–≥зне > —оц≥альн≥ пенс≥њ та допомоги
—оц≥альн≥ пенс≥њ та допомоги
ѕЋјЌ ѕон¤тт¤ ≥ п≥дстави призначенн¤ соц≥альних пенс≥й. ¬иди допомоги та обставини њх призначенн¤. ѕон¤тт¤ ≥ загальна характеристика правового статусу ветеран≥в в≥йни, прац≥ та ≥нших ос≥б похилого в≥ку. ѕ≥льги громад¤нам з обмеженою працездатн≥стю ≥ гарант≥њ њх соц≥ального захисту. ƒе¤к≥ передумови подальшого розвитку пенс≥йного забезпеченн¤. 1. ≤нститут соц≥альних пенс≥й вперше введено в законодавство про соц≥альне забезпеченн¤ з 1 с≥чн¤ 1991 р. «аконом —оюзу –—– Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤ громад¤н в —–—–Ф. «≤ Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф в≥д 5 листопада 1991 р. також застосовуЇ цей ≥нститут удосконаливши його ≥ зменшивши в≥к, ≥з дос¤гненн¤м цього призначаютьс¤ соц≥альн≥ пенс≥њ, до загального пенс≥йного в≥ку. —оц≥альн≥ пенс≥њ виокремлено у соц≥альний розд≥л «акону ”крањни Уѕро пенс≥йне забезпеченн¤Ф, ¤кий м≥стить лише 4 статт≥. —оц≥альн≥ пенс≥њ, на нашу думку, можна визначити ¤к щом≥с¤чн≥ виплати з ѕенс≥йного фонду, призначен≥ непрацюючим, непрацездатним громад¤нам, ¤к≥ не мають права на трудову пенс≥ю. –озм≥р цих пенс≥й диференц≥йований: в≥д 30 до 200% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. —оц≥альн≥ пенс≥њ в розм≥р≥ 30% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком призначаютьс¤ чолов≥кам ≥ ж≥нкам, ¤к≥ дос¤гли в≥дпов≥дно 60 ≥ 55-р≥чного в≥ку, але не мають права на трудову пенс≥ю без поважних причин. ќсоби, ¤к≥ дос¤гли пенс≥йного в≥ку, а також ≥нвал≥ди ≤≤≤ групи, ¤к≥ не мають права на трудову пенс≥ю з поважних причин, мають право на соц≥альну пенс≥ю в розм≥р≥ 50% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. —оц≥альн≥ пенс≥њ в розм≥р≥ 100% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком призначаютьс¤ ≥нвал≥дам ≤≤ групи, д≥т¤м ≥нвал≥дам у в≥ц≥ до 16 рок≥в ≥ д≥т¤м, ¤к≥ не дос¤гли 18-р≥чного в≥ку чи старш≥ за цей в≥к, ¤кщо вони стали ≥нвал≥дами до виповненн¤ њм 18 рок≥в, у раз≥ втрати годувальника. ≤нвал≥дом ≤ групи, матер¤м-героњн¤м, ¤ким присвоЇно званн¤ Ућати-героњн¤Ф, соц≥альн≥ пенс≥њ призначаютьс¤ в розм≥р≥ 200% м≥н≥мальноњ пенс≥њ за в≥ком. 2. ѕравове регулюванн¤. ѕризначенн¤ ≥ виплати допомог зд≥йснюютьс¤ на п≥дстав≥ «акону ”крањни Уѕро державн≥ допомоги с≥мТ¤м з д≥тьмиФ в≥д 21 листопада 1992 р. ÷ей закон передбачаЇ р≥зноман≥тн≥сть вид≥в допомоги, ¤к≥ за метою њх надходженн¤ под≥л¤ютьс¤ на дв≥ групи. ƒо першоњ групи належать допомоги, що виплачуютьс¤ з метою компенсац≥њ втраченого з поважних причин зароб≥тку впродовж нетривалого часу, в розм≥р≥. ѕриблизно р≥вному втраченому зароб≥тку (допомогами з тимчасовоњ непрацездатност≥, з ваг≥тност≥ й полог≥в). ’арактер призначенн¤ цих допомог виключаЇ можлив≥сть отриманн¤ њх одночасно з зароб≥тною платою, хоч ≥ допускаЇ њх виплату пор¤д з пенс≥Їю та ≥ншими допомогами. ƒо другоњ групи належить решта вид≥в допомог, надаваних с≥мТ¤м додатково до основних джерел на утриманн¤ й вихованн¤ д≥тей. –озм≥р таких допомог зазвичай сп≥вв≥дноситьс¤ з розм≥рами м≥н≥мального зароб≥тку, а визначаЇтьс¤ з урахуванн¤м доход≥в с≥мТњ. ƒо таких допомог законодавець в≥днос¤ть: одночасту допомогу з народженн¤м дитини; допомога з догл¤ду за дитиною до дос¤гненн¤ нею 3-р≥чного в≥ку; грошов≥ виплати матер¤м (батькам), зайн¤тим догл¤дом за дитиною-≥нвал≥дом; допомога на д≥тей у в≥ц≥ до 16 рок≥в (на учн≥в Ц до 18 рок≥в); допомога на д≥тей одиноких матер≥в; 3. ѕроблема правового статусу громад¤н Ц складна й багатос≥мейна. ¬она розгл¤даЇтьс¤ в р≥зних галуз¤х права, що св≥дчить про специф≥чн≥ про¤ви правового статусу громад¤н у р≥зних сферах сусп≥льного житт¤. ≤ так в загальн≥й теор≥њ права, галузевих правових науках вир≥зн¤Їтьс¤ пон¤тт¤ Угалузевий статусФ, що його одн≥ вчен≥ сп≥вв≥днос¤ть ≥з пон¤тт¤м Узагальний правовий статус громад¤нинаФ, ≥нш≥ з пон¤тт¤ Уконституц≥йний правовий статусФ. ¬ обох випадках зм≥ст правового статусу охоплюЇ конституц≥йн≥ права, свободи та обовТ¤зки людини ≥ громад¤нина. ≤ так вони складають соц≥ально правову основу, на ¤к≥й будуЇтьс¤ система в≥дпов≥дного галузевого законодавства. —уттЇвою особлив≥стю правового статусу пенс≥онер≥в Ї те, що працююч≥ пенс≥онери одночасно перебувають у двох видах правов≥дносин: трудових ≥ пенс≥йних. 4. ѕраво на п≥льги, ¤к ≥ право на основний вид соц≥ального забезпеченн¤ Ц пенс≥ю встановлюЇтьс¤ законодавством, а обс¤г наданих п≥льг залежить в≥д категор≥њ непрацездатних громад¤н. ќсновними умовами, що в≥дзначають права на п≥льги, Ї, в одних випадках, участь у бойових д≥¤х, а в ≥нших Ц сам орган в тилу в пер≥од в≥йни чи тривала сумн≥вна трудова д≥¤льн≥сть у народному господарств≥ в мирний час. ѕередбачен≥ п≥льги зг≥дно законодавства можна класиф≥кувати за законом ос≥б, видами й п≥дставами њх доданн¤. ѕ≥льги ветеранам в≥йни; ѕ≥льги ветеранам прац≥; ѕ≥льги членам с≥мей загиблих (померлих) в≥йськовослужбовц≥в у звТ¤зку з виконанн¤м обовТ¤зк≥в в≥йськовоњ служби (службового обовТ¤зку). 5. « 1998 р. розпочалас¤ пенс≥йна реформа, ¤ка буде зд≥йснюватис¤ пост≥йно. Ќин≥ д≥ж Їдина державна система пенс≥йного забезпеченн¤. ¬ основу реформуванн¤ д≥ючоњ системи пенс≥йного забезпеченн¤ закладаютьс¤ нов≥ принципи: соц≥альне забезпеченн¤ маЇ поширюватис¤ т≥льки на непрацездатних ос≥б. ÷≥ принципи нам≥чено реал≥зувати поступово. Ќа першому етап≥в, ¤кий нараховуЇтьс¤ кризовими ¤вищами в економ≥ц≥, збер≥гаЇтьс¤ нин≥шн¤ система соц≥ального забезпеченн¤. Ќа другому етап≥ за дос¤гненн¤ стаб≥л≥зац≥њ в економ≥ц≥ приймаЇтьс¤ комплекс законодавчих акт≥в, що стосуютьс¤ реформуванн¤ системи соц≥ального забезпеченн¤.
| 1 |
Ќазва: —оц≥альн≥ пенс≥њ та допомоги ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-22 (721 прочитано) |