≈коном≥ка п≥дприЇмства > Ѕ≥знес-план. —утн≥сть, функц≥њ, методолог≥¤ розробки
2) з'¤совуютьс¤ спри¤тлив≥ можливост≥ та загрози розвитку б≥з≠несу в зовн≥шньому середовищ≥. ƒл¤ вивченн¤ фактор≥в зовн≥шньо≠го середовища всю њх сукупн≥сть, ¤к правило, под≥л¤ють на три гру≠пи: загальноеконом≥чн≥ фактори, галузев≥ фактори, конкуренти; 3) оц≥нюютьс¤ сильн≥ та слабк≥ сторони ф≥рми. —ильн≥ сторони ф≥рми Ч це њњ особлив≥, ун≥кальн≥ або принаймн≥ ориг≥нальн≥ спо≠соби конкурентноњ боротьби. —лабк≥ сторони Ч це те, в чому ф≥рма в≥дстаЇ в≥д конкурент≥в; 4) визначаЇтьс¤ м≥с≥¤ ф≥рми, тобто головне призначенн¤, специ≠ф≥чна роль, особливий шл¤х у б≥знес≥, що в≥др≥зн¤тимуть њњ в≥д кон≠курент≥в; 5) формулюютьс¤ конкретн≥ ц≥л≥ д≥¤льност≥ ф≥рми, тобто ч≥тко визначаЇтьс¤ те, чого ф≥рма хоче дос¤гти за певний пром≥жок часу; 6) анал≥зуютьс¤ стратег≥чн≥ альтернативи та вибираЇтьс¤ страте≠г≥¤ д≥¤льност≥ ф≥рми. ¬ибираючи стратег≥ю, п≥дприЇмець, ¤к прави≠ло, ор≥ЇнтуЇтьс¤ на одну з можливих типових стратег≥й б≥знесу: кон≠троль за витратами, диференц≥ац≥ю; фокусуванн¤. ќсновна стад≥¤ Ч це безпосереднЇ опрацюванн¤ б≥знес-плану. √о≠ловна мета ц≥Їњ стад≥њ Ч довести економ≥чну доц≥льн≥сть створенн¤ даного б≥знесу, переконливо показати, ¤к саме грош≥ чи ≥нш≥ ресурси потенц≥йного ≥нвестора забезпечать йому оч≥куваний зиск. ≤нвестор маЇ побачити прибуток не п≥сл¤, а до того, ¤к вкладе грош≥ в запро≠понований проект. «вичайно, зробити це можна за допомогою ретель≠но п≥дготовленого б≥знес-плану. ѕри цьому сформульован≥ на почат≠ков≥й ≥ п≥дготовч≥й стад≥¤х концепц≥¤, м≥с≥¤, ц≥л≥ та стратег≥¤ май≠бутнього б≥знесу утворюють "каркас" б≥знес-плану, визначають його спр¤мован≥сть, лог≥ку побудови ≥ зм≥ст в≥дпов≥дних розд≥л≥в. Ѕ≥льш≥сть п≥дприЇмц≥в опрацьовують б≥знес-плани дл¤ залученн¤ ≥нвестор≥в до ф≥нансуванн¤ свого проекту. Ќайскладн≥шою TJ найб≥льш повною щодо висв≥тленн¤ питань Ї процедура розробки б≥знес-плану дл¤ виробничоњ д≥¤льност≥. “ому дал≥ розгл¤датимемо структуру, зм≥ст та методику розробки б≥знес-плану, ор≥Їнтованого на залученн¤ ≥нвестиц≥й у виробничу д≥¤льн≥сть (дод. 3), у структур ¤кого, ¤к правило, вид≥л¤ють так≥ складов≥. 1. “итульний аркуш. 2. «м≥ст б≥знес-плану. 3. –езюме. 4. √алузь, ф≥рма та њњ продукц≥¤ (послуги). 4.1. ѕоточна ситуац≥¤ ≥ тенденц≥њ розвитку галуз≥. 4.2. ќпис продукту (послуги) ф≥рми. 4.3. ѕатенти, товарн≥ знаки, ≥нш≥ права власност≥. 4.4. —тратег≥¤ зростанн¤ ф≥рми. 5. ƒосл≥дженн¤ ринку. 5.1. «агальна характеристика ринку продукту. 5.2. ÷≥льовий ринок б≥знесу. 5.3. ћ≥сцезнаходженн¤ ф≥рми. 5.4. ќц≥нка впливу зовн≥шн≥х чинник≥в. 6. ћаркетинг-план. 6.1. —тратег≥¤ маркетингу. 6.2. ѕередбачуван≥ обс¤ги продажу. 7. ¬иробничий план. 7.1. ќсновн≥ виробнич≥ операц≥њ. 7.2. ћашини й устаткуванн¤. 7.3. —ировина, матер≥али та комплектуюч≥ вироби. 7.4. ¬иробнич≥ й невиробнич≥ прим≥щенн¤. 8. ќрган≥зац≥йний план. 8.1. ‘орма орган≥зац≥њ б≥знесу. 8.2. ѕотреба в персонал≥. 8.3. ¬ласники б≥знесу й команда менеджер≥в. 8.4. ќрган≥зац≥йна схема управл≥нн¤. 8.5. адрова пол≥тика та стратег≥¤. 9. ќц≥нка ризик≥в. 9.1. “ипи можливих ризик≥в. 9.2. —пособи реагуванн¤ на загрози дл¤ б≥знесу. 10. ‘≥нансовий план. 10.1. ѕрибутки ≥ збитки. 10.2. ѕлан руху гот≥вки. 10.3. ѕлановий баланс. 10.4. ‘≥нансов≥ коеф≥ц≥Їнти. 11. ƒодатки. «азначена структура Ї лише приблизною схемою б≥знес-плану. онкретний б≥знес-план може бути ≥ не таким докладним. јле тут указан≥ т≥ основн≥ розд≥ли, ¤к≥ необх≥дно включити до б≥знес-плану, ор≥Їнтованого на залученн¤ ≥нвестиц≥й у виробничу д≥¤льн≥сть. Ѕагато хто з п≥дприЇмц≥в помилково вважаЇ, що структура б≥знес-плану й посл≥довн≥сть його розробки Ч одне й те саме, що завжди Ї ¤кась позиц≥¤, з котроњ треба починати. “акий хибний погл¤д на лог≥ку розробки б≥знес-плану п≥дтримуЇтьс¤ ≥снуванн¤м програм≠них продукт≥в ≥з жорсткою структурою, ¤к≥ задають одну-Їдину по≠сл≥довн≥сть д≥й. јле, ¤к св≥дчить практика, щодо б≥знес-плану це зовс≥м не так. Ќаприклад, попул¤рне гасло: "’очеш створити б≥знес Ч починай з маркетингу" не завжди ефективне дл¤ ф≥рми малого б≥знесу. ћал≥ ф≥рми, ¤к правило, добре знають св≥й ринок, викорис≠товуючи маркетинг за фактом. —пец≥альн≥ маркетингов≥ досл≥джен≠н¤ можуть ≥ не дати таким ф≥рмам додатковоњ корисноњ ≥нформац≥њ. ¬одночас можна стверджувати, що процес розробки б≥знес-плану маЇ внутр≥шню лог≥ку, ¤ка заважаЇ п≥дприЇмцев≥ "перескочити" через ключов≥ етапи цього процесу. Ќаприклад, неможливо досл≥джувати ринок майбутнього б≥знесу, не визначивши спочатку, ¤кий конкретно продукт чи послуга будуть продаватис¤. ƒоки не будуть проведен≥ досл≥дженн¤ ринку, неможливо скласти реальний маркетинг-план. –ис. 12.1 характеризуЇ лише загальну лог≥ку розробки б≥знес-плану. Ќа практиц≥ можлив≥ й певн≥ в≥дхиленн¤. Ѕ≥знес-план Ч це своЇр≥дний рекламний документ, на п≥дстав≥ ¤кого можна зробити висновки не лише про б≥знес, а й про його власник≥в. “ому важливим Ї ¤к зм≥ст, так ≥ зовн≥шн≥й вигл¤д б≥знес-плану. Ѕ≥знес-план, ¤к ≥ будь-¤кий ≥нший документ, п≥дл¤гаЇ певним вимогам щодо стилю написанн¤: 1) б≥знес-план маЇ бути стислим, простим, але адекватно розкри≠вати сутн≥сть п≥дприЇмницького проекту. ƒл¤ б≥льшост≥ невеликих проект≥в (дл¤ реал≥зац≥њ ¤ких потр≥бно 80Ч100 тис. грн.), ¤к св≥д≠чить практика, обс¤ги б≥знес-план≥в обмежуютьс¤ 20Ч25 стор≥нка≠ми. ¬ ≥нших випадках маЇ бути п≥дготовлений докладн≥ший б≥знес-план. ѕри цьому в б≥знес-план≥ рекомендуЇтьс¤ уникати жаргон≠них вираз≥в, суто техн≥чного опису продукц≥њ, операц≥й, процес≥в. —л≥д використовувати загальнов≥дом≥ терм≥ни; ≥нформац≥ю треба викла≠дати в д≥ловому стил≥, але ¤комога доступн≥ше; 2) б≥знес-план маЇ бути функц≥ональним, тобто м≥стити лише ко≠рисну ≥нформац≥ю, ¤ка ц≥кавить або може ц≥кавити читача. «а необ≠х≥дност≥ додаткова, по¤снювальна, первинна ≥нформац≥¤ може бути винесена в додатки (обс¤г додатк≥в не обмежуЇтьс¤); 3) б≥знес-план маЇ ірунтуватис¤ на реал≥стичних припущенн¤х. ѕрогнози та передбаченн¤ (¤к найб≥льш "вразлива" частина б≥знес-плануванн¤) мають бути обірунтован≥ й п≥дкр≥плен≥ посиланн¤ми на тенденц≥њ та пропорц≥њ розвитку галуз≥, на проведен≥ досл≥дженн¤ ринку, на досв≥д д≥¤льност≥ конкурент≥в тощо. ƒов≥ра до б≥знес-пла≠ну може бути серйозно п≥д≥рвана, ¤кщо запланован≥ в ньому в≥дхи≠ленн¤ в≥д середньо-галузевих показник≥в не мають достатн≥х п≥дстав; 4) б≥знес-плану протипоказаний зайвий оптим≥зм. Ѕудь-¤ке при≠пущенн¤ в б≥знес≥ даЇ "на виход≥" к≥лька результат≥в Ч в≥д найг≥р≠шого до найл≥пшого. ” процес≥ б≥знес-плануванн¤ треба ор≥Їнтува≠тис¤ на найг≥рший результат, створюючи в такий спос≥б певний за≠пас "м≥цност≥" б≥знесу; 5) б≥знес-план маЇ бути легким дл¤ сприйн¤тт¤, ч≥тким та лог≥ч≠ним; таким, щоб у ньому можна було швидко знайти потр≥бну ≥н≠формац≥ю. ќтже, у структур≥ б≥знес-плану треба вид≥л¤ти розд≥ли та параграфи; 6) б≥знес-план маЇ забезпечувати охорону конф≥денц≥йноњ ≥нфор≠мац≥њ про ф≥рму та њњ д≥¤льн≥сть. ƒл¤ цього можна жорстко контро≠лювати сферу його розповсюдженн¤ або скласти окремий додаток, ¤кий м≥ститиме всю конф≥денц≥йну ≥нформац≥ю ≥ буде доступний т≥льки тим, кому треба таку ≥нформац≥ю знати. ≤снують також певн≥ правила техн≥чного оформленн¤ б≥знес-пла≠ну. ¬они передбачають: Ч на¤вн≥сть титульного аркуша; Ч на¤вн≥сть стор≥нки зм≥сту; Ч розм≥щенн¤ резюме на початку б≥знес-плану; Ч розм≥щенн¤ в к≥нц≥ б≥знес-плану додатк≥в; Ч на¤вн≥сть прим≥ток та посилань на джерела використаноњ ≥н≠формац≥њ. ‘орма титульного аркуша. Ќа титульному аркуш≥ зазнача≠ютьс¤: Ч повна назва ф≥рми; Ч адреса ф≥рми; Ч телефон ф≥рми; Ч пр≥звища (назви), титули, адреси, телефони власник≥в (заснов≠ник≥в) ф≥рми; Ч в≥домост≥ щодо характеру та сфери б≥знесу ф≥рми; Ч в≥домост≥ про загальн≥ ф≥нансов≥ потреби; Ч вказ≥вка на конф≥денц≥йн≥сть б≥знес-плану; Ч м≥с¤ць та р≥к складанн¤ б≥знес-плану; Ч пр≥звища автор≥в б≥знес-плану. Ќа титульному аркуш≥ не повинно бути зайвих подробиць. ќформленн¤ зм≥сту. Ѕ≥знес-план треба под≥лити на розд≥ли та параграфи. “ому за титульним аркушем наводитьс¤ зм≥ст, ¤кий м≥стить перел≥к розд≥л≥в, параграф≥в, таблиць та ≥ншого ≥люстра≠тивного матер≥алу, додатк≥в. Ѕ≥знес-план розпочинаЇтьс¤ з резюме. –езюме в≥дкриваЇ б≥знес-план, але складають його т≥льки п≥сл¤ того, ¤к написано основн≥ розд≥ли б≥знес-плану. √оловне завданн¤ резюме Ч показати, що п≥д≠приЇмець добре усв≥домлюЇ основн≥ положенн¤ б≥знес-плану та здат≠ний ч≥тко й лог≥чно њх викласти. «анадто детальне та великого обс¤гу резюме важко читати. «анадто стисле Ч може створити неадекват≠не у¤вленн¤ про б≥знес. –езюме Ч це короткий (1Ч2 стор≥нки) огл¤д п≥дприЇмницького проекту, його ключових, найб≥льш важливих та значущих аспект≥в, здатних привернути увагу потенц≥йного ≥нвестора та зац≥кавити його в подальшому детальн≥шому вивченн≥ б≥знес-плану. ‘актично резюме Ї гранично стислою верс≥Їю б≥знес-плану, не вступом до нього, а н≥би "пов≥домленн¤м про нам≥ри". —кладанн¤ резюме Ч важливий та в≥дпов≥дальний етап завер≠шенн¤ роботи над б≥знес-планом. ѕотенц≥йн≥ ≥нвестори отримують багато р≥зних п≥дприЇмницьких проект≥в. ¬они, ¤к правило, спочатку читають резюме ≥, ¤кщо воно њх не зац≥кавило, б≥знес-план дал≥ не розгл¤дають. “ому резюме обов'¤зково: 1) маЇ бути написане так, щоб максимально зац≥кавити в по≠дальшому ознайомленн≥ з б≥знес-планом;
Ќазва: Ѕ≥знес-план. —утн≥сть, функц≥њ, методолог≥¤ розробки ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (7145 прочитано) |