‘≥зкультура > ѕауерл≥фтинг
ƒл¤ загальноњ ф≥зичноњ п≥дготовки й зан¤ть "дл¤ себе" методи тренуванн¤ штанг≥ст≥в
можна використовувати майже кожному. јле обережно.
” зв'¤зку ≥з цим ц≥кавий приклад. ƒехто вважаЇ, що зан¤тт¤ з обт¤женн¤ми,
особливо прис≥данн¤ з≥ штангою, перешкоджають росту хлопчик≥в. ј ви подивитес¤
на штанг≥ст≥в-важкоатлет≥в. ¬они ж майже все ростом вище за середн≥й. ’оча штангою
займаютьс¤ з дитинства. ѕричому працюють ≥з такими вагами, що й дорослим не
вдастьс¤. јле адже ростуть! ÷е природа, генетика. «вичайно, не потр≥бно перевантажувати
й ламати спину. јле розумно навантажувати потр≥бно. ≤ нав≥ть корисно. √рамотн≥
фах≥вц≥ знають ¤к це робити. ј от неписьменн≥ мами-тата, не знаючи основ б≥олог≥њ,
думають, що ¤кщо вони сам≥ н≥чим не займаючись не виросли вище за середнЇ, те
њхн≥ чада, займаючись з≥ штангою, вже точно не виростуть.
÷¤ ≥нформац≥¤ батькам, у ¤ких 14-л≥тн≥ д≥ти не ростуть ¤к акселерати. јле
њм варто знати, що Ї таке пон¤тт¤ - гетерохрон≥сть розвитку. ÷е значить, що
ростуть д≥ти нер≥вном≥рно й не ус≥ в≥дразу. «верн≥ть увагу на те, ¤ка величезна
голова в немовл¤ти в пор≥вн¤нн≥ з ≥ншим т≥лом. «начить так треба. ј у всьому
≥ншому кожний розвиваЇтьс¤ по своЇму сценар≥ю. якщо в когось закладена програма
вирости до двох метр≥в - виросте. ј ¤кщо в програм≥ т≥льки метр ≥з кепкою, то
т¤гнис¤, не т¤гнис¤ не допоможе
ѕовернемос¤ до важкоњ атлетики. „есно говор¤чи, дуже приЇмно дивитис¤ на
здоровенних мужик≥в-важкоатлет≥в. јле ¤кщо вс¤ важка атлетика загинаЇтьс¤, це
не виходить, що й важкоатлет≥в чекаЇ дол¤ динозавр≥в. ”се б≥льше попул¤рним
стаЇ пауерл≥фтинг або силове триборство. ÷е б≥льш демократичний ≥ доступний
вид. „аст≥ше його чомусь в≥днос¤ть до сфер бод≥б≥лдингу або культуризму, але
практично це та ж важка атлетика або силова г≥мнастика, причому ≥сторично б≥льше
древн¤, чим бод≥б≥лдинг ≥ важка атлетика. «авданн¤ ц≥Їњ г≥мнастики також розвиток
сили, т≥льки њњ перев≥рка набагато ун≥версальн≥ша й природн¤, чим у важк≥й атлетиц≥.
ѕравда з погл¤ду загальноњ ф≥зичноњ п≥дготовки й у ц≥лому ф≥зкультурноњ можна
було б робити це б≥льше ун≥версальними способами. ѕоки ж на змаганн¤х пауерл≥фтинги
виконують три вправи - прис≥данн¤ з≥ штангою, жим штанги лежачи й станову т¤гу.
’оча де¤к≥ спец≥ал≥зуютьс¤ на ¤комусь окремому вид≥, а багато хто, ¤кщо не б≥льш≥сть,
займаютьс¤ пауерл≥фтингом "дл¤ себе". ќт т≥льки методи цих зан¤ть ¤вно не ф≥зкультурн≥.
≤ не т≥льки методи. « важкою атлетикою й пауерл≥фтингом пов'¤зан≥ пост≥йн≥ скандали
через доп≥нг.
як змагальний спорт, пауерл≥фтинг - це не т≥льки чолов≥чий, але й ж≥ночий
й нав≥ть дит¤че зан¤тт¤. ѕровод¤ть змаганн¤ з пауерл≥фтингу й серед ≥нвал≥д≥в.
¬≥дпов≥дно до класиф≥кац≥њ у важк≥й атлетиц≥, стосовно до силового триборства
в першу групу вход¤ть змагальн≥ вправи. ѕрис≥данн¤, жим, лежачи на горизонтальн≥й
лав≥ й т¤га.
ƒруга група поЇднуЇ спец≥ально п≥дготовлен≥ вправи, ¤к≥ поширюютьс¤ на к≥лька
груп:
вправи, дл¤ прис≥данн¤;
вправи, дл¤ жиму лежачи;
” трет≥й груп≥ вправ концентруютьс¤ додатков≥ розвиваюч≥ вправи. ¬они виконуютьс¤
не т≥льки з≥ штангою, але й на тренажерах, з використанн¤ гир ≥ ≥нших обт¤жень.
–озвиваюч≥ вправи здеб≥льшого робл¤ть локальний вплив, через своЇр≥дну структуру
техн≥ки, ¤кщо виконуютьс¤ з в≥дносно невеликою вагою (обт¤женн¤м), потужн≥сть,
що розвиваЇтьс¤ зв≥дси при цьому, пор≥вн¤но невелика.
“ренуванн¤ пауерл≥фтер≥в будуЇтьс¤ у вигл¤д≥ тренувальних цикл≥в, ц≥ль ¤ких
дос¤гненн¤ високого спортивного результату до певного часу. ожний тренувальний
цикл складаЇтьс¤ з пер≥од≥в розвитку спортивноњ форми, њњ стаб≥л≥зац≥њ й тимчасовоњ
втрати. ÷≥ пер≥оди прийн¤то називати в≥дпов≥дно п≥дготовчими, змагальними ≥
перех≥дними. ” сукупност≥ ц≥ три пер≥оди становл¤ть тренувальний цикл, або ¤к
його називають, великий цикл.
«авданн¤ п≥дготовчого пер≥оду (пер≥оду фундаментальноњ п≥дготовки) - створити
фундамент спортивноњ форми й забезпечити њњ безпосереднЇ становленн¤. ” цей
пер≥од в≥дбуваЇтьс¤ пристосуванн¤ орган≥зму до тренувальних вплив≥в ≥ дос¤гаЇтьс¤
певний (необх≥дний на даному етап≥) р≥вень п≥дготовленост≥ атлета. ƒл¤ цього
спортсменов≥ звичайно досить 1-2 м≥с¤ц≥в не перевищувати ц≥ строки.
” п≥дготовчому пер≥од≥ атлет удосконалюЇтьс¤ в техн≥ку класичних ≥ спец≥ально
допом≥жних вправ, зв≥р¤Ї спортивну форму (п≥дн≥маючи штангу великого, субмаксимального
й нав≥ть максимального ваг у класичн≥ й спец≥ально - допом≥жних вправах). ѕ≥дготовчий
пер≥од звичайно в≥др≥зн¤Їтьс¤ невеликим обс¤гом тренувального навантаженн¤ й
поступовим ростом ≥нтенсивност≥.
«авданн¤ змагального пер≥оду - дос¤гти р≥вн¤ вищоњ спортивноњ форми й забезпечити
њњ реал≥зац≥ю в спортивних дос¤гненн¤х.
ƒл¤ безпосередньоњ п≥дготовки (п≥дведенн¤) до змагань у пауерл≥фтингу використовуютьс¤
звичайно чотири тижн≥; цей пер≥од п≥дготовки й прийн¤то вважати змагальним.
якщо ж атлет бере участь у змаганн¤х без попередньоњ спец≥альноњ п≥дготовки,
то такий етап тренуванн¤ не можна назвати змагальним. ƒл¤ змагального пер≥оду
характерний менший обс¤г навантажень ≥ максимальна њњ ≥нтенсивн≥сть.
ѕ≥дготовчий ≥ змагальний пер≥оди не повинн≥ обмежитис¤ ¤кимись певними строками,
перех≥д в≥д одного до ≥ншого зд≥йснюЇтьс¤ поступово.
“ривал≥сть кожного тренувального циклу в пауерл≥фтинз≥ становить 2-3 м≥с¤ц≥,
хоча в окремих випадках вона може бути й ≥нший. “ак, ¤кщо 1-й м≥с¤ць, Ї п≥дготовчим,
а 2-ий змагальним пер≥одом, те тренувальний цикл становить 2 м≥с¤ц≥. якщо ж
п≥дготовчий пер≥од включаЇ 2 м≥с¤ц≥, а змагальний 1 або навпаки (у тих випадках,
коли два в≥дпов≥дальних моменти змаганн¤ випливають один за одним приблизно
через м≥с¤ць), то тренувальний цикл становить 3 м≥с¤ц≥. јле от ≥нший приклад:
звичайно п≥дготовчий пер≥од включаЇ 2 м≥с¤ц≥, а змагальний 1 або навпаки (у
тих випадках, коли два в≥дпов≥дальних змаганн¤ випливають один за одним приблизно
через м≥с¤ць), те тренувальний цикл становить 3 м≥с¤ц≥. ≤ ¤кщо п≥сл¤ цього
треба (з ≥нтервалом 30-40 дн≥в) два в≥дпов≥дальних змаганн¤, то тривал≥сть тренувального
циклу вже може становити близько 5 м≥с¤ц≥в.
ƒл¤ виступу на змаганн¤х з пауерл≥фтингу спортсмени використовують спец≥альн≥
костюми, ¤к≥ повинн≥ складатис¤ ≥з ц≥льного по вс≥й довжин≥ трико, виготовленого
з одношарового матер≥ал, що розт¤гуЇтьс¤. остюм, над¤гнутий на спортсмена не
повинен провисати. Ћ¤мки костюма повинн≥ бути над¤гнут≥ на плеч≥ спортсмена
при виконанн≥ вс≥х вправ. ƒовжина штанги в костюма (в≥д середини промежини)
- в≥д 3 до 15 см. ƒл¤ виконанн¤ прис≥данн¤ й жиму лежачи п≥д костюм од¤гаЇтьс¤
футболка - полурукавка. «а бажанн¤м спортсмена на виконанн¤ третьоњ вправи
(т¤гу станову) можна не над¤гати п≥д костюм футболку.
ƒл¤ зан¤ть можна використовувати бинти, що не перевищують 1 м. у довжину
й 8 см. завширшки.
ƒл¤ кол≥н можна використовувати бинти. ƒовжина бинт≥в не повинна перевищувати
2 м., а завширшки - 8 см. ол≥но бинтуЇтьс¤ на 15 см. нагору й дол≥лиць в≥д
його центра. ” пауерл≥фтинз≥ використовуютьс¤ спец≥альн≥ прогумован≥ бинти,
¤к≥ можуть бути р≥зноњ твердост≥. ѓх можна в≥др≥знити за кольором смуг. —амими
твердими на сьогодн≥шн≥й день, Ї чорн≥ з 3-м¤ червоними смугами. ÷≥ бинти також
добре т¤гнутьс¤, чим гарн≥ дл¤ атлет≥в з б≥льшими стегнами. “вердими Ї також
б≥ло-с≥р≥ бинти ≥з двома син≥ми смужками й б≥л≥ ≥з двома червоними смужками.
«агальна ширина намотуванн¤ - не б≥льше 30 см. Ѕинти не повинн≥ стикатис¤ з
атлетичним костюмом або носками.
ѕ≥д час виконанн¤ вс≥х вправ спортсмен повинен використовувати взутт¤ з п≥дошвою,
що маЇ форму стопи. ћожна використовувати дит¤чу присипку, крейда, кан≥фоль,
тальк або магнез≥ю на т≥л≥ або ек≥п≥руванн≥.
як ф≥зкультурний вид або зас≥б атлетичноњ й загальноњ ф≥зичноњ п≥дготовки,
спорт (нав≥ть спорт, а не г≥мнастика), по-моЇму, б≥льше п≥дход¤ще зан¤тт¤, чим
важка атлетика й пауерл≥фтинг. √ирьовим спортом теж займаютьс¤ чолов≥ки й ж≥нки,
доросл≥ й д≥ти.
Ќазва: ѕауерл≥фтинг ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-30 (1356 прочитано) |