‘≥нанси > ‘≥нанси ¤к економ≥чна категор≥¤
онтролююча функц≥¤ ф≥нанс≥в даЇ можлив≥сть забезпечувати гос≠подарську д≥¤льн≥сть в межах економ≥чноњ доц≥льност≥ та ≥снуючих вимог правового законодавства. —тимулююча функц≥¤ ф≥нанс≥в сьогодн≥ ще не д≥стала визнан≠н¤ серед певноњ частини економ≥ст≥в. —утн≥сть ц≥Їњ функц≥њ пол¤гаЇ в тому, що надходженн¤ ф≥нансових ресурс≥в рег≥онам маЇ певною м≥рою залежати в≥д р≥вн¤ господарюванн¤ рег≥ону. Ќадм≥рна цент≠рал≥зац≥¤ вилученн¤ грошових ресурс≥в нашою державою з рег≥он≥в призвела до того, що рег≥он майже втратив економ≥чну ≥н≥ц≥ативу в розвитку господарства. ЌемаЇ стимул≥в до створенн¤ власних доход≥в. ћ≥ж тим стимулююча функц≥¤ ф≥нанс≥в маЇ спри¤ти п≥двищенню економ≥чноњ ефективност≥ господарюванн¤, рац≥ональному викори≠станню резерв≥в виробництва. 2. ѕров≥дне м≥сце у ф≥нансов≥й систем≥ належить державно≠му бюджету. Ѕюджет Ї головним ф≥нансовим планом створенн¤ ≥ викори≠станн¤ фонду грошових кошт≥в держави. ” державному бюджет≥ зосереджуЇтьс¤ значна частина нац≥ональ≠ного доходу крањни. Ѕюджетна система ”крањни складаЇтьс¤ з державного бюджету ”крањни, бюджет≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, областей, м≥ст иЇ≠ва ≥ —евастопол¤. « переходом до ринковоњ економ≥ки докор≥нно зм≥нилас¤ структура доходноњ частини бюджету ”крањни. –ан≥ше вона складалась з таких платеж≥в, ¤к податок з обороту, плата за фонди, в≥драхуванн¤ в≥д при≠бутк≥в, частка податк≥в у бюджет≥ була незначною (8-9 в≥дсотк≥в), —ьо≠годн≥ б≥льшу частину доход≥в бюджету становл¤ть податки з юридич≠них ≥ ф≥зичних суб'Їкт≥в, тобто з п≥дприЇмств та окремих громад¤н. ¬идатки державного бюджету спр¤мовуютьс¤ на розвиток народ≠ного господарства, ф≥нансуванн¤ соц≥ально-культурноњ сфери, забез≠печенн¤ обороноздатност≥ держави, утриманн¤ орган≥в державного управл≥нн¤, у ƒеф≥цит бюджетуЧ це та сума, на ¤ку в цьому роц≥ видат≠ки бюджету перевищують його доходи ѕричин бюджетного деф≥циту багато. —еред них: пад≥нн¤ сусп≥ль≠ного виробництва; зростанн¤ його граничних витрат, масовий випуск Ђпорожн≥хї грошей; невиправдано роздут≥ соц≥альн≥ програми, ¤к≥ не забезпечен≥ ф≥нансовими ресурсами; зростанн¤ витрат на ф≥нан≠суванн¤ воЇнно-промислового комплексу; значн≥ витрати на оборот Ђт≥ньовогої кап≥талу; величезн≥ непродуктивн≥ видатки, приписки, крад≥жки, втрати виробничоњ продукц≥њ тощо. ƒл¤ того щоб л≥кв≥дувати деф≥цит бюджету, треба неухильно про≠вадити л≥н≥ю на випередженн¤ зростанн¤ доход≥в пор≥вн¤но з видат≠ками держави. ” наш≥й крањн≥ ц¤ л≥н≥¤ зд≥йснюЇтьс¤ за такими напр¤≠мами: Х зб≥льшенн¤ обс¤г≥в виробництва, зниженн¤ соб≥вартост≥ продукц≥њ; Х зб≥льшенн¤ грошових надходжень завд¤ки випереджаючому зро≠станню виробництва товар≥в народного споживанн¤; Х подальше скороченн¤ видатк≥в на оборону ≥ управл≥нн¤; Х обмеженн¤ зростанн¤ централ≥зованих ≥нвестиц≥й у виробничу сферу; Х л≥кв≥дац≥¤ збитковост≥ у народному господарств≥; Х проведенн¤ активноњ пол≥тики в галуз≥ ресурсозбер≥ганн¤, по≠силенн¤ боротьби з втратами, непродуктивними видатками ≥ понад≠нормативними запасами у народному господарств≥.
Ќазва: ‘≥нанси ¤к економ≥чна категор≥¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-25 (1854 прочитано) |