—трахуванн¤ > ”р¤д захищаЇ ≥нвестор≥в та кредитор≥в
”р¤д захищаЇ ≥нвестор≥в та кредитор≥в—тор≥нка: 1/2
≈фективний захист прав ≥нвестор≥в та кредитор≥в Ї важливим напр¤мком у розвитку ф≥нансового сектора ”крањни. «окрема, це спри¤Ї залученню ≥нвестиц≥й у в≥тчизн¤ну економ≥ку. Ќараз≥ стоњть потреба законодавчого врегулюванн¤ цих важливих питань. ÷¤ теза не означаЇ, що аб≥нет ћ≥н≥стр≥в перекладаЇ проблему на парламент. ”же сьогодн≥ ур¤довц≥ активно працюють, аби т≥, хто вкладаЇ або хоче вкласти грош≥ в украњнську економ≥ку, почувалис¤ впевнено ≥ мали гарант≥њ. ѕро це - в ≥нтерв'ю ≥з заступником ƒержавного секретар¤ ћ≥н≥стерства ф≥нанс≥в —ерг≥Їм ћјЌќ’ќё. - —ерг≥ю ќлександровичу, ¤к≥ першопричини порушенн¤ прав ≥нвестор≥в та кредитор≥в в ”крањн≥? - ¬се починаЇтьс¤ з "правил гри" в кредитних в≥дносинах. ѓх основою мають бути прозор≥сть, передбачуван≥сть ≥ зрозум≥л≥сть. Ќадаючи позику, банк≥р повинен бути впевнений, що грош≥ повернутьс¤. ” раз≥ ж неплатоспроможност≥ позичальника маЇ спрацювати ефективний механ≥зм в≥дшкодуванн¤ збитк≥в кредиторов≥. ѕрост≥ше кажучи, кредитор повинен мати реальну можлив≥сть в≥дсудити у деб≥тора майно. Ќав≥ть, ¤кщо це майно п≥дприЇмства ≥з часткою держави. √оловною ж причиною порушенн¤ прав ≥нвестор≥в та кредитор≥в Ї недосконал≥сть чинного законодавства. - який вих≥д ≥з ситуац≥њ, що склалас¤, пропонуЇ ћ≥н≥стерство ф≥нанс≥в зокрема й ур¤д загалом? - ћ≥нф≥н розгл¤нув законопроект щодо захисту прав кредитор≥в, метою ¤кого Ї усуненн¤ кол≥з≥й та прогалин у в≥тчизн¤ному законодавств≥. ÷¤ законодавча ≥н≥ц≥атива покликана виховати в сусп≥льств≥ повагу до судових р≥шень, зр≥вн¤ти в правах державний бюджет та кредитор≥в. ќкр≥м того, документ передбачаЇ запровадженн¤ зац≥кавленост≥ державних виконавц≥в задовольн¤ти ¤к потреби бюджету, так ≥ ≥нтереси кредитор≥в. ÷е м≥н≥м≥зуЇ, зокрема, корупц≥йн≥ ризики. ÷им законом передбачаЇтьс¤ унеможливити зловживанн¤ та безд≥¤льн≥сть державних виконавц≥в, дискрим≥нац≥йн≥ норми щодо розм≥ру податковоњ застави. ѕри цьому права держави на сплату податк≥в не порушуютьс¤, оск≥льки податкова застава буде ≥снувати, але - у розм≥р≥ подв≥йноњ суми податкових зобов'¤зань. “акож законопроектом блокуЇтьс¤ можлив≥сть зловживань з боку контролюючих орган≥в у сфер≥ прав наданн¤ чи ненаданн¤ будь-кому можливост≥ вилучати активи з податковоњ застави, ¤кщо њхн¤ варт≥сть значно перевищуЇ суму податкових зобов'¤зань. “акож проект спри¤Ї розвитку ≥нформац≥йних в≥дносин. «окрема, закр≥плюЇтьс¤ право платник≥в податк≥в знати, чи Ї заборгован≥сть у ≥нших платник≥в, чи вона в≥дсутн¤. ƒо того ж, буде в≥дкрито ≥нформац≥ю про активи, ≥ можна буде д≥знатис¤, чи перебувають вони в податков≥й застав≥. ÷≥ в≥домост≥ надаватимуть безпосередньо контролююч≥ органи. ¬ свою чергу такий механ≥зм прискорить прийн¤тт¤ управл≥нських р≥шень кредиторами та усуне непорозум≥нн¤ м≥ж кредиторами та бюджетом. «акон також реал≥зуЇ конституц≥йн≥ норми в повному обс¤з≥ щодо права резидент≥в ”крањни захищатис¤ в украњнському суд≥. - јле ж, попри неспри¤тлив≥ умови дл¤ ≥нвестиц≥й, ринок розвиваЇтьс¤, й ≥нвестор не так, ¤к бажалос¤ б, та все ж вкладаЇ ф≥нанси в проекти. ќтже, виходить, що ≥ в ц≥й ситуац≥њ, хто хоче, той знаходить? ћаю на уваз≥ механ≥зм страхуванн¤ ≥нвестиц≥йних ризик≥в. - —правд≥, такий механ≥зм вже починаЇ д≥¤ти ≥ набуваЇ поширенн¤. ¬ умовах п≥двищеного ризику та ф≥нансово-господарськоњ нестаб≥льност≥ стають привабливими так≥ види страхуванн¤, ¤к≥ можуть забезпечити захист майнових ≥нтерес≥в страхувальник≥в або трет≥х ос≥б у в≥дносинах ≥нвестуванн¤ грошових чи ≥нших ресурс≥в у певний вид виробництва, роб≥т чи послуг з метою одержанн¤ через де¤кий час певного доходу. ѕроблема сп≥вв≥дношенн¤ ризику та прибутку Ї одн≥Їю з ключових в ≥нвестиц≥йн≥й д≥¤льност≥. —аме за допомогою страхового захисту ≥нвестиц≥йних ризик≥в забезпечуЇтьс¤ реал≥зац≥¤ ≥нвестиц≥йних проект≥в у повному обс¤з≥ на вс≥х етапах його впровадженн¤. Ќагадаю, що одн≥Їю з найважлив≥ших умов економ≥чного управл≥нн¤ будь-¤кою п≥дприЇмницькою структурою Ї ≥нвестиц≥йний менеджмент. ¬≥н повинен передбачати таке ефективне управл≥нн¤, при ¤кому прир≥ст кап≥талу Ї достатн≥м, щоб компенсувати ≥нвестору в≥дмову в≥д використанн¤ на¤вних грошових кошт≥в, майнових та немайнових прав на споживанн¤ за поточний пер≥од, а також -винагородити можливий ризик, компенсувати збитки в≥д ≥нфл¤ц≥њ в майбутньому. ќтже, головною роллю ≥нвестиц≥йного менеджменту Ї забезпеченн¤ найефективн≥ших шл¤х≥в реал≥зац≥њ ≥нвестиц≥йноњ стратег≥њ будь-¤коњ п≥дприЇмницькоњ структури на окремих стад≥¤х њњ розвитку. «а договором страхуванн¤ ≥нвестиц≥йних ризик≥в страхувальник може укласти догов≥р страхуванн¤ на користь вигодонабувача (≥нвестора), ¤кий може зазнати збитк≥в у раз≥ неокупност≥ витрат на виконанн¤ застрахованого ≥нвестиц≥йного проекту. ¬ такому раз≥ треба довести страховику на¤вн≥сть у вигодонабувача страхового ≥нтересу. ѕри цьому вигодонабувач може набувати права та обов'¤зки страхувальника зг≥дно з договором страхуванн¤. ƒогов≥р страхуванн¤ може бути укладено на випадок настанн¤ одного чи дек≥лькох страхових под≥й ≥з числа вищезгаданих. —траховий випадок вважаЇтьс¤ таким, що настав, ¤кщо дох≥д страхувальника в≥д реал≥зац≥њ ≥нвестованоњ продукц≥њ чи послуг в строк окупност≥, ¤кий вказано в договор≥ страхуванн¤, Ї менший в≥д страховоњ суми за договором страхуванн¤ внасл≥док настанн¤ страхових випадк≥в, конкретний перел≥к ¤ких вказано в договор≥ страхуванн¤. —трахувальник не повинен включати у проект ≥нвестуванн¤ умови про подовженн¤ терм≥ну окупност≥ проекту, встановленого дл¤ його реал≥зац≥њ ≥ вказаного в договор≥ страхуванн¤. - як≥ реальн≥ шл¤хи бачить ур¤д щодо пол≥пшенн¤ корпоративних в≥дносин? ќстанн≥ под≥њ св≥дчать, що в ”крањн≥ в≥дсутн¤ корпоративна культура. ѕрим≥ром, дуже часто акц≥онери того чи ≥ншого п≥дприЇмства не можуть д≥йти м≥ж собою згоди, тому звертаютьс¤ до суду, ≥ там, ¤к правило, за њхн≥ми словами, не знаход¤ть захисту своњх прав. - ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д 26.03.2001 р. N 198/2001 схвален≥ ќсновн≥ напр¤мки розвитку фондового ринку ”крањни на 2001-2005 роки, ¤кими, зокрема, передбачено, що розвиток корпоративного управл≥нн¤ потребуЇ: удосконаленн¤ системи розкритт¤ ≥нформац≥њ про варт≥сть ц≥нних папер≥в та об'Їкт≥в ≥нвестуванн¤ через ≥нструменти фондового ринку; розкритт¤ ≥нформац≥њ про ≥нвестор≥в, ¤к≥ придбавають велик≥ контрольн≥ пакети акц≥й; створенн¤ умов дл¤ переведенн¤ боргу та зобов'¤зань п≥дприЇмств у ц≥нн≥ папери; запровадженн¤ нових ф≥нансових ≥нструмент≥в дл¤ пол≥пшенн¤ умов ≥нвестуванн¤; встановленн¤ ефективних механ≥зм≥в захисту ≥нвестор≥в. ќкр≥м зазначеного у президентському указ≥, пол≥пшенню корпоративних в≥дносин мають спри¤ти удосконаленн¤ механ≥зм≥в корпоративного управл≥нн¤ в частин≥ створенн¤ умов дл¤ формуванн¤ ефективного власника, забезпеченн¤ захисту прав акц≥онер≥в та вдосконаленн¤ механ≥зм≥в розкритт¤ ≥нформац≥њ про д≥¤льн≥сть ем≥тент≥в ц≥нних папер≥в. —аме на вир≥шенн¤ цих питань спр¤мована розробка ур¤дом орпоративного кодексу, ¤кий маЇ бути ухвалений вже упродовж цього року. - „и зможе захистити кредитор≥в та ≥нвестор≥в законопроект ур¤ду "ѕро акц≥онерн≥ товариства" п≥сл¤ його ухваленн¤ ¬ерховною –адою? Ќаск≥льки в≥н в≥дпов≥даЇ вимогам ринку ≥ ¤к≥ результати в≥н дасть дл¤ украњнськоњ економ≥ки? - ¬продовж останн≥х рок≥в до парламенту було внесено дек≥лька законопроект≥в про акц≥онерн≥ товариства. ќстанн≥й з них, що вн≥с ур¤д, на моЇ переконанн¤, в найб≥льш≥й м≥р≥ висв≥тлюЇ питанн¤ д≥¤льност≥ акц≥онерних товариств. ¬≥н спр¤мований на врегулюванн¤ в≥дносин щодо пор¤дку њхньоњ д≥¤льност≥ та визначенн¤ правового статусу. ќстанн≥м часом значно зб≥льшилас¤ к≥льк≥сть тих, хто звертаЇтьс¤ до суду з позовами про порушенн¤ њх прав ¤к акц≥онер≥в. √оловною причиною суперечок Ї, насамперед, недосконал≥сть чинного «акону "ѕро господарськ≥ товариства". ¬ ньому неч≥тка позиц≥¤ щодо проведенн¤ загальних збор≥в акц≥онер≥в. ј це часто призводить до непорозум≥нь м≥ж виконавчими органами акц≥онерних товариств та самими акц≥онерами. ”р¤довий законопроект "ѕро акц≥онерн≥ товариства" маЇ на мет≥ л≥кв≥дувати т≥ правов≥ прогалини, ¤к≥ мають м≥сце в украњнському законодавств≥. ќсобливо це стосуЇтьс¤ врегулюванн¤ питань, пов'¤заних з акц≥¤ми акц≥онерних товариств. - „и стануть б≥льш≥сть акц≥онерних товариств в≥дкритими п≥сл¤ ухваленн¤ цього закону ? јдже анал≥тики стверджують, що з 35 тис¤ч ј“ ”крањни 28 тис¤ч - закритого типу, а це, на њхню думку, не спри¤Ї ≥нвестуванню та кредитуванню цих п≥дприЇмств. ’оча саме «ј“и найб≥льш прибутков≥, а, в≥дпов≥дно, й ≥нвестиц≥йно приваблив≥. - ѕо-перше, зауважу, що, за «аконом ”крањни "ѕро господарськ≥ товариства", закрите акц≥онерне товариство може реорган≥зуватись у в≥дкрите. ќтже, на сьогодн≥ ≥снуЇ достатнЇ правове поле дл¤ реал≥зац≥њ акц≥онерами њх за≥нтересованост≥ в ≥нвестиц≥¤х. ¬одночас, законопроект "ѕро акц≥онерн≥ товариства" передбачаЇ встановити обмеженн¤ щодо к≥лькост≥ учасник≥в закритого акц≥онерного товариства - не б≥льше 100 ос≥б. ј в раз≥ перевищенн¤ зазначеноњ к≥лькост≥ акц≥онер≥в таке закрите акц≥онерне товариство зобов'¤зане перетворитись у в≥дкрите або ж зменшити к≥льк≥сть акц≥онер≥в. ѕри цьому к≥льк≥сть акц≥онер≥в в≥дкритого товариства необмежена.
Ќазва: ”р¤д захищаЇ ≥нвестор≥в та кредитор≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-23 (631 прочитано) |