Ћ≥тература св≥това > ќсновн≥ тенденц≥њ та напр¤ми розвитку л≥тератури к≥нц¤ ’≤’ початку ’’ стол≥тт¤. ¬плив ф≥лософських вчень на розвиток л≥тератури
ќсновн≥ тенденц≥њ та напр¤ми розвитку л≥тератури к≥нц¤ ’≤’ початку ’’ стол≥тт¤. ¬плив ф≥лософських вчень на розвиток л≥тератури
ѕочаток нового стол≥тт¤ був охарактеризований великими зрушенн¤ми у мистецтв≥ ≥ в л≥тератур≥. ќсобливого впливу зазнало мистецтво п≥сл¤ усв≥домленн¤ того, що Упомерли вс≥ боги, залишилась одна людинаФ (‘р≥др≥х Ќ≥цше). Ћюдина стаЇ центром художнього твору ≥ уособлюЇ в соб≥ ц≥лий св≥т, ¤кий Ї високодуховним, але одночасно ориг≥нальним та сповненим протир≥ч. «авданн¤м письменник≥в стаЇ п≥знанн¤ внутр≥шнього св≥ту людини, њњ духовноњ еволюц≥њ, њњ м≥сц¤ у всесв≥т≥ та в ≥стор≥њ людства. Ќайб≥льш, впливовою ф≥лософською теч≥Їю стаЇ позитив≥зм, представники ¤кого вважали що справжнЇ (позитивне) знанн¤ Ї результатом дос¤гненн¤ соц≥альних наук, котр≥ в свою чергу головним завданн¤м ставили опис факт≥в ≥ ¤вищ реального св≥ту, а закони природи переносили на житт¤ людей, що знайшло найб≥льше в≥дображенн¤ у прац¤х посл≥довника позитив≥зму ќгюста орта. ≤нший, н≥мецький ф≥лософ –оберт —пенсер опиравс¤ на еволюц≥йне вченн¤, п≥дв≥в до абсолюту ≥снуванн¤ сусп≥льноњ нер≥вност≥ ≥ визначив њњ ¤к в≥чний закон бутт¤. –озитив≥зька ф≥лософ≥¤ стала основою по¤ви натурал≥зму, однак символами ц≥Їњ доби при вс≥й поширеност≥ ≥нших напр¤мк≥в стаЇ мистецтво декадансу ≥ його основними рисами модерн≥зм та генетично повТ¤заний ≥з ним авангардизм. ƒекадентство стало ≥олог≥чним (пол≥тичним) ¤вищем на рубеж≥ ’≤’ Ц ’’ ст. ¬≥др≥зн¤Їтьс¤ настро¤ми безнад≥йност≥, неприйн¤тт¤ житт¤ ≥ опиралос¤ на ф≥лософськ≥ ≥дењ. Ўатобр≥ана та Ўопенгауера в основ≥ цього вченн¤ лежить твердженн¤, що цив≥л≥зац≥¤ вичерпала себе ≥ вступила в стад≥ю спаду ≥ згасанн¤. ќсновн≥ риси декадансу: неприйн¤тт¤ д≥йсност≥ в≥дмова в≥д громадського в мистецтв≥ культ краси ¤к вищоњ ц≥нност≥ м≥стицизм, в≥ра в надприродн≥ сили ≥ндив≥дуал≥зм в≥дмова в≥д морал≥ буржуазного сусп≥льства. ≈стетичн≥ принципи декадансу: поетизац≥¤ слабост≥, згасанн¤, руйнац≥њ ≥ндив≥дуал≥зм ≥ естецтво ¤к бунт проти нелюдського буржуазного сусп≥льства мистецтво дл¤ мистецтва зовн≥шн¤ правдопод≥бн≥сть –иси декадансу найб≥льш ч≥тко ви¤вилис¤ у французькому символ≥зм≥ (в поез≥њ ѕол¤ ¬ерлена), у творчост≥ натурал≥ст≥в.
| 1 |
Ќазва: ќсновн≥ тенденц≥њ та напр¤ми розвитку л≥тератури к≥нц¤ ’≤’ початку ’’ стол≥тт¤. ¬плив ф≥лософських вчень на розвиток л≥тератури ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-23 (801 прочитано) |