‘≥зкультура > «агартовуванн¤ орган≥зму д≥тей ≥ п≥дл≥тк≥в
«агартовуванн¤ орган≥зму д≥тей ≥ п≥дл≥тк≥в
ѕ≥д загартовуванн¤м розум≥ють п≥двищенн¤ функц≥ональних можливостей орган≥зму п≥д д≥Їю комплексу фактор≥в (рац≥ональний ре≠жим дн¤, харчуванн¤, висока рухова активн≥сть ≥ т. ≥н.). ” б≥льш вузькому розум≥нн≥ загартовуванн¤ Ч це пристосуванн¤ орган≥зму до д≥њ метеоролог≥чних фактор≥в Ч холоду, тепла, зм≥н атмосферно≠го тиску, руху пов≥тр¤. ƒл¤ забезпеченн¤ високого ефекту загартовуванн¤ проти холоду сл≥д дотримуватись систематичност≥ загартовуючих процедур, по≠ступово зб≥льшувати ≥нтенсивн≥сть подразник≥в холоду, враховува≠ти в≥к д≥тей, стан њхнього здоров'¤, реакц≥њ на охолодженн¤. ѕри загартовуванн≥ в≥дбуваЇтьс¤ складна перебудова-всього ор≠ган≥зму. ѕ≥д впливом подразник≥в холоду (в безпосередньому м≥сц≥ д≥њ њх) виникаЇ звуженн¤ кровоносних судин, ¤ке супроводитьс¤ рефлекторним розширенн¤м судин в ≥нших органах ≥ системах (зокрема, в верхн≥х дихальних шл¤хах). ÷е зб≥льшуЇ витрати тепла орган≥змом (переохолодженн¤), знижуЇ його оп≥рн≥сть проти пато≠генних бактер≥й, чим ≥ по¤снюють виникненн¤ Ђзастуднихї захворювань. ” процес≥ загартовуванн¤ при систематичн≥й, поступов≥й д≥њ по≠дразник≥в холоду розширенн¤ судин на неохолоджуваних частинах т≥ла поступово згасаЇ, тренуЇтьс¤ терморегул¤ц≥йний апарат. ѕри систематичному загартовуванн≥ з часом в≥дбуваЇтьс¤ також зм≥на морфолог≥чних показник≥в: потовщуЇтьс¤ роговий шар шк≥ри, зб≥ль≠шуЇтьс¤ м≥цн≥сть ст≥нок кап≥л¤р≥в, зменшуютьс¤ (в 5Ч8 раз≥в) Ђза≠студн≥ї захворюванн¤. ѕроте сл≥д пам'¤тати, що загартовуючий ефект р≥зко знижуЇтьс¤ вже через 5Ч6 дн≥в п≥сл¤ припиненн¤ за≠гартовуванн¤ ≥ майже зникаЇ через 2 тижн≥. «агартовуванн¤ пов≥тр¤м Ч найб≥льш поширений ≥ доступний метод загартовуванн¤ проти холоду. ¬елике значенн¤ маЇ охоло≠дженн¤ саме тих частин т≥ла, ¤к≥ звичайно закрит≥ од¤гом. ѕов≥тр¤≠н≥ ванни, кр≥м поЇднанн¤ з г≥мнастикою, провод¤ть п≥д час активно≠го в≥дпочинку, денного сну, перед купанн¤м. “емпература пов≥тр¤ при перших пов≥тр¤них ваннах повинна бути не менш ¤к 18∞, трива≠л≥сть не б≥льш ¤к 1Ч3 хв. ѕоступово тривал≥сть ванн зб≥льшу≠ють до 10Ч15 хв., а температуру знижують до 12Ч14∞. ƒуже корисним Ї сон на в≥дкритому пов≥тр≥. ѕевне значенн¤ дл¤ загартовуванн¤ проти холоду мають прогул¤нки в полегшеному од¤з≥, п≥дтриманн¤ на оптимальному р≥вн≥ м≥крокл≥мату прим≥щень, де перебувають учн≥. «агартовуванн¤ водою поЇднують ≥з загартовуванн¤м пов≥тр¤м та особистою г≥г≥Їною учн≥в. “ак, температуру води, ¤кою пропол≥с≠кують порожнину рота п≥сл¤ њди, зокрема дл¤ проф≥лактики кар≥Ї≠су зуб≥в, доц≥льно поступово знижувати з «ќЧ33∞ до 13Ч14∞. ќбти≠ранн¤ т≥ла (п≥сл¤ ранковоњ г≥мнастики) починають з к≥нц≥вок, що≠дн¤ зб≥льшуючи охолоджувану д≥л¤нку шк≥ри. Ўк≥ру зволожують ≥ндив≥дуальною лл¤ною рукавичкою (губкою), пот≥м витирають су≠хим рушником. ѕри перших обтиранн¤х температура води повинна бути не нижче за 28∞—, кожн≥ наступн≥ 2Ч3 дн≥ њњ знижують на 1∞, довод¤чи до 18∞Ч13∞—. ¬одн≥ процедури при ранковому туалет≥ прискорюють включен≠н¤ орган≥зму до активноњ д≥¤льност≥ п≥д час навчанн¤. ћитт¤ ≥ обливанн¤ н≥г водою ≥з зниженою температурою можна проводити ≥ п≥д час веч≥рнього туалету, але не безпосередньо перед сном, що може перешкодити швидкому засипанню. ¬л≥тку арсенал загартовуючих заход≥в значно розширюють. ƒо режиму дн¤ включають купанн¤, зб≥льшують у час≥ пов≥тр¤н≥ ван≠ни, широко використовують сон¤чн≥ ванни, провод¤ть екскурс≥њ, ту≠ристськ≥ походи. —он¤чн≥ ванни розпочинають при температур≥ пов≥тр¤ не нижч≥й за 18Ч20∞, при в≥тр≥ 3Ч3,5 м/с. “ривал≥сть першоњ сон¤чноњ ванни 10Ч15 хв. (кожну частину т≥ла опром≥нюють не б≥льш ¤к 1,5Ч 2 хв.). ўодн¤ або через день тривал≥сть ванн зб≥льшують на 5Ч 10 хв., поступово довод¤чи њњ до 1,5Ч2 год. —он¤чн≥ ванни прийма≠ють у св≥тлих головних уборах, лежачи на тапчанах або чистому берез≥ водоймища. упанн¤ провод¤ть при температур≥ не нижч≥й за 18∞ перед прийманн¤м њж≥ або через 1,5Ч2 год. п≥сл¤ њди. Ќайкращий час дл¤ купанн¤ з 10 до 13 год. “ривал≥сть першого купанн¤ становить 1 Ч 2 хв., поступово њњ довод¤ть до 18Ч20 хв. ѕеред тим ¤к ув≥йти у воду, треба 10Ч15 хв. в≥дпочити. Ѕ≥льше двох раз≥в (в жарку погоду) учн¤м купатись не сл≥д. упанн¤ починають за дозволом л≥кар¤. ѕротипоказанн¤ми до нього Ї хрон≥чн≥ запальн≥ процеси вуха, ак≠тивна фаза ревматизму ≥ хрон≥чний нефрит. ћедичн≥ прац≥вники шк≥л, шк≥л-≥нтернат≥в добирають найб≥льш доступн≥ дл¤ м≥сцевих умов методи загартовуванн¤ та ≥ндив≥дуал≥≠зують њх в≥дпов≥дно до в≥ку та стану здоров'¤ д≥тей. ѕропаганда за≠гартовуванн¤ проти холоду серед батьк≥в учн≥в Ч важливий метод г≥г≥Їн≥чного вихованн¤ с≥м'њ.
| 1 |
Ќазва: «агартовуванн¤ орган≥зму д≥тей ≥ п≥дл≥тк≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (1138 прочитано) |