Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

≈коном≥ка п≥дприЇмства > Ѕ≥знес-план. —утн≥сть, функц≥њ, методолог≥¤ розробки


Ѕ≥знес-план. —утн≥сть, функц≥њ, методолог≥¤ розробки

—тор≥нка: 1/4

1. —утн≥сть та функц≥њ б≥знес-плану

¬иникненн¤ будь-¤коњ п≥дприЇмницькоњ ≥дењ ставить багато р≥зно≠ман≥тних запитань: хто виступаЇ ¤к конкретн≥ споживач≥, ¤ким Ї ринок продукту п≥дприЇмства, ¤к≥ кошти необх≥дн≥ дл¤ реал≥зац≥њ проекту, чи виправдовуЇ себе проект економ≥чно тощо. «адл¤ отри≠манн¤ в≥дпов≥дей на ц≥ запитанн¤ й складаЇтьс¤ б≥знес-план1.

Ѕ≥знес-план Ч це письмовий документ, в ¤кому викладено сутн≥сть п≥дприЇмницькоњ ≥дењ, шл¤хи й засоби њњ реал≥зац≥њ та оха≠рактеризовано ринков≥, виробнич≥, орган≥зац≥йн≥ та ф≥нансов≥ аспек≠ти майбутнього б≥знесу, а також особливост≥ управл≥нн¤ ним. Ѕ≥знес-план п≥дсумовуЇ д≥лов≥ можливост≥ та перспективи, по¤снюЇ, ¤к ц≥ можливост≥ можуть бути реал≥зован≥ ≥снуючою командою менед≠жер≥в.

” б≥знес-план≥ формулюютьс¤ перспективи та поточн≥ ц≥л≥ реал≥≠зац≥њ ≥дењ, оц≥нюютьс¤ сильн≥ й слабк≥ сторони б≥знесу, навод¤тьс¤ результати анал≥зу ринку та його особливостей, викладаютьс¤ подробиц≥ функц≥онуванн¤ п≥дприЇмства за цих умов, визначають≠с¤ обс¤ги ф≥нансових ≥ матер≥альних ресурс≥в дл¤ реал≥зац≥њ про≠екту.

Ѕ≥знес-план даЇ можлив≥сть визначити життЇздатн≥сть ф≥рми за умов конкуренц≥њ, прогнозуЇ процеси розвитку виробництва, конкре≠тизуЇ шл¤хи дос¤гненн¤ мети ≥ подоланн¤ перешкод, Ї чинником, що стимулюЇ ≥нтереси потенц≥йних ≥нвестор≥в у њхн≥х пошуках вкла≠данн¤ кошт≥в у розвиток виробництва.

” ринков≥й систем≥ господарюванн¤ б≥знес-план виконуЇ дв≥ най≠важлив≥ш≥ функц≥њ:

1) зовн≥шню Ч ознайомити р≥зних представник≥в д≥лового св≥ту ≥з сутн≥стю та основними аспектами реал≥зац≥њ конкретноњ п≥дприЇм≠ницькоњ ≥дењ;

2) внутр≥шню (життЇво важливу дл¤ д≥¤льност≥ самого п≥дприЇм≠ства) Ч опрацювати механ≥зм самоорган≥зац≥њ, тобто ц≥л≥сну, комп≠лексну систему управл≥нн¤ реал≥зац≥Їю п≥дприЇмницького проекту.

“радиц≥йно б≥знес-план розгл¤даЇтьс¤ ¤к ≥нструмент залученн¤ необх≥дних дл¤ реал≥зац≥њ проекту ф≥нансових ресурс≥в. «овн≥шн≥ ≥нвестори та кредитори н≥коли не вкладатимуть грош≥ в б≥знес, ¤кщо не ознайомл¤тьс¤ з ретельно п≥дготовленим б≥знес-планом. “акий план маЇ переконати потенц≥йних ≥нвестор≥в у тому, що п≥дприЇм≠ницький проект маЇ ч≥тко визначену стратег≥ю усп≥ху та заслуговуЇ на ф≥нансову п≥дтримку.

Ќе менш важливою Ї ≥ внутр≥шн¤ функц≥¤ б≥знес-плану, в межах ¤коњ можна вид≥лити два напр¤мки його застосуванн¤:

1) ¤к ≥нструменту стратег≥чного плануванн¤ та оперативного управл≥нн¤ д≥¤льн≥стю п≥дприЇмства. –озробка б≥знес-плану вимагаЇ визначенн¤ не т≥льки стратег≥чних напр¤мк≥в ≥ ц≥лей д≥¤льност≥, а й оперативних д≥й дл¤ дос¤гненн¤ таких. “обто б≥знес-план Ї основою поточного плануванн¤ вс≥х аспект≥в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства, в≥н спри¤Ї глибшому усв≥домленню прац≥вниками особистих завдань, пов'¤заних з≥ сп≥льним дл¤ них б≥знесом;

2) ¤к механ≥зму анал≥зу, контролю й оц≥нки д≥¤льност≥ п≥дприЇм≠ства. Ѕ≥знес-план даЇ змогу анал≥зувати, контролювати й оц≥нювати усп≥шн≥сть д≥¤льност≥ в процес≥ реал≥зац≥њ п≥дприЇмницького про≠екту, ви¤вл¤ти в≥дхиленн¤ в≥д плану та своЇчасно коригувати на≠пр¤мки розвитку б≥знесу.

“аким чином, в умовах ринковоњ системи господарюванн¤ б≥знес-план Ч це активний робочий ≥нструмент управл≥нн¤, в≥дправний пункт ус≥Їњ плановоњ та виконавчоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства; це документ, ¤кий визначаЇ оптимальн≥ за часом ≥ найменш ризико≠ван≥ шл¤хи реал≥зац≥њ п≥дприЇмницького проекту.

—туп≥нь детал≥зац≥њ б≥знес-плану залежить в≥д характеристики ф≥рми незалежно в≥д того, належить вона до сфери послуг чи до виробничоњ сфери. —пециф≥ка б≥знес-плану пол¤гаЇ в тому, що це комп≠лексний документ, ¤кий в≥дображаЇ вс≥ основн≥ аспекти п≥дприЇмниць≠кого проекту. ¬ ньому розгл¤даЇтьс¤ широке коло проблем, на ¤к≥ може натрапити п≥дприЇмець ≥ визначаютьс¤ способи њх розв'¤зан≠н¤. ¬одночас сл≥д зазначити, що принципи управл≥нн¤ за допомогою б≥знес-плану передбачають необх≥дн≥сть урахуванн¤ в процес≥ роз≠робки конкретного б≥знес-плану багатьох специф≥чних дл¤ даного п≥дприЇмницького проекту фактор≥в. ¬≥дтак з'¤вл¤Їтьс¤ можлив≥сть класиф≥кувати б≥знес-плани за певними ознаками:

1) за сферою б≥знесу (виробництво, буд≥вництво, роздр≥бна та оп≠това торг≥вл¤, наданн¤ послуг, посередницька д≥¤льн≥сть тощо);

2) за масштабами б≥знесу (великий, середн≥й, малий);

3) за характеристиками продукту б≥знесу (традиц≥йний, прин≠ципово новий, виробничо-техн≥чного чи споживчого призначенн¤).

” межах кожноњ класиф≥кац≥йноњ ознаки можна виокремлювати й розробл¤ти: а) повний б≥знес-план комерц≥йноњ ≥дењ або ≥нвестиц≥й≠ного проекту (дл¤ потенц≥йних партнер≥в та ≥нвестор≥в); б) б≥знес-план ф≥рми (дл¤ ради директор≥в або збор≥в акц≥онер≥в): в) б≥знес-план структурного п≥дрозд≥лу (дл¤ вищого кер≥вництва ф≥рми). ћожуть також складатис¤ спец≥альн≥ (скорочен≥) б≥знес-плани дл¤ певного кола за≥нтересованих ос≥б, а також б≥знес-плани розвитку конкретного рег≥ону дл¤ орган≥в ≥з бюджетними повноваженн¤ми.

2. ћетодолог≥¤ та стад≥њ розробки б≥знес-плану

—ьогодн≥ вже очевидно, що без б≥знес-плану не можна управл¤ти виробничою д≥¤льн≥стю. —кладанн¤ б≥знес-плану Ч нагальна по≠треба, продиктована виробничою д≥¤льн≥стю. –обота над планом Ч це робота над орган≥зац≥Їю виробничоњ д≥¤льност≥. «апорукою усп≥≠ху п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ Ї усп≥шний початок справи. ѕроцес складанн¤ б≥знес-плану Ї специф≥чним у кожному конкретному випадку. “ому практично неможливо дати ¤кусь ун≥версальну (стан≠дартну) схему його розробки.

Ќайб≥льш складною Ї процедура опрацюванн¤ б≥знес-плану дл¤ започаткуванн¤ нового б≥знесу. ”загальненн¤ п≥дприЇмницького дос≠в≥ду даЇ змогу вид≥лити в процес≥ розробки такого б≥знес-плану три стад≥њ: початкову, п≥дготовчу, основну.

якщо йдетьс¤ про розробку б≥знес-плану дл¤ розширенн¤ вже на¤вного б≥знесу, то необх≥дн≥сть у початков≥й стад≥њ в≥дпадаЇ. ќб≠ірунтовуючи проект удосконаленн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства, теж можна обмежитис¤ лише основною стад≥Їю. –озгл¤немо докладн≥≠ше кожну з≥ стад≥й розробки б≥знес-плану.

ѕочаткова стад≥¤. ќпрацюванн¤ б≥знес-плану дл¤ заснуванн¤ нового б≥знесу починаЇтьс¤ з розробки концепц≥њ, тобто тих принципових р≥шень, ¤к≥ закладаютьс¤ в його основу. ” межах роботи над концепц≥Їю майбутнього б≥знесу:

1) зд≥йснюЇтьс¤ пошук п≥дприЇмницькоњ ≥дењ;

2) вибираЇтьс¤ сфера д≥¤льност≥;

3) обірунтовуЇтьс¤ доц≥льна форма орган≥зац≥њ б≥знесу;

4) приймаЇтьс¤ р≥шенн¤ щодо способу започаткуванн¤ б≥знесу.

Ќайв≥дпов≥дальн≥шим етапом, в≥д ¤кого багато в чому залежать ус≥ ≥нш≥ р≥шенн¤ щодо створенн¤ б≥знесу, Ї пошук ≥дењ майбутнього б≥зне≠су. ƒжерелами таких ≥дей найчаст≥ше бувають: вивченн¤ запит≥в ≥ побажань споживач≥в; критичний анал≥з товар≥в, ¤к≥ випускають ≥нш≥ ф≥рми; бес≥ди з продавц¤ми торговельних заклад≥в; вивченн¤ техн≥ч≠ноњ л≥тератури та патентноњ ≥нформац≥њ; результати власних досл≥д≠жень ≥ розробок. ƒл¤ пошуку п≥дприЇмницьких ≥дей використовують≠с¤ р≥зноман≥тн≥ методи ("мозкового штурму", конференц≥њ ≥дей, "ко≠лективного блокнота", контрольних запитань, фокальних об'Їкт≥в тощо).

¬иб≥р сфери п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ (виробництво, оптова торг≥вл¤, роздр≥бна торг≥вл¤, послуги, буд≥вництво, ф≥нансова д≥¤ль≠н≥сть тощо) в≥дбуваЇтьс¤ з урахуванн¤м:

1) сут≥ та спр¤мованост≥ самоњ ≥дењ майбутнього б≥знесу;

2) особистих фактор≥в (власний практичний досв≥д та потенц≥ал, на¤вн≥сть в≥дпов≥дноњ осв≥ти та знань, в≥дпов≥дн≥сть сфери б≥знесу ≥нтересам ≥ вподобанн¤м самого п≥дприЇмц¤);

3) зовн≥шн≥х фактор≥в (реальна економ≥чна ситуац≥¤, законодав≠че заборонен≥ сфери й види д≥¤льност≥, необх≥дн≥сть л≥цензуванн¤ д≥¤льност≥, державн≥ пр≥оритети в розвитку окремих галузей, сучасн≥ й майбутн≥ потреби споживач≥в, ступ≥нь конкуренц≥њ в галуз≥, стад≥њ життЇвого циклу вироб≥в, на¤вн≥сть необх≥дних ресурс≥в, ≥нш≥ спе≠циф≥чн≥ зовн≥шн≥ фактори).

Ѕудь-¤ка п≥дприЇмницька д≥¤льн≥сть в≥дбуваЇтьс¤ в межах пев≠ноњ орган≥зац≥йноњ форми. ѕроцедура вибору орган≥зац≥йно-право≠воњ форми б≥знесу передбачаЇ:

1) визначенн¤ форм орган≥зац≥њ б≥знесу, ¤к≥ в≥дпов≥дають законо≠давству ”крањни;

2) визначенн¤ особливостей, переваг ≥ недол≥к≥в кожноњ з цих форм;

3) визначенн¤ критер≥њв вибору форми орган≥зац≥њ б≥знесу (ступ≥нь в≥дпов≥дальност≥, ситуац≥¤ з податками, обс¤г ф≥нансових потреб дл¤ започаткуванн¤ б≥знесу, ступ≥нь контролю за ф≥рмою, можлив≥сть залученн¤ ≥нших власник≥в, на¤вн≥сть управл≥нських зд≥бностей у п≥дприЇмц¤, можлив≥сть зростанн¤ б≥знесу в майбутньому чи прос≠тота його л≥кв≥дац≥њ);

4) безпосередн≥й виб≥р форми орган≥зац≥њ б≥знесу.

ƒо основних питань опрацюванн¤ концепц≥њ майбутнього б≥зне≠су належить також виб≥р способу започаткуванн¤ б≥знесу. “ради≠ц≥йно розгл¤дають три основн≥ способи започаткуванн¤ б≥знесу:

1) створенн¤ нового п≥дприЇмства "з нул¤";

2) придбанн¤ ф≥рми, що вже ≥снуЇ;

3) придбанн¤ франшизи, тобто л≥ценз≥њ, ¤ка надаЇ п≥дприЇмцев≥ (ф≥рм≥) право на продаж (виробництво, зан¤тт¤ певною д≥¤льн≥стю) товар≥в чи послуг, у великоњ ф≥рми, ¤ка вже добре в≥дома споживачам.

ѕ≥дготовча стад≥¤. Ќа¤вн≥сть концепц≥њ власноњ справи ставить перед п≥дприЇмцем велику к≥льк≥сть ц≥лком конкретних запитань. „им його б≥знес в≥др≥зн¤тиметьс¤ в≥д б≥знесу конкурент≥в? ўо спри¤≠тиме або заважатиме його становленню та розвитку? Ќа ¤к≥ конку≠рентн≥ переваги сл≥д ор≥Їнтуватис¤? якими мають бути програма д≥й та пр≥оритети д≥¤льност≥ майбутнього б≥знесу? ќтримати в≥дпов≥д≥ на них Ч це завданн¤ п≥дготовчоњ стад≥њ розробки б≥знес-плану. ¬≥дтак на п≥дготовч≥й стад≥њ:

1) збираЇтьс¤ та анал≥зуЇтьс¤ маркетингова, виробнича, ф≥нансова й загальноеконом≥чна ≥нформац≥¤ про майбутн≥й б≥знес (процес фор≠муванн¤ ≥нформац≥йного пол¤ б≥знес-плану). „им б≥льше ≥нформац≥њ буде з≥брано, тим б≥льш обірунтованими будуть наступн≥ розрахунки;

Ќазва: Ѕ≥знес-план. —утн≥сть, функц≥њ, методолог≥¤ розробки
ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (7145 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤
-->-->
Page generation 0.161 seconds
Хостинг от uCoz