≈коном≥ка п≥дприЇмства > ѕроблеми оц≥нки в контекст≥ завдань антикризисного управл≥нн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства
ѕроблеми оц≥нки в контекст≥ завдань антикризисного управл≥нн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства—тор≥нка: 1/2
—учасний стан б≥льшост≥ суб'Їкт≥в господарюванн¤ в ”крањн≥ фах≥вц≥ визнають ¤к кризовий. –озвиток кризових ¤вищ, з одного боку, ≥ за≥нтересован≥сть держави в максимальному збереженн≥ п≥дприЇмств, ¤к≥ мають необх≥дний потенц≥ал виживанн¤ та Ї стратег≥чно важливими дл¤ крањни в ц≥лому або певних рег≥он≥в, з ≥ншого боку, зумовили виникненн¤ та поширенн¤ нового дл¤ ”крањни, специф≥чного за своњми завданн¤ми й функц≥¤ми виду управл≥нн¤ - антикризового. јнтикризове управл≥нн¤ розгл¤даЇтьс¤ ¤к самост≥йний вид профес≥йноњ д≥¤льност≥, спр¤мований на запоб≥ганн¤ кризовим ¤вищам та подоланн¤ њх у д≥¤льност≥ п≥дприЇмства на п≥дстав≥ рац≥онального використанн¤ на¤вних ресурс≥в ≥ потенц≥алу виживанн¤, м≥н≥м≥зац≥њ матер≥альних та ф≥нансових витрат шл¤хом застосуванн¤ в≥дпов≥дних втрат, принцип≥в та метод≥в роботи. ќб'Їктом антикризового управл≥нн¤ Ї кризов≥ ¤вища в д≥¤льност≥ п≥дприЇмства (виникненн¤, розвиток, усуненн¤ та запоб≥ганн¤). «апровадженн¤ антикризового управл≥нн¤ потребуЇ розв'¤занн¤ таких складних та багатоаспектних питань, ¤к концепц≥¤ цикл≥чност≥ економ≥чного розвитку й методолог≥¤ досл≥дженн¤ кризових ¤вищ м≥кроеконом≥чних систем; теоретичн≥ засади проведенн¤ антикризового управл≥нн¤ п≥дприЇмством (сутн≥сть, принципи, пор¤док та ≥нструменти управл≥нського впливу); методолог≥чн≥ засади та практичний ≥нструментар≥й д≥агностики кризових ¤вищ ≥ загрози банкрутства п≥дприЇмства, зокрема методичне забезпеченн¤ д≥агностики ф≥нансового стану та загрози банкрутства п≥дприЇмства, перспективноњ оц≥нки ф≥нансових насл≥дк≥в виникненн¤ ситуац≥њ банкрутства, прогнозуванн¤ можливостей п≥дприЇмства щодо подоланн¤ кризових ¤вищ; теоретико-методолог≥чн≥ засади розробленн¤ антикризовоњ програми п≥дприЇмства; ф≥нансово-економ≥чн≥ аспекти обгрунтуванн¤ окремих антикризоаих заход≥в (використанн¤ внутр≥шн≥х резерв≥в в≥дновленн¤ платоспроможност≥, реструктуризац≥¤ актив≥в та пасив≥в п≥дприЇмства, зовн≥шн¤ ≥ внутр≥шн¤ реорган≥зац≥¤, продаж п≥дприЇмства ¤к ц≥л≥сного майнового комплексу тощо), методичн≥ засади оц≥нки результативност≥ реал≥зац≥њ антикризовоњ програми й орган≥зац≥њ контролю за ходом њњ виконанн¤ та ≥н. ќдним з найважлив≥ших завдань суб'Їкта антикризового управл≥нн¤ Ї оц≥нка вартост≥ п≥дприЇмства та його актив≥в дл¤ визначенн¤ методичних засад та практичного ≥нструментар≥ю, ¤ким при цьому можна користуватис¤, потр≥бно насамперед уточнити об'Їкти, що п≥дл¤гають оц≥нц≥, мету та обмеженн¤ оц≥нки. јнал≥з завдань антикризового упрал≥нн¤ даЇ змогу визначити основн≥ випадки проведенн¤ оц≥нки вартост≥ п≥дприЇмства та його майна. ѕрогнозуванн¤ насл≥дк≥в виникненн¤ ситуац≥њ банкрутства. ѕерспективна оц≥нка можливих ф≥нансових насл≥дк≥в виникненн¤ ситуац≥њ банкрутства Ї необх≥дним етапом проведенн¤ д≥агностики господарсько-ф≥нансовоњ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства. ” ход≥ ц≥Їњ роботи мають бути оц≥нен≥ ймов≥рн≥ ф≥нансов≥ насл≥дки початку провадженн¤ у справ≥ про банкрутство суб'Їкта п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ з погл¤ду економ≥чних ≥нтерес≥в його власник≥в (оц≥нка витрат в≥д виникненн¤ ситуацњ банкрутства, п≥д ¤кими розум≥ютьс¤ витрати частин ≥нвестованого кап≥талу), кридитор≥в п≥дприЇмства (оц≥нка втрат внасл≥док недостатнього обс¤гу грошових кошт≥в, отриманих в≥д реал≥зац≥њ на¤вного майна дл¤ повного розрахунку за вс≥ма забов'¤занн¤ми), п≥дприЇмства ¤к господарюючого суб'Їкта (оц≥нка на¤вних кошт≥в п≥сл¤ розрахунку з ус≥ма кредиторами та њх достатност≥ дл¤ продовженн¤ п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥). ƒл¤ вир≥шенн¤ вс≥х перел≥чених проблем суб'Їкт антикризового управл≥нн¤ повинен зд≥йснити оц≥нку л≥кв≥дац≥йноњ вартост≥ на¤вного майна п≥дприЇмства, тобто грошових кошт≥в, що можуть бути отриман≥ в насл≥док продажу об'Їкта оц≥нки на в≥дкритому конкурентному ринку, ¤кщо терм≥н реал≥зац≥њ буде коротшим в≥д розумно довгого дл¤ даного типу об'Їкт≥в на даному ринку. ќтриманий результат Ї базою дл¤ визначенн¤ системи оц≥ночних показник≥в, ¤к≥ запропонован≥ автором дл¤ в≥дображенн¤ насл≥дк≥в виникненн¤ ситуац≥њ банкрутства. ќск≥льки «аконом ”крањни "ѕро в≥дновленн¤ платоспроможност≥ боржника або визнанн¤ його банкрутом" (дал≥ - «акон) терм≥н реал≥зац≥њ майна в ход≥ зд≥йсненн¤ л≥кв≥дац≥йноњ процедури не обмежено, об'Їктом оц≥нки Ї упор¤дкована л≥кв≥дац≥йна варт≥сть, на п≥дстав≥ ¤коњ визначають прогнозний обс¤г грошових кошт≥в, отриманих п≥сл¤ розпродажу актив≥в п≥дприЇмства прот¤гом такого пер≥оду часу, ¤кий даЇ змогу отримати максимально висок≥ ц≥ни продажу актив≥в дл¤ найб≥льш повного задоволенн¤ ≥нтерес≥в держави та кредитор≥в п≥дприЇмства. ќц≥нка можливостей в≥дновленн¤ платоспроможност≥ за рахунок реструктуризац≥њ актив≥в. ќдним з можливих напр¤м≥в роботи ф≥нансового оздоровленн¤ та недопущенн¤ банкрутства п≥дприЇмства Ї проведенн¤ реструктуризац≥њ актив≥в, тобто сукупност≥ операц≥й щодо ≥ммоб≥л≥зац≥њ в грошову форму на¤вних матер≥альних та ф≥нансових актив≥в п≥дприЇмства. –еструктуризац≥¤ актив≥в Ї д≥Ївим ≥нструментом проведенн¤ внутр≥шньоњ санац≥њ силами самого п≥дприЇмства без участ≥ кредитор≥в ≥ участ≥ зовн≥шн≥х санатор≥в. Ќе потребуючи значних ф≥нансових ресурс≥в, орган≥зац≥йних затрат, та витрат часу, ц¤ форма ф≥нансового оздоровленн¤ даЇ змогу в≥двернути загрозу банкрутства чи в≥дсрочити виникненн¤ ситуац≥њ банкрутства ≥ завд¤ки цьому отримати час дл¤ вжитт¤ заход≥в, спр¤мованих на ф≥нансове оздоровленн¤ п≥дприЇмства. –еструктуризац≥¤ актив≥в передбачаЇ проведенн¤ певноњ сукупност≥ операц≥й з окремими видами актив≥в п≥дприЇмства: продажу основних фонд≥в п≥дприЇмства та невстановленного обладнанн¤; продажу або виходу з ≥нвестиц≥йних проект≥в; продажу наднормативних товарних запас≥в; ≥нкасац≥њ та реф≥нансуванн¤ деб≥торськоњ заборгованност≥. ќбгрунтуванн¤ можливост≥ (з погл¤ду на¤вност≥ попиту на певн≥ види актив≥в пидприЇмства) та прогнозуванн¤ результативност≥ (тобто оч≥куваного обс¤гу та терм≥н≥в надходжен¤ грошових кошт≥в в≥д продажу цих актив≥в) також потребують оц≥нки л≥кв≥дац≥йноњ вартост≥ окремих елемент≥в майнового комплексу п≥дприЇмства. ќсобливост≥ оц≥ночноњ д≥¤льност≥ дл¤ розв'¤занн¤ цих проблем пол¤гають у такому: зд≥йснюютьс¤ визначенн¤ та виб≥ркова оц≥нка майнових ц≥нностей, ¤к≥ можуть бути продан≥ в потр≥бн≥ терм≥ни та з м≥н≥мальними втратами. ѕ≥д втратами в цьому випадку розум≥ють ¤к недоотриман≥ грошов≥ надходженн¤ у зв'¤зку з прискореними темпами реал≥зац≥њ актив≥в, так ≥ насл≥дки дл¤ життЇздатност≥ п≥дприЇмства ≥ р≥вн¤ його потенц≥алу виживанн¤; об'Їктом оц≥нки можуть виступати ¤к упор¤дкована, так ≥ примусова л≥кв≥дац≥йна варт≥сть майна, виб≥р м≥ж ¤кими залежить в≥д часових обмежень антикризового процесу. як в≥домо, п≥д вимушеною л≥кв≥дац≥йною варт≥стю розум≥ють оц≥нку можливого обс¤гу грошових надходжень в≥д продажу актив≥в п≥дприЇмства в максимально коротк≥ терм≥ни без належноњ маркетинговоњ п≥дготовки, ¤к правило, одночасно на одному аукц≥он≥. ÷ей вид оц≥нки може застосовувутис¤ дл¤ визначенн¤ можливих грошових надходжень в≥д реструктуризац≥њ частини або повного обс¤гу актив≥в п≥дприЇмства, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ з ≥н≥ц≥ативи власник≥в п≥дприЇмства за високого р≥вн¤ виникненн¤ загрози банкрутства (жорстких часових обмежень антикризового процесу) з метою запоб≥ганн¤ порушенню справи про банкрутство п≥дприЇмства. ’оча цей ≥нструмент в≥дновленн¤ платоспроможност≥ п≥дприЇмства розгл¤даЇ ¤к небажаний дл¤ п≥дприЇмства (оск≥льки зменшуютьс¤ майновий потенц≥ал п≥дприЇмства та можливост≥ отриманн¤ доход≥в у майбутньому), його застосуванн¤ Ї доц≥льним виход¤чи з р≥зниц≥ м≥ж обс¤гами грошових надходжень у раз≥ упор¤дкованого та примусового продажу ≥ витрат п≥дприЇмства внасл≥ддок початку проведенн¤ судових процедур. ѕ≥дготовка до продажу окремих елемент≥в майна п≥дприЇмства в ход≥ санац≥њ за ухвалою суду. ѕотреба в оц≥нц≥ окремих елимент≥в актив≥в п≥дприЇмства виникаЇ також п≥д час проведенн¤ санац≥њ за ухвалою суду, оск≥льки одним ≥з законодавчо визначених механ≥зм≥в њњ проведенн¤ Ї продаж частини майна боржника (ст. 20 «акону). ќц≥нка елемент≥в майнового комплексу п≥дприЇмства в ход≥ проведенн¤ санац≥њ маЇ таку специф≥ку: оц≥нка майна Ї обов'¤зковим елементом п≥дготовчоњ роботи. ѓњ провод¤ть, ¤к правило, залучен≥ та спец≥ально п≥дготовлен≥ фах≥вц≥. –езультати оц≥ночноњ д≥¤льност≥ оформлюють в≥дпов≥дно до чинних стандарт≥в та вимог; об'Їктом оц≥нки Ї вимушена л≥кв≥дац≥йна варт≥сть майнових ц≥нностей, ¤ки попередньо визначен≥ керуючим санац≥Їю та заф≥ксован≥ в план≥ санац≥њ, погодженому з кредитором п≥дприЇмства. “ерм≥ни проведенн¤ продажу також заф≥ксован≥ в план≥ санац≥њ; п≥д час визначенн¤ ц≥ни майнових об'Їкт≥в сл≥д враховувати особливист≥ законодавчо регламентованих форм продажу (на в≥дкритих чи закритих торгах - дл¤ майна боржника, щодо об≥гу ¤кого встановлено обмеженн¤). «авданн¤м оц≥нки в цих умовах Ї максимальне стимулюванн¤ платоспроможного попиту дл¤ забезпеченн¤ реал≥зац≥њ майна бажано на одних торгах; результати оц≥нки не Ї остаточними дл¤ визначенн¤ початковоњ ц≥ни, оск≥льки в≥дпов≥дно до «акону початкову ц≥ну майна боржника, що виставл¤Їтьс¤ на торги, визначаЇ керуючий санац≥Їю. « метою п≥двищенн¤ ефективност≥ продажу частини майна дл¤ ф≥нансового оздоровленн¤ п≥дприЇмства та захисту ≥нтерес≥в кредитор≥в доц≥льно залучати експерт≥в-оц≥нювач≥в ¤комога ран≥ше: не т≥льки п≥сл¤ плану санац≥њ, а ≥ в ход≥ його п≥дготовки (визначенн¤ найб≥льш рац≥онального перел≥ку об'Їкт≥в продажу, терм≥н≥в проведенн¤ торг≥в, прогнозуванн¤ можливих грошових надходжень, визначенн¤ кошторису додаткових витрат, пов'¤заних з маркетинговою п≥дтримкою та орган≥зац≥Їю торг≥в).
Ќазва: ѕроблеми оц≥нки в контекст≥ завдань антикризисного управл≥нн¤ д≥¤льност≥ п≥дприЇмства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2511 прочитано) |