≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕередумови створенн¤ п≥дприЇмства
Х «агальн≥ принципи управл≥нн¤ п≥дприЇмством ≥ самовр¤дуванн¤ трудового колективу. ”правл≥нн¤ п≥дприЇмством зд≥йснюЇтьс¤ в≥дпов≥дно до його статуту на основ≥ поЇднанн¤ прав власника майна ≥ принцип≥в самовр¤дуванн¤ трудового колективу. ¬ласник зд≥йснюЇ своњ права по управл≥нню п≥дприЇмством безпосередньо або через уповноважен≥ ним органи. ”правл≥нськ≥ права можуть бути делегован≥ рад≥ п≥дприЇмства (правл≥нню). ¬ищим кер≥вним органом колективного п≥дприЇмства Ї загальн≥ збори (конференц≥¤) власник≥в майна, а виконавч≥ функц≥њ зд≥йснюЇ правл≥нн¤. ѕ≥дприЇмство самост≥йно визначаЇ структуру управл≥нн¤, встановлюЇ штати функц≥ональних, виробничих та ≥нших п≥дрозд≥л≥в. ¬ласник безпосередньо наймаЇ (призначаЇ, обираЇ) кер≥вника п≥дприЇмства. « кер≥вником укладаЇтьс¤ контракт (догов≥р, угода), що визначаЇ строки найму, права, обов'¤зки ≥ в≥дпов≥дальн≥сть, умови матер≥ального забезпеченн¤ ≥ зв≥льненн¤ з посади. ер≥вник призначаЇ на посаду ≥ зв≥льн¤Ї в≥д нењ своњх заступник≥в, кер≥вник≥в ≥ спец≥ал≥ст≥в структурних п≥дрозд≥л≥в п≥дприЇмства. “рудовий колектив п≥дприЇмства д≥Ї (господарюЇ) за принципами самовр¤дуванн¤. ÷е означаЇ, що в≥н маЇ конкретн≥ повноваженн¤ щодо вир≥шенн¤ широкого кола питань з господарськоњ ≥ соц≥альноњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. «окрема, трудовий колектив з правом найму прац≥вник≥в розгл¤даЇ, затверджуЇ або бере участь у вир≥шенн≥ питань, що стосуютьс¤: проекту колективного договору; наданн¤ соц≥альних п≥льг певним категор≥¤м персоналу; мотивац≥њ продуктивноњ прац≥, клопотанн¤ про представленн¤ прац≥вник≥в до ур¤дових нагород. “рудовий колектив п≥дприЇмства, де частка держави або м≥сцевого органу влади у вартост≥ майна перевищуЇ 50 в≥дсотк≥в, разом з засновником або власником: розгл¤даЇ зм≥ни ≥ доповненн¤ статуту п≥дприЇмства; визначаЇ умови найму кер≥вника п≥дприЇмства; приймаЇ р≥шенн¤ про оренду п≥дприЇмства, його вступ до добров≥льного об'Їднанн¤ або вих≥д з нього, створенн¤ нового п≥дприЇмства на баз≥ використанн¤ певних структурних п≥дрозд≥л≥в. Х ‘ормуванн¤ ≥ використанн¤ майна п≥дприЇмства. ћайно п≥дприЇмства складають основн≥ фонди ≥ оборотн≥ кошти, а також ≥нш≥ ц≥нност≥, варт≥сть ¤ких в≥дображаЇтьс¤ у самост≥йному його баланс≥. ¬оно належить йому за правом власност≥ або повного господарського в≥данн¤ (волод≥нн¤, користуванн¤ ≥ розпор¤джанн¤ ним за своњм розсудом). ƒжерелами формуванн¤ майна п≥дприЇмства слугують: грошов≥ ≥ матер≥альн≥ внески засновник≥в; доходи в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ, ≥нших вид≥в господарськоњ д≥¤льност≥, ц≥нних папер≥в; кредити банк≥в та ≥нших кредитор≥в; кап≥тальн≥ вкладенн¤, дотац≥њ з державного ≥ м≥сцевого бюджет≥в; надходженн¤ в≥д роздержавленн¤ ≥ приватизац≥њ власност≥; придбанн¤ майна ≥ншого п≥дприЇмства (орган≥зац≥њ); безплатн≥ або благод≥йницьк≥ внески п≥дприЇмств, орган≥зац≥й та окремих громад¤н. ѕ≥дприЇмство, ¤кщо ≥нше не передбачене його статутом, маЇ право продавати, здавати в оренду, обм≥нювати, передавати безплатно в тимчасове користуванн¤ другим п≥дприЇмствам та громад¤нам (з дозволу власника) засоби виробництва ≥ ≥нш≥ матер≥альн≥ ц≥нност≥. ¬оно може також випускати ≥ продавати власн≥ ц≥нн≥ папери, купувати њх у ≥нших юридичних ос≥б. ѕ≥дприЇмству дозвол¤Їтьс¤ за певну плату або п≥льговими умовами волод≥ти ≥ користуватис¤ землею ≥ ≥ншими природними ресурсами. ѕри цьому його обов'¤зком Ї своЇчасне зд≥йсненн¤ природоохоронних заход≥в переважно за рахунок власних кошт≥в. ” випадку банкрутства п≥дприЇмства ф≥нансуванн¤ таких заход≥в провадитьс¤ за рахунок кошт≥в в≥д продажу його майна, а за њх браком Ч бюджету в≥дпов≥дного органу м≥сцевоњ влади або держави. Х ѕ≥дприЇмницька (господарсько-економ≥чна) д≥¤льн≥сть. ожне п≥дприЇмство самост≥йно плануЇ свою д≥¤льн≥сть ≥ визначаЇ перспективи (стратег≥ю) розвитку, виход¤чи з попиту на вироблювану продукц≥ю (виконувану роботу, послуги) та необх≥дност≥ пост≥йного зб≥льшенн¤ власного зиску, а також зд≥йснюЇ матер≥ально-техн≥чне забезпеченн¤ виробництва через систему пр¤мих угод (контракт≥в) з постачальниками. або торгових б≥рж. ¬оно реал≥зуЇ свою вироблену продукц≥ю на основ≥ пр¤мих угод ≥з споживачами, державного замовленн¤ (у випадку його ≥снуванн¤), через мережу б≥рж ≥ власних торговельних п≥дприЇмств за ц≥нами (тарифами), встановлюваними самост≥йно, догов≥рними, регульованими державою чи в≥льними (ринковими). Ќа вс≥х п≥дприЇмствах основним узагальнюючим показником ф≥нансових результат≥в господарсько-економ≥чноњ д≥¤льност≥ Ї прибуток (доход). ѕор¤док використанн¤ останнього визначаЇ власник (власники) п≥дприЇмства або уповноважений ним (ними) орган. ѕри цьому державний вплив на виб≥р напр¤мк≥в прибутку (доходу) зд≥йснюЇтьс¤ через систему податк≥в, податкових п≥льг, р≥зних економ≥чних санкц≥й. ” випадках, передбачених статутом п≥дприЇмства, певна частина чистого прибутку може передаватис¤ у власн≥сть трудового колективу (його член≥в). «а умови зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства частину прибутку (доходу) складають валютн≥ кошти, що зараховуютьс¤ на кого валютний рахунок у банку та використовуютьс¤ ним самост≥йно. ¬ залежност≥ в≥д величини доходу п≥дприЇмства визначаЇтьс¤ фонд оплати прац≥ його персоналу. ѕричому м≥н≥мальний розм≥р оплати прац≥ р≥зних категор≥й персоналу ус≥х вид≥в п≥дприЇмств не може бути меншим за прожитковий м≥н≥мум, встановлений державою. Х ѕ≥дприЇмство ≥ держава: гарант≥њ прав. умови ≥ контроль д≥¤льност≥, в≥дпов≥дальн≥сть. ƒержава гарантуЇ дотриманн¤ законних прав та ≥нтерес≥в кожного п≥дприЇмства. ѕри зд≥йсненн≥ господарськоњ ≥ ≥ншоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмство маЇ право з власноњ ≥н≥ц≥ативи приймати будь-¤к≥ р≥шенн¤ в межах чинного законодавства ”крањни. ќкр≥м передбачених законодавством випадк≥в, втручанн¤ державних ≥ громадських орган≥в, пол≥тичних парт≥й ≥ рух≥в у д≥¤льн≥сть п≥дприЇмства не дозвол¤Їтьс¤. «битки (включаючи оч≥куваний, але не одержаний прибуток), запод≥¤н≥ п≥дприЇмству з вини державних орган≥в або њх службових ос≥б, мають бути в≥дшкодован≥ за рахунок останн≥х. ƒержава забезпечуЇ будь-¤кому п≥дприЇмству р≥вн≥ економ≥чн≥ ≥ правов≥ умови господарюванн¤. « ц≥Їю метою вона: спри¤Ї розвитку ринку, зд≥йснюючи його регулюванн¤ за допомогою економ≥чних метод≥в та антимонопольн≥ заходи; забезпечуЇ п≥льгов≥ умови тим п≥дприЇмствам, ¤к≥ впроваджують прогресивн≥ технолог≥њ ≥ створюють нов≥ робоч≥ м≥сц¤; стимулюЇ розвиток малих п≥дприЇмств шл¤хом наданн¤ п≥льг при оподаткуванн≥ та одержанн≥ державного кредиту, створенн¤ фонд≥в спри¤нн¤ розвитку малих п≥дприЇмств тощо. онтроль за окремими видами д≥¤льност≥ п≥дприЇмства зд≥йснюють державна податкова ≥нспекц≥¤ та державн≥ органи, що виконують нагл¤д за безпекою виробництва ≥ прац≥ (включаючи еколог≥чну безпеку) в межах своЇњ компетенц≥њ, встановлюваноњ в≥дпов≥дними законодавчими актами ”крањни. якщо вимоги цих орган≥в виход¤ть за меж≥ њх повноважень, п≥дприЇмство маЇ право не виконувати так≥ вимоги. «а порушенн¤ догов≥рних зобов'¤зань, кредитно-розрахунковоњ та податковоњ дисципл≥ни, вимог щодо ¤кост≥ продукц≥њ ≥ ≥нших правил зд≥йсненн¤ господарськоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмство несе в≥дпов≥дальн≥сть, передбачену чинним законодавством ”крањни (сплачуЇ штрафи, в≥дшкодовуЇ запод≥¤н≥ збитки). ѕроте це без згоди споживача не зв≥льн¤Ї п≥дприЇмство в≥д виконанн¤ зобов'¤зань щодо поставок продукц≥њ, зд≥йсненн¤ роб≥т або наданн¤ послуг у повному обс¤з≥ та в≥дпов≥дн≥ строки. —татут п≥дприЇмства. Ѕудь-¤ке п≥дприЇмство (добров≥льне об'Їднанн¤ п≥дприЇмств) д≥Ї на п≥дстав≥ власного статуту, тобто певного з≥бранн¤ правил, що регулюють сукупну њх д≥¤льн≥сть, взаЇмов≥дносини з ≥ншими господарюючими суб'Їктами. —татут маЇ в≥дпов≥дати основним положенн¤м закону ”крањни про п≥дприЇмства; в≥н затверджуЇтьс¤ власником (власниками) чи засновником (засновниками) п≥дприЇмства (добров≥льного об'Їднанн¤ п≥дприЇмств), а дл¤ державних п≥дприЇмств Ч власником майна за участю в≥дпов≥дного трудового колективу. ” статут≥ п≥дприЇмства мають бути визначен≥: його точне найменуванн¤ ≥ м≥сцезнаходженн¤; власник (власники) або засновник (засновники); основна м≥с≥¤ ≥ ц≥л≥ д≥¤льност≥; органи управл≥нн¤ та пор¤док њх формуванн¤; компетенц≥¤ (повноваженн¤) трудового колективу ≥ його виборних орган≥в; джерела та пор¤док утворенн¤ майна; умови реорган≥зац≥њ ≥ припиненн¤ ≥снуванн¤. ¬ найменуванн≥ п≥дприЇмства повинн≥ бути в≥дображен≥ його конкретна назва (завод, фабрика, майстерн¤ тощо), вид (приватне, колективне, державне, акц≥онерне товариство) та ≥нше. ” статут≥ повинен бути визначений орган, що маЇ право репрезентувати ≥нтереси трудового колективу (рада трудового колективу, рада п≥дприЇмства, профсп≥лковий ком≥тет тощо). ¬ нього можуть включатис¤ положенн¤, зв'¤зан≥ з особливост¤ми д≥¤льност≥ п≥дприЇмства: про трудов≥ взаЇмини, ¤к≥ виникають на основ≥ членства; про повноваженн¤, пор¤док створенн¤ та структуру ради п≥дприЇмства; про товарний знак тощо. олективний догов≥р. Ќа п≥дприЇмств≥ важливу соц≥альну роль в≥д≥граЇ колективний догов≥р Ч угода м≥ж трудовим колективом в особ≥ профсп≥лки та адм≥н≥страц≥Їю (власником чи уповноваженим ним органом), що укладаЇтьс¤ (уточнюЇтьс¤) щор≥чно ≥ не може суперечити д≥ючому законодавству ”крањни. олективним договором регулюютьс¤ виробнич≥, трудов≥ та економ≥чн≥ в≥дносини трудового колективу з адм≥н≥страц≥Їю (власником) ус¤кого п≥дприЇмства, ¤ке використовуЇ найману працю. олективний догов≥р звичайно охоплюЇ вступну частину, що знайомить трудовий колектив з напр¤мками розвитку ≥ удосконаленн¤ виробництва (д≥¤льност≥), умов прац≥ ≥ культурно-побутового забезпеченн¤ працюючих на п≥дприЇмств≥; а також дек≥лька розд≥л≥в з зобов'¤занн¤ми по основних напр¤мках життЇд≥¤льност≥ колективу.
Ќазва: ѕередумови створенн¤ п≥дприЇмства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2033 прочитано) |