¬≥йськова справа, ƒѕё > —пособи та методи вивченн¤ власноњ психолог≥чноњ готовност≥ до в≥йськовоњ служби
12Ч13 одиниць Ч дуже високий; 10Ч11 одиниць Ч високий; 7Ч9 одиниць Ч достатн≥й; 4Ч6 одиниць Ч низький; менше 3 одиниць Ч дуже низький. ћетодика вивченн¤ емоц≥йно-вольовоњ готовност≥ до служби в арм≥њ ѕ≥дготовка ƒќ' в≥йськовоњ служби супроводжуЇтьс¤ ц≥лим спектром емоц≥йних хвилювань, ¤к≥ суттЇво впли≠вають на готовн≥сть особистост≥ до служби в арм≥њ. ƒина≠м≥ку повед≥нки юнака в умовах в≥йськовоњ д≥¤льност≥ визначають ¤к його природжен≥, ≥ндив≥дуально-типоло≠г≥чн≥ особливост≥ (тип нервовоњ д≥¤льност≥, темперамент), так ≥ соц≥альн≥ чинники, ситуац≥њ, в ¤к≥ потрапл¤Ї моло≠дий воњн, його.вм≥нн¤ регулювати своњ псих≥чн≥ стани та д≥њ. “ому корисно навчитис¤ визначати ступ≥нь своЇњ емоц≥йно-вольовоњ готовност≥. ƒ≥агностика соц≥ально-ситуац≥йноњ тривожност≥ та невр≥вноваженост≥ особистост≥ ¬ додатку 9 пропонуютьс¤ ситуац≥њ, з ¤кими ви, можливо, зустр≥чались чи можете зустр≥тис¤. ќдн≥ з них приЇмн≥, ≥нш≥ неприЇмн≥, викликають хвилюванн¤, три≠вогу, страх. ѕрочитайте кожне реченн¤ ≥ поставте нав≠проти нього одну з цифр: ¤кщо ситуац≥¤ не викликаЇ н≥¤коњ тривоги чи стурбованост≥, ставите 0; ¤кщо си≠туац≥¤ не дуже турбуЇ, ставите цифру 1; ¤кщо ситуац≥¤ достатньо тривожна, пишете 2; коли ситуац≥¤ неприЇмна Ч 3; дуже неприЇмна Ч 4. —итуац≥њ, що викликають почутт¤ тривожност≥, роз≠под≥л¤ють таким чином: ≤ група Ч ситуац≥њ, пов'¤зан≥ з допризовною п≥дго≠товкою (номери в анкет≥ 1, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 14, 16, 18, 21, 24, 25, 28, 29); II група Ч ситуац≥њ, пов'¤зан≥ з оч≥куванн¤м в≥й≠ськовоњ служби (номери в анкет≥ 2, 4, 7, 9, 12, 13, 15, 17, 19, 20, 22, 23, 26, 27, «ќ); III група Ч ситуац≥њ, пов'¤зан≥ з≥ зм≥стом, складн≥с≠тю допризовноњ п≥дготовки та в≥йськовоњ служби (номери в анкет≥ 3, 4, 6, 10, 16, 19, 20, 22, 29, «ќ); IV група Ч ситуац≥њ, що актуал≥зують у¤вленн¤ про себе ¤к допризовника, майбутнього воњна, про самооц≥н≠ку готовност≥ до служби в арм≥њ (номери в анкет≥ 5, 7, 11, 13, 17, 18, 21, 23, 24, 27); V група Ч ситуац≥њ, пов'¤зан≥ з≥ сп≥лкуванн¤м у про≠цес≥ допризовноњ п≥дготовки та у «бройних —илах ”крањ≠ни (номери в анкет≥ 1, 2, 8, 9, 12, 14, 15, 25, 26, 28). ўоб визначити р≥вень тривожност≥ в кожн≥й груп≥ ситуац≥й, потр≥бно додати бали, що ви поставили соб≥ за в≥дпов≥дн≥ реченн¤ з анкети. “лумаченн¤ результат≥в р≥вн¤ тривожност≥ дл¤ кож≠ноњ групи ситуац≥й: ≤ група: 26 ≥ б≥льше бал≥в Ч високий; 11Ч25 бал≥в Ч середн≥й; 10 ≥ менше бал≥в Ч низький. II група: 31 ≥ б≥льше бал≥в Ч високий; 9Ч«ќ бал≥в Ч середн≥й; 8 ≥ менше бал≥в Ч низький. III група: 19 ≥ б≥льше бал≥в Ч високий; 7Ч18 бал≥в Ч середн≥й; 6 ≥ менше бал≥в Ч низький. IV група: 19 ≥ б≥льше бал≥в Ч високий; 7Ч18 бал≥в Ч середн≥й; 6 ≥ менше бал≥в Ч низький. V група: 19 ≥ б≥льше бал≥в Ч високий; 7Ч18 бал≥в Ч середн≥й; 6 ≥ менше бал≥в Ч низький. ¬изначенн¤ р≥вн¤ псих≥чноњ вр≥вноваженост≥ особистост≥ «а допомогою простого тесту (додаток 10) ви можете перев≥рити р≥вень своЇњ псих≥чноњ вр≥вноваженост≥. ƒл¤ цьо≠го треба в≥дпов≥сти на 8 запитань Ч Ђтакї або Ђн≥ї. якщо у вас набралось 8 Ђтакї, то ваше нервове напруженн¤ перейш≠ло вс≥ меж≥ ≥ вам необх≥дно зайн¤тис¤ своњм здоров'¤м, пси≠хог≥г≥Їною, автотрен≥нгом. якщо 7 Ђтакї, то це означаЇ пос≠т≥йне нервове напруженн¤, ¤ке негативно вплине на п≥дго≠товку до служби в арм≥њ ≥ на њњ проходженн¤. якщо серед ва≠ших в≥дпов≥дей т≥льки 3 або менше Ђтакї, то ви вр≥вноваже≠н≥, вм≥Їте себе стримувати, ваше псих≥чне здоров'¤ в норм≥. ћ≈“ќƒ» ј ¬»«Ќј„≈ЌЌя “»ѕ” “≈ћѕ≈–јћ≈Ќ“” ”сп≥шн≥сть п≥дготовки ≥ служби в арм≥њ певною м≥≠рою зумовлена особливост¤ми темпераменту. ¬≥н ха≠рактеризуЇ динам≥ку повед≥нки, д≥¤льност≥ людини ≥ за≠лежить в≥д властивостей нервовоњ системи (сили нерво≠вих процес≥в, вр≥вноваженост≥, рухливост≥ та ≥н.). ўе давньогрецький л≥кар √≥ппократ дав назву чо≠тирьом основним типам темпераменту: холеричний, сангв≥н≥чний, меланхол≥чний ≥ флегматичний. ’олерик Ч це бойовий, завз¤тий суб'Їкт; енерг≥й≠ний, працездатний, ц≥леспр¤мований, але невитрима≠ний, нетерпл¤чий, запальний. —ангв≥н≥к Ч гар¤чий, продуктивний ≥ працездатний, але лише тод≥, коли маЇ багато ц≥кавих справ. ћоб≥ль≠ний, життЇрад≥сний, оптим≥стичний. —хильний до заро≠зум≥лост≥, може д≥лити роботу на ц≥каву й нец≥каву, бути легковажним, поверховим. ћеланхол≥к Ч характеризуЇтьс¤ чутлив≥стю, люд¤≠н≥стю, доброзичлив≥стю, здатн≥стю сп≥впереживати, сп≥в≠чувати. Ќа в≥дм≥ну в≥д ≥нших тип≥в темпераменту, схильний до сумн≥в≥в, вагань, знев≥ри, маЇ дещо нижчу працездатн≥сть, високу раним≥сть. ‘легматик Ч спок≥йний, вр≥вноважений, наполег≠ливий. …ому властив≥, з одного боку, ст≥йк≥сть, пост≥й≠н≥сть, терпим≥сть, над≥йн≥сть, з ≥ншого Ч пов≥льн≥сть, невиразн≥сть, м'¤к≥сть, поступлив≥сть. ¬ реальному житт≥ люди цих тип≥в темпераменту у чистому вигл¤д≥ зустр≥чаютьс¤ дуже р≥дко, а найчаст≥≠ше ≥снують зм≥шан≥ типи з переважанн¤м рис певного темпераменту. ўоб визначити тип свого темпераменту, можна ско≠ристатис¤ такою методикою. ”важно прочитайте запи≠танн¤ в додатку 11 ≥ оц≥н≥ть свою в≥дпов≥дь на кожне з них. 5 бал≥в Ч в≥дпов≥дь Ђтакї; 4 бали Ч Ђскор≥ше так, чим н≥ї; « бали Ч ЂбуваЇ по-р≥зномуї; 2 бали Ч Ђскор≥ше н≥, чим такї; 1 бал Ч Ђн≥ї. ќбробка результат≥в вивченн¤ темпераменту ¬≥дпов≥д≥ на запитанн¤ 1, 2, 3, 4, 5 характеризують си≠лу власних нервових процес≥в. ѕри в≥дпов≥д≥ на друге за≠питанн¤ бал вираховуЇтьс¤ в зворотному пор¤дку, тобто ¤кщо ви поставили 9 бал≥в, то йому приписуЇтьс¤ 1 бал, 4 бали Ч 2 бали, 2 бали Ч 4 бали, 1 бал Ч приписуЇтьс¤ 5 бал≥в. —ума бал≥в в≥д 20 до 25 означаЇ дуже високий р≥вень сили нервових процес≥в, в≥д 15 до 19 бал≥в Ч високий, в≥д 10 до 14 бал≥в Ч середн≥й, в≥д 5 до 9 бал≥в Ч низький, в≥д ќ до 4 бал≥в Ч дуже низький р≥вень. ¬≥дпов≥д≥ на запитанн¤ 6, 7, 8, 9, 10 характеризують вр≥вноважен≥сть нервових процес≥в. ѕри в≥дпов≥д¤х на ц≥ запитанн¤ бали також вираховуютьс¤ у зворотному по≠р¤дку. –≥вень вр≥вноваженост≥ нервових процес≥в визна≠чаЇтьс¤ так само, ¤к у попередньому випадку. ¬≥дпов≥д≥ на запитанн¤ 11, 12, 13, 14, 15 характери≠зують рухом≥сть нервових процес≥в. ѕри в≥дпов≥д≥ на за≠питанн¤ 14 бал вираховуЇтьс¤ в зворотному пор¤дку, а р≥вн≥ сформованост≥ ц≥Їњ ¤кост≥ вираховують, ¤к у пер≠ших двох випадках. —укупн≥сть в≥дпов≥дей на запитанн¤ 1Ч5, 6Ч10, 11Ч15 даЇ змогу визначити тип темпераменту. якщо сума бал≥в по кожн≥й груп≥ в≥дпов≥дей перевищуЇ 13 бал≥в, то ставитьс¤ знак Ђ+ї, ¤кщо не перевищуЇ або дор≥внюЇ 13, то ставитьс¤ знак Ђ-ї. –езультати занос¤тьс¤ в таблицю 28, ≥ за нею визначаЇтьс¤ тип вашого темпераменту. ќсобливост≥ темпераменту, нервовоњ д≥¤льност≥ не варто ламати, придушувати, а потр≥бно розумно враховувати, ви≠користовувати, навчитис¤ компенсувати негативн≥ риси, ви≠робивши певний стиль п≥дготовки до в≥йськовоњ служби. “аблиц¤ 28 ¬»«Ќј„≈ЌЌя “»ѕ≤¬ “≈ћѕ≈–јћ≈Ќ“” «ј —»Ћќё, ¬–≤¬Ќќ¬ј∆≈Ќ≤—“ё ≤ –”’Ћ»¬≤—“ё Ќ≈–¬ќ¬»’ ѕ–ќ÷≈—≤¬ “ип темпера≠менту | —ила нервових процес≥в | ¬р≥вноважен≥сть нервових процес≥в | –ухлив≥сть нервових процес≥в | —ангв≥н≥к | + | + | + | ’олерик | + | - | + | ћеланхол≥к | - | - | - | ‘легматик | + | + | - |
Ќазва: —пособи та методи вивченн¤ власноњ психолог≥чноњ готовност≥ до в≥йськовоњ служби ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-13 (1206 прочитано) |