∆урнал≥стика > “елебаченн¤ ≥ повс¤кденн≥стьгл¤дача, паралельн≥ св≥ти
“елебаченн¤ ≥ повс¤кденн≥стьгл¤дача, паралельн≥ св≥ти
якщо рад¤нське бюджетне телебаченн¤ однозначно було спр¤моване на трансл¤ц≥ю - пасивний прийом ч≥тких ≥деолог≥чних настанов (було засобом такоњ масовоњ комун≥кац≥њ), то украњнське телебаченн¤ 1997-98 рок≥в в ансамбл≥ з кабельними каналами (по иЇву њх 30-40) мало чим в≥др≥зн¤Їтьс¤ за природою в≥д звичайного телебаченн¤ ¬еликоњ ™вропи. ’оча специф≥чною ознакою тут залишаЇтьс¤ високий р≥вень недов≥ри та скепсису щодо певних персонаж≥в та жанр≥в. якщо передача може розгл¤датис¤ ¤к художн≥й тв≥р чи текст, телев≥з≥йна програма - ¤к творенн¤ сп≥льного контексту, “¬ канал - ¤к стиль, то тод≥ телебаченн¤ Ї св≥том-системою. “акий св≥т над≥лений власними засобами творенн¤ образ≥в (елемент≥в системи), а надто знак≥в, такими ¤к ракурс, кол≥р, монтаж, звук, текст за кадром тощо. —труктурувати його можна за стил¤ми, жанрами, техн≥чними характеристиками трансл¤ц≥й, але можна також за формальними ознаками (функц≥њ, наприклад), так само, ¤к чар≥вну казку. ќкрем≥ жанри пр¤мо несуть у соб≥ архетип≥чн≥ основи образ≥в ≥ побудован≥ за м≥фолог≥чною морфолог≥Їю. —в≥т “¬ у просторовому вим≥р≥ Ї необмежен≥стю, з≥браною в одну нульову точку. „ас цього св≥ту суворо структуровано за обр¤дово-л≥тург≥йним зразком (прайм-тайм, денний еф≥р, дн≥ тижн¤ за сер≥алами, р≥к за передачами до урочистих дат). —пециф≥кою св≥ту “¬ Ї його спос≥б взаЇмод≥њ з≥ св≥том повс¤кденност≥. "Ѕлакитний екран" не просто знаходитьс¤ в ≥нтер'Їр≥ квартири ≥ заповнюЇ дозв≥лл¤ гл¤дача. ѕовс¤кденний контекст вже Ї обов'¤зковим ф≥льтром дл¤ телев≥з≥йних трансл¤ц≥й. —ам св≥т “¬ культивуЇ у соб≥ цю "реал≥стичн≥сть" зображенн¤ "людей з народу", "простих людей". “елебаченн¤ живитьс¤ колективними у¤вленн¤ми його творц≥в, а значить, значною м≥рою б≥льшост≥ гл¤дач≥в (зокрема, типаж≥ - стереотипн≥ у¤вленн¤ про групи сусп≥льства). ќсоблива мета - привабленн¤. “ому одним ≥з засоб≥в оформленн¤ факт≥в Ї атракц≥он (жах, таЇмниц¤, скандал, ризик, жорсток≥сть). —приймаЇтьс¤ ¤к звичайне ¤вище такий оч≥куваний стрес. ÷≥нност≥ с≥м'њ, добробуту та ≥ндив≥дуального усп≥ху Ї основними ≥ виступають тлом дл¤ подач≥ будь-¤кого пов≥домленн¤., але цей св≥т може продукувати тексти, виход¤чи лише ≥з внутр≥шн≥х процес≥в, таких ¤к скандали м≥ж виробниками, власниками, а то й ведучими, з≥рками “¬. —в≥т “¬ виробл¤Ї специф≥чн≥ канали контакту з р≥зними категор≥¤ми аудитор≥њ, позначаючи так≥ канали певними ауд≥ов≥зуальними знаками (р≥зка зм≥на ракурс≥в ≥ специф≥чна ритм≥ка дл¤ молод≥). “аким чином, св≥т “¬ в≥дтворюЇ соц≥альну структуру. Ћ≥нзою при такому коп≥юванн≥, в≥дображенн≥ слугуЇ куп≥вельна спроможн≥сть ≥ споживацьк≥ ≥нтереси верств аудитор≥њ. —в≥т “¬ живе своњм житт¤м, паралельно до щоденного ≥снуванн¤ гл¤дач≥в ≥ незалежно в≥д нього, в≥д вв≥мкненост≥ чи вимкненост≥ приймача, в≥д погодних умов, ≥нших катакл≥зм≥в. ќбр¤дова розм≥рен≥сть св≥ту, м≥фопод≥бна побудова б≥льшост≥ жанр≥в. приборкан≥сть жах≥в ≥ тайн створюЇ у гл¤дача в≥дчутт¤ над≥йност≥, непорушност≥ св≥ту (чи телев≥з≥йного, а чи повс¤кденного - тут розр≥знити важко). ƒл¤ св≥ту повс¤кденност≥ головною ≥нтенц≥Їю Ї ствердженн¤ над≥йност≥, непохитност≥ через повторюван≥сть, п≥дтриманн¤ норм та Їдност≥ ц≥нностей. ” розмежованих у простор≥, в≥дчужених в≥д певних традиц≥йних соц≥альних груп людей сучасного св≥ту телебаченн¤ стаЇ одним ≥з способ≥в самов≥дтворенн¤ св≥ту повс¤кденност≥, чи не основним.
| 1 |
Ќазва: “елебаченн¤ ≥ повс¤кденн≥стьгл¤дача, паралельн≥ св≥ти ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-17 (462 прочитано) |