ќбразотворче мистецтво > ’удожнЇ сприйманн¤
’удожнЇ сприйманн¤
’удожнЇ сприйманн¤ - це процес формуванн¤ ц≥л≥сного сприйн¤тт¤ ≥ правильного розум≥нн¤ прекрасного у мистецтв≥ та д≥йсност≥; здатн≥сть до творчого самови¤вленн¤ притаманна людин≥. ќднак ц¤ здатн≥сть вимагаЇ св≥домого, ц≥леспр¤мова≠ного, планом≥рного ≥ систематичного розвитку. ќсновою, на ¤к≥й зд≥йснюЇтьс¤ естетичне вихованн¤ художнього сприйманн¤ е певний р≥вень художньо-естетичноњ культури особистост≥, њњ здатност≥ до естетичного освоЇнн¤ д≥йсност≥. ÷ей р≥вень ви¤вл¤Їтьс¤ ¤к у розвитку вс≥х компонент≥в естетичноњ св≥домост≥ (почутт≥в, погл¤д≥в, переживань, оц≥нок, смак≥в, потреб та ≥деал≥в), так ≥ в розвитку ум≥нь ≥ навичок активноњ перетворюючоњ д≥¤льност≥ у мистецтв≥, прац≥, побут≥ людських взаЇминах. ‘ормуванн¤ у школ¤р≥в певноњ системи художн≥х у¤влень, погл¤д≥в, ¤к≥ зможуть допомогти њм виро≠бити в соб≥ д≥йов≥ критер≥њ естетичних ц≥нностей, готовн≥сть та ум≥нн¤ вносити елементи прекрасного у своЇ житт¤, почи≠наЇтьс¤ ≥з сприйманн¤ оточуючого. «авданн¤м естетичного вихованн¤ е не т≥льки розши≠ренн¤ художнього сприйманн¤, списку прочитаних книг, почутих музичних твор≥в, а й орган≥зац≥¤ людських почутт≥в, духовного росту особистост≥, регул¤ц≥¤ ≥ корекц≥¤ повед≥нки. ≈стетичне вихованн¤ художнього сприйн¤тт¤ проникаЇ в ус≥ сфери дит¤чого житт¤, воно забезпечуЇтьс¤ вс≥ма ланками вихованн¤ ≥ використовуЇ багатство ≥ р≥зноман≥тн≥сть його засоб≥в. ”се це даЇ право вважати головним принципом естетичного вихованн¤ принцип все загальност≥ естетичного вихованн¤ ≥ художньоњ осв≥ти. ћетодолог≥чною основою ≥ важливим принципом естетич≠ного вихованн¤ на сучасному етап≥ е ≥де¤ комплексного п≥дходу ¤кий у реал≥зац≥њ системи естетичного вихованн¤ маЇ подв≥йне значенн¤. ѕо-перше, система естетичного вихованн¤ маЇ будува≠тис¤ так, щоб р≥зн≥ види мистецтва пост≥йно взаЇмод≥¤ли м≥ж собою у процес≥ впливу на дитину, тобто орган≥зовуЇтьс¤ необ≠х≥дн≥сть т≥сноњ взаЇмод≥њ мистецтва на основ≥ м≥жпредметних звС¤зк≥в. ѕо-друге, естетичне вихованн¤ ¤к вихованн¤ засобами мистецтва, так ≥ засобами д≥йсност≥ повинно стати орган≥чною частиною будь-¤кого виду вихованн¤. —истема естетичного вихованн¤ будуЇтьс¤ з урахуванн¤м принципу творчоњ самод≥¤льност≥ учн≥в. ÷е ви¤вл¤Їтьс¤ у здат≠ност≥ школ¤р≥в переносити вироблен≥ творч≥ навички на виконан≠н¤ будь-¤коњ справи. Ќов≥ завданн¤ в галуз≥ вихованн¤ у загальноосв≥тн≥й школ≥ суверенноњ ”крањни докор≥нним чином зм≥нили ≥ установки в естетичному вихованн≥. ¬≥д завдань бачити, в≥дчувати, розу≠м≥ти прекрасне вони перетворились на б≥льш складн≥ ≥ пов'¤за≠н≥ з≥ здатн≥стю творити його у навколишн≥й д≥йсност≥, прац≥, мистецтв≥, у повс¤кденному житт≥. ÷¤ здатн≥сть Ї важливою ознакою нашого часу ≥ забезпечуЇтьс¤ завд¤ки реал≥зац≥њ принципу естезац≥њ усього дит¤чого житт¤. ÷≥ принципи забезпечують реал≥зац≥ю системи естетичного вихованн¤ ≥ спри¤ють формуванню естетичноњ культури. ќдним з основних завдань шкоди на сучасному розвитку естетичного вихованн¤ е створенн¤ його системи. ѕ≥д системою розум≥Їтьс¤ живий, ц≥леспр¤мований, орган≥зований ≥ контро≠льований процес художньо-естетичноњ осв≥ти, розвитку, вихо≠ванн¤ д≥тей, побудований на основ≥ сукупност≥ методолог≥чних принцип≥в, психолого-педагог≥чного обірунтуванн¤ методичних документ≥в, ¤к≥ забезпечують зд≥йсненн¤ у нерозривному звТ¤зку з естетичним вихованн¤м особистост≥, њњ моральний ≥ трудовий розвиток. ќсновним структурним елементом системи естетичного вихованн¤ е особист≥сть, оск≥льки мета, завданн¤, специф≥чн≥ методи естетичного вихованн¤ ор≥Їнтован≥ на естетичний ≥ загальний розвиток особистост≥, збагаченн¤ њњ у педагог≥чному процес≥ з урахуванн¤м ≥ндив≥дуальних ≥ психолог≥чних особли≠востей орган≥зац≥њ впливу на учн≥в р≥зного в≥ку. ќдн≥Їю з ведучих п≥дсистем естетичного вихованн¤ е навчально-виховний процес школи. ѕредмети природничо-матема≠тичного, гуман≥тарного та естетичного цикл≥в, а також трудове вихованн¤ внос¤ть у цю п≥дсистему св≥й вклад ≥ одночасно т≥сно повТ¤зан≥ м≥ж собою ¤к њњ елементи. ер≥вну роль у забезпеченн≥ педагог≥чноњ ц≥леспр¤мованост≥ цього процесу в≥д≥граЇ учитель. Ќаступна п≥дсистема - позакласна д≥¤льн≥сть школ¤р≥в, повТ¤зана з навчально-урочною д≥¤льн≥стю. ќсобливе м≥сце належить в н≥й факультативним курсам з предмет≥в художнього та ≤нших цикл≥в, функц≥онуванн¤ ц≥Їњ п≥дсистеми передбачаЇ необх≥дн≥сть використанн¤ творчого п≥дходу до будь-¤кого виду д≥¤льност≥ дитини, форми ≤ метод≥в пробудженн¤ њх до ≥нтересу до естетичноњ творчост≥, а також зд≥йсненн¤ педагог≥чного контролю за соц≥ально-ц≥нною д≥¤льн≥стю учн≥в у процес≥ позакласноњ та позашк≥льноњ роботи, орган≥зац≥њ дозв≥лл¤ ≥ повед≥нки д≥тей р≥зного в≥ку. ¬ажливою п≥дсистемою е також художньо-естетичн≥ впливи засоб≥в масовоњ комун≥кац≥њ (преса, рад≥о, телебаченн¤, к≥но), с≥мТњ, м≥кро середовища школ¤ра. онтроль з боку школи за д≥¤льн≥стю њњ елемент≥в ви¤вл¤Їтьс¤ у вивченн≥ ≥ анал≥з≥ вплив≥в, ступен¤ сформованост≥ в учн≥в естетичного ≥деалу, смаку, критичноњ оц≥нки естетичноњ ≥нформац≥њ, художн≥х ≥нтерес≥в ≥ потреб школ¤р≥в у галуз≥ мистецтв, мотив≥в сп≥л≠куванн¤ з ним. “аким чином функц≥онуванн¤ системи естетичного вихованн¤ ефективно зд≥йснюЇтьс¤ тод≥, коли вона д≥Ї не ≥зольовано, а включаЇтьс¤ у комплекс ус≥Їњ навчальне-виховноњ роботи ≥ зд≥йснюЇтьс¤ з допомогою ц≥леспр¤мованого педагог≥чного кер≥вництва.
| 1 |
Ќазва: ’удожнЇ сприйманн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (421 прочитано) |