Ѕ∆ƒ > ѕравове регулюванн¤ безпеки життЇд≥¤льност≥, управл≥нн¤ та нагл¤д за безпекою життЇд≥¤льност≥
«окрема, в статт≥ 14 визначен≥ права та обов'¤зки учасник≥в дорожнього руху. ”часниками дорожнього руху Ї особи, ¤к≥ використовують автомоб≥льн≥ дороги, ву≠лиц≥, зал≥зничн≥ перењзди або ≥нш≥ м≥сц¤, призначен≥ дл¤ пересуванн¤ людей та переве≠зенн¤ вантаж≥в за допомогою транспортних засоб≥в. ƒо учасник≥в дорожнього руху належать вод≥њ та пасажири транспортних засоб≥в, п≥шоходи, велосипедисти, пого≠нич≥ тварин. ”часники дорожнього руху мають право на: * безпечн≥ умови дорожнього руху, на в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, завданих внас≠л≥док нев≥дпов≥дност≥ стану автомоб≥льних дор≥г, вулиць, зал≥зничних перењзд≥в ви≠могам безпеки руху; * вивченн¤ норм ≥ правил дорожнього руху; * отриманн¤ в≥д г≥дрометеоролог≥чних, дорожн≥х, комунальних та ≥нших орга≠н≥зац≥й, а також орган≥в ƒержавто≥нспекц≥њ ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ ”крањни ≥нформац≥њ про умови дорожнього руху. ”часник дорожнього руху може оскаржити д≥ю прац≥вника орган≥в ƒержавто≥нспекц≥њ ћ≥н≥стерства внутр≥шн≥х справ ”крањни у раз≥ по≠рушенн¤ з його боку чинного законодавства. ”часники дорожнього руху зобов'¤зан≥: > знати ≥ неухильно дотримуватис¤ вимог цього «акону, ѕравил дорожнього руху та ≥нших нормативних акт≥в з питань безпеки дорожнього руху; > створювати безпечн≥ умови дл¤ дорожнього руху, не завдавати своњми д≥¤ми або безд≥¤льн≥стю шкоди п≥дприЇмствам, установам, орган≥зац≥¤м ≥ гро≠мад¤нам; > виконувати розпор¤дженн¤ орган≥в державного нагл¤ду та контролю щодо дотриманн¤ законодавства про дорожн≥й рух. «г≥дно з «аконом Ђѕро цив≥льну оборону ”крањниї в≥д 3 лютого 1993 року кожен маЇ право на захист свого житт¤ ≥ здоров'¤ в≥д насл≥дк≥в авар≥й, катастроф, пожеж, стих≥йного лиха та на вимогу гарант≥й за≠безпеченн¤ реал≥зац≥њ цього права в≥д аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни, м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади, м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й, орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, кер≥вниц≠тва п≥дприЇмств, установ ≥ орган≥зац≥й незалежно в≥д форм власност≥ ≥ п≥дпор¤дкуванн¤. ƒержава ¤к гарант цього права створюЇ систему цив≥льноњ оборони, ¤ка маЇ своЇю метою захист населенн¤ в≥д небезпечних насл≥дк≥в авар≥й ≥ катастроф техногенного, еколог≥чного, природного та воЇнного ха≠рактеру. * ” статт≥ 1 проголошено, що цив≥льна оборона ”крањни Ї держав≠ною системою орган≥в управл≥нн¤, сил ≥ засоб≥в, що створюЇтьс¤ дл¤ орган≥зац≥њ ≥ забезпеченн¤ захисту населенн¤ в≥д насл≥дк≥в надзви≠чайних ситуац≥й техногенного, еколог≥чного, природного та воЇн≠ного характеру. «авданн¤ми цив≥льноњ оборони ”крањни Ї: ^запоб≥ганн¤ виникненню надзвичайних ситуац≥й техногенного походжен≠н¤ ≥ запровадженн¤ заход≥в щодо зменшенн¤ збитк≥в та втрат у раз≥ авар≥й, ка≠тастроф, вибух≥в, великих пожеж та стих≥йного лиха; ^опов≥щенн¤ населенн¤ про загрозу ≥ виникненн¤ надзвичайних ситуац≥й у мирний ≥ воЇнний часи та пост≥йне ≥нформуванн¤ його про на¤вну обстановку; ^захист населенн¤ в≥д насл≥дк≥в авар≥й, катастроф, великих пожеж, стих≥й≠ного лиха та застосуванн¤ засоб≥в ураженн¤; ^орган≥зац≥¤ життЇзабезпеченн¤ населенн¤ п≥д час авар≥й, катастроф, сти≠х≥йного лиха та у воЇнний час; ^орган≥зац≥¤ ≥ проведенн¤ р¤тувальних та ≥нших нев≥дкладних роб≥т у райо≠нах лиха ≥ осередках ураженн¤; , ^створенн¤ систем анал≥зу ≥ прогнозуванн¤ управл≥нн¤, опов≥щенн¤ ≥ зв'¤зку, спостереженн¤ ≥ контролю за рад≥оактивним, х≥м≥чним ≥ бактер≥олог≥ч≠ним зараженн¤м, п≥дтриманн¤ њх готовност≥ дл¤ сталого функц≥онуванн¤ у надзвичайних ситуац≥¤х мирного ≥ воЇнного час≥в; ^п≥дготовка ≥ переп≥дготовка кер≥вного складу цив≥льноњ оборони, њњ орган≥в управл≥нн¤ та сил, навчанн¤ населенн¤ вм≥нню застосовувати засоби ≥ндив≥дуаль≠ного захисту ≥ д≥¤ти в надзвичайних ситуац≥¤х. ” «акон ”крањни Ђѕро захист людини в≥д впливу ≥он≥зуючих випром≥нюваньї в≥д 14 с≥чн¤ 1998 року спр¤мований на забезпеченн¤ захисту житт¤, здоров'¤ та майна людей в≥д негативного впливу ≥он≥≠зуючих випром≥нювань, спричиненого практичною д≥¤льн≥стю, а також у випадках рад≥ац≥йних авар≥й, шл¤хом виконанн¤ запоб≥ж≠них та р¤тувальних заход≥в ≥ в≥дшкодуванн¤ шкоди. * ” статт≥ 3 проголошен≥ права людини на забезпеченн¤ захисту в≥д впливу ≥он≥зуючих випром≥нювань: Ђ ожна людина, ¤ка про≠живаЇ або тимчасово перебуваЇ на територ≥њ ”крањни, маЇ право на захист в≥д впливу ≥он≥зуючих випром≥нювань. ÷е право забез≠печуЇтьс¤ зд≥йсненн¤м комплексу заход≥в щодо запоб≥ганн¤ впли≠ву ≥он≥зуючих випром≥нювань на орган≥зм людини вище встанов≠лених дозових, меж опром≥ненн¤, компенсац≥Їю за перевищенн¤ встановлених дозових меж опром≥ненн¤ та в≥дшкодуванн¤м збитк≥в, запод≥¤них внасл≥док впливу ≥он≥зуючих випром≥нювань". ≈колого-правове регулюванн¤ ірунтуЇтьс¤ на нормах «ако≠ну ”крањни Ђѕро охорону навколишнього природного середовищаї в≥д 25 червн¤ 1991 року, ¤кий передбачаЇ мету, завданн¤, принципи та механ≥зми забезпеченн¤ ефективного природокористуванн¤, охоро≠ни довк≥лл¤, забезпеченн¤ еколог≥чноњ безпеки. ” «акон≥ визначен≥ принципи охорони навколишнього середовища: *†† пр≥оритетн≥сть вимог еколог≥чноњ безпеки; * гарантуванн¤ еколог≥чно безпечного становища дл¤ житт¤ та здоров'¤ людей; *†† еколог≥зац≥¤ матер≥ального виробництва; * науково обірунтоване узгодженн¤ еколог≥чних, економ≥чних та соц≥альних ≥нтерес≥в сусп≥льства; * збереженн¤ просторовоњ та видовоњ р≥зноман≥тност≥ ≥ ц≥л≥сност≥ природних об'Їкт≥в ≥ комплекс≥в; * гласн≥сть ≥ демократизм при прийн¤тт≥ р≥шень, реал≥зац≥¤ ¤ких впливаЇ на —тан навколишнього середовища, формуванн¤ у населенн¤ еколог≥чного св≥тогл¤ду; * науково обірунтоване нормуванн¤ впливу господарськоњ та ≥ншоњ д≥¤льност≥ на навколишнЇ середовище; * ст¤гненн¤ плати за спец≥альне використанн¤ природних ресурс≥в, за забруд≠ненн¤ навколишнього природного середовища та зниженн¤ ¤кост≥ природних ре≠сурс≥в; * вир≥шенн¤ проблем охорони навколишнього природного середовища на основ≥ широкого м≥жнародного сп≥вроб≥тництва. «акон закр≥плюЇ еколог≥чн≥ права та обов'¤зки громад¤н ”крањни: +† право на безпечне дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ навколишнЇ природне середовище; + участь в обговоренн≥ проект≥в законодавчих акт≥в, матер≥ал≥в щодо розм≥≠щенн¤ та реконструкц≥њ об'Їкт≥в, ¤к≥ можуть негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища; + участь у проведенн≥ громадськоњ еколог≥чноњ експертизи; + одержанн¤ повноњ ≥ достов≥рноњ ≥нформац≥њ про стан навколишнього природ≠ного середовища та його вплив на здоров'¤ населенн¤; + право на поданн¤ до суду позов≥в до державних орган≥в, п≥дприЇмств, установ, орган≥зац≥й ≥ громад¤н про в≥дшкодуванн¤ збитк≥в, запод≥¤них њх здоров 'ю та майну внасл≥док негативного впливу на навколишнЇ природне середовище. √ромад¤ни ”крањни зобов'¤зан≥: * берегти природу, охорон¤ти, рац≥онально використовувати њњ багатства, зд≥йснювати д≥¤льн≥сть ≥з додержанн¤м вимог еколог≥чноњ безпеки, еколог≥чних норматив≥в; *†† не порушувати еколог≥чн≥ права та законн≥ ≥нтереси ≥нших суб'Їкт≥в; *†† вносити плату за спец≥альне природокористуванн¤; * компенсувати шкоду, запод≥¤ну забрудненн¤м та ≥ншим негативним впли≠вом на навколишнЇ природне середовище. «акон ”крањни Ђѕро охорону навколишнього природного середо≠вищаї визначаЇ * пон¤тт¤ еколог≥чноњ безпеки та заходи щодо њњ за≠безпеченн¤, * еколог≥чн≥ вимоги до розм≥щенн¤, проектуванн¤, буд≥в≠ництва, реконструкц≥њ, введенн¤ в д≥ю п≥дприЇмств та ≥нших об'Їкт≥в, застосуванн¤ м≥неральних добрив, засоб≥в захисту рослин, токсичних х≥м≥чних речовин; передбачаЇ заходи щодо охорони навколишнього природного середовища в≥д шк≥дливого б≥олог≥чного впливу, шк≥дли≠вого впливу ф≥зичних фактор≥в та рад≥оактивного забрудненн¤, в≥д забрудненн¤ виробничими, побутовими та ≥ншими в≥дходами. «акон передбачаЇ, що в ”крањн≥ громад¤нам гарантуЇтьс¤ право загаль≠ного використанн¤ природних ресурс≥в дл¤ задоволенн¤ життЇво необх≥д≠них потреб (естетичних, оздоровчих, рекреац≥йних, матер≥альних тощо). ¬ерховною –адою ”крањни були прийн¤т≥ закони щодо охорони довк≥лл¤: «акон ”крањни Ђѕро охорону атмосферного пов≥тр¤ї в≥д 16 жовтн¤ 1992 року. «акон ”крањни Ђѕро природно-запов≥дний фонд ”крањниї в≥д 16 червн¤ 1992 року. «акон ”крањни Ђѕро тваринний св≥тї в≥д 3 березн¤ 1993 року. «акон ”крањни Ђѕро еколог≥чну експертизуї в≥д 9 лютого 1995 року. «акон ”крањни Ђѕро використанн¤ ¤дерноњ енерг≥њ та рад≥ац≥йну безпекуї в≥д 8 лютого 1995 року. «акон ”крањни Ђѕро поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходамиї в≥д 30 червн¤ 1995 року. «акон ”крањни Ђѕро захист рослинї в≥д 14 жовтн¤ 1998 року. «акон ”крањни Ђѕро рослинний св≥тї в≥д 19 с≥чн¤ 1999 року. ќхорона ≥ використанн¤ окремих природних ресурс≥в регулюютьс¤ в≥дпов≥дними кодексами. “ак, охорона ≥ використанн¤ земель регулю≠ютьс¤ «емельним кодексом ”крањни (1992); охорона ≥ використанн¤ надр,Ч одексом про надра ”крањни (1994); охорона ≥ використанн¤ вод Ч ¬одним кодексом (1995); охорона ≥ використанн¤ л≥с≥в Ч Ћ≥со≠вим кодексом ”крањни (1994). ѕ≥дзаконними актами служать нормативно-правов≥ акти державних орган≥в ”крањни. ¬они видаютьс¤ на основ≥ законодавчих акт≥в. Ќа≠самперед, це постанови та розпор¤дженн¤ аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањ≠ни: Ђѕро затвердженн¤ пор¤дку визначенн¤ плати ≥ ст¤гненн¤ платеж≥в за забрудненн¤ навколишнього природного середовищаї (1992), Ђѕро зат≠вердженн¤ ѕоложенн¤ про державний мон≥торинг навколишнього природ≠ного середовищаї (1993), Ђѕро затвердженн¤ концепц≥њ охорони та в≥дтворенн¤ навколишнього природного середовища јзовського та „орного мор≥вї (1998), Ђѕро затвердженн¤ ѕоложенн¤ про ƒержавний фонд охорони навколишнього природного середовищаї (1998), Ђѕро омплексну програму поводженн¤ з рад≥оактивними в≥дходамиї (1999). ¬икористана л≥тература ќснови безпеки життЇд≥¤льност≥. ѕ≥дручник. Ц ., 2001. ѕраво ≥ охорона прац≥ та житт¤. Ц ’арк≥в, 2002.
Ќазва: ѕравове регулюванн¤ безпеки життЇд≥¤льност≥, управл≥нн¤ та нагл¤д за безпекою життЇд≥¤льност≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-03 (2423 прочитано) |