, закритт¤ та розпродаж окремих п≥дрозд≥л≥в п-ва, обладнанн¤, зв≥льненн¤ персоналу; наступальна: передбачаЇ активн≥ д≥њ Ц модерн≥зац≥¤ обладнанн¤, введенн¤ нових технолог≥й, запровадженн¤ ефективного маркетингу, пошук нових ринк≥в збуту. Ќа практиц≥ ц≥ реакц≥њ комб≥нован≥. ¬нутр≥шн≥ми джерелами ф≥нансовоњ стаб≥л≥зац≥њ Ї: використанн¤ комб≥нованоњ тактики при проведенн≥ санац≥њ ст¤гненн¤ деб≥торськоњ заборгованост≥. ќсновними формами реф≥нансуванн¤ деб≥торськоњ заборгованост≥ Ї: примусове ст¤гненн¤ через арб≥тражний суд факторинг (коли п-во уступаЇ факторингов≥й компан≥њ право на одержанн¤ грошових кошт≥в зг≥дно з плат≥жними документами в обм≥н на негайне одержанн¤ основних сум деб≥торськоњ заборгованост≥) обл≥к вексел≥в (операц≥њ комерц≥йних банк≥в з викупу вексел≥в у п-в за ц≥нами, ¤к≥ залежать в≥д суми вексел¤, строк≥в погашенн¤ та ризику непогашенн¤. ‘≥нансове оздоровленн¤ ≥з залученн¤м ресурс≥в власник≥в п-ва (акц≥онери, пайовики) ‘≥нансуванн¤ санац≥њ власниками п-ва може зд≥йснюватись шл¤хом зменшенн¤ чи зб≥льшенн¤ статутного фонду боржника (зб≥льшенн¤ Ц це випуск додаткових акц≥й). «меншенн¤ статутного фонду допускаЇтьс¤ т≥льки з≥ згоди кредитор≥в ≥ проводитьс¤ наступними методами: зменшенн¤ ном≥нальноњ вартост≥ акц≥й; зменшенн¤ к≥лькост≥ акц≥й шл¤хом викупу частини акц≥й у њх власник≥в з метою анулюванн¤ цих акц≥й. «аконодавством встановлено, що п-во повинно покрити збитки акц≥онер≥в, повТ¤зан≥ з≥ зменшенн¤м статутного фонду, проте дуже часто найб≥льш≥ акц≥онери, власники контрольних пакет≥в передають своњ акц≥њ на л≥кв≥дац≥ю безкоштовно, що ≥ Ї њхн≥м внеском на ф≥нансуванн¤ санац≥њ. «б≥льшенн¤ статутного фонду зд≥йснюЇтьс¤ такими методами: випуск нових акц≥й; зб≥льшенн¤ ном≥нальноњ вартост≥ акц≥й; обм≥н обл≥гац≥й на акц≥њ (т.з. конверс≥йн≥ обл≥гац≥њ). онверс≥йн≥ обл≥гац≥њ Ц це метод залученн¤ кап≥талу, повТ¤заний ≥з випуском п-вом ≥менних обл≥гац≥й, ¤к≥ через певний час можна обм≥н¤ти на звичайн≥ акц≥њ п-ва. ќбл≥гац≥њ Ї менш ризиковими ц≥нними паперами, н≥ж акц≥њ. ¬кладаючи кошти в конверс≥йн≥ обл≥гац≥њ, ≥нвестор дос¤гаЇ подв≥йноњ мети: 1) дос¤гаЇ в≥дносноњ безпеки вкладень, бо обл≥гац≥њ Ї менш ризиков≥, ≥, кр≥м того, у раз≥ банкрутства претенз≥њ власник≥в обл≥гац≥й задовольн¤ютьс¤ одночасно з ≥ншими кредиторами; 2) ≥нвестор дос¤гаЇ можливост≥ зб≥льшенн¤ кап≥талу, ¤ку дають звичайн≥ акц≥њ. онверс≥йн≥ обл≥гац≥њ випускають велик≥ п-ва терм≥ном на 5-10 рок≥в. ”часть кредитор≥в у ф≥нансовому оздоровленн≥ боржника. ‘≥нансова участь кредитор≥в у санац≥њ боржник≥в може зд≥йснюватись через: пролонгац≥ю або реструктуризац≥ю на¤вноњ заборгованост≥; наданн¤ додаткових кредитних ресурс≥в; повну або часткову в≥дмову в≥д своњх вимог. «аконодавство де¤ких крањн передбачаЇ можлив≥сть укладенн¤ мировоњ угоди Ц це процедура дос¤гненн¤ домовленост≥ м≥ж боржником та кредиторами щодо пролонгац≥њ строк≥в сплати належних платеж≥в або щодо зменшенн¤ сум борг≥в. ÷¤ угода може укладатис¤ на будь-¤кому етап≥ справи про банкрутство ≥ набираЇ чинност≥ т≥льки п≥сл¤ њњ затвердженн¤ арб≥тражним судом. ‘≥нансова участь п-ва у санац≥њ п-ва. ‘≥нансуванн¤ санац≥њ персоналом може зд≥йснюватись у таких формах: в≥дстрочка (в≥дмова) в≥д винагороди за виробничий результат наданн¤ прац≥вниками позик куп≥вл¤ прац≥вниками акц≥й даного п-ва «г≥дно закон≥в Уѕро банкрутствоФ ≥ Уѕро власн≥стьФ передбачаЇтьс¤, що трудовий колектив державного п-ва може вз¤ти це п-во в оренду або викупити у власн≥сть, створюючи певний вид господарського товариства за умови вз¤тт¤ на себе борг≥в даного п-ва та з≥ згоди на це кредитор≥в. «а на¤вност≥ к≥лькох претендент≥в на участь у санац≥њ державного п-ва, господарське товариство, засноване членами трудового колективу, не маЇ переваг перед ≥ншими претендентами ≥ мусить пройти процес конкурсного в≥дбору. ƒержавна ф≥нансова п≥дтримка санац≥њ п-в. ѕри цьому зд≥йснюютьс¤ 1) пр¤ме бюджетне ф≥нансуванн¤ ≥ 2) непр¤м≥ форми державного впливу. Ѕюджетне ф≥нансуванн¤ зд≥йснюЇтьс¤ на 1) поворотн≥й основ≥ Ц це бюджетн≥ позики; ≥ 2) безповоротн≥й основ≥ Ц це субсид≥њ, дотац≥њ, повний або частковий викуп державою акц≥й п-в, що перебувають на меж≥ банкрутства. «а допомогою повного або часткового викупу акц≥й п-в держава протид≥Ї спаду виробництва ≥ зростанню безроб≥тт¤. “а в даному випадку державу не можна розгл¤дати ¤к звичайного акц≥онера, оск≥льки отриманн¤ прибутку не Ї метою њњ д≥¤льност≥ ¤к акц≥онера. √оловною метою державних ≥нвестиц≥й Ї спри¤нн¤ в≥дновленню л≥кв≥дност≥ п-ва. Ќаприклад, у Ќ≥меччин≥ ≥ —Ўј значну частину державного сектора сформовано саме з колишн≥х приватних п-в, ¤к≥ опинилис¤ на меж≥ банкрутства. ƒо непр¤мих форм державноњ п≥дтримки санац≥њ належать: наданн¤ державних гарант≥й та поручительства, тобто зобовТ¤зань держави зд≥йснити погашенн¤ борг≥в п-ва в раз≥ його неспроможност≥ самост≥йно виконати умови кредитного договору; наданн¤ дозволу на тимчасове недотриманн¤ антимонопольного законодавства, що передбачаЇ злитт¤ п-в, створенн¤ концерн≥в, асоц≥ац≥й, консорц≥ум≥в. —анац≥йна п≥дтримка п-в державою може зд≥йснюватис¤ методами ф≥скального характеру, зокрема: списанн¤ податкових зобовТ¤зань; податкове кредитуванн¤; наданн¤ ц≥льових податкових п≥льг. 3. Ѕанкрутство п-в Ц це повТ¤зана ≥з недостатн≥стю актив≥в у л≥кв≥дн≥й форм≥ неспроможн≥сть юридичноњ особи задовольнити в установлений дл¤ цього терм≥н предТ¤влен≥ до нього з боку кредитор≥в вимоги ≥ зобовТ¤занн¤ перед бюджетом. ” 1997 р. в ”крањн≥ з 9000 справ про порушенн¤ банкрутства банкрутами було оголошено приблизно 4000 п-в. —хематично розвиток порушенн¤ справи про банкрутство п-в можна показати таким чином: «а¤ва кредитор≥в «а¤ва державних «а¤ва п-ва, ¤ке перебуваЇ п-ва контролюючих орган≥в у ф≥нансов≥й криз≥ ѕорушенн¤ справи про банкрутство
Ќазва: ‘≥нансова санац≥¤ ≥ банкрутство п≥дприЇмств ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2559 прочитано) |