“рудове право ”крањни > ѕон¤тт¤, форми зайн¤тост≥ та державна пол≥тика в ц≥й сфер≥
ѕон¤тт¤, форми зайн¤тост≥ та державна пол≥тика в ц≥й сфер≥—тор≥нка: 1/3
ѕроблеми зайн¤тост≥ та працевлаштуванн¤ сьогодн≥ в ”крањн≥ Ї одними з найб≥льш актуальних. ќч≥куваноњ стаб≥≠л≥зац≥њ на ринку прац≥ не сталос¤, збер≥гаЇтьс¤ тенденц≥¤ зрос≠танн¤ ¤к оф≥ц≥йного, так ≥ прихованого безроб≥тт¤ (одного з парадокс≥в в≥тчизн¤ного ринку прац≥). «ареЇстрований ри≠нок прац≥ у 1999 p. характеризувавс¤ загостренн¤м пробле≠ми безроб≥тт¤ серед працездатного населенн¤ внасл≥док по≠силенн¤ нев≥дпов≥дност≥ пропозиц≥њ робочоњ сили ≥ попиту на нењ. «а даними ƒержкомстату ”крањни чисельн≥сть за≠реЇстрованих безроб≥тних громад¤н на 1 с≥чн¤ 2000 p. станови≠ла 1174, 5 тис. ос≥б. ѕоказник р≥вн¤ зареЇстрованого безроб≥тт¤ становив на цю ж дату 4,3% працездатного населенн¤ праце≠здатного в≥ку (”р¤довий кур'Їр. Ч 2000. Ч 29 березн¤). —ередн≥й терм≥н безроб≥тт¤ дос¤г уже майже 10 м≥с¤ц≥в. ѕро≠т¤гом 1999 року на обл≥ку в державн≥й служб≥ зайн¤тост≥ перебувало 2,5 млн не зайн¤тих трудовою д≥¤льн≥стю громад¤н. ≥льк≥сть м≥ст та район≥в, де р≥вень зареЇстрованого безроб≥тт¤ перевищував 10%, зросла до 48 (–еал≥њ ≥ перспективи соц≥аль≠ноњ пол≥тики // ”р¤довий кур'Їр. Ч 2000. Ч 4 березн¤). ” 1999 p. серед незайн¤тих ос≥б, ¤к≥ були зареЇстрован≥ з початку року, понад половину (50,9%) становили ж≥нки, понад третину (38,2%) Ч молодь в≥ком до 28 рок≥в. Ќе зм≥ни≠лись обс¤ги прихованого безроб≥тт¤. «начними залишають≠с¤ втрати робочого часу через в≥дпустки без збереженн¤ зароб≥тноњ плати, роботи на умовах неповного робочого часу. «а дев'¤ть м≥с¤ц≥в 1999 р. у так званих адм≥н≥стративних в≥дпустках перебували 2,5 млн прац≥вник≥в, майже 2,1 млн працювали з неповним робочим часом. якщо у 1993 p. такий вид прихованого безроб≥тт¤ становив 40%, то, за р≥зними оц≥нками, на початок 1999 p. Ч 50Ч60%. Ќа в≥дм≥ну в≥д розвинених крањн у нас ≥нша природа без≠роб≥тт¤. ¬она виникла не на фон≥ перевиробництва, а навпа≠ки Ч при масовому деф≥цит≥. Ќайб≥льше число прац≥вник≥в залишаютьс¤ без роботи через скороченн¤ обс¤г≥в вироб≠ництва в зв'¤зку з недопоставками сировини, комплектую≠чих вироб≥в, порушенн¤м догов≥рних зобов'¤зань, розривом виробничих зв'¤зк≥в. –≥зке зростанн¤ ц≥н на сировину, енер≠гонос≥њ, обладнанн¤, а також тариф≥в на транспортне обслу≠говуванн¤, що призвело до банкрутства ≥ л≥кв≥дац≥њ нерента≠бельних п≥дприЇмств, також спри¤ло зб≥льшенню к≥лькост≥ безроб≥тних. Ќеобх≥дно мати на уваз≥ також реформуванн¤ власност≥, конверс≥ю оборонноњ промисловост≥, зупинку де≠¤ких шахт, скороченн¤ бюджетних установ та орган≥зац≥й. “аким чином, прот¤гом останн≥х рок≥в на розвиток ринку прац≥ впливали чинники, ¤к≥ призвели до спаду виробництва, обмеженн¤ розвитку соц≥ально-культурних галузей, зростанн¤ прихованого безроб≥тт¤ ≥ вив≥льненн¤ кадр≥в. Ќа¤вн≥сть хрон≥чного безроб≥тт¤ характерна сьогодн≥ дл¤ багатьох колишн≥х соц≥ал≥стичних крањн, в ¤ких на середину 1994 p. сформувалас¤ майже 10-м≥льйонна арм≥¤ "зайвих" людей, з ¤ких 7,5 млн нал≥чувалос¤ в державах ÷—™, 1,9 млн Ч в крањнах —Ќƒ ≥ 0,16 млн Ч в крањнах Ѕалт≥њ. 40% безроб≥тних не мали роботи понад 12 м≥с¤ц≥в. Ќе краще ситуац≥¤ склала≠с¤ ≥ в зах≥дноЇвропейських крањнах, де поза виробництвом ви¤вилос¤ 12% робочоњ сили. «а р≥внем безроб≥тт¤ ”крањна вже перевищила середньоЇвропейськ≥ показники ≥ показни≠ки окремих крањн з перех≥дною економ≥кою. Ќайб≥льш гострою Ї ситуац≥¤ в невеликих м≥стах ≥ насе≠лених пунктах, швидко зростаЇ безроб≥тт¤ серед с≥льського населенн¤ Ч його зареЇстрований р≥вень дос¤г майже 4%. –≥зними залишаютьс¤ показники ≥ по рег≥онах крањни. «а даними —в≥тового банку реальне безроб≥тт¤ в ”крањн≥ с¤гнуло 30%, а в де¤ких рег≥онах «ах≥дноњ ”крањни ≥ риму Ч 50% (ѕрац¤ ≥ зарплата. Ч 1999. Ч є8. Ч в≥тень). Ќабула поширенн¤ нерегламентована т≥ньова зайн¤т≥сть. р≥м оф≥ц≥йного ринку прац≥ в ”крањн≥ склавс¤ т≥ньовий ринок. «а даними Ќауково-досл≥дного центру зайн¤тост≥ на≠селенн¤ ≥ ринку прац≥ в 1998 р. "нерегламентований прибу≠ток" отримували 6Ч8 млн чол., або 20Ч27% працездатного населенн¤. ќтже, ситуац≥ю, що склалас¤ в ”крањн≥ з в≥дтво≠ренн¤м трудового потенц≥алу та у сфер≥ зайн¤тост≥, Ї п≥дста≠ви вважати надзвичайною. «г≥дно з «аконом "ѕро зайн¤т≥сть населенн¤" з 1 с≥чн¤ 1999 p. особи, зв≥льнен≥ за п. 1 ст. 40 «пѕ, повинн≥ були отримувати допомогу за 2 ≥ 3 м≥с¤ц≥ в розм≥р≥ 100% серед≠ньоњ зароб≥тноњ плати не з кошт≥в п≥дприЇмства (¤к це в≥дбу≠ваЇтьс¤ зараз), а з ƒержавного фонду спри¤нн¤ зайн¤тост≥ населенн¤. ¬раховуючи напруженн¤ на ринку прац≥, що збер≥≠гаЇтьс¤, ¬ерховна –ада ”крањни прийн¤ла «акон "ѕро строк введенн¤ в д≥ю п≥дпункту "б" пункту 1 статт≥ 26 «акону ”крањ≠ни "ѕро зайн¤т≥сть населенн¤" в≥д 17 грудн¤ 1999 року", ¤ким ввела в д≥ю вказаний пункт з 1 с≥чн¤ 2001 p. “аким чином, держава також намагаЇтьс¤ стримати зростанн¤ без≠роб≥тт¤ , змушуючи власник≥в обачливо п≥дходити до прийн¤т≠т¤ р≥шень про скороченн¤ чисельност≥ прац≥вник≥в, оск≥льки саме роботодавцю належить проф≥нансувати пер≥од дл¤ праце≠влаштуванн¤ вив≥льнених прац≥вник≥в. ” нин≥шн≥й ситуац≥њ держава повинна максимально впли≠вати на формуванн¤ ринку прац≥, вести активну пол≥тику щодо зайн¤тост≥ населенн¤. ¬ ќсновних напр¤мах соц≥аль≠ноњ пол≥тики на 1997Ч2000 роки визначен≥ основн≥ завдан≠н¤ державноњ пол≥тики в сфер≥ зайн¤тост≥ й регулюванн¤ ринку прац≥. « метою подоланн¤ негативних ¤вищ у сфер≥ зайн¤тост≥ й вир≥шенн¤ поставлених задач на державному ≥ рег≥ональних р≥вн¤х передбачаЇтьс¤: Ч проведенн¤ збалансованоњ ≥нвестиц≥йноњ та податковоњ пол≥тики, що стимулюватиме б≥льш повне використанн¤ на≠¤вних робочих м≥сць, розвиток малих п≥дприЇмств, кап≥та≠ловкладенн¤ в галуз≥ народного господарства; Ч запровадженн¤ системи стимулюванн¤ розвитку п≥д≠приЇмництва, малого та середнього б≥знесу, ≥ндив≥дуальноњ трудовоњ д≥¤льност≥, особливо на територ≥¤х пр≥оритетного розвитку; Ч розробленн¤ спец≥альних програм стаб≥л≥зац≥њ економ≥ки дл¤ рег≥он≥в з високим р≥внем безроб≥тт¤, з вид≥ленн¤м п≥д них п≥льгових державних замовлень ≥ кредит≥в п≥дприЇм≠ствам за умови зб≥льшенн¤ к≥лькост≥ робочих м≥сць; Ч реформуванн¤ системи призначенн¤ ≥ виплати допо≠моги з безроб≥тт¤, розробленн¤ заход≥в, що спри¤ли б актив≠ному пошуку роботи, участ≥ у громадських роботах ≥ про≠фес≥йн≥й переп≥дготовц≥, скороченн¤ терм≥ну безроб≥тт¤; Ч розширенн¤ масштаб≥в громадських роб≥т, орган≥зац≥¤ њх проведенн¤ та ф≥нансуванн¤ з урахуванн¤м ¤к≥сного складу безроб≥тних ≥ соц≥ально-економ≥чних потреб рег≥он≥в та ≥нш≥ заходи. ƒержавою визначено основн≥ напр¤мки розвитку трудово≠го потенц≥алу в ”крањн≥ на пер≥од до 2010 року (ќсновн≥ напр¤мки розвитку трудового потенц≥алу в ”крањн≥ на пер≥од до 2010 року: —хвалено ”казом ѕрезидента ”крањни в≥д « серпн¤ 1999 p. є958/99 // ќф≥ц≥йний в≥сник ”крањни. Ч 1999. Ч є31). “рудовий потенц≥ал Ч сукупна чисельн≥сть громад¤н працездатного в≥ку, ¤к≥ за певних ознак (стан здо≠ров'¤, психоф≥з≥олог≥чн≥ особливост≥, осв≥тн≥й, фаховий та ≥нте≠лектуальний р≥вн≥, соц≥ально-етн≥чний ментал≥тет) здатн≥ та мають нам≥р провадити трудову д≥¤льн≥сть. ќсновн≥ напр¤ми розвитку трудового потенц≥алу спр¤≠мовано на процеси модерн≥зац≥њ у сфер≥ зайн¤тост≥ в≥дпов≥д≠но до потреб структурноњ перебудови господарського комп≠лексу крањни ≥ розбудови соц≥альне ор≥Їнтованоњ економ≥ки. ” сфер≥ зайн¤тост≥ йдетьс¤ про створенн¤ матер≥ально-тех≠н≥чних ≥ соц≥ально-економ≥чних передумов дл¤ продуктив≠ноњ зайн¤тост≥ населенн¤ (п≥д продуктивною зайн¤т≥стю сл≥д розум≥ти використанн¤ трудових ресурс≥в ≥ корисноњ дл¤ сусп≥льства прац≥, дох≥д в≥д ¤коњ забезпечуЇ прац≥вникам р≥вень житт¤, достатн≥й дл¤ в≥дтворенн¤ њхн≥х ф≥зичних, ≥нте≠лектуальних ≥ профес≥йних ¤костей (ќсовий √. як подолати безроб≥тт¤ // ѕрац¤ ≥ зарплата. Ч 2000. Ч є4. Ч —≥чень). √оловним у створенн≥ таких передумов Ї зд≥йсненн¤ дер≠жавного регулюванн¤ ринку прац≥ з метою пост≥йного роз≠ширенн¤ сфери прикладанн¤ прац≥ й забезпеченн¤ над≥йно≠го соц≥ального захисту працюючого ≥ непрацюючого насе≠ленн¤. ѕередбачено так≥ заходи, ¤к оц≥нка загальноњ потреби в робочих м≥сц¤х в економ≥ц≥ крањни ≥ формуванн¤ ринку профес≥й; визначенн¤ ≥ забезпеченн¤ п≥дтримки рег≥ональ≠них та галузевих пр≥оритет≥в, що стимулюють процес ство≠ренн¤ нових, додаткових та збереженн¤ на¤вних високопродуктивних робочих м≥сць; створенн¤ робочих м≥сць на баз≥ широкого розвитку малого ≥ середнього б≥знесу, самозайн¤тост≥ за умов формуванн¤ д≥йового ≥нвестиц≥йного ≥ ф≥нансо≠вого механ≥зму; максимальна легал≥зац≥¤ нерегламентованоњ зайн¤тост≥ за рахунок створенн¤ малих п≥дприЇмств анало≠г≥чного проф≥лю д≥¤льност≥; впровадженн¤ механ≥зму сти≠мулюванн¤ створенн¤ робочих м≥сць дл¤ окремих соц≥ально-демограф≥чних груп населенн¤ (молод≥, ж≥нок, ≥нвал≥д≥в, в≥йськовослужбовц≥в, зв≥льнених з в≥йськовоњ служби тощо); зд≥йсненн¤ заход≥в щодо перерозпод≥лу зайн¤того населен≠н¤ м≥ж державним та недержавним секторами економ≥ки; зниженн¤ р≥вн¤ та тривалост≥ безроб≥тт¤ шл¤хом реал≥зац≥њ заход≥в активноњ пол≥тики зайн¤тост≥, зокрема через гро≠мадськ≥ роботи та де¤к≥ ≥нш≥ заходи. ѕитанн¤м зайн¤тост≥ ≥ працевлаштуванн¤ прид≥лено ува≠гу в ѕосланн≥ ѕрезидента ”крањни до ¬ерховноњ –ади ”крањ≠ни "”крањна: поступ у XXI стол≥тт¤. —тратег≥¤ економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку на 2000Ч2004 роки". ѕр≥оритетним завданн¤м визначено максимальну ор≥Їнтац≥ю стратег≥њ еко≠ном≥чного зростанн¤ на забезпеченн¤ продуктивноњ зайн¤≠тост≥, скороченн¤ безроб≥тт¤. ” 2000Ч2004 pp. ставитьс¤ за мету створенн¤ 1 млн нових робочих м≥сць, мають бути реа≠л≥зован≥ ƒержавна програма розвитку трудового потенц≥алу ”крањни, п'¤тир≥чн≥ галузев≥ програми ефективноњ зайн¤тост≥ та щор≥чн≥ рег≥ональн≥ програми зайн¤тост≥ населенн¤. ƒ≥¤ль≠н≥сть орган≥в влади буде спр¤мована на зд≥йсненн¤ пол≥ти≠ки ефективноњ п≥дтримки самозайн¤тост≥ населенн¤, с≥мей≠ного п≥дприЇмництва, малого та середнього б≥знесу, спри¤нн¤ розвитку громадських роб≥т, посиленн¤ соц≥ального захисту безроб≥тних громад¤н та њх профес≥йно-психолог≥чноњ реаб≥≠л≥тац≥њ (”р¤довий кур'Їр. Ч 2000. Ч 23 лютого).
Ќазва: ѕон¤тт¤, форми зайн¤тост≥ та державна пол≥тика в ц≥й сфер≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-24 (3057 прочитано) |