ћакроеконом≥ка > ѕлануванн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку крањни - 2
ѕлануванн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку крањни - 2
ѕлан. 1.—уть ≥ значенн¤ державних програм в систем≥ ƒ–≈. 2.÷≥льов≥ комплексн≥ програми. —уть ≥ значенн¤ державних програм. ѕрограмуванн¤ нац≥ональноњ економ≥ки Ч ¤к ¤вище в систем≥ державного регулюванн¤ економ≥ки Ч було започатковане у св≥тов≥й практиц≥ в середин≥ XX ст. ѕершими на цей шл¤х вступили ‘ранц≥¤ ≥ япон≥¤. —утн≥сть, програмуванн≥ в систем≥ державного регулюванн¤ еко≠ном≥ки пол¤гаЇ: в анал≥з≥ стану нац≥ональноњ економ≥ки ≥ складанн≥ узагальненого прогнозу на майбутнЇ; визначенн≥ найрац≥ональн≥шого з позиц≥й держави вар≥анта роз≠витку економ≥ки; розробц≥ ≥ реал≥зац≥њ заход≥в щодо дос¤гненн¤ поставлених ц≥лей. ќб'Їктивна необх≥дн≥сть програмуванн¤ економ≥ки зумовлена та≠кими факторами: на¤вн≥стю потреби в глибоких ≥ в≥дносно швидких структурних перетворенн¤х нац≥ональноњ економ≥ки; недостатньою ефективн≥стю суто ринкових механ≥зм≥в або њх не-розвинут≥стю. ќсновними завданн¤ми програмуванн¤ Ч ¤к форми державного регулюванн¤ економ≥ки Ч Ї п≥дтримка економ≥чноњ р≥вноваги, вплив на ¤к≥сне перетворенн¤ економ≥ки, стимулюванн¤ розвитку економ≥ки. ћета державного програмуванн¤Ч дос¤гненн¤ прийн¤тного дл¤ держави вар≥анта розвитку економ≥ки. ѕрограмуванн¤ ¤к форма державного регулюванн¤ маЇ так≥ спе≠циф≥чн≥ особливост≥: 1) воно Ї особливим способом втручанн¤ держави в економ≥ку, ¤кий не усуваЇ стих≥йност≥ руху, а лише коригуЇ його; 2) воно Ї елементом сучасноњ ринковоњ орган≥зац≥њ економ≥ки, оск≥льки держава не керуЇ агентами ринку, а лише ор≥ЇнтуЇ њх у по≠вед≥нц≥ ≥ забезпечуЇ в головному њх самост≥йн≥сть; 3) основу програмуванн¤ становить структурне регулюванн¤ (з точки зору об'Їкта програмуванн¤ ≤ з точки зору методу Ч селективного впливу); 4) програмуванн¤ ¤к форма впливу на економ≥ку Ї систематичним ≥ комплексним, тобто охоплюЇ ус≥ сфери фактори ≥ стад≥њ в≥дтворенн¤; 5) програмуванн¤ де¤кою м≥рою, але оволод≥ваЇ економ≥чним роз≠витком. ѕрограмуванн¤ Ч це процес ор≥Їнтац≥њ економ≥ки з боку держави через регул¤рний ≥ комплексний вплив на њњ структуру в≥дпов≥дно до вар≥анта соц≥ально-економ≥чного розвитку в рамках рин≠кового механ≥зму. «а р≥внем проблем ¤к об'Їкт≥в програм розр≥зн¤ють: великомасштабн≥ комплексн≥ програми(комплексна програма науково-техн≥чного прогресу в народному госпо≠дарств≥, програму роз'¤занн¤ найважлив≥ших соц≥альних проблем); програми розвитку найважлив≥ших ланок соц≥ально-економ≥чного розвитку (житлова програма дл¤ концепц≥њ п≥двищенн¤ р≥вн¤ житт¤); ѕрограмуванн¤ ¤к елемент державного регулюванн¤ економ≥ки найб≥льшого поширенн¤ набуло у практиц≥ державного регулюванн¤ економ≥ки —Ўј, анади, франц≥њ ≥ япон≥њ. Ўироку в≥дом≥сть отримала програма освоЇнн¤ ресурс≥в р. “енесс≥, розроблена в —Ўј у «ќ-т≥ роки, ѕрограми освоЇнн¤ район≥в ѕ≥вноч≥ розроблен≥ ≥ реал≥зован≥ у анад≥. ¬ япон≥њ розробл¤вс¤ р¤д нац≥ональних програм, найв≥дом≥шими з ¤ких Ї програми "“ехнопол≥с", "ѕлан реконструкц≥њ японських остров≥в". ƒержавн≥ програми, ¤к правило, не е обов'¤зковими не лише дл¤ звичайних агент≥в економ≥ки (приватних ≥ державних), а й 䤤 самих державних орган≥в управл≥нн¤. ¬ин¤ток становл¤ть державн≥ ц≥льов≥ комплексн≥ програми. ÷≥льов≥ комплексн≥ програми. ќсобливе м≥сце у систем≥ державних програм пос≥дають ц≥льов≥, комплексн≥ програми. омплексно-ц≥льова народногосподарська програма Ч це дирек≠тивний, адресний плановий документ, в ¤кому визначений за ресурсами, виконавц¤ми та строками зд≥йсненн¤ комплекс економ≥чних, техн≥ко-економ≥чних, науково-досл≥дних, техн≥ко-виробничих, орган≥зац≥йно-господарських заход≥в, у ¤ких, ¤к правило, беруть участь чимало галузей, господарських орган≥в ≥ рег≥он≥в ≥ ¤к≥ дозвол¤ють Ч загальними зусилл¤ми Ч вир≥шити народногосподарську проблему. «а зм≥стом комплексн≥ ц≥льов≥ програми под≥л¤ютьс¤: соц≥ально-економ≥чн≥ програми, спр¤мован≥ на вир≥шенн¤ проблем розвитку ≥ удосконаленн¤ способу житт¤, п≥двищенн¤ матер≥ального ≥ культурного р≥вн¤ житт¤ населенн¤, перетворенн¤ виробничих ≥ соц≥альних умов прац≥, пол≥пшенн¤ умов в≥дпочинку; виробнич≥ програми, ор≥Їнтован≥ на зб≥льшенн¤ виробництва пев≠них вид≥в продукц≥њ (≥ послуг), розвиток нових вид≥в виробництва, п≥двищенн¤ ¤к≥сних характеристик продукц≥њ, п≥двищенн¤ ефективност≥ використанн¤ ресурс≥в; науково-техн≥чн≥ програми, нац≥лен≥ на розвиток наукових досл≥джень, вир≥шенн¤ проблем розробки ≥ впровадженн¤ в практику нових вид≥в техн≥ки ≥ технолог≥њ; еколог≥чн≥ програми; рег≥ональн≥ програми, нац≥лен≥ на господарське освоЇнн¤ нових район≥в, перетворенн¤ економ≥ки сформованих рег≥он≥в ”крањни, форму≠ванн¤ територ≥ально-виробничих комплекс≥в. ¬ерховною –адою ”крањни схвалено так≥ пр≥оритетн≥ напр¤ми, що вимагають програмного вир≥шенн¤: «доров'¤ людини. ќхорона навкошнього середовища. ѕродовольство. Ќауком≥стк≥ технолог≥њ (¤к≥сть). –есурсозбереженн¤. ≤нформатика, автоматизац≥¤ та приладобудуванн¤. Ќов≥ речовини та матер≥али. Ќауков≥ засади нац≥онально-культурного в≥дродженн¤. «а встановленим перел≥ком програм в≥дкриваЇтьс¤ конкурс на роз≠робку конкретних ц≥льових наукових програм.
| 1 |
Ќазва: ѕлануванн¤ соц≥ально-економ≥чного розвитку крањни - 2 ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-01 (602 прочитано) |