≤стор≥¤, теор≥¤ держави ≥ права > ѕон¤тт¤ галуз≥ та ≥нституту законодавства. ѕричини розб≥жност≥ де¤ких галузей права ≥ галузей законодавства. —труктура системи законодавства
ѕон¤тт¤ галуз≥ та ≥нституту законодавства. ѕричини розб≥жност≥ де¤ких галузей права ≥ галузей законодавства. —труктура системи законодавства—тор≥нка: 1/3
√алуз≥ законодавства Ч велик≥ об'Їднанн¤ нормативно-пра≠вових акт≥в за певними сферами правового регулюванн¤ сусп≥ль≠них в≥дносин, ¤к≥ характеризуютьс¤ Їдн≥стю зм≥сту, форми ≥ ма≠ють системн≥ зв'¤зки м≥ж собою. «азвичай галузь законодавства ЂочолюЇтьс¤ї кодексом, ¤кий визначаЇ юридичну ц≥л≥сн≥сть галуз≥. онституц≥¤ служить нор≠мативною базою формуванн¤ вс≥х галузей законодавства. ≤нститут законодавства Ч система нормативних розпор¤джень галуз≥ законодавства, ¤к≥ регулюють певну сукупн≥сть сусп≥ль≠них в≥дносин. ¬ажливим елементом структури законодавства Ї комплексн≥ ≥нститути, що об'Їднують нормативн≥ розпор¤дженн¤ к≥лькох галузей законодавства. —л≥д ч≥тко розр≥зн¤ти галуз≥ права ≥ галуз≥ законодавства, ¤к≥ утворюють комб≥нац≥ю норм галузей права. ” недавньому минулому ц≥ пон¤тт¤ нер≥дко зм≥шувалис¤ й ототожнювалис¤, оск≥льки Ђправомї проголошувалис¤ лише норми, ¤к≥ виражають державну волю Ђпан≥вного класуї або Ђна≠родуї, закр≥плену в закон≥. “ому й галузей права ≥снувало ст≥ль≠ки, ск≥льки було прийн¤то законодавцем нормативних акт≥в. ќднак галуз≥ законодавства аж н≥¤к не пр¤мол≥н≥йно в≥дбивають в≥дпов≥дн≥ галуз≥ права. ” де¤ких випадках вони зб≥гаютьс¤ з га≠луз¤ми права (крим≥нальне, цив≥льне), в ≥нших Ч ≥з п≥дгалуз¤ми права (авторське, водне законодавство). Ќав≥ть ≥нститути права (наприклад, спадкуванн¤ в цив≥льному прав≥) мають законодав≠ство. ™ й комплексне законодавство (господарське, транспорт≠не, в≥йськове та ≥н.), ¤ке м≥стить норми к≥лькох галузей права, ¤к≥ регулюють р≥зн≥ види сусп≥льних в≥дносин, ≥ тому не мають властивих лише йому предмета ≥ метода. Ќаприклад, пов≥тр¤не законодавство регулюЇ в≥дносини, по≠в'¤зан≥ з використанн¤м пов≥тр¤ного простору. ¬оно м≥стить норми конституц≥йного права (встановлюЇтьс¤ повний ≥ виключний суверен≥тет ”крањни над њњ пов≥тр¤ним простором), адм≥н≥≠стративного права (встановлюЇтьс¤ пор¤док сертиф≥кац≥њ Ч пись≠мового посв≥дченн¤ Ч ≥ реЇстрац≥њ пов≥тр¤них суден й аеродро≠м≥в, правила безпеки польот≥в), цив≥льного права (регулюЇтьс¤ перевезенн¤ пасажир≥в ≥ багажу, встановлюЇтьс¤ цив≥льно-пра≠вова в≥дпов≥дальн≥сть перев≥зника за ц≥л≥сть багажу ≥ вантажу, а також за збиток, запод≥¤ний пасажирам та ≥ншим особам), тру≠дового права (визначаютьс¤ права член≥в ек≥пажа). ≤нший приклад Ч аграрне законодавство ¤к комплексна га≠лузь, ¤ка ¤вл¤Ї собою орган≥чну систему внутр≥шньо узгодже≠них правових норм, що регулюють аграрн≥ (земельн≥, майнов≥, трудов≥, орган≥зац≥йно-управл≥нськ≥) сусп≥льн≥ в≥дносини в сфер≥ с≥льськогосподарськоњ виробничоњ д≥¤льност≥. „исло галузей законодавства перевищуЇ число галузей права. “ак, у –ос≥њ в 1996 p. розроблений загальноправовий класи≠ф≥катор. ¬≥н охоплюЇ 38 галузей законодавства, 7 галузей дер≠жавного житт¤ (суд, прокуратура, юстиц≥¤ та ≥н.), комплексн≥ галуз≥ законодавства, ¤к≥ представл¤ють собою норми к≥лькох галузей, що регулюють р≥зн≥ за своњм видовим зм≥стом в≥дноси≠ни, наприклад, законодавство про с≥льське господарство, зако≠нодавство з загальних питань господарськоњ д≥¤льност≥ та ≥н. ѕричини розб≥жност≥ де¤ких галузей права ≥ галузей законо≠давства: 1. ќб'Їктивна неможлив≥сть висловити зм≥ст кожноњ окремоњ галуз≥ права в одному нормативно-правовому акт≥. «б≥г галуз≥ права ≥ галуз≥ законодавства Ї можливим тод≥, коли галузь зако≠нодавства представлена актами одн≥Їњ юридичноњ чинност≥ Ч законами, ≥ число акт≥в невелике (наприклад. рим≥нальний ко≠декс). ” б≥льшост≥ випадк≥в зм≥ст галуз≥ права виражений у чис≠ленних нормативних актах. Ќав≥ть конституц≥йне право пред≠ставлене за допомогою складноњ системи закон≥в. 2. «алежн≥сть системи законодавства, формуванн¤ його галу≠зей в≥д ц≥леспр¤мованоњ д≥¤льност≥ суб'Їкт≥в, пов'¤заноњ з його систематизац≥Їю, в≥д ≥нтерес≥в держави, потреб юридичноњ прак≠тики, р≥вн¤ розвитку юридичноњ науки, законодавчоњ техн≥ки. 3. ѕереосмисленн¤, в≥дновленн¤, вдосконаленн¤ законодав≠ства внасл≥док його переор≥Їнтуванн¤ на демократичн≥ ц≥нност≥: а) посл≥довна демократизац≥¤ пор¤дку формуванн¤ ≥ функц≥ону≠ванн¤ законодавчих орган≥в, њх профес≥онал≥зац≥¤, забезпеченн¤ високоњ ¤кост≥ закон≥в; б) формуванн¤ цив≥льного сусп≥льства, правовоњ системи в напр¤мку розвитку соц≥альноњ правовоњ дер≠жави, охорони ≥ захисту прав ≥ свобод людини та ≥нш≥. –езульта≠том цього процесу Ї упл≥танн¤ в правову тканину нових теоре≠тичних конструкц≥й, формуванн¤ нових галузей та ≥нститут≥в законодавства, у тому числ≥ на баз≥ п≥дгалузей та ≥нститут≥в пра≠ва, покликаних створити оптимальну базу переходу до ринко≠вих в≥дносин, та ≥н. 4. ќр≥Їнтуванн¤ системи законодавства не лише на галузь права, але й на галузь державноњ д≥¤льност≥, на державний устр≥й. ÷е неминуче призводить до по¤ви галузей законодавства, ¤к≥ не в≥дбивають галуз≥ права, Ї комплексними. 5. ќбумовлен≥сть системи законодавства формою державно≠го устрою крањни (федерац≥¤), що припускаЇ на¤вн≥сть у кожн≥й галуз≥ нормативних акт≥в на р≥вн≥ ¤к федерац≥њ, так ≥ суб'Їкт≥в федерац≥њ. –озб≥жн≥сть галузей права ≥ галузей законодавства не виклю≠чаЇ на¤вност≥ позитивноњ тенденц≥њ до њх в≥дпов≥дност≥, њх Ђвир≥в≠нюваннюї. —труктура системи законодавства. ¬иди галузей законодавства —труктура системи законодавства Ч внутр≥шн¤ орган≥зац≥¤ упор¤дкованих нормативно-правових акт≥в, ¤ка виражаЇтьс¤ в њх узгодженн≥ ≥ под≥л≥ на галуз≥ та ≥нститути законодавства. —труктуру системи законодавства можна класиф≥кувати за такими критер≥¤ми: Ч предметом правового регулюванн¤ (галузева), Ч юридичною чинн≥стю акт≥в (субординац≥йна), Ч особливост¤ми форми державного устрою (державно-ор≠ган≥зац≥йна). Ќаведемо њх на схем≥. —труктура системи законодавства | √алузева (горизонтальна) -в≥дображаЇ предмет правового регулюванн¤ | —убординац≥йна, або ≥Їрарх≥чна (вертикальна) Ч в≥дображаЇ юридичну чинн≥сть акт≥в | ƒержавно-орган≥зац≥йна (вертикальна) Ч в≥дображаЇ особливост≥ форми державного устрою | Ч под≥л норматив≠но-правових акт≥в за предметом регулю≠ванн¤: цив≥льне за≠конодавство, крим≥≠нальне законодавст≠во, адм≥н≥стративне законодавство та ≥н. | Ч под≥л норматив≠но-правових акт≥в на певн≥ групи за њх юридичною чинн≥стю: закони, укази, поста≠нови ур¤ду, норма≠тивн≥ акти м≥сцевих орган≥в влади та ≥н. | Ч под≥л нормативно-правових акт≥в за те≠ритор≥альним значен≠н¤м: законодавство федеральне ≥ законо≠давство суб'Їкт≥в фе≠дерац≥њ (наприклад, у –ос≥йськ≥й ‘едерац≥њ). | –озб≥жн≥сть низки галузей права ≥ галузей законодавства обу≠мовлюЇ необх≥дн≥сть провести класиф≥кац≥ю галузевоњ (горизон≠тальноњ) структури системи законодавства, встановити види га≠лузей законодавства з урахуванн¤м ступен¤ њх в≥дпов≥дност≥ га≠луз¤м, п≥дгалуз¤м, ≥нститутам права. Ќа схем≥ це вигл¤даЇ так: √алузева структура системи законодавства Ц види галузей | √алузеве законодавство | —пец≥альне (внутр≥шньогалузеве) законодавство | омплексне (м≥жгалузеве) законодавство | Ч м≥стить норми од≠н≥Їњ галуз≥ права, предметом регулю≠ванн¤ ¤коњ Ї певна [сфера (р≥д) сусп≥ль≠них в≥дносин, ¤ка вимагаЇ юридичне однор≥дних прийо≠м≥в впливу. | м≥стить норми п≥дгалуз≥ (р≥дше ≥н≠ституту) права, предметом регулю≠ванн¤ ¤ких Ї група (вид) чи сукупн≥сть груп (вид≥в) сусп≥ль≠них в≥дносин, ¤ка вимагаЇ юридичне [однор≥дних прийо≠м≥в впливу. | м≥стить норми де≠к≥лькох галузей права, ¤к≥ регулюють р≥зн≥ види сусп≥льних в≥д≠носин, що склада≠ють в≥дносно само≠ст≥йну сферу сусп≥≠льного житт¤, ¤ка потребуЇ юридичне р≥знор≥дних способ≥в .впливу, що склада≠ютьс¤ у ц≥л≥сний комплексний метод. | “ут формуванн¤ галуз≥ йде в≥д юридичного начала Ч методу: галузь законодавства, ¤к правило, зб≥гаЇтьс¤ з галуззю права (крим≥нальне, трудове, адм≥н≥стративне законодавство) | “ут формуванн¤ галуз≥ йде в≥д юридичного начала Ч методу: п≥дгалузь чи ≥нститут права складають законо≠давство, ¤ке Ї части≠ною певноњ галуз≥ за≠конодавства (г≥рниче, водне, л≥сове законодавство ¤к внутр≥шньогалузев≥ елементи еколог≥ч≠ного законодавства) | “ут формуванн¤ галуз≥ йде не в≥д юридичного начала Ч методу, а в≥д со≠ц≥ального начала Ч предмета, ≥ галузь за≠конодавства склада≠Їтьс¤ ≥з норм р≥зних галузей права (зако≠нодавство про при≠ватизац≥ю, м≥сцеве самовр¤дуванн¤, го≠сподарське /п≥дпри≠Їмницьке/ та ≥н.) |
Ќазва: ѕон¤тт¤ галуз≥ та ≥нституту законодавства. ѕричини розб≥жност≥ де¤ких галузей права ≥ галузей законодавства. —труктура системи законодавства ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-21 (1757 прочитано) |