ƒержавне регулюванн¤ > ћ≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥
ћ≥сцевий бюджет. ‘≥нансов≥ ресурси територ≥альноњ громади за своЇю структурою включають: а) кошти м≥сце≠вого бюджету; б) позабюджетн≥ кошти м≥сцевого самовр¤дуванн¤; в) кошти комунальних п≥дприЇмств. ћ≥сцев≥ бюджети розробл¤ють, затверджують ≥ вико≠нують в≥дпов≥дн≥ органи м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в селах, селищах, м≥стах, районах у м≥стах (у раз≥ њх створенн¤). –айонн≥ та обласн≥ ради затверджують районн≥ та обла≠сн≥ бюджети, ¤к≥ формуютьс¤ з кошт≥в державного бю≠джету дл¤ њх в≥дпов≥дного розпод≥лу м≥ж територ≥альними громадами або дл¤ виконанн¤ сп≥льних проект≥в та з кош≠т≥в, залучених на догов≥рних засадах з м≥сцевих бюджет≥в дл¤ реал≥зац≥њ сп≥льних соц≥ально-економ≥чних та культур≠них програм. ћ≥сцевий бюджет маЇ дох≥дну та видаткову частини. ƒоходи м≥сцевих бюджет≥в мають бути достатн≥ми дл¤ ефективного зд≥йсненн¤ завдань та функц≥й м≥сцевого са≠мовр¤дуванн¤ та формуютьс¤, по-перше, за рахунок влас≠них джерел (м≥сцев≥ податки ≥ збори), що в≥дпов≥даЇ вимо≠гам ™вропейськоњ ’арт≥њ м≥сцевого самовр¤дуванн¤, ст. 9 ¤коњ пр¤мо передбачаЇ, що принаймн≥ частина кошт≥в м≥с≠цевого самовр¤дуванн¤ повинна надходити за рахунок м≥с≠цевих збор≥в ≥ податк≥в. ѕо-друге, до доход≥в м≥сцевих бюджет≥в зараховуютьс¤ закр≥плен≥ доходи, тобто закр≥плен≥ законом загальнодер≠жавн≥ податки, збори та ≥нш≥ обов'¤зков≥ платеж≥. ѕо-третЇ, до дох≥дноњ частини м≥сцевих бюджет≥в можуть входити кошти з державного бюджету, ¤к≥ передаютьс¤ з метою наданн¤ ф≥нансовоњ п≥дтримки м≥сцевого самовр¤≠дуванн¤ з боку держави, ¤ка гарантуЇ органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ дох≥дну базу, достатню дл¤ забезпеченн¤ населенн¤ послугами на р≥вн≥ м≥н≥мальних соц≥альних по≠треб. ѕри цьому м≥н≥мальн≥ розм≥ри м≥сцевих бюджет≥в мають визначатис¤ на основ≥ норматив≥в бюджетноњ забез≠печеност≥ на одного жител¤ з урахуванн¤м економ≥чного, соц≥ального, природного та еколог≥чного стану в≥дпов≥дних територ≥й, виход¤чи з р≥вн¤ м≥н≥мальних соц≥альних потреб, встановленого законом. ‘≥нансова допомога м≥сце≠вому самовр¤дуванню з боку держави може зд≥йснюватис¤ в форм≥ дотац≥њ або субвенц≥њ. ƒотац≥њ - це кошти, ¤к≥ передаютьс¤ до м≥сцевого бю≠джету з державного бюджету у випадках, коли кошт≥в, що надход¤ть з власних джерел та закр≥плених доход≥в недо≠статньо дл¤ формуванн¤ м≥н≥мального розм≥ру м≥сцевого бюджету. ¬икористанн¤ дотац≥й не мас ц≥льового призна≠ченн¤, вони вид≥л¤ютьс¤ державою на безв≥дплатн≥й та безповоротн≥й основ≥. —убвенц≥њ - це кошти, ¤к≥ вид≥л¤ютьс¤ з державного бюджету на певний строк дл¤ ф≥нансуванн¤ конкретних програм з метою соц≥ально-економ≥чного вир≥внюванн¤ в≥дпов≥дних територ≥й. ошти державного бюджету, що передаютьс¤ у вигл¤д≥ дотац≥й, субвенц≥й, розпод≥л¤ютьс¤ обласними радами м≥ж районними бюджетами ≥ бюджетами м≥ст обласного зна≠ченн¤ у розм≥рах, необх≥дних дл¤ формуванн¤ дох≥дних частин не нижче м≥н≥мальних розм≥р≥в м≥сцевих бюджет≥в, визначених законом, а також використовуютьс¤ дл¤ ф≥нан≠суванн¤ з обласного бюджету сп≥льних проект≥в територ≥≠альних громад. ошти обласного бюджету, передан≥ дер≠жавою у вигл¤д≥ дотац≥й, субвенц≥й зараховуютьс¤ до ра≠йонних бюджет≥в ≥ розпод≥л¤ютьс¤ районними радами м≥ж м≥сцевими бюджетами. ѕо-четверте, до дох≥дноњ частини м≥сцевого бюджету включаютьс¤ кошти, необх≥дн≥ дл¤ ф≥нансуванн¤ витрат, пов'¤заних ≥з зд≥йсненн¤м органами м≥сцевого самовр¤ду≠ванн¤, повноважень орган≥в виконавчоњ влади та виконан≠н¤м р≥шень орган≥в виконавчоњ влади. —≥льськ≥, селищн≥, м≥ськ≥, районн≥ в м≥стах ради та њх виконавч≥ органи самост≥йно розпо≠р¤джаютьс¤ коштами в≥дпов≥дних м≥сцевих бюджет≥в, визначають напр¤ми њх використанн¤. –озм≥р ≥ ц≥льове спр¤муванн¤ видатк≥в, ¤к≥ зд≥йснюютьс¤ органами м≥сцево≠го самовр¤дуванн¤ на потреби територ≥альних громад ви≠значаютьс¤ видатковою частиною м≥сцевих бюджет≥в, ¤ка включаЇ видатки поточного бюджету (спр¤мовуютьс¤ на ф≥нансуванн¤ установ ≥ заклад≥в, що утримаютьс¤ за рахунок бюджетних асигнувань) ≥ видатки бюджету розвитку (спр¤мовуютьс¤ на реал≥зац≥ю програм соц≥а≥ьно-економ≥чного розвитку в≥дпов≥дноњ територ≥њ, пов'¤заних ≥з зд≥й≠сненн¤м ≤нвестиц≥йноњ та ≥нновац≥йноњ д≥¤льност≥, а також на ф≥нансуванн¤ субвенц≥й та ≥нших видатк≥в, пов'¤заних з розширеним в≥дтворенн¤м). 5. √арант≥њ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ «д≥йсненн¤ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ забез≠печуЇтьс¤ системою гарант≥й, п≥д ¤кими розум≥ють еконо≠м≥чн≥, пол≥тичн≥ та правов≥ умови ≥ засоби повноњ ≥ ефекти≠вноњ реал≥зац≥њ територ≥альними громадами, органами м≥с≠цевого самовр¤дуванн¤ завдань та функц≥й м≥сцевого самовр¤дуванн¤. Ќайважлив≥ш≥ правов≥ гарант≥њ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ отримали закр≥пленн¤ в онституц≥њ ”к≠рањни та «акон≥ Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї. ћехан≥зм правового забезпеченн¤ м≥сцевого самовр¤дуванн¤: ≤. ѕравов≥ гарант≥ захисту “еритор≥альн≥ громади, органи та посадов≥ особи м≥сцевого самовр¤дну≠ванн¤ самост≥йно вир≥шують надан≥ њм повноваженн¤ - онституц≥йн≥ гаранти - —удов≥ гарант≥њ. II. ƒержавний ≥ громадський контроль (ƒержавний нагл¤д, пол≥тико-правовий контроль у форм≥ депутатських запит≥в, парламентських слухань, судовий контроль, контроль в особ≥ засоб≥в масовоњ ≥нформац≥њ, пол≥тичних парт≥й ≥ громадських орган≥зац≥й) ≤≤≤. ёридична в≥дпов≥дальн≥сть (конституц≥йно-правова в≥дпов≥≠дальн≥сть, майнова або цив≥льно-правова). √арант≥¤ми орган≥зац≥йноњ самост≥йност≥ м≥сцевого самовр¤дуванн¤ Ї: - положенн¤ онституц≥њ ”крањни про те, що органи м≥≠сцевого самовр¤дуванн¤ не вход¤ть до Їдиноњ системи ор≠ган≥в державноњ влади (ст. 5), а служба в органах м≥сцевоњ о самовр¤дуванн¤ виступаЇ самост≥йним видом публ≥чноњ служби (ст. 38); - в≥днесенн¤ питань обранн¤ орган≥в м≥сцевого само≠вр¤дуванн¤, обранн¤ чи призначенн¤ посадових ос≥б м≥с≠цевого самовр¤дуванн¤ до повноважень м≥сцевого само≠вр¤дуванн¤; -встановлена «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 71) заборона органам виконавчоњ влади та њх посадовим особам втручатис¤ в законну д≥¤льн≥сть орган≥в та посадових ос≥б м≥сцевого самовр¤дуванн¤, а також ви≠р≥шувати питанн¤, в≥днесен≥ онституц≥Їю та законами ”крањни до повноважень орган≥в та посадових ос≥б м≥сце≠вого самовр¤дуванн¤, кр≥м випадк≥в виконанн¤ делегованих њм радами повноважень та в ≥нших випадках, передбачених законом; -встановлена «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 21) заборона обмежувати права територ≥аль≠них громад на м≥сцеве самовр¤дуванн¤ за вин¤тком умов воЇнного чи надзвичайного стану. √арант≥¤ми ф≥нансово-економ≥чноњ самост≥йност≥ м≥с≠цевого самовр¤дуванн¤ Ї: -встановленн¤ онституц≥Їю ”крањни (ст. 142) матер≥≠альноњ ≥ ф≥нансовоњ основи м≥сцевого самовр¤дуванн¤; - положенн¤ онституц≥њ ”крањни щодо захисту зако≠ном права комунальноњ власност≥ на р≥вних умовах з пра≠вами власност≥ ≥нших суб'Їкт≥в (ст. 13); -закр≥пленн¤ обов'¤зк≥в держави ф≥нансувати зд≥йс≠ненн¤ окремих повноважень орган≥в виконавчоњ влади, на≠даних органам м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (ст. 143 онсти≠туц≥њ ”крањни) та компенсувати витрати орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, що виникли внасл≥док р≥шень орган≥в державноњ влади ≥ попередньо не забезпечен≥ в≥дпов≥дними ф≥нансовими ресурсами (ст. 67 «акону Ђѕро м≥сцеве само≠вр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї); - передбачена «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 61) заборона втручанн¤ державних орган≥в у процес складанн¤, затвердженн¤ ≥ виконанн¤ м≥сцевих бю≠джет≥в, за вин¤тком випадк≥в, передбачених законом; - передбачений «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 62) обов'¤зок держави ф≥нансово п≥дтримувати м≥сцеве самовр¤дуванн¤, брати участь у формуванн≥ доход≥в м≥сцевих бюджет≥в, зд≥йснювати контроль за за≠конним, доц≥льним, економним, ефективним витрачанн¤м кошт≥в та належним њх обл≥ком, гарантувати органам м≥сце≠вого самовр¤дуванн¤ доходну бачу, достатню дл¤ забезпе≠ченн¤ населенн¤ послугами на р≥вн≥ м≥н≥мальних соц≥аль≠них потреб; - передбачене «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. ст. 68-70) право орган≥в м≥сцевого самовр¤ду≠ванн¤ мати позабюджетн≥ кошти, встановлювати м≥сцев≥ податки ≥ збори, випускати м≥сцев≥ позики, лотерењ та ц≥нн≥ папери тощо. √арант≥¤ми захисту прав м≥сцевого самовр¤дуванн¤ Ї: - передбачен≥ онституц≥Їю ”крањни обов'¤зков≥сть до виконанн¤ на в≥дпов≥дн≥й територ≥њ акт≥в орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (ст. 144) та судовий пор¤док захисту права м≥сцевого самовр¤дуванн¤ (ст. '45); - передбачене «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 71) право орган≥в та посадових ос≥б м≥сцевого самовр¤дуванн¤ звертатис¤ до суду щодо визнанн¤ неза≠конними акт≥в м≥сцевих орган≥в виконавчоњ влади, ≥нших орган≥в м≥сцевого самовр¤дуванн¤, п≥дприЇмств, установ та орган≥зац≥й, ¤к≥ обмежують права територ≥альних громад, повноваженн¤ орган≥в та посадових ос≥б м≥сцевого само≠вр¤дуванн¤; - встановлена «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 72) п≥дзв≥тн≥сть ≥ п≥дконтрольн≥сть м≥сцевих державних адм≥н≥страц≥й районним, обласним радам; - передбачена «аконом Ђѕро м≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ї (ст. 75) в≥дпов≥дальн≥сть орган≥в та посадових ос≥б м≥сцевого самовр¤дуванн¤ перед територ≥альними грома≠дами.
Ќазва: ћ≥сцеве самовр¤дуванн¤ в ”крањн≥ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-28 (3743 прочитано) |