ѕол≥толог≥¤ > ѕол≥тика та мораль
ѕол≥тика та мораль—тор≥нка: 1/5
ѕлан
ѕлан
¬ступ 3
1. ¬заЇмозв¤зок пол≥тики й морал≥ в ≥стор≥њ. 5
2. —п≥льне в пол≥тиц≥ й морал≥ 7
3. –озб≥жност≥ пол≥тики та морал≥ 7
4. ћоральна оц≥нка пол≥тичних р≥шень ≥ особистост≥
пол≥тика. 9
¬исновок 11
—писок використаних джерел 14
¬ступ
≈тика ≥ пол≥тика, пол≥тика ≥ мораль. „и Ї щось м≥ж цими пон¤тт¤ми сп≥льного?
„и навпаки, вони належать до р≥зних сфер житт¤ та стосуютьс¤ р≥зних тип≥в людей:
пол≥тика Ц дл¤ людей д≥лових, Упрагматик≥вФ, здатних вершити сусп≥льн≥ д≥ла,
а етика Ц дл¤ сентиментальних мр≥йник≥в, Утеоретик≥вФ, позбавлених в≥дчутт¤
реального житт¤ та впливу на нього.
ўоби могти на ц≥ питанн¤ в≥дпов≥сти, треба спочатку визначити, що згадан≥
пон¤тт¤ означають.
ѕон¤тт¤ УетикаФ (в≥д грецького to ethos, що означаЇ УзвичайФ, Удушевний складФ,
УнравФ, УнатураФ, УхарактерФ) стосуЇтьс¤ сфери добра ≥ зла, сфери, до ¤коњ належать
так≥ пон¤тт¤ ¤к сов≥сть, провина, заслуга Ц пон¤тт¤, ¤к≥ ч≥тко в≥др≥зн¤ютьс¤
в≥д ус≥х ≥нших аспект≥в людського житт¤. як т≥льки постаЇ моральне питанн¤,
ми в≥дразу розум≥Їмо, що це Ц Узовс≥м ≥нший св≥тФ, в≥дм≥нний в≥д повс¤кденноњ
рутини, св≥т незр≥вн¤нно серйозний та повТ¤заний з особливим зобовТ¤занн¤м.
як ≥ у вс¤к≥й сфер≥ людського житт¤, тут Ї своњ пон¤тт¤ та категор≥њ, своњ Удан≥Ф.
¬они не даремно звутьс¤ УданимиФ Ц ц≥ пон¤тт¤ та категор≥њ не Ї дов≥льним витвором
окремоњ людини, не Ї продуктом ≥сторичного розвитку, чи сусп≥льноњ угоди. ¬они
дан≥ нам у повс¤кденному моральному досв≥д≥. ƒобро, справедлив≥сть, любов, чесн≥сть,
милосерд¤, шл¤хетн≥сть, прощенн¤, чеснота в≥дкриваютьс¤ нашому духовному зоров≥
у своњй внутр≥шн≥й правдивост≥ та своЇр≥дност≥, ¤к т≥льки ми входимо у п≥знавальний
контакт ≥з ними Ц ¤к Усаморозкритт¤Ф њхн≥х сутей. ѓхн¤ онтолог≥чна правдив≥сть,
зм≥стовна визначен≥сть св≥дчить про те, що вони не можуть бути чимось суттЇво
≥накшим, ан≥ж вони постали перед нашим п≥знаючим духом. ¬они також Ї занадто
зм≥стовними, занадто вагомими, щоби бути людським винаходом, ≥ндив≥дуальним
чи сусп≥льним.
ƒл¤ етики ключовим Ї пон¤тт¤ вчинку, ¤к св≥домого та нам≥реного зд≥йсненн¤
стану речей у д≥йсност≥, оск≥льки моральна доброта чи зло, чесноти чи вади,
провини чи заслуги зТ¤вл¤ютьс¤ в особ≥ внасл≥док њњ вчинк≥в. ¬чинок же не в≥дбудетьс¤,
¤кщо дл¤ нього немаЇ мотивац≥њ. ј мотивувати наш вчинок може лише щось значиме
(не може стати мотивом щось ц≥лковито нейтральне). ј цим значимим може бути
щось, що приносить субТЇктивне задоволенн¤ (¤к-от горн¤тко кави п≥сл¤ смачного
об≥ду), або те, що Ї обТЇктивним добром дл¤ мене (наприклад, бормашина стоматолога,
коли у мене болить зуб), або ж ц≥нн≥сть, ¤к позитивна значим≥сть реч≥ в соб≥,
незалежно в≥д мого чи будь-чийого ставленн¤ до ц≥Їњ реч≥. ¬ той час, ¤к попередн≥
типи значимости Ї завжди значимими дл¤ когось, ц≥нн≥сть (в≥зьм≥мо дл¤ прикладу
УгероњзмФ, УвеличФ, УкрасаФ, Ушл¤хетн≥стьФ) суттЇво суперечить оцьому Удл¤Ф.
≤ коли перших два типи значимости можуть мотивувати наш≥ вчинки лише тому, що
в результат≥ ми отримаЇмо добро чи задоволенн¤, то ц≥нност≥ вимагають в≥д нас
дати на них належну в≥дпов≥дь, визнати њх, незалежно в≥д нашого добра чи задоволенн¤.
(Ќаприклад, ц≥нн≥сть людського житт¤ вимагаЇ в≥д нас його пор¤тувати, нав≥ть
¤кщо при цьому ми наражаЇмос¤ на небезпеку). ѕравда, в≥дпов≥вши належно на ц≥нн≥сть,
ми в результат≥ отримуЇмо рад≥сть, вдоволенн¤, щаст¤, але вони завжди зТ¤вл¤ютьс¤
¤к насл≥док, ¤к поб≥чний ефект нашого належного ставленн¤ до ц≥нности (а не
¤к ц≥ль), ≥ Ї незр≥вн¤нно вищими ≥ суттЇво ≥накшими, ан≥ж те задоволенн¤, ¤ке
може нам дати щось субТЇктивно задов≥льн¤юче. ƒаючи належну в≥дпов≥дь на ц≥нн≥сть,
ми неначе виходимо поза меж≥ нашоњ егоњстичноњ замкнутости, тод≥ ¤к пост≥йне
стремл≥нн¤ до задоволенн¤ поневолюЇ ≥ замикаЇ нас в н≥й.
ѕ≥сл¤ того, ¤к ми так коротко розгл¤нули, що таке УетикаФ, спробуЇмо ви¤вити
њњ взаЇмозвТ¤зок ≥з пол≥тичною д≥¤льн≥стю.
—лово Упол≥тикаФ походить в≥д грецького he polis, що означаЇ Ум≥стоФ, УгромадаФ,
Усусп≥льствоФ, Унаселенн¤Ф, УкрањнаФ. ќтже, ta politika (досл≥вно: Усусп≥льн≥
справиФ), це Ц д≥¤льн≥сть, спр¤мована на зорган≥зуванн¤ такоњ сусп≥льноњ форми
житт¤, њњ збереженн¤ та зм≥цненн¤, захист в≥д зовн≥шн≥х ворог≥в та забезпеченн¤
прав ≥ добробуту окремих ≥ндив≥дуум≥в, ¤к≥ твор¤ть дану сп≥льноту. ј оск≥льки
люди, будучи ≥стотами т≥лесними, займають певне м≥сце в простор≥, то нев≥дТЇмним
правом кожного ≥ндив≥дуума, а отже Ц ≥ њхньоњ сп≥льноти, Ї територ≥¤, на ¤к≥й
вони могли би жити. “ому до Упол≥тикиФ належить також забезпеченн¤ та збереженн¤
територ≥њ, необх≥дноњ дл¤ житт¤ сп≥льноти. “аким чином, пол≥тика, загально кажучи,
Ї служ≥нн¤ окремим ≥ндив≥дам, зорган≥зованим в сп≥льноту Ц ≥нших ц≥лей пол≥тика
не маЇ. ќднак, це не означаЇ, що ос¤гненн¤ вищезгаданих ц≥лей повинно зд≥йснюватис¤
¤коюсь сторонньою до самого сусп≥льства силою, тобто лише тими людьми, ¤к≥ себе
дл¤ даноњ д≥¤льности присв¤тили ≥ через те стали сусп≥льним УавторитетомФ, а
решта людей мала би оч≥кувати Узабезпеченн¤ своњх прав ≥ добробутуФ неначе л¤лечки
в мурашнику. Ќавпаки, ос¤гненн¤ вищезгаданих ц≥лей Ц Усп≥льного добраФ Ц можливе
лише зусилл¤ми самих ≥ндив≥д≥в, ¤к≥ дану сп≥льноту твор¤ть. «авданн¤ УавторитетуФ
Ї Ц зорган≥зувати громад¤н дл¤ ос¤гненн¤ цих ц≥лей. ј це, беручи до уваги з≥псован≥сть
людськоњ природи, неможливо без зобовТ¤занн¤ громад¤н до њх ос¤гненн¤. «обовТ¤зати
же громад¤н можна лише певними приписами, ¤к≥ Ї обовТ¤зковими дл¤ вс≥х (включно
з УавторитетомФ) ≥ мають характер наказу або заборони. “обто, ≥снуванн¤ сп≥льноти
та пол≥тична д≥¤льн≥сть, спр¤мована на його забезпеченн¤, Ї неможливою без закон≥в
(тобто без Упозитивного праваФ). (ќчевидно, що закони ¤к
обовТ¤зков≥ приписи мають сенс лише тод≥, коли Ї змога добитис¤ њх виконанн¤,
тобто, в розпор¤дженн≥ УавторитетуФ повинн≥ бути засоби примусу до виконанн¤
закон≥в (у випадку небажанн¤ њх дотримуватис¤ добров≥льно) та засоби допомоги,
де громад¤ни њх дотримати неспроможн≥. ќдне ≥ друге зветьс¤ Удержавним апаратомФ).
1. ¬заЇмозв¤зок пол≥тики й морал≥ в ≥стор≥њ.
Ќа взаЇмозв'¤зок пол≥тики й морал≥ вир≥шальний вплив робить характер сусп≥льства,
пережита епоха, що пануЇ соц≥окультурне середовище. ќдна справа пол≥тика й мораль
у традиц≥йному сусп≥льств≥, де головне - це ≥нерц≥¤ св≥домост≥ й поводженн¤.
«овс≥м ≥нша ситуац≥¤ виникаЇ з переходом в епоху техногенних цив≥л≥зац≥й. ≤ншими
словами, ≥ в морал≥, ≥ в пол≥тиц≥ живуть епохи особливост≥ культурноњ спадщини
й традиц≥й, розкриваютьс¤ б≥олог≥чн≥ риси нац≥й ≥ рас. ” традиц≥йному сусп≥льств≥
немаЇ окремих груп, ус≥ злит≥ колективно. ”св≥домленн¤ людини особист≥стю, членом
групи, протиставленн¤ морал≥ одн≥Їњ людтнт до морал≥ ≥ншоњ ще не в≥дбуваЇтьс¤.
¬ епоху традиц≥йних сусп≥льств була характерна нерозд≥лен≥сть пол≥тики й морал≥.
ќсобливо ч≥тко це ви¤вилос¤, та й продовжуЇ про¤вл¤тис¤ в найб≥льш ст≥йких районах
традиц≥онал≥зму - на —ход≥. онфуц≥й бачив у самовдосконаленн≥ основу гарного
керуванн¤, не в≥рив у регулюючу чинн≥сть закону. ¬≥н уважав, що народ буде уникати
його, при цьому не випробовуючи сорому. „еснота оголошувалас¤ Їдиним, що може
п≥дкор¤ти людей пор¤дку, тому що ≥з чеснотою народ буде знати сором.
ѕлутарх висував моральн≥ вимоги до правител¤: дов≥р¤ти безчесному владу под≥бно
божев≥льному дати меч. ƒл¤ јристотел¤ очевидно, що в пол≥тику повинн≥ брати
участь г≥дн≥. ћ. ћабли називав пол≥тику сусп≥льною мораллю, а мораль - приватною
пол≥тикою. √арна пол≥тика, по ћабли, не в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д здоровоњ моральност≥.
–уссо волав до з'Їднанн¤ пол≥тики й морал≥: хто захоче вивчати окремо пол≥тику
й мораль, той н≥чого не зрозум≥Ї н≥ в тоњ, н≥ в ≥нший, ≥ все, що Ї моральним
злом, Ї злом ≥ в пол≥тиц≥. “. ƒжефферсон вважав, що все мистецтво керуванн¤
м≥стьс¤ в мистецтв≥ бути чесним.
Ќазва: ѕол≥тика та мораль ƒата публ≥кац≥њ: 2006-02-03 (4959 прочитано) |