Культура > І.Франко та видатні діячі Галицького Відродження
У 20-30-ті роки письменник вступає переважно виступає переважно в жанрі історичної прози, до поезії звертається лише час від часу. Вірші цього періоду не додають нічого суттєво нового до сказаного раніше, лише інколи проблиснуть спалахи туги за молодістю, за коханням . Від особистих настроїв до громадянської лірики прийшов і Степан Чарнецький, що мав серед своїх приятелів репутацію богеміста й завзятого театрала. Захоплення театром відбилося й на творчості Чарнецького. Джерелом його лірики є і настрої, викликані творами мистецтва, — він часто бачить себе персонажем тієї чи іншої п”єси або опери. В ліриці С. Чарнецького вражає тонке сприйняття природи. Ліричний герой поета стоїть перед нею зачудований, він “зливається” з нею у момент духовного сум’яття чи піднесення. Цей , здавалось б, камерний поет з великою силою показав трагедію людини , краю , народу в І світовій війні , його поезія збагатилася новими барвами і тонами , здобула ноти сильного громадянського звучання. Поетичний доробок Сидора Твердохліба та Остапа Луцького доволі скромний і не йде в порівняння з тим, що створили інші учасники “Молодої музи”. Оригінальну спадщину С.Твердохліба компенсують його переклади . Багато й талановито переклав він , зокрема польською мовою своїх колег “молодомузівців”, а також Миколу Філянського, Олександра Козловського, Олександра Олеся.. Його інтерпретація “Каменярів” спонукала Франка написати цілу критичну статтю про цей переклад, в якій він назвав Твердохліба перекладачем, що має широку духовну культуру і вироблений естетичний смак. Перекладав він також на німецьку, з польської на українську. Якщо в С.Твердохліба над оригінальною творчістю домінує переклад, то О.Луцький — передусім організатор і теоретик “Молодої музи”. Сьогодні його ім’я більше відоме гострими відповідями Франка — на статтю “Молода муза” та на епіграму “Іван Храмко”, внаслідок чого склалося негативне ставлення до цього літератора , чия творчість тривала всього п’ять років. З “Молодої музи” бере свій початок і творчість Михайла Рудницького , більше відомого своїми літературознавчими та літературно-критичними статтями. Поетична творчість його за розмірами невелика: спорадичні публікації в періодиці. Нешироке й коло мотивів та настроїв — спогад з дитинства, любовне переживання, миттєве враження. У творах М.Рудницького не знайдемо філософської глибини , багатоплановості образу. Вірш переважно елегантний, відшліфований , як мармур , і, наче мармур, холодний. Витончена техніка , несподівані ритмічні переходи при незрідка нарочитій заінтелектуалізованості, еклектизмі образів — все це робило поезію М.Рудницького явищем примітним на загальноукраїнському терені. М. Рудницький “замикає” те коло поетів , які безпосередньо пов’язані з групою “Молода муза”. Який вплив мала творчість “молодомузівців” на подальший розвиток української літератури , зокрема поезії? Відомий поет Б.-І. Антонич писав, що поети “Молодої музи” вичерпалися ще на початку ХХ ст. і “їх роль у повоєнному літературному житті доволі скромна , а впливу на це життя вони не мали жодного. Сучасна літературна молодь зовсім відійшла від них, і їй блище навіть “Слово ополку Ігоревім”, аніж їх смутки , муки і космічна туга”. “Молодомузівці” вписали свою сторінку в історію української культури та Галицького Відродження. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА Бокань В., Польовий Л. Історія культури України. - К., 2001. Історія світової культури. – К., 1993, Історія світової та української культури. – К., 2000. Історія української та зарубіжної культури. – К., 1999. Культура українського народу. – К., 1994. Крип’якевич І. Історія української культури. – К., 1999. Лосєв І.В. Історія і теорія світової культури: Європейський контекст. – К., 1995. Маланюк С. Нариси з історії нашої культури. – К., 1992. Нарис української культури. – Хмельницький, 1992. Огієнко І. Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народу. – К., 1992. Основи художньої культури. Ч.1.: Теорія і історія світової художньої культури. – Х., 1997. Семчишин М. Тисяча років української культури. - К., 1992. Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича. – К., 1993. Українська культура: історія і сучасність. – Л., 1994.
Назва: І.Франко та видатні діячі Галицького Відродження Дата публікації: 2005-02-23 (3659 прочитано) |