“ехн≥чн≥ науки > арданна передача
арданна передача
¬едуч≥ мости автомоб≥л¤ встановлюютьс¤ на рам≥ або на кузов≥ автомоб≥л¤ за допомогою пружних елемент≥в п≥дв≥ски й п≥д час руху зм≥нюють своЇ положенн¤ в≥дносно м≥сць кр≥пленн¤. ƒл¤ передаван≠н¤ крутного моменту в≥д коробки передач до ведучого моста застосо≠вують карданн≥ передач≥, њх використовують також у привод≥ до пе≠редн≥х керованих ≥ ведучих кол≥с. арданна передача до ведучого моста складаЇтьс¤ з карданного вала, шарн≥р≥в ≥ пром≥жноњ опори. арданн≥ шарн≥ри забезпечують передаванн¤ крутного моменту м≥ж валами, ос≥ ¤ких перетинаютьс¤ п≥д зм≥нними кутами. ¬ трансм≥с≥њ автомоб≥л≥в застосовують жорстк≥ карданн≥ шарн≥ри неоднакових ≥ однакових кутових швидкостей. арданний шарн≥р неоднакових кутових швидко≠стей складаЇтьс¤ з жорстких деталей: ведучоњ ≥ веде≠ноњ вилок, хрестовини, на шипи ¤коњ насаджено голчаст≥ п≥дшип≠ники. рутний момент передаЇтьс¤ в≥д вилки до вилки через хрестовину. «а такоњ конструкц≥њ й р≥вном≥рного обертанн¤ вилки ведучого вала кутова швидк≥сть веденоњ вилки зм≥нюватиметьс¤ дв≥ч≥ за кожен оберт: зб≥льшуючись ≥ зменшуючись. “ому такий шарн≥р називають шарн≥ром неоднакових кутових швидкостей. ўоб усунути нер≥вном≥рн≥сть обертанн¤ веденого вала в кардан≠н≥й передач≥, ¤к правило, застосовують два шарн≥ри неоднакових ку≠тових швидкостей, розташованих на к≥нц¤х карданного вала. “од≥ нер≥вном≥рн≥сть обертанн¤, що виникаЇ в першому ведучому шарн≥≠р≥, компенсуЇтьс¤ нер≥вном≥рн≥стю обертанн¤ другого шарн≥ра, й ве≠дений вал передач≥ обертаЇтьс¤ р≥вном≥рно, з кутовою швидк≥стю ве≠дучого вала. “ака карданна передача називаЇтьс¤ подв≥йною. ќдинар≠н≥ передач≥ з одним жорстким карданним шарн≥ром практично не застосовуютьс¤. ” привод≥ передн≥х керованих ≥ ведучих кол≥с автомоб≥л≥в п≥дви≠щеноњ прох≥дност≥ застосовують шарн≥ри однакових кутових швидкостей двох тип≥в: кульков≥ й кулачков≥. ульковий карданний шарн≥р складаЇтьс¤ з двох фа≠сонних кулак≥в з овальними канавками, куди закладаютьс¤ ведуч≥ кульки. ƒл¤ центруванн¤ вилок використовують сферичн≥ запади≠ни на њхн≥х внутр≥шн≥х торц¤х, в ¤ких установлюЇтьс¤ центрувальна кулька. ѕ≥д час передаванн¤ крутного моменту ведуч≥ кульки розташову≠ютьс¤ незалежно в≥д кутових перем≥щень вилок у њхн≥х овальних ка≠навках у площин≥, ¤ка под≥л¤Ї кут м≥ж ос¤ми навп≥л. ” результат≥ обидв≥ вилки обертаютьс¤ з однаковими кутовими швидкост¤ми. улачковий карданний шарн≥р однакових кутових швидкостей застосовують у привод≥ переднього колеса автомоб≥л¤. ƒо конструкц≥њ шарн≥ра включено зовн≥шню п≥вв≥сь колеса, ¤ка входить шл≥цьовим к≥нцем у вилку шарн≥ра. ¬нутр≥ш≠ню п≥вв≥сь виконано ¤к одне ц≥ле з вилкою шарн≥ра, а њњ зовн≥шн≥й к≥нець стикуЇтьс¤ з шест≥рнею диференц≥ала шл≥цьовим з'Їднанн¤м. ” вилки установлено кулаки, у пази ¤ких закладено сталевий диск. ѕ≥д час роботи шарн≥ра п≥вос≥ обертаютьс¤ разом ≥з вилками навколо кулак≥в у горизонтальн≥й площин≥, а разом ≥з кулаками Ч навколо диска у вертикальн≥й площин≥. “аким чином забезпечуЇтьс¤ передаванн¤ крутного моменту на ведуч≥ й керован≥ передн≥ колеса. Ќедол≥к розгл¤нутого шарн≥ра Ч п≥двищене терт¤ в м≥сц¤х з'Їднанн¤ диска й кулак≥в ≥з вилками, внасл≥док чого знижуЇтьс¤ коеф≥ц≥Їнт корисноњ д≥њ й п≥двищуютьс¤ нагр≥ванн¤ та спрацьовуванн¤ шарн≥ра п≥д час роботи: арданна передача автомоб≥л¤ складаЇтьс¤ з пром≥жного та основного 6 карданних вал≥в, з'Їднаних один з од≠ним. ѕром≥жний вал спираЇтьс¤ на пром≥жну опору, що складаЇть≠с¤ з шарикоп≥дшипника, уставленого в гумове к≥льце ≥з мета≠левим кронштейном. Ќа передньому к≥нц≥ пром≥жного вала приварено вилку карданного шарн≥ра, а другий к≥нець його виконано у вигл¤д≥ шл≥цьовоњ втулки, в ¤ку вставлено шл≥цьовий к≥нець вил≠ки карданного шарн≥ра основного вала. «авд¤ки ковзному шл≥цьо≠вому з'Їднанню пром≥жного й основного карданних вал≥в њхн¤ за≠гальна довжина може зм≥нюватис¤ в раз≥ вертикальних перем≥щень ведучого моста на нер≥вност¤х дороги. арданн≥ шарн≥ри складаютьс¤ з двох вилок, у вушка ¤ких уста≠новлено хрестовину ≥з шипами й голчастими п≥дшипниками. ожен п≥дшипник складаЇтьс¤ з≥ сталевого стакана з голками, за≠кр≥пленого у вушку вилки кришкою, стопорною пластиною та двома болтами. «мащуютьс¤ голчаст≥ п≥дшипники в≥д пресоливниц≥ ка≠налами у хрестовин≥. ¬ит≥канню мастила з п≥дшипник≥в запоб≥гають торцев≥ ущ≥льнювач≥ й гумов≥ самоп≥дтискн≥ сальники у вилках. арданн≥ вали виготовл¤ютьс¤ з тонкост≥нних сталевих труб, на к≥нц¤х ¤ких запресовано й приварено хвостовики вилок. ѕ≥сл¤ скла≠данн¤ карданн≥ вали балансують дл¤ зменшенн¤ в≥брац≥й, ¤к≥ вини≠кають п≥д час роботи карданноњ передач≥.
| 1 |
Ќазва: арданна передача ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (586 прочитано) |