Ѕ∆ƒ > ласиф≥кац≥¤ надзвичайних ситуац≥й
ѕри загроз≥ винекненн¤ еп≥дем≥й мають запроваджуватис¤ сл≥дуюч≥ нев≥дкладн≥ заходи: повне захороненн¤ т≥л та останк≥в загиблих, а при неможливост≥, њх спаленн¤ поведенн¤ комплекс≥в дезинф≥куючих заход≥в сх≥дних з аналог≥чними при б≥олог≥чн≥й атац≥ контроль за г≥г≥Їною в в≥йськах та у цив≥льного населенн¤, л≥кв≥дац≥¤ м≥ст розносу пед≥кульозу та ≥нших под≥бних захворювань ретельний контроль за станом здоров¤ населенн¤, станом води та продукт≥в харчуванн¤ карантин у м≥сц¤х спалаху еп≥дем≥й «агроза виникненн¤ надзвичайноњ ситуац≥њ будь ¤кого класу чи р≥вн¤ Ч це реальна загроза дл¤ житт¤ ≥ здоров'¤ людей, загроза порушенн¤ нормаль≠них умов њх житт¤ ≥ д≥¤льност≥ або ж значних матер≥альних втрат. «авданн¤м безпеки життЇд≥¤льност≥ ¤к галуз≥ науково-практичноњ д≥¤ль≠ност≥ Ї *захист здоров'¤ та житт¤ людини ≥ середовища њњ проживанн¤ в≥д небезпек, а також * розробка ≥ реал≥зац≥¤ в≥дпов≥дних засоб≥в та за≠ход≥в щодо створенн¤ ≥ п≥дтримки здорових та безпечних умов житт¤ ≥ д≥¤льност≥ людини. ¬иконанн¤ цього завданн¤ особливо гостро стоњть п≥д час загрози виникненн¤ та при виникненн≥ надзвичайних ситуац≥й. ” тем≥, присв¤чен≥й управл≥нню ризиком, було показано, що пор¤≠док пр≥оритет≥в при розробц≥ будь-¤кого проекту потребуЇ, щоб вже на перших стад≥¤х розробки продукту або системи в њх проект, наск≥льки це можливо, були включен≥ елементи, що виключають небезпеку. якщо ви¤влено, що небезпеки неможливо уникнути повн≥стю, необх≥дно знизити ймов≥рн≥сть ризику до припустимого р≥вн¤ шл¤хом вибору в≥дпов≥дного р≥шенн¤. —аме п≥д час загрози виникненн¤ та при виникненн≥ надзвичайних ситуац≥й з ус≥Їю очевидн≥стю про¤вл¤Їтьс¤ не≠обх≥дн≥сть застосуванн¤ концепц≥њ прийн¤тного ризику. јле використанн¤ теор≥њ ризику можливе лише в тому раз≥, коли можна пор≥вн¤ти м≥ж собою ризик абсолютно р≥зних небезпек, а дл¤ цього необх≥дно, щоб р≥зного виду небезпеки мали к≥льк≥сн≥ характеристики однаковоњ роз≠м≥рност≥. “аку к≥льк≥сну характеристику вс≥х надзвичайних ситуац≥й мож≠на отримати завд¤ки використанню класиф≥кац≥йних карток над≠звичайних ситуац≥й, ¤к≥ з≥брано у ласиф≥катор надзвичайних ситуац≥й в ”крањн≥. ÷ей класиф≥катор призначаЇтьс¤ дл¤ використанн¤ органами вико≠навчоњ влади та органами управл≥нн¤ вс≥х р≥вн≥в чинноњ в ”крањн≥ ™ƒ—«–. ƒл¤ спрощенн¤ машинноњ обробки ≥нформац≥њ класиф≥катор визначаЇ ориг≥нальний код кожноњ надзвичайноњ ситуац≥њ, що складаЇтьс¤ з 5 цифр, ¤к≥ вказують на клас, групу ≥ вид надзвичайноњ ситуац≥њ, та одн≥Їњ л≥те≠ри, ¤ка вказуЇ р≥вень надзвичайноњ ситуац≥њ (ќ Ч об'Їктовий, ћ Ч м≥сце≠вий, – Ч рег≥ональний, ƒ Ч державний). ƒо надзвичайних ситуац≥й техногенного характеру (код 10000) нале≠жать групи (в дужках зазначено код групи): * транспортн≥ авар≥њ (катастрофи Ч 10100); * пожеж≥, вибухи (10200); * авар≥њ з викидом (загрозою викиду) сильнод≥ючих отруйних речовин (—ƒќ–) на об'Їктах економ≥ки (10300); * на¤вн≥сть у навколишньому середовищ≥ шк≥дливих речовин понад гранично допустим≥ концентрац≥њ (10400); * авар≥њ з викидом (загрозою викиду) рад≥оактивних речовин (10 500); * раптове руйнуванн¤ споруд (10600); * авар≥њ на електроенергетичних системах (10700); * авар≥њ на системах життЇзабезпеченн¤ (10800); * авар≥њ систем зв'¤зку та телекомун≥кац≥й (10900); * авар≥њ на очисних спорудах (11000); * г≥дродинам≥чн≥ авар≥њ (11100). Ќадзвичайн≥ ситуац≥њ природного характеру (код 20000) включають групи: * геолог≥чн≥ (20100); * метеоролог≥чн≥ (20200); * г≥дролог≥чн≥ морськ≥ та г≥дролог≥чн≥ пр≥сноводн≥ (20300 та 20400); * пожеж≥ в природних екосистемах (20500); * ≥нфекц≥йна захворюван≥сть людей (20600); * отруЇнн¤ людей (20700); * ≥нфекц≥йн≥ захворюванн¤ с≥льськогосподарських тварин (20800); * масова загибель диких тварин (20900); * ураженн¤ с≥льськогосподарських рослин хворобами та шк≥дниками (20950). ƒо надзвичайних ситуац≥й соц≥ально-пол≥тичного характеру (код 30000) належать: * збройн≥ напади, захопленн¤ ≥ утриманн¤ важливих об'Їкт≥в або реальна за≠гроза вчиненн¤ таких акц≥й щодо орган≥в державноњ влади, дипломатичних та кон≠сульських установ, правоохоронних орган≥в, телерад≥оцентр≥в та вузл≥в зв'¤зку, в≥йськових гарн≥зон≥в державних заклад≥в, атомних електростанц≥й або ≥нших об'Їкт≥в атомноњ енергетики (30100); * замах на кер≥вник≥в держави та народних депутат≥в ”крањни (30200); * напад, замах на член≥в ек≥пажу пов≥тр¤ного або швидк≥сного морського (р≥чково≠го) судна, викраденн¤ або спроба викраденн¤, знищенн¤ або спроба знищенн¤ таких суден, захопленн¤ заручник≥в з числа член≥в ек≥пажу чи пасажир≥в (30300); * встановленн¤ вибухового пристрою в громадському м≥сц≥, установ≥, орган≥≠зац≥њ, п≥дприЇмств≥, житловому сектор≥, на транспорт≥ (30400); * зникненн¤ або викраденн¤ з об'Їкт≥в збер≥ганн¤, використанн¤, переробки та п≥д час транспортуванн¤ вогнепальноњ зброњ, боЇприпас≥в, артозброЇнн¤, вибу≠хових матер≥ал≥в, рад≥оактивних речовин, —ƒќ–, наркотичних речовин, препа≠рат≥в та сировини (30500); * ви¤вленн¤ застар≥лих боЇприпас≥в (30600); * авар≥њ на арсеналах, складах боЇприпас≥в та ≥нших об'Їктах в≥йськового призначенн¤ з викидом уламк≥в, реактивних та звичайних снар¤д≥в (30700). «азначений класиф≥катор не м≥стить н≥ конкретних, ан≥ спец≥альних ознак небезпечних ситуац≥й воЇнного характеру ≥ не даЇ њхнього под≥лу на групи. ќсобливост≥ оц≥нки та реагуванн¤ на надзвичайн≥ ситуац≥њ воЇнного характеру визначаютьс¤ законодавством ”крањни, окремими нормативними ≥ в≥дпов≥дними оперативними ≥ моб≥л≥зац≥йними плана≠ми ≥ не вивчаютьс¤ в межах навчальноњ програми дисципл≥ни ЂЅезпека життЇд≥¤льност≥ї. ожна квал≥ф≥кац≥йна картка надзвичайноњ ситуац≥њ м≥стить ≥нфор≠мац≥ю про вид, групу та клас надзвичайноњ ситуац≥њ, ознаки виду над≠звичайноњ ситуац≥њ та р≥вень цих ознак, коли ситуац≥¤ вважаЇтьс¤ над≠звичайною, коли вимагаЇтьс¤ терм≥нове опов≥щенн¤ про нењ та коли вона вимагаЇ державного реагуванн¤. ќзнаки виду надзвичайноњ ситуац≥њ характеризують загрозу або виникненн¤ надзвичайноњ ситуац≥њ ≥ под≥≠л¤ютьс¤ на конкретн≥ (ф≥зичн≥, х≥м≥чн≥, техн≥чн≥, статистичн≥ та ≥нш≥) та спец≥альн≥. ” процес≥ визначенн¤ р≥вн¤ надзвичайноњ ситуац≥њ (Ќ—) посл≥довно роз≠гл¤даютьс¤ три групи фактор≥в: * територ≥альне поширенн¤; * розм≥р запод≥¤них (оч≥куваних) економ≥чних збитк≥в та людських втрат; * класиф≥кац≥йн≥ ознаки надзвичайних ситуац≥й. ” додатку 2 наведено приклади де¤ких квал≥ф≥кац≥йних карток, ¤к≥ можуть бути використан≥ при проведенн≥ сем≥нарських та практичних зан¤ть з теми. ¬становленн¤ факту в≥днесенн¤ авар≥йноњ под≥њ до рангу HG, визна≠ченн¤ виду та р≥вн¤ Ќ— проводитьс¤ у так≥й посл≥довност≥. ѕри настанн≥ авар≥йноњ под≥њ оперативний черговий персонал об'Їкта спо≠в≥щаЇ про нењ пост≥йному органу управл≥нн¤ м≥сцевого р≥вн¤ ™ƒ—«–, а також в≥дпов≥дному, за п≥дпор¤дкуванн¤м, галузевому органу управл≥нн¤ м≥сцевого або рег≥онального чи загальнодержавного р≥вн¤. ѕост≥йн≥ органи повс¤кденного управл≥нн¤ м≥сцевого, р≥вн¤ ™ƒ—«– та ви≠щевказан≥ галузев≥ органи зд≥йснюють першу оц≥нку авар≥йноњ под≥њ на њњ в≥дпов≥дн≥сть вимогам в≥днесенн¤ до рангу Ќ—. « ц≥Їю метою виконуЇтьс¤ ц≥льовий пошук необх≥дноњ класиф≥кац≥йноњ карт≠ки, а вже в н≥й - схожоњ конкретноњ ознаки. ” раз≥ зб≥гу або значноњ схожост≥ авар≥йноњ под≥њ хоч з одн≥Їю з наведених у картц≥ конкретних ознак провадить≠с¤ з≥ставленн¤ числових критер≥њв ц≥Їњ ознаки з реальною межею, ¤ка дос¤гну≠та авар≥йною под≥Їю. ѕри перевищенн≥ хоч одного з критер≥њв авар≥йна под≥¤ заноситьс¤ до журналу Ќ— ≥ про це негайно спов≥щаютьс¤ орган повс¤кденно≠го управл≥нн¤ рег≥онального р≥вн¤ ™ƒ—«– ≥ рег≥ональна структура галузевих м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ влади, де також вона реЇструЇтьс¤ в журнал≥ Ќ— п≥д визначеним цифровим кодом з додаванн¤м в к≥нц≥ л≥тери Ђћї (м≥сцева). Ќав≥ть ¤кщо параметри авар≥йноњ под≥њ дос¤глй р≥вн¤ встановленого в кла≠сиф≥кац≥йн≥й картц≥ першого критер≥ю ≥ це в≥дносить Ќ— лише до м≥сцевого р≥вн¤, контроль за њњ розвитком повинн≥ забезпечити, одночасно готуючи до≠датков≥ сили та засоби реагуванн¤ до направленн¤ в м≥сце под≥њ, рег≥ональн≥ органи управл≥нн¤ ™ƒ—«–. ÷е поширюЇтьс¤ ≥ на випадки, коли авар≥йна под≥¤ сталас¤ за межами конкретного об'Їкта ≥ тому з самого початку Ї м≥сцевою. ѕри подальшому пог≥ршенн≥ ситуац≥њ ≥ дос¤гненн≥ критер≥њв, що визначенн≥ у колонц≥ терм≥нового спов≥щенн¤, Ќ— переходить до рег≥онального р≥вн¤ уп≠равл≥нн¤, ¤кий повинен вз¤ти на себе в≥дпов≥дальн≥сть за своЇчасне, повне ≥ адекватне реагуванн¤ на Ќ—, ≥ терм≥ново спов≥стити про Ќ— органи повс¤к≠денного управл≥нн¤ державного р≥вн¤ ™ƒ—«– (оперативно-чергов≥ служби ћЌ— ”крањни, галузевих м≥н≥стерств та ≥нших центральних орган≥в виконавчоњ вла≠ди). ” цей пер≥од Ќ— заноситьс¤ до журналу Ќ— державного р≥вн¤ п≥д визна≠ченим цифровим кодом з додаванн¤м в к≥нц≥ л≥тери Ђ–ї (рег≥ональна). ќдно≠часно зм≥нюЇтьс¤ л≥тера в код≥ у вс≥х журналах ≥нших р≥вн≥в управл≥нн¤. « цього моменту контроль за њњ розвитком повинн≥ забезпечити, одночасно готуючи додатков≥ сили та засоби реагуванн¤ до направленн¤ в м≥сце под≥њ, органи управл≥нн¤ державного р≥вн¤ ™ƒ—«–. ¬≥дпов≥дальн≥сть за своЇчасне, повне ≥ об'Їктивне ≥нформуванн¤ коор≠динац≥йних орган≥в управл≥нн¤ державного р≥вн¤ ™ƒ—«– покладена аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни на галузев≥ м≥н≥стерства та ≥нш≥ центральн≥ органи виконав≠чоњ влади, ¤кими розроблен≥ та узгоджен≥ в≥дпов≥дн≥ класиф≥кац≥йн≥ картки.
Ќазва: ласиф≥кац≥¤ надзвичайних ситуац≥й ƒата публ≥кац≥њ: 2005-01-03 (13245 прочитано) |