‘≥зкультура > ƒокументи плануванн¤
ƒокументи плануванн¤—тор≥нка: 1/2
”с≥ документи плануванн¤ можна под≥лити на дв≥ групи: державн≥ доку≠менти ≥ документи, що складаютьс¤ вчителем. ƒержавн≥ документи плануванн¤: - навчальний план, що зумовлюЇ к≥льк≥сть годин, в≥дведених на пред≠мет "‘≥зична культура"; - навчальн≥ програми (базова, рег≥ональна). —ьогодн≥ вже зрозум≥ло, що не можуть навчатис¤ за Їдиною програмою школ¤р≥ р≥зних рег≥он≥в ”крањни ≥ нав≥ть р≥зн≥ райони одн≥Їњ област≥. орек≠тиви в базову та рег≥ональну програми мають право вносити за р≥шенн¤м своЇњ ради також окрем≥ загальноосв≥тн≥ школи. р≥м урахуванн¤ кл≥матич≠них умов, шк≥льна програма повинна в≥дпов≥дати соц≥альним ≥ побутовим умовам њњ реал≥зац≥њ. ѕри цьому вин¤ткова увага надаЇтьс¤ народним ≥грам ≤ танц¤м, нац≥ональним видам спорту. √оловна вада сьогодн≥шньоњ базовоњ програми в "й перевантаженост≥ навчальним матер≥алом, ¤кий значно перевищуЇ бюджет часу, в≥дведений дл¤ його засвоЇнн¤. ¬она м≥стить п≥дготовч≥ та п≥дв≥дн≥ вправи, ¤к≥ повинн≥ п≥д≠биратис¤ самим учителем ¬адою програми Ї ≤ те, що вона не визначаЇ, на ¤кому р≥вн≥ (ум≥нн¤, навички чи ум≥нн¤ вищого пор¤дку) повинн≥ бути засво≠Їн≥ передбачен≥ нею ф≥зичн≥ вправи. Ќавчальна програма осв≥тнього закладу повинна мати чотири розд≥ли: "ћета ≥ навчальн≥, виховн≥ й оздоровч≥ завданн¤ ф≥зичного вихованн¤"; "«м≥ст навчального матер≥алу"; "ƒ≥¤льн≥сть учител¤ та учн≥в у навчальному про≠цес≥"; "–≥вн≥ особистого розвитку учн≥в Ч оч≥куван≥ результати". ѕерший розд≥л Ї визначальним. ћета маЇ першор¤дне значенн¤ дл¤ ви≠значенн¤ загальноњ стратег≥њ, (≤деолог≥њ) процесу ф≥зичного вихованн¤. ” д≥юч≥й програм≥ мета ≤ завданн¤ формулюютьс¤ формально ≥ не забезпечу≠ють справжньоњ ц≥леспр¤мованост≥ й ефективност≥ навчально-виховного процесу . ўе я. оменський п≥дкреслював, що основною хибою в педагог≥ч≠н≥й д≥¤льност≥ Ї невизначен≥сть њњ мети. ”сп≥шне вир≥шенн¤ проблеми адекватного визначенн¤ мети навчанн¤ ≤ вихованн¤ у ф≥зичн≥й культур≥ та пошук об'Їктивних показник≥в, за ¤кими можна точно визначити ступ≥нь ре≠ал≥зац≥њ поставлених завдань, Ї важливою умовою ефективного управл≥нн¤ навчально-виховним процесом. ўоби стати конкретним кер≥вництвом до д≥њ, мета навчанн¤ повинна бути виражена не т≥льки в загальн≥й форм≥, але й у вигл¤д≥ конкретних вимог до р≥вн¤ ≥ характеру знань, ум≥нь, зд≥бнос≠тей та можливостей учн≥в, њх псих≥чноњ д≥¤льност≥ на р≥зних етапах навчанн¤. ƒругий розд≥л передбачаЇ такий п≥дб≥р ≥ структуруванн¤ навчального матер≥алу, ¤кий забезпечить дос¤гненн¤ поставленоњ мети ≥ розв'¤занн¤ зав≠дань та буде спри¤ти розвитку учн≥в. ѕрограма повинна ч≥тко визначати р≥вень засвоЇнн¤ навчального матер≥≠алу (ум≥нн¤, навички, ум≥нн¤ вищого пор¤дку) залежно в≥д його значенн¤ дл¤ майбутньоњ життЇд≥¤льност≥ “рет≥й розд≥л зовс≥м в≥дсутн≥й в д≥ючих навчальних програмах. “обто ≤ вони не м≥ст¤ть найсуттЇв≥шого. ÷ей розд≥л програми повинен передбачати конкретн≥ вм≥нн¤ учн≥в, ¤к≥ будуть формуватись у кожному клас≥, ≤ загалом ≤ сформують у випускник≥в шк≥л ум≥нн¤ самовдосконалюватис¤ та звичку до систематичних зан¤ть ф≥зичними вправами. ѕроектуючи конкретн≥ кроки на цьому шл¤ху, варто в≥дштовхуватис¤ в≥д загальновизнаного сьогодн≥ положенн¤, що навчальний процес Ч це Їдн≥сть двох нерозривно зв'¤заних м≥ж собою основних вид≥в д≥¤льност≥: навчаючоњ д≥¤льност≥ вчител¤ та усв≥домленоњ активноњ навчальноњ д≥¤льност≥ учн≥в. ѕри цьому сучасна дидактика розгл¤даЇ учн≥в ¤к головну ф≥гуру навчального про≠цесу, ¤к його суб'Їкта. ¬≥н творить навчальний процес разом з учителем. ѕрограмуючи процес ф≥зичного вихованн¤, варто також враховувати сучасну специф≥ку навчанн¤, ¤ка пол¤гаЇ в тому, що учень не т≥льки засвоюЇ конкретн≥ знанн¤ та ф≥зичн≥ вправи, але й, що головне, повинен оволод≥ти способами д≥¤льност≥ (оперуванн¤ ними). ¬≥н засвоюЇ прийоми одержанн¤ знань, формуванн¤ навичок, розвитку ф≥зичних ¤костей ≤ њхнЇ застосуванн¤ у практиц≥ ф≥зичного вихованн¤ та життЇд≥¤льност≥ «а рац≥ональноњ орган≥≠зац≥њ навчанн¤ обидва ц≥ процеси р≥вном≥рно прогресують. «а неправильноњ орган≥зац≥њ Ч нагромадженн¤ ≥нформац≥њ випереджуЇ р≥ст ум≥нь оперувати нею. ўоби цього не трапилось, пам'¤таймо, що накопиченн¤ ≥нформац≥њ поза д≥¤льн≥стю втрачаЇ силу стимул≥в навчанн¤. ÷≥ положенн¤ повинн≥ бути в≥дображен≥ в навчальних програмах через визначенн¤ конкретних вид≥в д≥¤льност≥, ¤к≥ учень повинен засвоњти ≤ вико≠нувати в≥дпов≥дно до вимог творчого типу навчанн¤ та з погл¤ду гармон≥йного розвитку особистост≥. „етвертий розд≥л Ї визначальним з погл¤ду реального вим≥ру результат≥в навчанн¤ та вихованн¤. —ьогодн≥ теор≥¤ ≥ практика ф≥зичного вихованн¤ маЇ у своЇму розпор¤дженн≥ об'Їктивн≥ методи визначенн¤ р≥вн¤ ф≥зичних ¤кос≠тей учн≥в, њхньоњ техн≥чноњ п≥дготовленост≥. ‘ункц≥њ вчител¤ пол¤гають лише в тому, щоби з в≥домих обрати найадекватн≥ш≥ зм≥стов≥ програми тести. ¬одночас не можна не в≥дзначити, що у практиц≥ ф≥зичного вихованн¤ не використовуютьс¤ дан≥ психод≥агностики, дидактометр≥њ та методи ви≠значенн¤ р≥вн¤ вихованост≥ учн≥в, визначенн¤ ≥нших результат≥в педагог≥чноњ д≥¤льност≥. ћожна висловити впевнен≥сть, що наукова розробка ≥ використанн¤ та≠ких методик революц≥он≥зуЇ шк≥льну практику ф≥зичного вихованн¤, п≥дн≥ме њњ на ¤к≥сно новий р≥вень. Ќавчальн≥ програми пост≥йно вдосконалюютьс¤, пер≥одично зм≥нюють≠с¤. ЌайсуттЇв≥шими причинами њх удосконаленн¤ Ї: Х значне пол≥пшенн¤ матер≥альноњ бази, впровадженн¤ в навчальний процес дос¤гнень науково-техн≥чного прогресу ≤ передового досв≥ду; Х п≥днесенн¤ осв≥тнього цензу вчител¤, р≥вн¤ п≥дготовленост≥ учн≥в; Х постановка сусп≥льством нових завдань щодо ф≥зичного вихован≠н¤, котр≥ потребують пошуку нових засоб≥в ≤ форм роботи. ƒокументи плануванн¤, що складаютьс¤ вчителем Ѕагатор≥чний передовий досв≥д показуЇ, що дл¤ ефективного розв'¤занн¤ завдань ф≥зичного вихованн¤, на уроках ф≥зичноњ культури необх≥дно створити певну систему плануванн¤. ÷¤ система представл¤Ї собою завершений, лог≥ч≠но пов'¤заний р¤д план≥в, кожен з ¤ких маЇ ч≥тко визначен≥ функц≥њ, а загалом вони дають змогу найдоц≥льн≥ше побудувати процес ф≥зичного вихованн¤. ќск≥льки реальний процес ф≥зичного вихованн¤ будуЇтьс¤ у форм≥ ве≠ликих, середн≥х ≥ малих цикл≥в, то њхн¤ тривал≥сть переважно ≥ становить масштаби плануванн¤, а саме: р≥чний граф≥к навчально-виховноњ роботи, робочий план на чверть, конспект на урок (дек≥лька урок≥в). —труктура плануванн¤ навчально-виховного процесу з ф≥зичноњ культури у школ≥ представлена на рис. 1. –≥чний граф≥к навчально-виховноњ роботи √раф≥к складаЇтьс¤ дл¤ кожноњ паралел≥ клас≥в. …ого функц≥¤ Ч р≥вном≥р≠но, доц≥льно розпод≥лити навчальний матер≥ал ≥ систематизувати роботу на р≥к. —кладанн¤ граф≥ка починаЇтьс¤ з передбаченн¤ результат≥в, ¤к≥ належить здобути до к≥нц¤ року, та з анал≥зу навчального матер≥алу дл¤ визначенн¤ опорних (основних) вправ ≤ розрахунку часу, необх≥дного дл¤ њх засвоЇнн¤ (складанн¤ програм вивченн¤). “ак≥ програми вивченн¤ основних шк≥льних вправ радимо нагромаджувати вже у студентськ≥ роки, вивчаючи спор≠тивно-педагог≥чн≥ дисципл≥ни. ¬раховуючи календар≥ змагань ≥ кл≥матичн≥ умови, вчитель визначаЇ по≠р¤док проходженн¤ навчального матер≥алу. якщо у школ≥ працюЇ дек≥лька вчител≥в, бажано, щоби в ус≥х класах було обрано однаковий пор¤док вивченн¤ розд≥л≥в програми. ÷е даЇ змогу пол≥пшити експлуатац≥ю матер≥альноњ бази школи ≥ планувати позаурочн≥ форми зан¤ть (передус≥м змаганн¤). ¬изначив≠ши пор¤док проходженн¤ програми, вчитель обираЇ спос≥б плануванн¤. ¬≥домо три способи плануванн¤ розд≥л≥в шк≥льноњ програми: паралель≠ний, посл≥довний ≤ зм≥шаний. «а паралельного проходженн¤ розд≥л≥в матер≥алу в уроки одночасно включають матер≥ал ≥з р≥зних розд≥л≥в (див. омплексн≥ уроки). ѕосл≥довне проходженн¤ розд≥л≥в практикуЇтьс¤ у старших класах ≥ передбачаЇ почергове вивченн¤ вправ легкоњ атлетики, спортивних ≥гор, г≥м≠настики тощо (див. ѕредметн≥ уроки). «м≥шане плануванн¤ проходженн¤ навчального матер≥алу передбачаЇ комб≥нац≥ю першого ≥ другого способ≥в, тобто де¤к≥ розд≥ли вивчаютьс¤ паралельно, ≥нш≥ Ч окремо. «а будь-¤кого способу плануванн¤ матер≥ал ≤з лижноњ п≥дготовки ≥ плаванн¤ завжди вивча≠Їтьс¤ концентровано. ожен ≥з названих способ≥в маЇ своњ переваги ≥ вади. ѕитанн¤ про те, ¤кому з них надати перевагу, розв'¤зуйте, враховуючи в≥к учн≥в, њхню п≥дго≠товлен≥сть, етап навчанн¤, кл≥матичн≥ умови, матер≥альну базу. ѕроте пам'¤тайте: паралельне проходженн¤ матер≥алу прогресивн≥ше. ¬оно даЇ змо≠гу ефективно зд≥йснювати навчанн¤, створюючи умови дл¤ тривалого використанн¤ засоб≥в, спри¤ючи формуванню ст≥йких навичок. «а законами нервовоњ д≥¤льност≥, утворен≥ тимчасов≥ зв'¤зки ≥нтенсивно згасають у перш≥ години ≤ дн≥ п≥сл¤ вивченн¤ нового. Ѕагаторазове, сконцентроване в час≥ по≠вторенн¤ вправи впов≥льнюЇ процес згасанн¤ утворених рефлекторних зв'¤зк≥в ¬одночас засвоЇне значно пов≥льн≥ше забуваЇтьс¤ ÷е дозвол¤Ї посту≠пово зб≥льшувати ≤нтервали м≥ж зан¤тт¤ми без шкоди дл¤ м≥цност≥ та ¤кост≥ засвоЇних знань, ум≥нь ≤ навичок ≤ лише п≥сл¤ засвоЇнн¤ вправи на р≥вн≥ навички можна повторити й спочатку через урок, згодом через дек≥лька уро≠к≥в ≤, нарешт≥, перейти до еп≥зодичного повторенн¤ вивченоњ та закр≥пленоњ вправи прот¤гом навчального року ≤ пер≥оду навчанн¤ у школ≥ јналог≥чним чином, ≤з певними застереженн¤ми, необх≥дно д≥¤ти п≥д час розвитку ф≥зичних ¤костей р≥м цього, таке плануванн¤ вр≥зноман≥тнюЇ уроки, робить њх ц≥кавими, але потребуЇ ретельноњ п≥дготовки та в≥дпов≥дноњ матер≥альноњ бази
Ќазва: ƒокументи плануванн¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (1552 прочитано) |