ћузика > “раг≥чне ≥ ком≥чне в украњнськ≥й народн≥й п≥сн≥ на приклад≥ двох хорових обробок композитора “амари ќскоменко - ѕарулави
Ђ—ир≥ткаї - показова дл¤ фольклорного напр¤мку творчост≥ композитора. “ема
стражданн¤, що розкриваЇтьс¤ на конкретному приклад≥, спри¤Ї висв≥тленню сфери
≥сторико Ц трагед≥йних мотив≥в у творчост≥ мисткин≥.
” жарт≥вливих ≥ сатиричних украњнських народних п≥сн¤х за допомогою засоб≥в
гумору ≥рон≥њ, сарказму п≥ддаЇтьс¤ см≥хове все, що викликаЇ громадський осуд,
що суперечить морал≥ народу. —м≥х Ц ознака сили.
—м≥¤тис¤ може лише духовно чиста ≥ сильна особа переконана у власн≥й правот≥.
√умористичн≥ образи ≥ ситуац≥њ можна зустр≥ти ≥ в р¤дах душ, ≥ в ≥сторичних
п≥сн¤х ≥ в л≥риц≥ коханн¤. Ќе кажучи про весн¤нки, купальськ≥,
жнивн≥, новор≥чн≥, танцювальн≥ в≥сн≥, коломийки, ¤к≥ буквально насичен≥ гумористичними
образами, виразами, под≥¤ми. ” вес≥лл≥, ¤к найб≥льшому за обс¤гом побутово Ц
обр¤довому д≥йств≥ за обс¤гом побутово Ц обр¤довому д≥йств≥ не менше двох третин
загального часу в≥ддано жартам, ≥грам, танц¤м ≥ см≥хов≥ (враховуючи не лише
суто обр¤довий б≥к вес≥лл¤, а й усю силу д≥й та сп≥в≥в, ¤к≥ в≥дбуваютьс¤ прот¤гом
ус≥х вес≥льних дн≥в)
≤сторичний оптим≥зм, в≥ра в колективну силу, мудр≥сть ≥ розум завжди були
моральною основою, з височини ¤коњ народ висм≥ював всюди окремих людей.
Ќа основ≥ обробки укр. Ќародноњ п≥сн≥ ЂЌащо мен≥ женитис¤?ї “амара ќскоменко
Ц ѕарулави ми ≥ просл≥дкуЇмо принципи ком≥чного ¬ар≥анти ц≥Їњ
ѕ≥сн≥ зустр≥чаютьс¤ в р≥зних рег≥онах ”крањни на ≥ на под≥лл≥ ≥ в нас, на
ѕолтавщин≥. Ќаприклад, у зб≥рц≥ Ђ∆арт≥влив≥ п≥сн≥ї вар≥ант ц≥Їњ п≥сн≥ надрукований
на стор. 304, записаний в с. ѕротас≥вка на ѕолтавщин≥.
јвтора обробки привернув увагу вар≥ант ≥з зб≥рки Ђѕ≥сн≥ явдохи «уњхиї(записав
√нат “анцюра. ињв ¬идавництво ЂЌаукова думкаї 1965 р. стор 289 Ц 280). ¬ цьому
вар≥ант≥ Ї присп≥в, ¤кий в першому в≥дсутн≥й :
ќ, чадра, чумадра
√ура, гура, гура
„умадриха Ц молодиха
–≥да, р≥да, р≥да.
—аме цей присп≥в привабив композитора набором сл≥в Ц н≥сен≥тниць ≥ зТ¤вилас¤
думка : створити на основ≥ цих сл≥в, розбивши њх на окрем≥ склади хоровий супров≥д,
використовуючи хор ¤к, ≥нструментальний ансамбль Ђ¬≥н посилив ефект ком≥зму
≥ спостер≥гача под≥й, ¤к≥ Ђзбокуї сприймаютьс¤, або парадоксально, або в зниженому
ключ≥. ўоб показати ком≥зм до таких засоб≥в, ¤к д≥алог, ≥ вчинк≥в духовних особ
п≥сн≥, народ звертаЇтьс¤ до таких засоб≥в ¤к д≥алог, саморозпов≥дь, описов≥сть,
а також њх поЇднанн¤. ¬ даному випадку в п≥сн≥ Ђнащо мен≥ женитис¤ ?ї ми спостер≥гаЇмо
монолог головного геро¤. √умористична тема саморозпов≥дь пол¤гаЇ втому, що опов≥данн¤
виставл¤Ї себе у см≥шному вигл¤д≥. Ћива йде про молодого парубка, ¤кий н≥¤к
не знайде соб≥ пари. ¬≥н самопевний, самолюбивий, адже його Ђ≥ так любл¤ть молодиц≥ї.
ƒал≥ в≥н вихвал¤Їтьс¤ ≥ кал≥чно описуЇ своњ д≥њ ¤к наприклад : Ђ Ќа кот≥ поњде
до явдошки, на свин≥ Ц до ќксани, на кобил≥ до Ћюдмилиї. јле пот≥м по тексту
можна
1 —ер≥¤ Ђ”крањнська народна творч≥сть. ∆арт≥влив≥ п≥сн≥. –одинно Ц побутов≥
п≥сн≥ Ђ ињв ЂЌаукова думкаї 1967 р.
просл≥дкувати, що герою н≥хто не п≥дходить, адже у абаз≥в ц≥ мати за дочку
миЇ ложки, бо та не вм≥Ї, в —упрун≥вц≥ д≥вчата не мають грошей. Ђ¬ п≥сн≥ композитором
допрацьований текст, прилаштований до м≥сцевих назв,
добавлений один куплет, щоб п≥сн¤ була сво¤, полтавська, що в народ≥ дуже
часто зустр≥чаютьс¤.
÷ей тв≥р у композитора маЇ дв≥ реакц≥њ : дл¤ народного хору (1995 р.) та
академ≥чного хору (2004) јвтор визначаЇ за жанром свою композиц≥ю так :
’орова сценка на основ≥ укр. народноњ п≥сн≥. ≤ виконанн¤ передбачаЇ рух виконував
по сцен≥ (в роз≥ необх≥дност≥ режисерську трактовку)в рухах у де¤ких хорист≥в
5-6 народних ударних ≥нструмент≥в : бубем стукачка рубель,
оробочка з гор≥хом, звТ¤зки іудзик≥в ≥нше. ожен ≥мпров≥зуЇ, композитор
виписуЇ ритм т≥льки початкових такт≥в розд≥лу.
“обто, учасники Ђвт¤гнут≥ї в атмосферу веселощ≥в через ≥мпров≥зац≥йн≥сть.
ќкремо виписан≥ вигуки Ц переклички сол≥ст≥в у хору Ц ж≥ночого ≥ чолов≥чого
голос≥в ( Ђо- хаї, Ђу Ц хаї, Ђа Ц хаї, Ђ≥ Ц хаї, а дал≥ Ђото такї, Ђоце такї,
Ђо Ц хо Ц хої, Ђо Ц ха Ц хаї) що добавило атмосфер≥ куражу.
«ачин сценки. ¬ступу ѕ≥сл¤ ударних (2 такта) вступають в хор≥ баги в перекличц≥
з альтами, де нес≥н≥тн≥ слова (р≥ Ц да Ц а, р≥ Ц до Ц о , чу Ц ма Ц а) розбит≥
на склади м≥ж р≥зними групами голос≥в хору, так зване перегукуванн¤ в≥дразу
створюЇ кал≥чний ефект.
ƒал≥, в цифр≥ 1 в кв≥нту до бас≥в приЇднуЇтьс¤ тенори, а п≥зн≥ше в терц≥ю
по гармон≥њ рухаютьс¤ ж≥ноч≥ парт≥њ. Ќа цьому фон≥ вступаЇ сол≥ст Ц баритон,
привертаючи цьому задирикуватим текстом ; точно сп≥ваЇ мелод≥ю першоджерела.
¬ цифр≥ 2 хор обТЇднуЇтьс¤ в один грайливий ритм≥чний малюнок : , неодноразово
повторюючи слова : Ђрода Ц аї, Ђчума Ц аї, Ђгура Ц аї, а пот≥м в р≥зних парт≥¤х
по черз≥ розсп≥вуютьс¤ мело р≥чн≥ ходи, набуваючи значенн¤ Ђсальнихї вставок.
¬ар≥юЇтьс¤ тут ≥ парт≥¤ сол≥ста, ¤ка дал≥ все б≥льше ≥нтонац≥йно ЂрозгойдуЇтьс¤ї
в≥д куплету до куплету.
¬ цифр≥ 3 зТ¤вл¤Їтьс¤ новий ритм≥чний малюнок, де через сп≥льне звучанн¤
хору ≥ переклички парт≥й, ¤к≥ дал≥ в чомусь нагадують джазову ≥мпров≥зац≥йн≥сть
≥ динам≥зуЇ форму.
÷ифра 4 Ц кульм≥нац≥¤, хорове lutti (тут присутн≥й пол≥фон≥чний зас≥б канон
м≥ж ж≥ночими ≥ чолов≥чими парт≥¤ми, а хорове звучанн¤ до того ж розбити на 2
хори : перший Ђсол≥руЇї, а другий продовжуЇ Ђакомпонуватиї. —тан куражу дос¤г
своЇњ вершини, цьому спри¤Ї ≥ модул¤ц≥¤ на тон вище, ≥ текст Ц кульм≥нац≥¤ небилиць
: Ђ«апр¤жу чотири п≥вн≥ ще й курку чубатуї (2 такти до цифри 4) ¬ступ сол≥ста
без присп≥ву з≥ словами 5 Ц го куплету, а дал≥ в 6 Ц му Ц своЇр≥дна реприза
музичного матер≥алу на новому динам≥чному р≥вн≥ (ще одна модул¤ц≥¤ на тон вище).
оротка хода у прискореному темп≥ п≥дсумовуЇ що веселу сценку.
“аким чином на приклад≥ двох хорових обробок композитора “амари ќскоменко
Ц ѕарулави була зд≥йснена спроба досл≥дити риси траг≥чного ≥ ком≥чного ≥нтерпретац≥Їю
ц≥Їњ теми засобами сучасного хорового сп≥ву, що надають цим твором ¤скравост≥,
театральност≥, глибини ≥ можливост≥ розкрити њх сутн≥сть.
Ќазва: “раг≥чне ≥ ком≥чне в украњнськ≥й народн≥й п≥сн≥ на приклад≥ двох хорових обробок композитора “амари ќскоменко - ѕарулави ƒата публ≥кац≥њ: 2006-03-30 (606 прочитано) |