≈коном≥ка п≥дприЇмства > ÷≥нова пол≥тика п≥дприЇмства
÷≥нова пол≥тика п≥дприЇмства—тор≥нка: 1/2
÷≥на граЇ центральну роль у систем≥ ринкового механ≥зму ≥ Ї ≥нструментом, ¤кий функц≥онуЇ т≥льки на основ≥ економ≥чних закон≥в. ¬ будь-¤кому сусп≥льств≥ ц≥на в≥дображаЇ д≥ючу модель управл≥нн¤ економ≥кою, ¤вл¤ючись њњ пох≥дною. ÷≥ноутворенн¤ Ц це процес формуванн¤ ц≥н на товари та послуги. ’арактерн≥ дв≥ основн≥ системи ц≥ноутворенн¤ : ринкове ≥ централ≥зоване державне ц≥ноутворенн¤ (формуванн¤ ц≥н державними органами). ¬ умовах ринку превалюЇ децентрал≥зоване ц≥ноутворенн¤, ¤ке функц≥онуЇ на баз≥ взаЇмод≥њ попиту ≥ пропозиц≥њ. ¬ цьому випадку повн≥стю в≥дсутнЇ директивне сквозне плануванн¤, а ц≥ноутворенн¤ ¤вл¤Ї собою багатогранний процес, ¤кий п≥дкор¤Їтьс¤ впливу багатьох фактор≥в. ќсновним регул¤тором ¤вл¤Їтьс¤ ринок, затвердженн¤ ц≥н в≥дсутнЇ, базою ц≥н стають св≥тов≥ ц≥ни. ‘ормуванн¤ ц≥н зд≥йснюЇтьс¤ на р≥вн≥ п≥дприЇмства-виготовника, а узгодженн¤ њх з замовником (споживачем) зд≥йснюЇтьс¤ в момент заключенн¤ з ним пр¤мого договору чи в момент акту куп≥вл≥-продажу. ѕри в≥льних ц≥нах надлишок доход≥в спочатку в≥дображаЇтьс¤ на р≥вн≥ ц≥н, в≥дбуваЇтьс¤ перерозпод≥л доход≥в, зм≥нюЇтьс¤ напр¤мок ≥нвестиц≥й ≥, таким чином, встановлюЇтьс¤ р≥вновага в економ≥ц≥. ÷≥нова пол≥тика представл¤Ї собою важливий елемент загальноњ стратег≥њ п≥дприЇмства, ≥ безпосередньо входить у такий великий њњ розд≥л, ¤к ринкова стратег≥¤. ¬она зТЇднуЇ в соб≥ ¤к стратег≥чн≥, так ≥ тактичн≥ аспекти ≥ в найб≥льш загальному вигл¤д≥ може бути визначена ¤к д≥¤льн≥сть кер≥вництва п≥дприЇмства по встановленню, п≥дтримц≥ ≥ зм≥ненню ц≥н на продукц≥ю, ¤ка зд≥йснюЇтьс¤ в русл≥ загальноњ стратег≥њ п≥дприЇмства ≥ спр¤мована на дос¤гненн¤ його ц≥лей ≥ задач. “ут необх≥дно в≥дм≥тити роль маркетингу, ¤кий представл¤Ї собою орган≥зац≥ю роботи п≥дприЇмства з ор≥Їнтац≥Їю на ринковий попит. —тратег≥чн≥ аспекти ц≥новоњ пол≥тики включають догов≥рн≥ заходи по встановленню ≥ зм≥ненню ц≥н, ¤к≥ спр¤мован≥ на врегулюванн¤ д≥¤льност≥ вс≥Їњ виробничоњ ≥ товаропров≥дноњ мереж≥ п≥дприЇмства, ≥ п≥дтримку конкурентоспроможност≥ продукц≥њ ≥ послуг у сп≥вв≥дношенн≥ з ц≥л¤ми ≥ задачами загальноњ стратег≥њ ф≥рми. “актичн≥ аспекти ц≥новоњ пол≥тики включають заходи короткострокового ≥ разового характеру, ¤к≥ спр¤мован≥ на виправленн¤ деформац≥њ в д≥¤льност≥ виробничих п≥дрозд≥л≥в ≥ товаропров≥дноњ мереж≥, ¤ка виникаЇ внасл≥док непередбачених зм≥н ц≥н на ринках чи повед≥нки конкурент≥в, помилок управл≥нського персоналу, ≥ можуть ≥нод≥ йти всупереч стратег≥чним ц≥л¤м п≥дприЇмства.[8.] ¬ибираЇм≥ п≥дприЇмством стратег≥чн≥ форми ц≥новоњ пол≥тики ≥ вар≥анти њњ зд≥йсненн¤ безпосередньо випливають ≥з њњ ринковоњ стратег≥њ. ¬ залежност≥ в≥д застосованоњ комб≥нац≥њ вар≥ант≥в ринковоњ стратег≥њ вибираЇтьс¤ форма зд≥йсненн¤ ц≥новоњ пол≥тики, а саме : ƒомогтис¤ такого р≥вн¤ ц≥н, верхн¤ границ¤ ¤кого забезпечувала би п≥дприЇмству максимальний прибуток. «абезпечити п≥дприЇмству Унормальний прибутокФ (витрати виробництва плюс середн¤ норма прибутку). ¬ести пол≥тику Уц≥новоњФ конкуренц≥њ. «д≥йснювати пол≥тику Унец≥новоњФ конкуренц≥њ. ¬становлювати ц≥ни на р≥вн≥ Ул≥дераФ чи ц≥н конкурент≥в. «абезпечити Упрестижн≥Ф ц≥ни, особливо п≥дкреслюючи ¤к≥сть продукц≥њ. ƒобиватис¤ сталост≥ ц≥н ≥ прибутку маневруванн¤м факторами виробництва. ¬становлювати низьк≥ ц≥ни, включаючи демп≥нгов≥, дл¤ проникненн¤ на ринок. ѕроцес встановленн¤ ц≥ни складаЇтьс¤ ≥з шести етап≥ : 1). ѕостановка ц≥лей ≥ задач ц≥ноутворенн¤. 2). ¬и¤вленн¤ попиту. 3). ќц≥нка витрат та встановленн¤ початковоњ ц≥ни. 4). јнал≥з ц≥н ≥ товар≥в конкурент≥в. 5). ¬иб≥р методу ц≥ноутворенн¤. 6). ¬становленн¤ к≥нцевоњ ц≥ни. ѕостановка задач ц≥ноутворенн¤ Ц це спроба ф≥рми в≥дпов≥сти на питанн¤ : чого бажано домогтис¤ за допомогою пол≥тики ц≥н на свою продукц≥ю. ¬≥дпов≥д≥ на це питанн¤ можуть бути р≥зними. ћожливо, наприклад, що б≥льш за все п≥дприЇмство зац≥кавлене в зб≥льшенн≥ обс¤г≥в продажу, створенн≥ репутац≥њ ≥ захват≥ ¤комога б≥льшоњ дол≥ ринку. ¬ цьому випадку може бути корисною пол≥тика ц≥нового проникненн¤, ¤ка передбачаЇ встановленн¤ знижених ц≥н на продукц≥ю Ц тобто зверненн¤ до модел≥ ц≥новоњ конкуренц≥њ. јле й може бути зовс≥м ≥нша комерц≥йна мета Ц наприклад, отриманн¤ найб≥льшого прибутку у короткий терм≥н. “ака потреба визиваЇтьс¤ необх≥дн≥стю швидкого поверненн¤ вз¤тих у кредит кошт≥в чи виплатою п≥двищених див≥денд≥в заради п≥двищенн¤ курсу своњх акц≥й. ƒругий етап Ц це визначенн¤ попиту на продукц≥ю. —пец≥ал≥ст з маркетингу сформулював би цю задачу так : Уоц≥нка еластичност≥ попиту на продукц≥ю в≥д ц≥н, по ¤ким хочемо њњ продатиФ. ћова йде не про те, щоб визначити емк≥сть ринку взагал≥, а про те, ск≥льки товару можна буде продати при р≥зних р≥вн¤х ц≥н. Ќеобх≥дно вм≥ти визначити залежн≥сть можливого обс¤гу передбачаЇмого продажу в≥д р≥вн≥в ц≥н. рива (рис. 1.) показуЇ, ¤ку к≥льк≥сть товар≥в може бути продано на ринку при тому чи ≥ншому р≥вн≥ ц≥н на них. ѕлоща замальованих пр¤мокутник≥в Ц виручка в≥д реал≥зац≥њ при р≥зних р≥вн¤х ц≥н. ÷≥на ј Ѕ √ ¬ ™ ƒ ∆ « ≤ ≥льк≥сть товар≥в –ис. 1. рива еластичност≥ попиту в≥д ц≥н. як видно з малюнку найб≥льший обс¤г реал≥зац≥њ дос¤гаЇтьс¤ зовс≥м не при сам≥й висок≥й ц≥н≥ ј (пр¤мокутник јЅ«∆), а приб≥льш низьк≥й ц≥н≥ ¬ (пр¤мокутник ¬√≤∆). јле не завжди кращ≥й ≥ максимальний обс¤г реал≥зац≥њ, ¤кщо в≥н дос¤гаЇтьс¤ при сам≥й низьк≥й ц≥н≥, ¤ка не забезпечуЇ достатньоњ дол≥ прибутку, наприклад, при ц≥н≥ ƒ, при ¤к≥й виручка в≥д реал≥зац≥њ дор≥внюЇ площ≥ пр¤мокутника ƒ™ ∆. ƒаний граф≥к еластичност≥ попиту в≥д ц≥н показуЇ, наск≥льки зменшуЇтьс¤ к≥льк≥сть товар≥в при зб≥льшенн≥ ц≥н на них. ƒл¤ кожного товару крива еластичност≥ попиту в≥д ц≥н маЇ св≥й вигл¤д ≥ зм≥нюЇтьс¤ з часом п≥д впливом фактор≥в, розгл¤нутих вище. Ќа основ≥ в≥домоњ ≥нформац≥њ можна побудувати ще одну дуже корисну криву (рис. 2). ¬она називаЇтьс¤ кривою сукупного доходу ф≥рми, ¤кщо п≥д ним розум≥ти виручку в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ. ÷¤ крива показуЇ, ¤к при даному стан≥ ринку буде зм≥нюватис¤ виручка по м≥р≥ зростанн¤ обс¤г≥в виробництва. —укупний доход ≥льк≥сть товар≥в –ис. 2. рива сукупного доходу в≥д реал≥зац≥њ продукц≥њ. “рет≥й етап ринкового ц≥ноутворенн¤ Ц оц≥нка витрат. ќц≥нка витрат та пошук шл¤х≥в њх зниженн¤ дуже важливий етап в процес≥ ц≥ноутворенн¤ п≥дприЇмства, ¤кий включаЇ анал≥з соб≥вартост≥ виготовленоњ продукц≥њ. “ак, в≥д р≥вн¤ соб≥вартост≥, а також кап≥талоЇмност≥ виробництва, залежить крива еластичност≥ пропозиц≥њ дл¤ п≥дприЇмства (рис. 3). ÷¤ крива показуЇ ¤к зростаЇ виробництво продукц≥њ, ¤кщо ц≥на на нењ п≥двищуЇтьс¤ через незадоволен≥сть попиту. —енс у тому, що чим вище на ринку ц≥на продукц≥њ, тим у б≥льших обс¤гах виробник готовий випускати цей товар. ÷≥на
Ќазва: ÷≥нова пол≥тика п≥дприЇмства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (2247 прочитано) |