—оц≥олог≥¤ > —п≥лкуванн¤ ¤к обм≥н ≥нформац≥Їю. омун≥кативна сторона сп≥лкуванн¤
—п≥лкуванн¤ ¤к обм≥н ≥нформац≥Їю. омун≥кативна сторона сп≥лкуванн¤
ѕлан ѕон¤тт¤ про комун≥кац≥ю та њњ р≥зновиди. ¬иди комун≥кац≥њ. Ќевербальна ≥ ¬ерсаль. омун≥кативн≥ барТЇри. ѕон¤тт¤ про комун≥кац≥ю та њњ р≥зновиди. “ерм≥ни сп≥лкуванн¤, комун≥кац≥¤, соц≥альна комун≥кац≥¤, обм≥н ≥нформац≥Їю або ≥нформац≥йний обм≥н дуже часто вживаЇтьс¤ ¤к тотожн≥. ” вузькому розум≥нн≥ терм≥н комун≥кац≥¤ визначаЇтьс¤ ¤к обм≥н ≥нформац≥Їю м≥ж людьми, ¤к смисловий аспект соц≥альноњ взаЇмод≥њ, ¤к складова частина сп≥лкуванн¤. ѕроцес обм≥ну ≥нформац≥Їю п≥д час сп≥лкуванн¤ м≥ж людьми маЇ свою специф≥ку. ј саме, кожний учасник комун≥кативного процесу передбачаЇ активн≥сть свого партнера. ’арактер обм≥ну ≥нформац≥Їю м≥ж людьми визначаЇтьс¤ тим, що за допомогою системи знак≥в партнери можуть впливати один на одного. омун≥кативний вплив, ¤к результат обм≥ну ≥нформац≥Їю можливий лише тод≥, коли людина, ¤ка спр¤мовуЇ ≥нформац≥ю ≥ людина ¤ка приймаЇ ≥нформац≥ю волод≥ють Їдиною або под≥бною системою знак≥в, або говор¤ть одн≥Їю мовою. «а характером впливу ≥нформац≥¤ може бути спонукальною ≥ констатуючою. —понукальна ≥нформац≥¤ висловлюЇтьс¤ в наказ≥, проханн≥, ≥нструкц≥њ, порад≥. ¬она розрахована на те, щоб стимулювати певн≥ д≥њ ≥ виконуЇ так≥ функц≥њ ¤к: по-перше актив≥зуЇ повед≥нку, по-друге заборон¤Ї певн≥ д≥њ, або небажан≥ р≥зновиди д≥¤льност≥, порушуЇ де¤к≥ автономн≥ форми повед≥нки та д≥¤льност≥. онстатуюча ≥нформац≥¤ виступаЇ у форм≥ пов≥домленн¤ ≥ передбачаЇ зм≥ну повед≥нки не пр¤мо а опосередковано ≥ поступово. —ам характер пов≥домленн¤ буваЇ р≥зним, а саме в≥д байдужого тону викладу, до включенн¤ в сам текст пов≥домленн¤ елемент≥в переконанн¤. «алежно в≥д спр¤мованост≥ ≥нформац≥њ, ¤ка ≥де в≥д комун≥катора, виокремлюють акс≥альну та ретиальну комун≥кац≥ю. јкс≥альна комун≥кац≥¤ спр¤мовуЇ своњ сигнали до ¤когось окремого отримувача ≥нформац≥њ (≥ндив≥дуального чи групового). –етиальна комун≥кац≥¤ адресована багатьом. «окрема великим соц≥альним групам. ƒл¤ вивченн¤ ефекту впливу в процес≥ сп≥лкуванн¤ вид≥л¤ють елементи комун≥кативного процесу. јмериканський соц≥альний психолог Ћассуел у структур≥ комун≥кативного процесу вид≥л¤Ї пТ¤ть елемент≥в: ’то передаЇ ≥нформац≥ю (комун≥катор чи передавач ≥нформац≥њ). ўо передаЇтьс¤ (пов≥домленн¤, текст, щось ≥нше). як передаЇтьс¤ ≥нформац≥њ (безпосередньо чи опосередковано через «ћ≤). ому передаЇтьс¤ ≥нформац≥¤ (чи ц≥л≥й аудитор≥, чи впливу). « ¤ким результатом передаЇтьс¤ ≥нформац≥¤ (ефект впливу). ≈фект обм≥ну формац≥Їю значною м≥рою залежить в≥д в≥дпов≥дност≥ зм≥сту пов≥домленн¤, адекватност≥ тих знакових систем, ¤кими користуЇтьс¤ комун≥катор та людина, ¤ка сприймаЇ ≥нформац≥ю. 2. ¬иди комун≥кац≥њ. Ќевербальна ≥ вербальна комун≥кац≥њ. ѕередача будь-¤коњ ≥нформац≥њ можлива лише за допомогою знакових систем. ≤снуЇ к≥лька таких систем, ¤к≥ використовуютьс¤ в комун≥кативному процес≥ ≥ в≥дпов≥дно до ¤ких можна класиф≥кувати засоби комун≥кац≥њ на вербальн≥ та невербальн≥. ¬ербальна комун≥кац≥¤ використовуЇ ¤к знакову системну мову, ≥ походить њњ назва в≥д латинського слова (вербум - слово, словесний, усний). ћова може бути при вербальн≥й комун≥кац≥њ монолог≥чною, тобто мовою одн≥Їњ особи ≥ д≥алог≥чною, тобто мовою двох ≥ б≥льше ос≥б. Ќевербальна комун≥кац≥¤ маЇ р≥зн≥ знаков≥ системи. «окрема оптикок≥нетичну систему, парал≥нгв≥стичну систему, екстрал≥нгв≥стичну систему, просторово-часову систему, в≥зуальний контакт. ожна з цих систем маЇ своњ особливост≥. ќптикок≥нетична система знак≥в використовуЇ жести, м≥м≥ку, пантом≥м≥ку. ¬елике значенн¤ у невербальн≥й комун≥кац≥њ мають вираз обличч¤, погл¤д. ¬ираз обличч¤ найб≥льше п≥дкреслюють кути губ, нахмурююванн¤ ≥ п≥дн≥манн¤ бр≥в, зморщуванн¤ чола. ÷≥ елементи м≥м≥ки передають гамо-емоц≥њ почутт≥в людини. ѕогл¤дом людина може висловлювати ≥нтерес до розмови. ’оча пильний погл¤д в оч≥ сп≥вбес≥дника може сприйматис¤ ¤к ознака де¤коњ агресивност≥. ѕевне значенн¤ мають ≥ жести. “ак≥ ¤к похитуванн¤ головою, нахил плеча в б≥к партнера Ї ознакою також ≥нтересу. ѕарал≥нгв≥стична система знак≥в Ц це система вокал≥зац≥њ мовленн¤, ¤ка характеризуЇтьс¤ ¤к≥стю голосом, його д≥апазоном, тональн≥стю ≥ виражаЇ почутт¤ ≥ стани людини. “ому голос людини може бути спок≥йним, збудженим, роздратованим. ≈кстрал≥нгв≥стична знакова система ¤вл¤Ї собою включенн¤ в мову пауз та ≥нших парал≥нгв≥стичних компонент≥в (покашлюванн¤, см≥х а також темп мовленн¤). ѕросторово-часова знакова система виступаЇ особливою знаковою системою, бо розм≥щенн¤ партнер≥в обличч¤м один до одного спри¤Ї виникненн¤ контакту, символ≥зуЇ увагу до того хто говорить. “ому в р≥зних культурах розроблен≥ своњ нормативи часових характеристик сп≥лкуванн¤. Ќаприклад, своЇчасний прих≥д до початку переговор≥в символ≥зуЇ вв≥члив≥сть партнера. ўе одн≥Їю специф≥чною знаковою системою Ї контакт оч≥ в оч≥, ¤кий маЇ м≥сце у в≥зуальному сп≥лкуванн≥. ќсобливе значенн¤ маЇ в≥зуальне сп≥лкуванн¤ дл¤ дитини, бо њй властиве ф≥ксуванн¤ уваги передус≥м на людському обличч≥. “аке сп≥лкуванн¤ в≥днос¤ть до ≥нтивного сп≥лкуванн¤, тобто близького сп≥лкуванн¤. ” представник≥в де¤ких культур засобом невербальноњ комун≥кац≥њ Ї дотик. Ќаприклад це поширено в јфриц≥, на —ередньому —ход≥, в рањнах Ћатинськоњ јмерики. ќтже вербальна ≥ невербальна комун≥кац≥¤ т≥сно повТ¤зана м≥ж собою. Ќевербальна комун≥кац≥¤ Ї суттЇвим доповненн¤м до вербальноњ комун≥кац≥њ ≥ п≥дсилюЇ њњ. 3. омун≥кативн≥ барТЇри. ЅарТЇри сп≥лкуванн¤ ¤вл¤ють собою психолог≥чну перешкоду, ¤ка заважаЇ процесу адаптац≥њ людини до нових фактор≥в зовн≥шнього середовища. ќсновними психолог≥чними барТЇрами сп≥лкуванн¤ Ї так≥ ¤к: барТЇр характеру ≥ темпераменту; барТЇр негативних емоц≥й; барТЇр гн≥ву; барТЇр страху; барТЇр провини ≥ сорому; барТЇр дистанц≥њ; барТЇр поганого настрою ≥ самопочутт¤; мовний барТЇр; барТЇр техн≥ки ≥ навичок сп≥лкуванн¤. ѕричинами психолог≥чних барТЇр≥в Ї ¤к субТЇктивн≥ так ≥ обТЇктивн≥ фактори.
| 1 |
Ќазва: —п≥лкуванн¤ ¤к обм≥н ≥нформац≥Їю. омун≥кативна сторона сп≥лкуванн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-23 (1589 прочитано) |