≈коном≥ка п≥дприЇмства > Ѕ≥знес-план п≥дприЇмства. —утн≥сть, зм≥ст, призначенн¤, структура, методолог≥¤
Ѕ≥знес-план п≥дприЇмства. —утн≥сть, зм≥ст, призначенн¤, структура, методолог≥¤—тор≥нка: 1/3
«м≥ст ¬ступ. —утн≥сть ≥ призначенн¤ б≥знес-плану. «м≥ст ≥ загальна методолог≥¤ розробки б≥знес-плану. —труктура б≥знес-плану розроблена спец≥ал≥стами ћ‘ ороткий опис проекту. омпан≥¤. –инок. ѕроект. ѕлан впровадженн¤ проекту. ƒодатки. ¬исновок. —писок л≥тератури. ¬ступ ¬ умовах ринковоњ економ≥ки будь-¤ка б≥льш-менш масштабна п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть (б≥знес) звТ¤зана з господарським ризиком. «начна частина п≥дприЇмц≥в банкрутуЇ через те, що не мають достатн≥х знань ≥ навичок господарюванн¤. як св≥дчать досл≥дженн¤ причин банкрутств малих ф≥рм —Ўј, 98% невдач у б≥знес≥ по¤снюютьс¤ незадов≥льним управл≥нн¤м (45%-некомпетентн≥сть, 20%-низький профес≥онал≥зм, 18%-брак управл≥нського досв≥ду, 9%-в≥дсутн≥сть досв≥ду роботи на виробництв≥, 3%-невиконанн¤ вз¤тих на себе зобовТ¤зань, 2%-шахрайство, 1%-стих≥йне лихо ≥ лише 2%-причинами, що не залежать в≥д ¤кост≥ управл≥нн¤ ф≥рмою. “ому комерц≥йна акц≥¤ (приватизац≥¤ державного п≥дприЇмства, створенн¤ приватноњ ф≥рми, залученн¤ ≥нвестиц≥й, перех≥д на нову технолог≥ю, орган≥зац≥¤ випуску новоњ продукц≥њ, тощо) вимагаЇ ретельноњ ≥ профес≥йно грамотноњ п≥дготовки до њњ зд≥йсненн¤. Ќаск≥льки ірунтовно буде п≥дготовлена, орган≥зована ≥ проведена така робота, наст≥льки усп≥шно реал≥зуватиметьс¤ п≥дприЇмницька ≥де¤. –езультатом роздум≥в, критичного анал≥зу та пошук≥в в≥дпов≥дей на питанн¤ реал≥зац≥њ новоњ ≥дењ, що виникла, саме ≥ Ї б≥знес-план. —утн≥сть ≥ призначенн¤ б≥знес-плану Ѕ≥знес-план Ц ретельно п≥дготовлений документ, котрий розкриваЇ вс≥ сторони будь-¤кого запроектованого комерц≥йного заходу. ¬≥н дозвол¤Ї передбачати не лише вс≥ заходи дл¤ реал≥зац≥њ новоњ ≥дењ, а й визначити необх≥дне ф≥нансове забезпеченн¤ та можлив≥сть одержанн¤ доходу (прибутку). ѕрактично його можна вважати формою експертноњ оц≥нки доц≥льност≥ та ефективност≥ зд≥йсненн¤ новоњ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ. «а сучасних умов господарюванн¤ б≥знес-план практично Ї робочим ≥нструментом, що використовуЇтьс¤ в ус≥х сферах п≥дприЇмництва. …ого бажано розробити у раз≥ орган≥зац≥њ новоњ ф≥рми; обТЇднанн¤ ≥снуючих п≥дприЇмств ≥ створенн¤ на баз≥ цього ≥нтегрованого орган≥зац≥йно-правового утворенн¤; трансформац≥њ власност≥; започаткуванн¤ зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥. ƒо основних завдань розробки б≥знес-плану належать: оц≥нка новизни ≥ прогресивност≥ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ, њњ сильних та слабких стор≥н; визначенн¤ витрат, ф≥нансових ресурс≥в ≥ джерел ф≥нансуванн¤; обірунтуванн¤ ≥ виб≥р стратег≥њ д≥¤льност≥ ф≥рми, визначенн¤ концепц≥њ њњ розвитку в пер≥од реал≥зац≥њ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ; оц≥нка конТюнктури ринку та р≥вн¤ конкуренц≥њ; визначенн¤ ступен¤ можливого господарського ризику; пошук над≥йних партнер≥в дл¤ розробки й реал≥зац≥њ ≥нновац≥йно- ≥нвестиц≥йного проекту; прогнозуванн¤ (приблизн≥ розрахунки) оч≥куваних результат≥в реа- л≥зац≥њ новоњ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ в перш≥ та наступн≥ три-пТ¤ть рок≥в. ўодо конкретних умов господарюванн¤ в ”крањн≥ б≥знес-план маЇ зам≥нити за зм≥стом та призначенн¤м застосовуване ран≥ше техн≥ко-економ≥чне обірунтуванн¤ доц≥льност≥ розробки ≥ реал≥зац≥њ будь-¤кого проекту. ” звТ¤зку з тим, що б≥знес-план в≥дбиваЇ результати досл≥джень ≥ орган≥зац≥йноњ роботи з метою обірунтуванн¤ конкретного напр¤мку д≥¤льност≥ ф≥рми на певному ринку в сучасних умовах господарюванн¤, в≥н маЇ спиратис¤ на: конкретний проект виробництва певного товару (продукту чи послуг); всеб≥чний анал≥з виробничо-господарськоњ д≥¤льност≥ ф≥рми (ситу-ац≥йний анал≥з); глибокий анал≥з ринково-конкурентноњ ситуац≥њ ≥ можливих прогнозованих њњ зм≥н; результати вивченн¤ найб≥льш д≥йових орган≥зац≥йних, техн≥ко-економ≥чних та ф≥нансових важел≥в, застосовуваних у п≥дприЇмництв≥; конкретних завдань ≥нновац≥йного характеру; д≥агностику ≥ прогнозуванн¤ зовн≥шньоњ та внутр≥шньоњ пол≥тичноњ ситуац≥њ. «вичайно б≥знес-план Ї одним ≥з сукупност≥ д≥лових документ≥в, що ви- значають стратег≥ю розвитку ф≥рми. ќсоблив≥стю б≥знес-плану ¤к стратег≥чно зор≥Їнтованого документа треба вважати узгодженн¤ поставлених завдань ≥ реальних ф≥нансових можливостей. ƒобре розроблений та обірунтований б≥знес-план Ї важливим п≥дірунт¤м так званоњ б≥знес-пропозиц≥њ, використовуЇтьс¤ у процес≥ переговор≥в з партнерами; в≥н в≥д≥граЇ неаби¤ку роль у п≥дбор≥ на роботу квал≥ф≥кованих фах≥вц≥в; його обовТ¤зково використовують задл¤ залученн¤ над≥йних ≥нвестор≥в ≥ кредитор≥в. «м≥ст ≥ загальна методолог≥¤ розробки б≥знес-плану ѕочинаючи розробку б≥знес-плану, треба ч≥тко у¤вл¤ти соб≥, що кожний конкретний план маЇ своњ особливост≥ ≥ не ≥снуЇ ¤когось придатного на вс≥ випадки житт¤ ун≥версального б≥знес-плану. ожен б≥знес-план маЇ своњ особлив≥ риси залежно в≥д того, в ¤к≥й сфер≥ починаЇ працювати п≥дприЇмець, ¤кий кап≥тал в≥н хоче отримати в≥д банку чи ≥нвестиц≥йноњ компан≥њ. Ќезалежно в≥д сфери д≥¤льност≥ та особливостей компан≥њ, ¤ка готуЇ б≥знес-план, можна визначити дек≥лька стандартних етап≥в, ¤к≥ потр≥бно посл≥довно пройти при його розробц≥: визначенн¤ мети написанн¤ б≥знес-плану. як правило, мета визначаЇтьс¤ перел≥ком проблем, ¤к≥ покликаний вир≥шити б≥знес-план. ч≥тке визначенн¤ кола читач≥в б≥знес-плану. ѕотр≥бно у¤вл¤ти, чи б≥знес-план готуЇтьс¤ дл¤ внутр≥шнього вико-ристанн¤ персоналом п≥дприЇмства, чи в≥н призначений дл¤ вивченн¤ ≥ншими особами, ¤ких ф≥рма хоче бачити своњми ≥нвесторами Ц майбутн≥ акц≥онери, комерц≥йн≥ банки, венчурн≥ кап≥тал≥сти та ≥н. зб≥р ≥нформац≥њ дл¤ написанн¤ б≥знес-плану. Ќа цьому етап≥ необх≥дно ви¤вити джерела ≥нформац≥њ, потр≥бноњ дл¤ розробки б≥знес-плану, ≥ накопичити де¤кий стартовий масив ≥нформац≥њ дл¤ початку роботи над б≥знес-планом. ¬иб≥р структури б≥знес-плану ≥ безпосереднЇ написанн¤ тексту по¤снювальноњ записки. ќбс¤г та ступ≥нь конкретизац≥њ розд≥л≥в б≥знес-плану визначаютьс¤ специф≥кою ф≥рми ≥ сфери њњ д≥¤льност≥, ц≥л¤ми п≥дприЇмництва, масштабами б≥знесу, а також залежать в≥д контактноњ аудитор≥њ, на ¤ку в≥н розрахований. Ѕ≥знес-план може бути розроблений за структурою, зображеною на рис.1. Ќаведену схему б≥знес-плану варто розгл¤дати ¤к типову, придатну дл¤ використанн¤ в р≥зних проектах. Ѕуквальне сл≥дуванн¤ њй у вс≥х випадках Ї недоц≥льним. «вичайно, мета розробки б≥знес-плану визначаЇ його зм≥ст. Ќа практиц≥ не ≥снуЇ стандартноњ, ун≥версальноњ, Їдиноњ дл¤ вс≥х випадк≥в форми б≥знес-плану. онкретний б≥знес-план може ≥ не бути детальним. ѕодана структура б≥знес-плану охоплюЇ ус≥ головн≥ розд≥ли, котр≥ необх≥дно розробл¤ти, оск≥льки кожний ≥з них розкриваЇ властиву лише йому функц≥ю. –озробка б≥знес-плану Ї процесом створенн¤ модел≥ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥. “ому ц≥лком зрозум≥ло, що чим менше похибок буде зроблено за його обірунтуванн¤, тим менше проблем постане перед ф≥рмою у процес≥ реал≥зац≥њ. ѕроцес складанн¤ б≥знес-плану маЇ свою обовТ¤зкову внутр≥шню лог≥ку (рис.2). Ќаведен≥ етапи (лог≥ка) Ї характерними дл¤ плануванн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ насамперед малих та середн≥х ф≥рм. ¬ажливо п≥дкреслити, що п≥дприЇмц≥ та менеджери не можуть без шкоди дл¤ ¤кост≥ УперестрибуватиФ через ключов≥ етапи процесу складанн¤ б≥знес-плану. –озробка б≥знес-плану практично розпочинаЇтьс¤ з розд≥лу Уѕродукц≥¤ (послуги) ф≥рмиФ. ÷ей розд≥л необх≥дний дл¤ того, щоб переконати кл≥Їнт≥в у перспективност≥ рекомендованого б≥знесу ≥ породити дов≥ру до нього, описуючи переваги та особливост≥ пропонованого продукту. ¬ ньому акцентуЇтьс¤ увага на властивост¤х продукту, що виокремлюють його з аналог≥чних товар≥в, та вигодах (зиску), ¤к≥ (¤кий) може мати кл≥Їнт, придбавши його. Ќаступн≥ два розд≥ли Уќц≥нка ринку збутуФ ≥ У онкуренц≥¤Ф за своњм зм≥стом в≥дбивають результати досл≥дженн¤ ринку, тобто охоплюють ≥дентиф≥кац≥ю власного ц≥льового ринку, обірунтуванн¤ м≥сц¤ розм≥щенн¤ б≥знесу, визначенн¤ власноњ конкурентноњ позиц≥њ, розрахунок матриц≥ конкурентного проф≥лю з метою обТЇктивноњ оц≥нки конкурент≥в, оц≥нку м≥сткост≥ ринку ≥ можливоњ власноњ частки на ньому, прогнозуванн¤ обс¤гу р≥чного продажу товару. ќсновне завданн¤ розд≥лу Ућаркетинг-планФ пол¤гаЇ у виклад≥ стратег≥њ виходу свого б≥знесу на ринок. —початку в ньому ф≥ксуЇтьс¤ коротка характеристика загальноњ маркетинговоњ стратег≥њ, пот≥м висв≥тлюЇтьс¤ вибрана ф≥рмою стратег≥¤ ц≥ноутворенн¤. ÷ей розд≥л маЇ м≥стити також опис канал≥в збуту продукц≥њ ≥ рекламну програму. ” заключн≥й частин≥ розд≥лу висв≥тлюЇтьс¤, ¤к маЇ бути вир≥шена проблема серв≥су та гарант≥йного обслуговуванн¤ продукц≥њ, що потребуЇ цього. ” розд≥л≥ У¬иробничий планФ звичайно виокремлюють так≥ блоки: основн≥ виробнич≥ операц≥њ, машини й устаткуванн¤; сировина, матер≥али, комплектуюч≥ вироби; виробнич≥ ≥ невиробнич≥ прим≥щенн¤. ќсновна увага маЇ бути прид≥лена характеристиц≥ виробничого процесу й орган≥зац≥њ його зд≥йсненн¤, формуванню матер≥ально-техн≥чноњ бази ≥ запас≥в матер≥ально-сировинних ресурс≥в. Уќрган≥зац≥йний та юридичний планиФ Ї дуже важливими розд≥лами б≥знес-плану. ¬они м≥ст¤ть в≥дпов≥д≥ на так≥ блоки питань: орган≥зац≥йна схема управл≥нн¤; потреба б≥знесу у р≥зних категор≥¤х персоналу; кер≥вники й основн≥ менеджери ф≥рми, мотивац≥¤ й оплата њхньоњ прац≥; необх≥дн≥ ф≥рм≥ консалтингов≥ послуги; форма власност≥ й орган≥зац≥йно-правова форма б≥знесу, що започатковуЇтьс¤.
Ќазва: Ѕ≥знес-план п≥дприЇмства. —утн≥сть, зм≥ст, призначенн¤, структура, методолог≥¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (18944 прочитано) |