ѕ≥дприЇмництво > ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤
ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤—тор≥нка: 1/2
ѕлан. —утн≥сть п≥дприЇмництва, ¤к особливого виду господарськоњ д≥¤льност≥. ќсновн≥ характерн≥ ознаки п≥дприЇмництва. “иполог≥¤ п≥дприЇмництва. ќсновн≥ види, форми та сфери п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. ѕравове забезпеченн¤ п≥дприЇмства ”мови та основн≥ р≥зновиди угод у п≥дприЇмництв≥. 1. ” минулому в≥докремлювали землю працю кап≥тал ¤к ключов≥ чинники виробництва нин≥ до цього ще додають Ц п≥дприЇмницький потенц≥ал Ц це потенц≥йна можлив≥сть максимально-ефективного використанн¤ сукупност≥ кадрових, матер≥альних ≥ нематер≥альних ресурс≥в. ‘ормуванн¤ ≥ використанн¤ цього потенц≥алу Ц це ≥ Ї суттЇвим пон¤тт¤м п≥дприЇмництва, ¤ке заведено вважати особливою сферою виробничо-господарськоњ або ≥ншоњ д≥¤льност≥ з метою одержанн¤ певного зиску. ѕ≥дприЇмництвом називають Ц ≥н≥ц≥ативно-самост≥йну, господарсько-комерц≥йну д≥¤льн≥сть окремих ф≥зичних та юридичних ос≥б, що њњ ц≥лком зор≥Їнтовано на одержанн¤ прибутку. “ака д≥¤льн≥сть зд≥йснюЇтьс¤ в≥д свого ≥мен≥, п≥д св≥й ризик ≥ п≥д повну майнову в≥дпов≥дальн≥сть окремоњ ф≥зичноњ особи Ц п≥дприЇмц¤, або юридичноњ особи Ц п≥дприЇмства. ќсновними функц≥¤ми п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ Ї: 1) творча Ц генеруванн¤ ≥ активне використанн¤ новаторських ≥дей ≥ проект≥в, готовн≥сть до виправданого ризику та вм≥нн¤ ризикувати в б≥знес≥. 2) ресурсна Ц формуванн¤ ≥ продуктивне використанн¤ власного кап≥талу, а також матер≥альних, ≥нформац≥йних ≥ трудових ресурс≥в. 3) орган≥зац≥йно-супров≥дну Ц практична орган≥зац≥¤ маркетингу, виробництва, продажу, реклами та ≥нших господарських справ. ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть може зд≥йснюватис¤ без використанн¤ ≥ з використанн¤м найманоњ прац≥, без утворенн¤ або з утворенн¤м юридичноњ особи. ¬ажливо усв≥домити, що п≥дприЇмництво завжди маЇ зд≥йснюватис¤ за принципами: 1) в≥льний виб≥р б≥знесовоњ д≥¤льност≥; 2) залученн¤ на добров≥льних засадах ресурс≥в (грошових кошт≥в ≥ майна) ≥ндив≥дуальних п≥дприЇмц≥в та юридичних ос≥б дл¤ започаткуванн¤ ≥ розгортанн¤ д≥¤льност≥. 3) самост≥йне формуванн¤ програми д≥¤льност≥, виб≥р постачальник≥в, ресурс≥в ≥ споживач≥в продукц≥њ, установленн¤ ц≥н н товари ≥ послуги, найманн¤ прац≥вник≥в. 4) в≥льне розпор¤дженн¤ прибутками, що залишаютьс¤ п≥сл¤ сплати вс≥х платеж≥в. 5) самост≥йне зд≥йсненн¤ п≥дприЇмц¤ми зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥. ѕ≥дприЇмництво може функц≥онувати у будь-¤кому вид≥ д≥¤льност≥ Ц виробничоњ, торговельноњ, наданн¤ послуг. —л≥д под≥лити п≥дприЇмницьку д≥¤льн≥сть на: ≥ндив≥дуальну Ц один колективну Ц Ї дек≥лька вид≥в олективна: а) малий б≥знес Ц мале п≥дприЇмство, що базуЇтьс¤ на власност≥ або оренд≥ майна. б) сп≥льне Ц засноване на колективн≥й власност≥. в) корпоративне Ц базуЇтьс¤ на акц≥онерн≥й власност≥. ћодел≥ п≥дприЇмства 1) класична модель п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ ор≥ЇнтуЇтьс¤ на найефективн≥шому використанн≥ на¤вних ресурс≥в. ѕ≥дприЇмець направл¤Ї своњ д≥њ на анал≥тичну оц≥нку на¤вних ресурс≥в, ви¤вленн¤ реальних можливостей дос¤гненн¤ поставленоњ мети, використанн¤ саме т≥Їњ реальноњ можливост≥, ¤ка здатна забезпечити максимальну в≥ддачу ф≥нансових, матер≥альних ≥ нематер≥альних ресурс≥в Ц отже в основ≥ лежить реальн≥сть. 2) ≥нновац≥йна модель п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ передбачаЇ переважно ≥нновац≥йно орган≥зац≥йно управл≥нськ≥ р≥шенн¤. “ому вона спираЇтьс¤ на так≥ д≥њ: а) науково обірунтоване формуванн¤ головноњ мети; б) усеб≥чна оц≥нка зовн≥шнього ринкового середовища. « погл¤ду пошуку альтернативних можливостей запропонованоњ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ; в) неупереджена пор≥вн¤льна оц≥нка власних матер≥ально-ф≥нансових ресурс≥в ≥ прогнозованих можливостей. г) конструктивний пошук зовн≥шн≥х додаткових джерел в≥дпов≥дних вид≥в ресурс≥в (за потреби). д) ірунтовний анал≥з потенц≥йних можливостей конкурент≥в у в≥дпов≥дн≥й н≥ш≥ ринку; е) практична реал≥зац≥¤ завдань ≥нновац≥йного характеру зг≥дно з прийн¤тою концепц≥Їю п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. —уть п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ Ц це визначенн¤ њњ значенн¤ дл¤ функц≥онуванн¤ ефективноњ системи господарюванн¤. «наченн¤ пол¤гаЇ у т≥м, що п≥дприЇмництво: 1) служить головним фактором структурних зм≥н у систем≥ господарюванн¤. 2) створюЇ живильне середовище дл¤ конкуренц≥њ ≥ завд¤ки цьому стаЇ своЇр≥дним катал≥затором соц≥ально-економ≥чного розвитку крањни в ц≥лому. 3) спри¤Ї найефективн≥шому використанню ≥нвестиц≥йних, матер≥альних ≥ нематер≥альних ресурс≥в. 4) забезпечуЇ належну мотивац≥ю високопродуктивноњ прац≥. 2. ѕрактика господарюванн¤ п≥дтверджуЇ можлив≥сть зд≥йсненн¤ 2 основних вид≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. виробничоњ посередницькоњ ¬иробнича д≥¤льн≥сть вважаЇтьс¤ визначальною, оск≥льки вона найб≥льше впливаЇ на ефективн≥сть системи господарюванн¤ та на ¤к≥сть сусп≥льного житт¤. ¬иробнича п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть д≥литьс¤ на 2 п≥двиди. 1) п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть у сфер≥ безпосереднього виробництва товар≥в за спр¤мован≥стю а) традиц≥йна (класична); б) частково ≥нновац≥йна; в) ≥нновац≥йна. “радиц≥йна Ц звичне виробництво на р≥вн≥ будь-¤кого виробництва. „астково-≥нновац≥йна Ц виробництво традиц≥йних вид≥в продукц≥њ ≥з застосуванн¤м часткових ≥нновац≥й Ц використанн¤ техн≥ко-технолог≥чних новац≥й, б≥льш ¤к≥сних характеристик продукт≥в прац≥, нових елемент≥в орган≥зац≥њ виробничих процес≥в. ≤нновац≥йна Ц коли виробництво базуЇтьс¤ на ≥нновац≥¤х, та зТ¤вл¤Їтьс¤ продукт з принципово новими властивост¤ми чи нав≥ть сферами використанн¤. 2) виробнича п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть за характером: а) основний б) допом≥жний. ќсновний Ц це такий вид п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥, ¤кий даЇ змогу випускати ≥ реал≥зувати готов≥ до к≥нцевого споживанн¤ вироби. ƒопом≥жними вважаютьс¤ види, що мають не т≥льки уречевлений, а й не уречевлений характер Ц маркетингова, л≥зингова, проектувальна та ≥нш≥. ѕосередницька д≥¤льн≥сть Ц це д≥¤льн≥сть, ¤ка репрезентуЇ ≥нтереси виробник≥в або споживач≥в. ƒ≥литьс¤ така п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть на 4 види: 1) агентуванн¤ Ц тобто така форма господарюванн¤, за ¤коњ агент (посередник) д≥Ї в≥д ≥мен≥ та на користь в≥дпов≥дно виробника або споживача (принцип???) п≥двиди: а) агенти виробник≥в уповноважен≥ з≥ збуту по закупках б) брокери Ц одноразовий агент або посередник за укладанн¤ угоди, головним завданн¤м ¤кого Ї звести продавц¤ з покупцем ≥ допомогти в дос¤гненн¤ потр≥бноњ домовленост≥. в) ком≥с≥онери (????????????-ком≥с≥онери) самост≥йно розпор¤джаютьс¤ товаром, приймаючи його на ком≥с≥ю в≥д ком≥тента. г) консигнанти Ц реал≥зуЇ товар ≥з власного складу на п≥дстав≥ договору дорученн¤. 2) —убТЇкти торгово-комерц≥йноњ д≥¤льност≥. а) оптово-роздр≥бна ф≥рми (база) безпосередн¤ реал≥зац≥¤ продукц≥њ виробничого ≥ споживчого призначенн¤ з використанн¤м традиц≥йних форм продажу; б) торговий д≥м Ц зд≥йсненн¤ експортно-≥мпортних операц≥й, сюди включаЇтьс¤ реклама, виставки ≥з застосуванн¤м своњх представництв в ≥нших крањнах. в) дистрибТютор Ц придбанн¤ товар≥в безпосередньо у виробник≥в та реал≥зац≥¤ (розпод≥л) товар≥в своњм пост≥йним кл≥Їнтам. г) дилер Ц перепродаж товар≥в в≥д свого ≥мен≥ та за власний рахунок. д) ком≥во¤жер Ц продаж товар≥в ≥з доставкою покупц¤м. 3) аукц≥онна торг≥вл¤ Ц це торг≥вл¤ у форм≥ прилюдного торгу з попередн≥м оголошенн¤м стартовоњ ц≥ни (початкова ц≥на з ¤коњ починаЇтьс¤ торг) ≥ лоту (непод≥льна парт≥¤ товару) Ћотом служать а) обТЇкти: промислов≥ товари нерухом≥сть майнов≥ сертиф≥кати б) форми внутр≥шньодержавна (промислов≥ товари, нерухом≥сть) м≥жнародна (антиквар≥ат, сировина, тютюн, чай ≥н). 4) б≥ржове п≥дприЇмництво Ц основою ¤вл¤ютьс¤ б≥рж≥ Ц форма пост≥йно д≥ючого оптового ринку, що виконують спец≥ал≥зован≥ функц≥њ. а) б≥рж≥ фондов≥ Ц куп≥вл¤ продаж ц≥нних папер≥в; товарн≥ Ц оптова торг≥вл¤ масовими товарами з≥ ст≥йкими ¤к≥сними властивост¤ми; валютн≥ Ц куп≥вл¤ продаж золота та ≥нших дорогоц≥нних метал≥в, ≥ноземноњ валюти; прац≥ Ц обл≥к попиту ≥ пропозиц≥й щодо робочоњ сили, спри¤нн¤ працевлаштуванню (фонди зайн¤тост≥). б) специф≥чн≥ операц≥њ фТючерсн≥ контракти Ц контракт на поставку обумовленоњ к≥лькост≥ повного товару за ф≥ксованою ц≥ною прот¤гом зазначеного в договор≥ терм≥ну. опц≥он Ц догов≥рне зобовТ¤занн¤ купити або продати товар за наперед визначеною ц≥ною в межах узгодженого пер≥оду. «д≥йсненн¤ стосовно конкретних товар≥в. р≥м цих двох вид≥в п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ ≥снуЇ це п≥дприЇмництво ф≥нансових ≥нституц≥й. —убТЇктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ цього виду Ї п≥дприЇмства ф≥нансового спр¤муванн¤, з одного боку вони виступають ¤к посередники з другого боку Ц надавач≥ послуг. ÷е Ї банки та ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њ. а) спец≥ал≥зован≥ державн≥ та комерц≥йн≥ банки Ц вони акумулюють в≥льн≥ кошти ф≥зичних та юридичних ос≥б, надають кредити, стають посередниками у розрахунках ≥ платежах м≥ж п≥дприЇмствами та ф≥зичними особами. б) ≥нвестиц≥йн≥ компан≥њ та фонди зд≥йснюють пост≥йний кругооб≥г власного та позичкового кап≥талу у форм≥ ≥нвестуванн¤ ≥снуючого виробництва, нових техн≥чних ≥ орган≥зац≥йних проект≥в на галузевому чи рег≥ональному р≥вн¤х. ƒл¤ того, щоб п≥дприЇмництво формувалос¤, функц≥онувало потр≥бно, щоб було належне п≥дприЇмницьке середовище.
Ќазва: ѕ≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть суб'Їкт≥в господарюванн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (2324 прочитано) |