≈коном≥чна теор≥¤ > ‘≥рма в умовах досконалоњ конкуренц≥њ
√раф≥к а. –≥вновага конкурентноњ ф≥рми в довгостроковому пер≥од≥. LMC Ц довгостроков≥ граничн≥ витрати. LAC Ц довгостроков≥ середн≥ витрати. ƒовгостроковий пер≥од Ц це пер≥од, достатн≥й дл¤ входу нових ф≥рм у галузь або виходу з галуз≥. ¬ довгостроковому пер≥од≥ вс≥ види витрат розгл¤даютьс¤ ¤к зм≥нн≥ витрати; в довгостроковому пер≥од≥ ф≥рми можуть ¤к зб≥льшувати, так ≥ зменшувати масштаби виробництва; в галузь можуть вв≥йти нов≥ ф≥рми, частина ф≥рм може покинути галузь. онкурентна ф≥рма знаходитьс¤ в стан≥ короткостроковоњ р≥вноваги, коли при р≥вноважному обс¤з≥ випуску продукц≥њ ц≥на – дор≥внюЇ граничним витрата там ћ—, ≥ тод≥ дос¤гаЇтьс¤ ефективн≥сть розпод≥лу. – = ћ—. онкурентна ф≥рма знаходитьс¤ в стан≥ довгостроковоњ р≥вноваги, коли при р≥вноважному обс¤з≥ випуску продукц≥њ ц≥на (–) дор≥внюЇ граничним витратам (ћ—), а також дор≥внюЇ середн≥м сукупним витратам (ј—). оли це в≥дбуваЇтьс¤ ф≥рма також дос¤гаЇ виробничоњ ефективност≥: – = ћ— = ј—. 7) „иста конкурентна ефективн≥сть. –озгл¤даючи попереднЇ питанн¤, ми зТ¤сували, що р≥вновага у довготерм≥новому пер≥од≥ при встановленн≥ такоњ р≥вност≥: MR = P = MC = ATC. онкурентна ф≥рма може мати економ≥чний прибуток лише у короткотерм≥новому пер≥од≥. ” довготерм≥новому пер≥од≥ вона просто покриватиме своњ витрати. Ѕ≥льш≥сть досл≥дник≥в сход¤тьс¤ на тому, що чиста конкуренц≥¤ найб≥льше в≥дпов≥даЇ вимогам ефективност≥ сусп≥льного виробництва. ѕро ефективн≥сть т≥Їњ чи ≥ншоњ модел≥ ринку можна судити, виход¤чи з того, ¤к вона виконуЇ покладен≥ на нењ головн≥ функц≥њ. ќск≥льки ресурси сусп≥льства завжди обмежен≥, то ефективн≥шою вважаЇтьс¤ та система, ¤ка, з одного боку, виробл¤Ї необх≥дний продукт при найменших витратах, а з ≥ншого Ц забезпечуЇ оптимальний розпод≥л обмежених ресурс≥в м≥ж галуз¤ми та окремими виробництвами. ¬≥дпов≥дно вид≥л¤ють ефективн≥сть виробництва та ефективн≥сть розпод≥лу ресурс≥в. ≈коном≥ка конкурентних ц≥н спр¤мована на розпод≥л обмежених ресурс≥в, що Ї у розпор¤дженн≥ сусп≥льства, таким чином, щоб максим≥зувати задоволенн¤ потреб. ≈фективн≥сть виробництва конкурентного ринку реал≥зуютьс¤ в тому, що зрештою ц≥на встановлюЇтьс¤ на р≥вн≥ м≥н≥мальних середн≥х витрат. ÷е означаЇ, що споживач≥ одержують потр≥бн≥ товари за найнижчими з ус≥х можливих ц≥н при ≥снуюч≥й технолог≥њ виробництва. онкурентна ф≥рма керуючись мотивами максим≥зац≥њ прибутку, буде залучати ресурси та виробл¤ти кожен товар до т≥Їњ точки, в ¤к≥й ц≥на зр≥вн¤Їтьс¤ з граничними витратами. ÷е означатиме, що ресурси роз прид≥лено найефективн≥ше. –азом з тим, було б помилкою ≥деал≥зувати конкурентний ринок, надаючи йому нехарактерних властивостей. ѕередус≥м сл≥д мати на уваз≥, що конкурентний ринок через структуру виробництва лише дзеркально в≥дображаЇ структуру доход≥в сусп≥льства. онкурентна ф≥рма ор≥Їнтована виробл¤ти те, що у нењ купують. якщо у сусп≥льств≥ склалас¤ викривлена структура доход≥в на користь заможних за рахунок б≥дних, то ринок чистоњ конкуренц≥њ буде готовий запропонувати за найнижчими ц≥нами предмети розкош≥, зате в обмежен≥й к≥лькост≥ пропонуватиме товари першоњ необх≥дност≥. –озвТ¤зати цю суперечн≥сть ринок просто нездатний. ќбмежен≥сть ринкового механ≥зму саморегулюванн¤ про¤вл¤Їтьс¤ про¤вл¤Їтьс¤ також у тому, що в≥н готовий пропонувати лише т≥ продукти, ¤к≥ можуть бути кимось оплачен≥. ‘≥рма не стане виробл¤ти товари громадського користуванн¤, за ¤к≥ немаЇ можливост≥ отримати в≥дшкодуванн¤ в≥д споживача. “ому ринковий механ≥зм у сучасн≥й економ≥ц≥ завжди доповнюЇтьс¤ державним регулюванн¤м. ќр≥Їнтац≥¤ на безпосередню максим≥зац≥ю прибутку конкурентноњ ф≥рми досить часто унеможливлюЇ оптимальне поЇднанн¤ поточних та перспективних ц≥лей. ќднак попри вс≥ обмеженн¤ конкурентний ринок сл≥д визначити найефективн≥шою моделлю ринку. онтрольн≥ запитанн¤ ¬изнач≥ть основн≥ ознаки ринку досконалоњ конкуренц≥њ. яка п≥дприЇмницька ф≥рма може вважатис¤ конкурентною? якою Ї мета д≥¤льност≥ конкурентноњ ф≥рми? „ому крива попиту на продукц≥ю конкурентноњ ф≥рми маЇ вигл¤д горизонтальноњ л≥н≥њ? „ому конкурентна ф≥рма маЇ бути ф≥рмою, що приймаЇ ц≥ну? „ому граничний доход конкурентноњ ф≥рми дор≥внюЇ ц≥н≥? ѕри ¤ких умовах конкурентна ф≥рм дос¤гне короткостроковоњ р≥вноваги? ѕри ¤ких умовах конкурентною ф≥рмою дос¤гаЇтьс¤ довгострокова р≥вновага? ѕри ¤ких умовах дос¤гаЇтьс¤ максим≥зац≥¤ прибутку дл¤ конкурентноњ ф≥рми? ” чому пол¤гаЇ парадокс прибутку?
Ќазва: ‘≥рма в умовах досконалоњ конкуренц≥њ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-15 (4255 прочитано) |