Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

≈коном≥чна теор≥¤ > ћонопол≥њ


Ѕ≥льш складн≥ форми монопол≥стичних об'Їднань виникають тод≥, коли процес монопол≥зац≥њ поширюЇтьс¤ ≥ на сферу безпосереднього виробництва. Ќа ц≥й основ≥ з'¤вл¤Їтьс¤ така б≥льш висока форма монопол≥стичних об'Їднань ¤к трест.

“рест Ч це об'Їднанн¤ р¤ду п≥дприЇмств одн≥Їњ або дек≥лькох галузей промисловост≥, учасники ¤кого утрачають власн≥сть на засоби виробництва ≥ зроблений продукт, виробничу ≥ комерц≥йну самост≥йн≥сть, тобто об'Їднують виробництво, збут, ф≥нанси, керуванн¤, а на суму вкладеного кап≥талу власники окремих п≥дприЇмств одержують акц≥њ тресту, що дають њм право брати участь у керуванн≥ ≥ привласнювати в≥дпов≥дну частину прибули тресту.

Ѕагатогалузевий концерн Ч це об'Їднанн¤ дес¤тк≥в ≥ нав≥ть сотень п≥дприЇмств р≥зноман≥тних галузей промисловост≥, транспорту, торг≥вл≥, учасники ¤кого утрачають власн≥сть на засоби виробництва ≥ зроблений продукт, а головна ф≥рма зд≥йснюЇ над ≥ншими учасниками об'Їднанн¤ ф≥нансовий контроль.

ƒосв≥д показуЇ, що монопол≥њ, монопол≥зуючи визначену галузь ≥ захопивши монопольн≥ позиц≥њ, рано або п≥зно втрачають динам≥ку розвитку й ефективност≥. ѕо¤снюЇтьс¤ це тим, що переваги значного виробництва не Ї абсолютними, вони принос¤ть зб≥льшенн¤ прибутковост≥ т≥льки до визначених п≥р.

јнтимонопольна пол≥тика на сучасному етап≥.

1. јнтимонопольне законодавство.

«акон ”крањни Уѕро обмеженн¤ монопол≥зму ≥ недопущенн≥ несумл≥нноњ конкуренц≥њ в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥Ф.

ƒаний «акон визначаЇ правов≥ основи обмеженн¤ ≥ попередженн¤ монопол≥зму, недопущенн¤ несумл≥нноњ конкуренц≥њ в п≥дприЇмницьк≥й д≥¤льност≥ ≥ зд≥йсненн¤ державного контролю за дотриманн¤м норм антимонопольного законодавства.

ƒл¤ ц≥лей д≥йсного «акону вживаютьс¤ так≥ терм≥ни:

- ринок товару (товарний ринок) ( сфера обороту товару одн≥Їњ споживчоњ вартост≥, у межах ¤коњ визначаЇтьс¤ монопольне положенн¤;

- конкуренц≥¤ ( змагальн≥сть п≥дприЇмц≥в, коли њхн≥ самост≥йн≥ д≥њ обмежують можливост≥ кожного њх них впливати на загальн≥ умови реал≥зац≥њ товару на ринку ≥ стимулюють виробництво тих товар≥в, у ¤ких потребуваЇ споживач;

- монопольне положенн¤ ( дом≥нуюче положенн¤ п≥дприЇмц¤, що дат йому можлив≥сть самост≥йно або разом з ≥ншими п≥дприЇмц¤ми обмежувати конкуренц≥ю на ринку визначеного товару. ћонопольним признаЇтьс¤ положенн¤ п≥дприЇмц¤, частка ¤кого на ринку визначеного товару перевищуЇ 35%. –≥шенн¤м јнтимонопольного ком≥тету ”крањни може визначитис¤ монопольним положенн¤ п≥дприЇмц¤, частка ¤кого на ринку визначеного товару менше 35%.;

- монопольна ц≥на ( ц≥на, установлювана п≥дприЇмцем, що займаЇ монопольне положенн¤ на ринку ≥ призводить до обмеженн¤ конкуренц≥њ ≥ порушенню прав споживача;

- монопольна д≥¤льн≥сть ( д≥њ (безд≥¤льн≥сть) п≥дприЇмц¤ (п≥дприЇмц≥в) за умови монопольного положенн¤ на ринку одного п≥дприЇмц¤ (групи п≥дприЇмц≥в) у виробництв≥ ≥ реал≥зац≥њ товар≥в, а також д≥њ (безд≥¤льн≥сть) орган≥в влади ≥ керуванн¤, спр¤мован≥ на недопущенн¤, ≥стотне обмеженн¤ або усуненн¤ конкуренц≥њ;

- монопольне утворенн¤ ( п≥дприЇмство, об'Їднанн¤ або господарське товариство й ≥нше утворенн¤, що займаЇ монопольне положенн¤ на ринку.

«ловживанн¤ми монопольним положенн¤м рахуютьс¤:

- нав'¤зуванн¤ таких умов договору, що ставл¤ть контрагент≥в у нер≥вне положенн¤, або додаткових умов, що не ставл¤тьс¤ до предмета договору, у тому числ≥ нав'¤зуванн¤ товару, не потр≥бного контрагенту;

- обмеженн¤ або призупиненн¤ виробництва, а також вилученн¤ з обороту товар≥в ≥з метою створенн¤ або п≥дтримки деф≥циту на ринку або встановленн¤ монопольних ц≥н;

- часткова або повна в≥дмова в≥д реал≥зац≥њ або закуп≥вл≥ товару при в≥дсутност≥ альтернативних джерела постачанн¤ або збуту з метою створенн¤ або п≥дтримки деф≥циту на ринку або встановленн¤ монопольних ц≥н;

- ≥нш≥ д≥њ з метою створенн¤ перешкод доступу на ринок (виходу з ринку) ≥нших п≥дприЇмц≥в;

- установленн¤ дискрим≥нац≥йних ц≥н (тариф≥в, розц≥нок) на своњ товари, що обмежують права окремих споживач≥в.

ƒискрим≥нац≥Їю п≥дприЇмц≥в органами влади ≥ керуванн¤ признаЇтьс¤:

- заборона створенн¤ нових п≥дприЇмств або ≥нших орган≥зац≥йних форм п≥дприЇмництва в ¤кийсь сфер≥ д≥¤льност≥, а також встановленн¤ обмежень на зд≥йсненн¤ окремих вид≥в д≥¤льност≥, на виробництво визначених вид≥в товар≥в ≥з метою обмеженн¤ конкуренц≥њ;

- примус п≥дприЇмц≥в до пр≥оритетного висновку договор≥в, першочерговому постачанню товар≥в визначеному колу споживач≥в;

- прийн¤тт¤ р≥шень про централ≥зований розпод≥л товар≥в, що призводить до монопольного положенн¤ на ринку;

- установленн¤ заборони на реал≥зац≥ю товар≥в з одного рег≥ону крањни в ≥нший;

- наданн¤ окремим п≥дприЇмц¤м податкових ≥ ≥нших п≥льг, що ставл¤ть њх у прив≥лейоване положенн¤ стосовно ≥нших п≥дприЇмц≥в;

- обмеженн¤ прав п≥дприЇмц≥в по придбанню ≥ реал≥зац≥њ товар≥в;

- установленн¤ заборон або обмежень щодо окремих п≥дприЇмц≥в або груп п≥дприЇмц≥в.

Ќесумл≥нною конкуренц≥Їю признаЇтьс¤:

- неправом≥рне використанн¤ товарного знака, ф≥рмового найменуванн¤ або марк≥руванн¤ товару, а також коп≥юванн¤ форми, упаковуванн¤, зовн≥шнього оформленн¤, ≥м≥тац≥¤, коп≥юванн¤, пр¤ме в≥дтворенн¤ товару ≥ншого п≥дприЇмц¤, самов≥льне використанн¤ його ≥мен≥;

- навмисне поширенн¤ ¤вно помилкових або неточних зведень, що можуть завдати шкоди д≥ловоњ репутац≥њ або майнових ≥нтерес≥в ≥ншого п≥дприЇмц¤;

- одержанн¤, використанн¤, розголошенн¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥, а також конф≥денц≥йноњ ≥нформац≥њ з метою нанесенн¤ збитку д≥ловоњ репутац≥њ або майну ≥ншого п≥дприЇмц¤.

ƒержавноњ контроль за дотриманн¤м антимонопольного законодавства, захист ≥нтерес≥в п≥дприЇмц≥в в≥д зловживанн¤ монопольним положенн¤м ≥ несумл≥нною конкуренц≥Їю зд≥йснюЇтьс¤ јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни в≥дпов≥дно до його компетенц≥њ.

јнтимонопольний ком≥тет ”крањни утворивс¤ ¬ерховною –адою ”крањни. ” своЇ д≥¤льност≥ јнтимонопольний ком≥тет ”крањни п≥дпор¤дкований ≥ п≥дзв≥тний ¬ерховн≥й –ад≥ ”крањни.

јнтимонопольний ком≥тет ”крањни Ї юридичною особою, маЇ прес з зображенн¤м ƒержавного герба ”крањни ≥ свого найменуванн¤. ” своњй д≥¤льност≥ јнтимонопольний ком≥тет ”крањни керуЇтьс¤ д≥йсним «аконом, ≥ншими законодавчими актами ”крањни, а також положенн¤м про јнтимонопольний ком≥тет ”крањни, затвердженим ¬ерховною –адою ”крањни.

«веденн¤, отриман≥ јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни ≥ його територ≥альних керувань ≥ ¤вл¤ющиес¤ комерц≥йноњ таЇмниц≥, не п≥дл¤гають розголошенню. «битки, запод≥¤н≥ розголошенн¤м зведень, що Ї комерц≥йною таЇмницею, п≥дл¤гають в≥дшкодуванню в повному обс¤з≥ јнтимонопольним ком≥тетом ”крањни в судовому пор¤дку за рахунок державного бюджету.

« метою запоб≥ганн¤ монопольного положенн¤ окремих п≥дприЇмц≥в на ринку јнтимонопольний ком≥тет ”крањни ≥ його територ≥альн≥ керуванн¤ зд≥йснюють попередн≥ д≥њ по державному контрол≥ за реорган≥зац≥Їю (злитт¤м ≥ приЇднанн¤м) п≥дприЇмств, створенн¤м асоц≥ац≥й, концерн≥в, м≥жгалузевих, рег≥ональних ≥ ≥нших об'Їднань п≥дприЇмств, перетворенн¤ орган≥в керуванн¤ в зазначен≥ об'Їднанн¤, а також за створенн¤м, реорган≥зац≥Їю л≥кв≥дац≥Їю господарських товариств.

ѕ≥дприЇмець може набувати контрольного пакета акц≥й акц≥онерного товариства, що займаЇ монопольне положенн¤ на ринку, за умови пов≥домленн¤ в м≥с¤чний терм≥н јнтимонопольного ком≥тету ”крањни. “ак≥ ж правила застосовуютьс¤ й а тих випадках, ¤кщо п≥дприЇмець частки (пањ) в ≥ншому господарському товариств≥, що займаЇ монопольне положенн¤.

” випадках, ¤кщо п≥дприЇмц≥ зловживають монопольним положенн¤м на ринку, јнтимонопольний ком≥тет ”крањни ≥ його територ≥альн≥ керуванн¤ видають розпор¤дженн¤ про примусовий под≥л монопольних утворень. ѕримусовий под≥л не застосовуЇтьс¤ у випадках:

- неможливост≥ орган≥зац≥йного або територ≥ального в≥дд≥ленн¤ п≥дприЇмств, структурних п≥дрозд≥л≥в або структурних одиниць;

- на¤вност≥ т≥сного технолог≥чного зв'¤зку п≥дприЇмств, структурних п≥дрозд≥л≥в або структурних одиниць (¤кщо частка внутр≥шнього обороту в загальному обс¤з≥ валовоњ продукц≥њ п≥дприЇмства складаЇ менше 30%).

Ўтрафи на п≥дприЇмц≥в налагаютс¤ јнтимонопольним ком≥тетом за:

- в≥дхиленн¤ в≥д виконанн¤ або невчасне виконанн¤ розпор¤джень јнтимонопольного ком≥тету ”крањни про припиненн¤ порушень антимонопольного законодавства, в≥дновленн≥ початкового стана або зм≥н≥ угод, що суперечать д≥йсному «акону;

- непредставленн¤, невчасне у¤вленн¤ ≥нформац≥њ монопольному ком≥тету ”крањни ≥ його територ≥альна монопол≥¤ керуванн¤м або у¤вленн¤ ¤вно недостов≥рних даних.

ѕрибуток, незаконно отримана суб'Їктами п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥ в результат≥ порушенн¤ даного «акону, ст¤гуЇтьс¤ судом або арб≥тражним судом у державноњ бюджет.

«битки, запод≥¤н≥ зловживанн¤м монопольним положенн¤м ≥ несумл≥нною конкуренц≥Їю, п≥дл¤гають в≥дшкодуванню по позовах зац≥кавлених ос≥б у пор¤дку, передбаченому цив≥льним законодавством ”крањни.

«а твердженн¤м закордонних спостер≥гач≥в, јнтимонопольне законодавство ”крањни в≥дпов≥даЇ св≥товим стандартам. ѕроте створювалос¤ воно, на жаль, не в рамках реал≥зац≥њ Їдиноњ програми соц≥ально-економ≥чних перетворень. ѓњ немаЇ ≥ донин≥. Ќе бачачи ор≥Їнтир≥в, украњнський ур¤д, ¤к показала житт¤, уже начально обрало неправильний шл¤х. —в≥това практика св≥дчить про те, що т≥льки п≥сл¤ запуску демонопол≥зац≥њ основних сфер виробництва варто проводити л≥берал≥зац≥ю ц≥н ≥ ф≥нансово-грошове реформуванн¤. Ќаш ур¤д над≥йшов навпаки й одержало в≥дом≥ результати.

Ќазва: ћонопол≥њ
ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (5322 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤
-->
Page generation 17.57 seconds
Хостинг от uCoz