√рош≥ ≥ кредит > √рошова маса
¾ на¤вн≥сть значних обс¤г≥в неоф≥ц≥йноњ (т≥ньовоњ) економ≥ки. “енденц≥њ, що склалис¤ у структур≥ грошовоњ маси ”крањни мають негативн≥ насл≥дки ¤к дл¤ ефективного функц≥онуванн¤ грошовоњ системи так ≥ дл¤ економ≥ки в ц≥лому. ѕо-перше, в≥дбулос¤ подальше скороченн¤ грошових надходжень на розрахунков≥ (поточн≥) рахунки суб¢Їкт≥в господарюванн¤, що значно ускладнюЇ ≥ без того важкий стан з розрахунками в народному господарств≥. ÷е викликано кризою в економ≥ц≥ та пост≥йною недостачею у суб¢Їкт≥в господарюванн¤ в≥льних об≥гових кошт≥в. ѕо-друге, це зменшенн¤ (через низький р≥вень реальних депозит≥в) л≥кв≥дност≥ та послабленн¤ кредитного потенц≥алу комерц≥йних банк≥в, що в свою чергу призводить до зниженн¤ ≥нвестиц≥й та меншого зростанн¤ ¬¬ѕ у довгостроковому пер≥од≥. “ому задов≥льний прогноз ≥нфл¤ц≥њ та основних макроеконом≥чних показник≥в надзвичайно важливий дл¤ проведенн¤ монетарноњ пол≥тики. ѕрогнозуванн¤ монетарноњ програми ѕри формуванн≥ монетарноњ програми завданн¤ Ќац≥онального банку пол¤гаЇ в тому, щоб обгрунтувати та визначити оптимальн≥ параметри монетарних показник≥в розвитку грошово-кредитного ринку, ¤к≥ б спри¤ли дос¤гненню економ≥чноњ р≥вноваги. ƒл¤ прогнозуванн¤ монетарноњ програми за основу приймаютьс¤ так≥ економ≥чн≥ показники: обс¤г ¬¬ѕ та Ќƒ, розм≥р державного бюджету (в основному його деф≥циту), ≥ндекси ц≥н та ≥нфл¤ц≥њ, коеф≥ц≥Їнт зайн¤тост≥ (р≥вень безроб≥тт¤) стан плат≥жного балансу крањни, м≥сце останього у св≥тов≥й систем≥ господарюванн¤ та де¤к≥ ≥нщ≥. ƒал≥ методом математичного моделюванн¤ розробл¤ютьс¤ альтернативн≥ вар≥анти, ≥з ¤ких вибираЇтьс¤ оптимальний, що закладаЇтьс¤ в основу концепц≥њ економ≥чноњ стаб≥л≥зац≥њ. «г≥дно з виробленою державною концепц≥Їю економ≥чного ≥ соц≥ального розвитку прогнозуютьс¤ основн≥ монетарн≥ показники. ¬ основ≥ визначенн¤ монатарних показник≥в лежить р≥вн¤нн¤ обм≥ну к≥льк≥сноњ теор≥њ: ћ * V = PY, де, ћ ¾ грошова маса; V ¾ швидк≥сть обороту грошовоњ маси; Y ¾ обс¤г реального валового внутр≥шнього продукту; P ¾ р≥вень ц≥н (≥нфл¤ц≥њ). « допомогою цього р≥вн¤нн¤ при заданих обс¤гах базових економ≥чних показник≥в, р≥вн≥ ≥нфл¤ц≥њ та швидкост≥ обороту грошей можна прогнозувати обс¤г грошовоњ маси ¤к одного ≥з головних показник≥в монетарноњ програми, ¤ка повинна забезпечувати задану траЇктор≥ю економ≥чного розвитку. ѕ≥сл¤ цього визначаютьс¤ ≥нш≥ параметри монетарних показник≥в, в тому числ≥ структурн≥ (агрегатн≥) показники грошовоњ маси (ћ0, ћ1, ћ2 ≥ ћ3), обс¤ги кредит≥в комерц≥йних банк≥в, розм≥ри ринковоњ процентноњ ставки, обм≥нного курсу, коеф≥ц≥Їнт≥в л≥кв≥дност≥ банк≥в, стану њхн≥х зовн≥шн≥х актив≥в, можливостей виконанн¤ економ≥чних норматив≥в тощо. ѕ≥сл¤ додаткового опрацюванн¤ ц≥ показники приймаютьс¤ ¤к пром≥жн≥ ор≥Їнтири монетарноњ програми. Ќеобх≥дно зауважити, що згадан≥ вище показники визначаютьс¤ на к≥нцеву дату прогнозного пер≥оду. ѕроте, ¤к в≥домо, ситуац≥¤ на грошовому ринку маЇ властив≥сть неоч≥кувано зм≥нюватис¤. “ому без належного в≥дсл≥дкуванн¤, анал≥зу ституац≥њ та без необх≥дного коригуючого впливу Ќац≥онального банку вона може вийти з-п≥д контролю, що призведе до зриву виконанн¤ не лише пром≥жних ор≥Їнтир≥в монетарноњ пол≥тики, але й завадить дос¤гненню к≥нцевоњ мети розвитку економ≥ки. “ому, щоб дос¤гнути пром≥жних ор≥Їнтир≥в монетарноњ програми потр≥бно розрахувати ≥ тримати п≥д контролем поточн≥ показники, ¤к≥ характеризують регулюючий вплив Ќац≥онального банку на грошово-кредитний ринок, у тому числ≥ обс¤ги кредитноњ ем≥с≥њ, ставки обов¢¤зкового резервуванн¤ депозит≥в комерц≥йних банк≥в, ор≥Їнтири процентноњ ≥ курсовоњ пол≥тики тощо. «гадан≥ показники за певний пер≥од часу розраховуютьс¤ виход¤чи ≥з сп≥вв≥дношень, що склалис¤ у зв≥тному пер≥од≥ м≥ж ними та основними показниками д≥¤льност≥ комерц≥йних банк≥в. —еред сп≥вв≥дношень, ¤к≥ використовуютьс¤, Ї взаЇмозв¢¤зок м≥ж грошовою базою, кредитами ур¤ду ≥ комерц≥йним банкам, динам≥кою зовн≥шн≥х актив≥в та де¤кими ≥ншими показниками Ќац≥онального банку, з одного боку, та показниками грошовоњ маси (ћ0, ћ1), кредитних вкладень, л≥кв≥дност≥, зовн≥шн≥х актив≥в та ≥ншими показниками функц≥онуванн¤ комерц≥йних банк≥в ≥ банк≥вськоњ системи в ц≥лому, з другого боку. «начна увага прид≥л¤Їтьс¤ при цьому динам≥ц≥ грошового мультипл≥катора, ¤кий в≥дображаЇ взаЇмозв¢¤зок грошовоњ маси (ћ1, ћ2) та грошовоњ бази, а також факторам, що впливають на зм≥ну швидкост≥ обороту грошей, динам≥ку кредитноњ активност≥ комерц≥йних банк≥в, показники доход≥в, видатк≥в та деф≥циту державного бюджету, зм≥ну зовн≥шньоњ заборгованост≥ держави та перпективи њњ погашенн¤. “аким чином, у наведен≥й посл≥довност≥ в≥д визначенн¤ к≥нцевоњ та пром≥жноњ мети до встановленн¤ показник≥в регулюючого впливу Ќац≥онального банку на розвиток грошово-кредитного ринку крањни формуЇтьс¤ монетарна програма. ¬она Ї нев≥д¢Їмною частиною загальнодержавноњ економ≥чноњ пол≥тики ≥ повн≥стю пов¢¤зуЇтьс¤ з основними планово-прогнозними показниками розвитку економ≥ки в ц≥лому ≥ показниками державного впливу на цей розвиток через податкову, бюджетну, ц≥нову, зовн≥шньоеконом≥чну пол≥тику та ≥нш≥ канали впливу держави на економ≥ку.
Ќазва: √рошова маса ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-28 (2872 прочитано) |