Технічні науки > Кривошипно-шатунний механізм. Зварювальні мости та їх обладнання
Привод до ведучих коліс. У ведучих мостах автомобілів крутний момент передається від диференціала до ведучих коліс за допомогою півосей. Залежно від способу встановлення півосей у картері моста вони можуть бути повністю або частково розвантаженими від згинальних моментів, що діють на піввісь. Повністю розвантажені півосі застосовують на автомобілях середньої й великої вантажопідйомності, а також на автобусах. Такі півосі встановлюються вільно всередині моста, а маточина колеса спирається на балку моста через два підшипники. Напіврозвантажені півосі спираються на підшипник, що розміщений усередині балки моста, а маточина колеса жорстко з'єднується з фланцем півосі. Тому така піввісь виявляється навантаженою крутним моментом і частково згинальним. Напіврозвантажені півосі застосовують у механізмах задніх ведучих мостів легкових автомобілів і вантажних автомобілів на їхній базі. Колісні передачі застосовують на деяких великовантажних автомобілях для зниження навантаження в карданній передачі та механізмах ведучого моста. До таких передач належать прості шестеренчасті циліндричні передачі з внутрішніми зачепленнями або планетарні. За ведучу ланку планетарної колісної передачі править сонячна шестірня, що встановлена на шліцах півосі і перебуває в зачепленні з трьома шестернями-сателітами. Осі сателітів закріплено нерухомо у водилі, яке становить опору для підшипників маточини колеса й жорстко закріплене на балці моста. Сателіти зачеплено з корінною шестірнею, яку скріплено болтами з маточиною колеса Ззовні колісну передачу закрито кришкою, яка разом із корінною шестірнею й маточиною колеса утворює обертовий картер, куди заливають оливу для мащення зубчастих зачеплень і підшипників. Передаточне число планетарної передачі визначається відношенням кількості зуб'їв коронної шестірні до кількості зуб'їв сонячної й становить 1,4... 1,5. Навантажувальна здатність і стійкість проти спрацювання планетарної передачі дуже високі, оскільки крутний момент у ній передається від сонячної шестірні до корінної трьома потоками через сателіти й підсумовується на маточині колеса. Привод переднього ведучого й керованого коліс на вантажних, автомобілях підвищеної прохідності здійснюється через карданний шарнір однакових кутових швидкостей, ведучий кулак якого зроблено як одне ціле з піввіссю. Ведений кулак шарніра закінчується приводним валом, який шліцами з'єднується з фланцем, а через нього з маточиною колеса. Маточина через конічні роликові підшипники спирається на порожнисту поворотну цапфу, яку встановлено на конічних підшипниках в рознімному корпусі на шипах шворня. Шипи приварено до сферичної чашки балки моста. Верхня кришка, яка закриває опорний підшипник шворня, водночас править за поворотний важіль цапфи, зв'язаний із рульовим керуванням. На легкових автомобілях привод кожного переднього ведучого колеса здійснюється через зовнішній і внутрішній шарніри однакових кутових швидкостей, з'єднані валом. Застосування двох шарнірів у приводі кожного колеса зумовлене конструкцією незалежної підвіски передніх коліс. Внутрішні шарніри забезпечують переміщення коліс при вертикальних ходах підвіски, а зовнішні — при повороті коліс відносно вертикальної осі, що потрібно в разі зміни напряму руху автомобіля. ТЕХНІЧНЕ ОБСЛУГОВУВАННЯ ТРАНСМІСІЇ Технічне обслуговування зчеплення. Основні ознаки несправності: • пробуксовування; • неповне вимикання (веде), • ривки під час зрушування з місця; • шум у зчепленні під час руху; • заїдання педалі; • підтікання рідини в з'єднаннях привода зчеплення. Пробуксовування зчеплення може відбуватися через: обмеження вільного ходу педалі внаслідок неправильного регулювання або спрацювання фрикційних накладок; замаснення фрикційних накладок веденого диска. При цьому крутний момент від двигуна передається не повністю, погіршується розгін автомобіля, сповільнюється зрушення з місця, а в разі великого пробуксовування автомобіль залишається нерухомим, навіть якщо передачу ввімкнено й педаль зчеплення відпущено. Щоб усунути несправність, треба перевірити вільний хід по центру площадки педалі: він має становити 26...35 мм на автомобілях ВАЗ, 35...45 мм на автомобілях «Москвич», 26...З8 мм на автомобілях ЗАЗ і 12...28 мм на автомобілі ГАЗ-24. Вільний хід створюється завдяки зазорам у деталях підвіски педалі, між штовхачем і поршнем головного циліндра, між підп'ятником та витискною п'ятою, тобто відповідає переміщенню педалі до початку прогину діафрагмової пружини (ВАЗ, «Москвич») або до початку стискання витих натискних пружин (ЗАЗ). Вільний хід педалі на автомобілі ГАЗ-24 витрачається на вибирання зазору між штовхачем і поршнем головного циліндра та на переміщення поршня від крайнього положення до перекриття манжетою компенсаційного отвору циліндра. На автомобілях ВАЗ вільний хід змінюється регулювальною гайкою. Для цього слід послабити контргайку і, закручуючи або відкручуючи гайку, змінити положення вилки відносно штовхача Після регулювання треба затягнути контргайку. Вільний хід педалі привода зчеплення на автомобілях «Москвич» регулюється зміною довжини штовхача поршня робочого циліндра при послабленій контргайці викручуванням або закручуванням штовхача з вилкуватого наконечника. Для збільшення вільного ходу штовхач угвинчується (вкорочується), а для зменшення — вигвинчується (подовжується). Якщо після регулювання вільного ходу педалі зчеплення пробуксовує, то його треба зняти, промити або замінити накладки веденого диска. Порядок регулювання вільного ходу педалі зчеплення на автомобілі ЗАЗ такий: • зняти відтяжну пружину важеля і відтиснути останній до упора підп'ятника вилки в п'яту відтискних важелів; хід важеля має становити 4...5 мм, що відповідає зазору між п'ятою та підшипником 2,4...3,4 мм; • утримуючи шток поршня ключем, відпустити його контргайку і, повернувши регулювальну гайку, установити нормальний хід важеля; • після регулювання, утримуючи нерухомо штовхач, закрутити контргайку, перевірити вільний хід педалі й надіти відтяжну пружину. Неповне вимикання зчеплення супроводжується шумом і скреготом зуб'їв муфт синхронізаторів об зубчасті вінці шестерень при вмиканні передач і є наслідком: збільшеного вільного ходу педалі зчеплення; потрапляння повітря в гідропривід. Для усунення несправності треба перевірити вільний хід педалі зчеплення й у разі потреби відрегулювати його. Якщо педаль переміщується з малим опором («провалюється»), то це свідчить про потрапляння в гідропривід повітря, яке необхідно видалити таким чином: • заповнити бачок гідропривода рідиною до нормального рівня; • очистити клапан випускання повітря 29 (див. рис. 4.5) від бруду; • зняти захисний ковпачок; • надіти на клапан шланг і занурити його у склянку з рідиною, що заливається в привод; • відкрутити на півоберта клапан і кілька разів швидко натиснути на педаль зчеплення й повільно відпускати її, поки зі шланга не припиниться вихід бульбашок повітря; • затримати педаль в натиснутому положенні й закрутити клапан; • зняти шланг і долити в бачок рідину до нормального рівня. Ривки під час зрушування з місця можуть бути наслідком: спрацювання веденого диска; задирок на поверхні дисків. Зчеплення в цьому разі ремонтують. Шум у зчепленні з'являється внаслідок: перекосу (биття) натискної п'яти; спрацювання витискного підп'ятника. В цьому разі зчеплення підлягає ремонту. Заїдання педалі в натиснутому положенні можливе через поломку або від'єднання відтяжної пружини педалі, яку слід замінити новою. Привод зчеплення автомобіля ГАЗ-24 в експлуатації регулювання не потребує. Робочий циліндр цього привода має автоматичне регулювання. Компенсація спрацювання фрикційних накладок веденого диска зчеплення здійснюється автоматично завдяки зміщенню робочої зони поршня по довжині робочого циліндра. Зазору між муфтою та важелями вимикання зчеплення немає, тому, коли двигун працює, зовнішня обойма шарикового підшипника муфти весь час обертається. Технічне обслуговування коробки передач. Несправності: • шум під час руху автомобіля; • утруднене перемикання передач; • самочинне вимикання передачі; • підтікання оливи. Шум у коробці передач з'являється через: відсутність оливи в картері; велике спрацювання зуб'їв шестерень і підшипників валів. Для усунення несправності слід перевірити рівень оливи в картері, який має бути поблизу нижньої кромки бічного заливного отвору (автомобілі ВАЗ, ЗАЗ та ГАЗ-24) або біля мітки на оливовимірювальному стержні (автомобілі «Москвич»); якщо треба, то слід долити оливу, перевірити й відрегулювати вільний хід педалі зчеплення. Якщо шум не припиниться, то коробку слід розібрати й замінити спрацьовані деталі. Утруднене перемикання передач спостерігається внаслідок: застосування оливи з підвищеною в'язкістю; поломки пружин кілець синхронізаторів; неповного вимикання зчеплення (веде); деформування або заїдання сферичного шарніра важеля перемикання передач; заїдання штоків вилок і деформування вилок перемикання передач. Самочинне вимикання передачі спричиняється: спрацюванням фіксаторів або поломкою їхніх пружин; спрацюванням блокувальних кілець синхронізаторів. Для усунення зазначених несправностей треба зняти й розібрати коробку передач, спрацьовані деталі замінити.
Назва: Кривошипно-шатунний механізм. Зварювальні мости та їх обладнання Дата публікації: 2005-03-24 (1494 прочитано) |