≤стор≥¤, теор≥¤ держави ≥ права > ћехан≥зм держави. јпарат держави. ќрган держави. ≤нститут держави. ѕринципи орган≥зац≥њ та д≥¤льност≥ державного апарату
ћехан≥зм держави. јпарат держави. ќрган держави. ≤нститут держави. ѕринципи орган≥зац≥њ та д≥¤льност≥ державного апарату—тор≥нка: 1/2
ћехан≥зм держави Ч ц≥л≥сна ≥Їрарх≥чна система державних орган≥в, що зд≥йснюють державну владу, а також установ, п≥д≠приЇмств, за допомогою ¤ких виконуютьс¤ завданн¤ ≥ функц≥њ держави. ќзнаки механ≥зму держави: 1) це ≥Їрарх≥чна система, тобто система, побудована на заса≠дах субординац≥њ та координац≥њ. ѕол≥тико-орган≥зац≥йну основу системи складають органи держави, територ≥¤ держави, збройн≥ сили та ≥нш≥ державн≥ в≥йськов≥ формуванн¤, державн≥ символи, столиц¤ держави; 2) це ц≥л≥сна система внутр≥шньо орган≥зованих елемент≥в, ¤ка маЇ Їдин≥ принципи побудови ≥ Їдин≥ завданн¤ та ц≥л≥ д≥¤льнос≠т≥. ожний ≥з суб'Їкт≥в механ≥зму держави ¤к його системний елемент Ї орган≥чно обумовленим ус≥ма ≥ншими його елемента≠ми ≥ функц≥онуванн¤м системи в ц≥лому; 3) це система, ¤ка маЇ ч≥тку структуру з певними зв'¤зками м≥ж њњ елементами. ѕервинними елементами Ї державн≥ органи. як механ≥зм годинника складаЇтьс¤ з р≥зних елемент≥в, так ≥ механ≥зм держави, будучи Їдиним, м≥стить у соб≥ органи, блоки, п≥дсистеми ≥ нав≥ть самост≥йн≥ г≥лки влади: законодавчу, вико≠навчу, судову. ¬ ц≥й розчленованост≥ просл≥джуЇтьс¤ ≥Їрарх≥¤: р≥зн≥ державн≥ органи, њх блоки, п≥дсистеми пос≥дають неодна≠кове м≥сце у державному механ≥зм≥, але ус≥ разом повинн≥ д≥¤ти злагоджено ≥ без збоњв. “ак, одну з п≥дсистем держави утворю≠ють вищ≥ органи держави: представницьк≥, виконавч≥, глава дер≠жави. ≤нша п≥дсистема Ч м≥сцевого р≥вн¤: –ади та њх виконко≠ми, державн≥ адм≥н≥страц≥њ та њх глави. ќсобливою п≥дсистемою Ї судова, а також правоохоронн≥ органи: прокуратура, м≥л≥ц≥¤, органи служби безпеки та ≥н.; 4) це система, ¤ка маЇ Їдину бюджетну, грошову, банк≥вську системи, державну власн≥сть, котр≥ становл¤ть “≥ орган≥зац≥йно-економ≥чну основу; 5) це взаЇмод≥юча, динам≥чна ≥ реально працююча система, за допомогою ¤коњ функц≥онуЇ держава, зд≥йснюЇтьс¤ управл≥нн¤ сусп≥льством (по сут≥, механ≥зм держави створюЇтьс¤ дл¤ вико≠нанн¤ њњ функц≥й). ” л≥тератур≥ можна зустр≥ти ототожненн¤ Ђмехан≥змуї ≥ Ђапа≠ратуї держави. “им часом пон¤тт¤ механ≥зму держави ширше за пон¤тт¤ державного апарату за складом ≥ структурою. ћехан≥зм держави, по сут≥, Ї апаратом у д≥њ, у функц≥онуванн≥ Ч ≥з ус≥ма зв'¤зками, що ≥снують ≥ виникають м≥ж його частинами. ћехан≥зм держави маЇ розгл¤датис¤ не ¤к проста сукупн≥сть складових його елемент≥в (державних орган≥в, орган≥зац≥й, уста≠нов), а ¤к система цих елемент≥в, функц≥онально сум≥сних, уз≠годжених м≥ж собою ≥ системою в ц≥лому, котр≥ перебувають у пост≥йному в≥дновленн≥ з метою п≥дтриманн¤ своЇњ основноњ фу≠нкц≥њ Ч управл≥нн¤. —труктура механ≥зму держави показана на схем≥. ћехан≥зм держави | ƒержавн≥ органи, що мають владн≥ повно≠важенн¤, тобто державний апарат, ¤кий м≥с≠тить у соб≥ два важливих структурних еле≠менти: апарат управл≥нн¤, що складаЇтьс¤ з чиновник≥в Ч державних службовц≥в, ¤к≥ спец≥ально займаютьс¤ управл≥нн¤м; апа≠рат примусу Ч арм≥¤, пол≥ц≥¤, розв≥дка ≥ контррозв≥дка, митниц¤ (де¤кою м≥рою), тюрми, виправн≥ заклади та ≥н. | ƒержавн≥ устано≠ви, державн≥ п≥д≠приЇмства, що не мають владних по≠вноважень | Х орган≥зац≥йн≥ ≥ ф≥нансов≥ кошти Х | —л≥д в≥др≥зн¤ти державн≥ органи, що мають владн≥ повнова≠женн¤, ≥ державн≥ п≥дприЇмства ≥ установи, що не мають владних повноважень. «а цим критер≥Їм можна розмежувати механ≥зм держави ≥ апарат держави, ¤к≥ лише в своњй основ≥ й зб≥гаютьс¤. ѕ≥д Ђдержавним апаратомї розум≥Їтьс¤ система орган≥в, ¤к≥ безпосередньо зд≥йснюють управл≥нську д≥¤льн≥сть ≥ над≥лен≥ дл¤ цього державно-владними повноваженн¤ми. ѕон¤тт¤ Ђмехан≥зм державиї охоплюЇ державн≥ п≥дприЇмства ≥ державн≥ установи, що п≥д кер≥вництвом апарату держави практично зд≥йснюють функц≥њ держави у сфер≥ виробничоњ д≥¤льност≥, пов'¤заноњ з≥ створенн¤м матер≥альних ц≥нностей держави (державн≥ п≥дприЇмства) ≥ нематер≥альних ц≥нностей (державн≥ установи). ƒл¤ дер≠жавних установ типовою Ї невиробнича д≥¤льн≥сть у сфер≥ охо≠рони здоров'¤, наукових досл≥джень, проектуванн¤, навчально-виховноњ, духовно-осв≥тнноњ роботи тощо. „ому державн≥ п≥дприЇмства ≥ державн≥ установи не можна в≥днести до державних орган≥в? “ому що вони в≥др≥зн¤ютьс¤ в≥д державних орган≥в низкою ознак'. (1) не мають державно-владних повноважень, тобто не Ї но≠с≥¤ми державноњ влади; (2) безпосередньо створюють матер≥альн≥ або духовн≥ блага; (3) мають специф≥чну орган≥зац≥йну структуру: Ї орган≥зова≠ними державою трудовими колективами роб≥тник≥в ≥ службов≠ц≥в на чол≥ з в≥дпов≥дальним кер≥вником, що д≥Ї на засадах Їди≠ноначальност≥; (4) мають суворо позначене коло повноважень: адм≥н≥страц≥¤ п≥дприЇмств ≥ установ зд≥йснюЇ управл≥нськ≥ функц≥њ виключно у сфер≥ своЇњ д≥¤льност≥, у межах п≥дприЇмства або установи; (5) керуютьс¤ у своњй д≥¤льност≥ власним статутом в≥дпов≥дно до законодавства. ќтже, державн≥ п≥дприЇмства ≥ державн≥ установи сл≥д в≥др≥з≠н¤ти в≥д орган≥в держави, але њх не можна протиставл¤ти одне одному, оск≥льки ус≥ вони належать до державних орган≥зац≥й, ¤к≥ д≥ють у Їдност≥ та взаЇмозв'¤зку: державний апарат забезпе≠чуЇ реал≥зац≥ю функц≥й держави завд¤ки д≥¤льност≥ п≥дприЇмств ≥ установ, ¤кими керуЇ. јпарат держави. ќрган держави. ≤нститут держави јпарат держави Ч частина механ≥зму держави. јпарат держави Ч юридичне оформлена система вс≥х держав≠них орган≥в, що зд≥йснюють безпосередню практичну роботу з управл≥нн¤ сусп≥льством, виконанн¤ завдань ≥ функц≥й держави. ћожливе дво¤ке розум≥нн¤ апарату держави: у вузькому ≥ широкому розум≥нн≥. јпарат держави (у вузькому розум≥нн≥) Ч власне управл≥нсь≠кий апарат або апарат виконавчоњ влади, ¤кий складаЇтьс¤ з чи≠новник≥в ≥ очолюЇтьс¤ вищими виконавчими органами. јпарат держави (у широкому розум≥нн≥) Ч пор¤д ≥з власне управл≥нським апаратом включаЇ главу держави, парламент, м≥сцев≥ органи управл≥нн¤, збройн≥ сили, м≥л≥ц≥ю (пол≥ц≥ю), дип≠ломатичн≥ представництва за кордоном та ≥н. ќзнаки апарату держави: 1) система державних орган≥в, що становить собою налагод≠жену структурну орган≥зац≥ю, засновану на загальних принци≠пах, Їдност≥ к≥нцевоњ мети, взаЇмод≥њ та ор≥Їнтовану на забезпе≠ченн¤ реал≥зац≥њ функц≥й держави; 2) система юридичне оформлених державних орган≥в, тобто таких, що над≥лен≥ компетенц≥Їю (повноваженн¤ми, предметом веденн¤, юридичною в≥дпов≥дальн≥стю) ≥ займаютьс¤ управл≥н≠н¤м сусп≥льством на профес≥йн≥й основ≥ ¤к нос≥њ влади; 3) система державних орган≥в, у рамках ¤коњ д≥¤льн≥сть дер≠жавних службовц≥в суворо в≥дмежована в≥д Ђвласност≥ї, ¤ка на≠лежить њм ¤к суб'Їктам; 4) система орган≥в, кожний ≥з ¤ких маЇ матер≥ально-техн≥чн≥ засоби дл¤ зд≥йсненн¤ цих функц≥й; 5) система орган≥в, диференц≥йованих в≥дпов≥дно до прин≠ципу под≥лу влади на законодавчу, виконавчу ≥ судову; 6) система орган≥в, ¤ка зд≥йснюЇ свою д≥¤льн≥сть з управл≥н≠н¤ сусп≥льством ≥ виконанн¤ функц≥й держави у формах безпо≠середньо управл≥нських ≥ правових. Ѕезпосередньо управл≥нськ≥ форми д≥¤льност≥ державного апа≠рату не мають юридичного характеру. ѓх функц≥њ: Х орган≥зац≥йно-регламентуюча Ч розробка наукових реко≠мендац≥й, п≥дготовка проект≥в документ≥в, орган≥зац≥¤ ви≠бор≥в та ≥н.; Х орган≥зац≥йно-господарська Ч бухгалтерський обл≥к, стати≠стика, постачанн¤ та ≥н.; Х орган≥зац≥йно-≥деолог≥чна Ч роз'¤сненн¤ нормативних ак≠т≥в, формуванн¤ громадськоњ думки та ≥н. ѕравов≥ форми д≥¤льност≥ державного апарату мають юридич≠ний характер: правотворча, правозастосовна, правоохоронна, кон≠трольно-нагл¤дова, установча. ѕравотворча д≥¤льн≥сть Ч форма д≥¤льност≥ компетентних орган≥в держави з≥ встановленн¤, зм≥ни або скасуванн¤ право≠вих норм. ÷¤ д≥¤льн≥сть охоплюЇ п≥дготовку проект≥в норматив≠них юридичних акт≥в, њх прийн¤тт¤ та виданн¤. ѕравозастосовна д≥¤льн≥сть Ч форма д≥¤льност≥ компетент≠них орган≥в держави з реал≥зац≥њ правових норм. ÷¤ д≥¤льн≥сть охоплюЇ орган≥зац≥ю ≥ контроль за додержанн¤м правових норм. ѕравоохоронна д≥¤льн≥сть Ч форма д≥¤льност≥ компетентних орган≥в держави з попередженн¤ правопорушень ≥ прит¤гненн¤ правопорушник≥в до юридичноњ в≥дпов≥дальност≥. ¬она зд≥йсню≠Їтьс¤ з метою охорони ≥ захисту правових норм шл¤хом застосу≠ванн¤ заход≥в юридичного впливу до правопорушник≥в. ƒержавн≥ органи Ї структурними ланками державного апа≠рату. ќрган держави Ч частина державного апарату Ч група ос≥б або одна особа, що маЇ юридичне визначену державно-владну компетенц≥ю дл¤ виконанн¤ завдань ≥ функц≥й держави. ож≠ний орган держави створюЇтьс¤ дл¤ зд≥йсненн¤ певного виду державноњ д≥¤льност≥, тобто маЇ своњ предмет веденн¤, завданн¤ ≥ функц≥њ. —труктура органу держави: јпарат, що безпосередньо виконуЇ завданн¤ ≥ функц≥њ держави | ƒопом≥жний апарат | - маЇ державно-владн≥ повноваженн¤ | - не маЇ державно-владних повноважень |
Ќазва: ћехан≥зм держави. јпарат держави. ќрган держави. ≤нститут держави. ѕринципи орган≥зац≥њ та д≥¤льност≥ державного апарату ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-21 (2619 прочитано) |