ультура > ѕоети шестидес¤тники, њх роль в духовн≥й письменн≥й культур≥ ’’ стол≥тт¤
ѕоети шестидес¤тники, њх роль в духовн≥й письменн≥й культур≥ ’’ стол≥тт¤—тор≥нка: 1/2
≤ван ƒрач, ¬олодимир ѕ≥дпалий, ¬≥тал≥й оротич. ¬асиль —имоненко ≥ Ѕорис ќл≥йник, ™вген √уцало. ћайже вс≥ т≥, кого п≥зн≥ше назвали покол≥нн¤м шестидес¤тник≥в, хто разом ≥з трохи старшими √ригором “ютюнником, Ћ≥ною остенко, ƒмитром ѕавличком, ¬≥ктором Ѕлизнецем та трохи молодшими ¬алер≥Їм Ўевчуком, ¬олодимиром ƒроздом та ≥ншими ознаменували нову хвилю в украњнськ≥й л≥тератур≥, визначали обличч¤ молодого тод≥ л≥тературного покол≥нн¤. ѓх називали Ђд≥тьми в≥йниї. —правд≥, на њхню дит¤чу долю випали т¤жк≥ випробуванн¤ воЇнного лихол≥тт¤ та повоЇнноњ в≥дбудови. ≤ ц≥ враженн¤ пот≥м л¤гли в основу багатьох њхн≥х твор≥в. јле хочетьс¤ звернути увагу й на ≥нше в дол≥ цього покол≥нн¤. ¬елик≥ ≥сторичн≥ под≥њ, картини зрушенн¤ св≥ту, запавши в дит¤чу св≥дом≥сть, спри¤ли формуванню такого душевного ладу, в ¤кому визр≥вали розмах у¤ви, масштабн≥сть мисленн¤, дух тривожноњ причетност≥ до ≥стор≥њ, почутт¤ в≥дпов≥дальност≥ за долю свого народу. ќтож Ч народ... ÷е покол≥нн¤ в≥дчувало свою орган≥чну причетн≥сть до нього. ¬оно бачило, ¤к њхн≥ матер≥, залишившись сам≥, не т≥льки годували крањну, а й крилом своњм ос≥нили майбутнЇ крањни в д≥т¤х своњх... як батьки, що поверталис¤ з фронт≥в, Ч далеко, далеко не вс≥, Ч зранен≥ й кал≥чен≥, ставали до плуг≥в ≥ верстат≥в. як старш≥ брати й сестри Ђвербувалис¤ї (або њх моб≥л≥зували!) на в≥дбудову шахт ƒонбасу й завод≥в «апор≥жж¤. як њхн≥ ровесники (та й сам≥ вони!) вчилис¤ уривками м≥ж прополюванн¤м бур¤к≥в у колгосп≥, загот≥влею палива дл¤ школи й ус≥л¤кою роботою на присадибн≥й д≥л¤нц≥; читали при каганц≥, писали м≥ж р¤дк≥в старих уц≥л≥лих книжок, бо зошит≥в не було, а за п≥дручниками займали чергу, бо њх чи й було по одному на клас, а проте мр≥¤ли (принаймн≥ багато з них) стати неодм≥нно льотчиками, мор¤ками, вченими, дипломатами, артистами, поетами. ≤ ставали, ставали, дарма що прибивалис¤ до столиць у балетках-Ђпрорезинкахї ≥ полотн¤них сорочках та з фанерними чемоданами на два пуди картопл≥... Ќеповторна, щемливо зворушлива м≥шанина нужди, вбогост≥, високих поривань, нањвност≥ й ч≥пкоњ енерг≥њ, малих матер≥альних та великих духовних запит≥в... ” 60Ч70-х роках у –ад¤нському —оюз≥ виникло прим≥тне ¤вище, коли пол≥тику ур¤ду стала в≥дкрито критикувати невелика, але дедал≥ б≥льша к≥льк≥сть людей, ¤ких звичайно називали дисидентами й ¤к≥ вимагали ширших громад¤нських, рел≥- г≥йних ≥ нац≥ональних прав. як п≥сл¤ дес¤тил≥ть терору, в атмосфер≥ жорсткого контролю й при вс≥х на¤вних засобах ≥деолог≥чноњ обробки м≥г зародитис¤ цей г≥дний подиву виклик режимов≥? ƒисидентство великою м≥рою виросло з дестал≥н≥зац≥њ, з послабленн¤ Ђпарал≥чу страхуї, що њх розпочав ’рущов. …ого обмежен≥ викритт¤ страх≥тливих злочин≥в стал≥нськоњ доби викликали розчаруванн¤ та скептицизм в≥д- носно й ≥нших стор≥н режиму. “ому спроба ЅрежнЇва обмежити л≥берал≥зац≥ю ви- кликала протести й опозиц≥ю, особливо серед ≥нтел≥генц≥њ. ƒисидентський рух плинув у —–—– трьома потоками, що часто зливалис¤. «ав- д¤ки легшому доступу до зах≥дних журнал≥ст≥в найб≥льш в≥домим був московський правозахисний, або демократичний, рух, що переважно складавс¤ з представник≥в рос≥йськоњ ≥нтел≥генц≥њ, серед пров≥дник≥в ¤коњ були так≥ св≥точ≥, ¤к письменник ќлександр —олжен≥цин та ф≥зик-¤дерник јндр≥й —ахаров. ≤ншою формою Ђантигромад- ськоњ повед≥нкиї був рел≥г≥йний актив≥зм. Ќа ”крањн≥, ¤к ≥ в ≥нших нерос≥йських рес- публ≥ках, дисидентство викристал≥зовувалос¤ у змаганн¤х за нац≥ональн≥ й грома- д¤нськ≥ права, а також за рел≥г≥йну свободу. ќсередок украњнських дисидент≥в складали Ђшестидес¤тникиї Ч нове пл≥дне покол≥нн¤ письменник≥в, що здобувало соб≥ визнанн¤. ƒо нього належали Ћ≥на остенко, ¬асиль —имоненко, ≤ван ƒрач, ≤ван —в≥тличний, ™вген —верстюк, ћикола ¬≥нграновський, јлла √орська та ≤ван ƒзюба. ѕ≥зн≥ше до них приЇдналис¤ ¬асиль —тус, ћихайло ќсадчий, ≤гор та ≤рина алинц≥, ≤ван √ель та брати √орин≥. ¬ражаючою рисою ц≥Їњ групи було те, що њњ члени ¤вл¤ли собою зразковий продукт рад¤нськоњ системи осв≥ти й швидко робили соб≥ багатооб≥ц¤ючу кар'Їру. ƒе¤к≥ бу- ли переконаними комун≥стами. ’оча дисиденти д≥¤ли переважно в иЇв≥ та Ћьвов≥, вони походили з р≥зних частин ”крањни. Ѕ≥льш≥сть складали сх≥дн≥ украњнц≥, проте багато з них мали т≥ чи ≥нш≥ зв'¤зки ≥з «ах≥дною ”крањною, де свого часу навчалис¤ чи працювали. ≤нша варта уваги риса пол¤гала в тому, що чимало ≥нтел≥гент≥в були в сво- њх с≥м'¤х першими, хто залишив село й приЇднавс¤ до лав м≥ськоњ ≥нтел≥генц≥њ. «в≥дси й той нањвний ≥деал≥зм та складна аргументац≥¤, часто притаманн≥ њхн≥м за¤вам. «а- галом вони становили дуже аморфний ≥ неорган≥зований конгломерат людей. Ќа ”крањн≥ нал≥чувалос¤ не б≥льше тис¤ч≥ активних дисидент≥в. ѕроте њх п≥дтримувало й сп≥вчувало њм, напевне, багато тис¤ч. ѕроти чого ж виступали украњнськ≥ дисиденти ≥ ¤ких ц≥лей прагнули дос¤гти? як ≥ в кожн≥й груп≥ ≥нтелектуал≥в, тут ≥снувала велика р≥зноман≥тн≥сть ≥ в≥дм≥нн≥сть у погл¤дах. ≤ван ƒзюба, л≥тературний критик ≥ один з найвидатн≥ших дисидент≥в, одна- ково прагнув здобути ¤к громад¤нськ≥ свободи, так ≥ нац≥ональн≥ права. ¬≥н ч≥тко ви- словив свою мету: Ђя пропоную... одну-Їдину р≥ч: свободу Ч свободу чесного публ≥ч- ного обговоренн¤ нац≥онального питанн¤, свободу нац≥онального вибору, свободу нац≥онального самоп≥знанн¤ ≥ саморозвитку. јле спочатку ≥ насамперед маЇ бути сво- бода на дискус≥ю ≥ незгодуї. Ќац≥онал-комун≥ста ƒзюбу непокоњла велика розб≥ж- н≥сть м≥ж рад¤нською теор≥Їю та д≥йсн≥стю, особливо в галуз≥ нац≥ональних прав, то- му в≥н закликав власт≥ усунути њњ дл¤ блага ¤к рад¤нськоњ системи, так ≥ украњн- ського народу. Ќа в≥дм≥ну в≥д нього ≥сторик ¬алентин ћороз продовжував ≥нтелекту- альн≥ традиц≥њ украњнського ≥нтегрального нац≥онал≥зму, в≥дкрито виражаючи свою в≥дразу до рад¤нськоњ системи та над≥ю на њњ крах. ѕроте взагал≥ украњнськ≥ диси- денти закликали до проведенн¤ в —–—– реформ, а не до революц≥њ чи в≥докремленн¤, й виступали проти нац≥ональних репрес≥й на ”крањн≥ та за громад¤нськ≥ права в —–—–. —еред зах≥дних анал≥тик≥в украњнського дисидентського руху ≥снуЇ розб≥жн≥сть щодо умов, котр≥ спонукали людей до в≥дкритого протесту. ќлександр ћотиль до- водить, що до зародженн¤ дисидентства на ”крањн≥, ¤к ≥ в –ад¤нському —оюз≥ вза- гал≥, спричинивс¤ насамперед пол≥тичний курс рад¤нського кер≥вництва, особливо хрущовська Ђв≥длигаї й намаганн¤ ЅрежнЇва покласти њй край. ¬≥дверто проукрањн- ська л≥н≥¤ Ўелеста, поза вс¤ким сумн≥вом, давала украњнськ≥й ≥нтел≥генц≥њ додаткову спонуку висловлювати невдоволенн¤ ћосквою. ¬севолод ≤сањв та Ѕогдан равченко п≥дкреслюють, що дисидентство було т≥сно пов'¤зане насамперед ≥з соц≥ально- економ≥чною напружен≥стю. « огл¤ду на орган≥зований ћосквою величезний наплив на ”крањну рос≥¤н вони вважають, що конкуренц≥¤ за виг≥дну роботу м≥ж прив≥ле- йованими рос≥йськими прибульц¤ми та амб≥ц≥озними украњнц¤ми часто схил¤ла ос- танн≥х до п≥дтримки вимог дисидент≥в надати ”крањн≥ б≥льшоњ самост≥йност≥. “ак чи ≥накше, в даному контекст≥ дисидентство було найнов≥шим про¤вом в≥кового проти- сто¤нн¤ м≥ж украњнською ≥нтел≥генц≥Їю та бюрократ≥Їю рос≥йськоњ ≥мпер≥њ. ≤нерц≥¤ дестал≥н≥зац≥њ продовжувала розбурхувати неспок≥й серед ≥нтел≥ген- ц≥њ. ѕроведена у 1963 р. в ињвському ун≥верситет≥ оф≥ц≥йна конференц≥¤ з питань культури та мови, участь у ¤к≥й вз¤ли б≥льше тис¤ч≥ чолов≥к, перетворилас¤ на в≥д- криту демонстрац≥ю проти русиф≥кац≥њ. ѕриблизно в цей час студенти та ≥нтел≥ген- ц≥¤ стали пост≥йно сходитис¤ до пам'¤тника “арасов≥ Ўевченку в иЇв≥ не т≥льки дл¤ публ≥чних читань твор≥в поета, а й також дл¤ того, щоб критикувати культурну пол≥тику режиму. ѕ≥дозр≥ла пожежа 1964 р., що знищила фонд украњнських рукопи- с≥в б≥бл≥отеки јкадем≥њ наук ”крањни, викликала бурю протест≥в пров≥дних д≥¤ч≥в л≥тератури. ѕобоюючис¤, щоб под≥њ не вийшли з-п≥д контролю, ремль вир≥шив ударити по дисидентському рухов≥ в усьому –ад¤нському —оюз≥. Ќасл≥дком ц≥Їњ пол≥тики на ”крањн≥ став арешт наприк≥нц≥ 1965 р. близько двох дес¤тк≥в тих, хто протестував особливо голосно. ўоб зал¤кати ≥нших, власт≥ вир≥шили судити диси- дент≥в в≥дкритим судом. ѕ≥сл¤ пад≥нн¤ у 1972 р. Ўелеста ўербицький, спираючись на шефа ƒЅ ‘е- дорчука ≥ парт≥йного ≥деолога ћаланчука, розпочав масивний погром опозиц≥йноњ ≥нтел≥генц≥њ, що призв≥в до арешту сотень людей ≥ набагато сувор≥ших вирок≥в, н≥ж у 1965Ч1966 р. ¬≥двертих дисидент≥в, а також сп≥вроб≥тник≥в досл≥дних ≥нститут≥в, редакц≥йних колег≥й, ун≥верситет≥в, ¤ких п≥дозрювали в Ђнеблагонад≥йнихї погл¤- дах, виган¤ли з роботи. ÷¤ хвил¤ пересл≥дувань, що нагадувала стал≥нськ≥ дн≥, трав- мувала ц≥ле покол≥нн¤ украњнськоњ ≥нтел≥генц≥њ й змусила багатьох, серед них ≥ ƒзюбу, пока¤тис¤ й в≥д≥йти в≥д дисидентськоњ д≥¤льност≥. ”крањнська √ельс≥нкська група. ѕор≥д≥л≥ чисельно, але й дал≥ сповнен≥ р≥шучост≥. дисиденти у 1975 р. д≥стали новий ≥мпульс, коли —–—– п≥дписав ’ельс≥нкську уго- ду й оф≥ц≥йно погодивс¤ шанувати громад¤нськ≥ права своњх п≥дданих. ѕов≥ривши ремлев≥ на слово, дисиденти орган≥зували в≥дкрит≥ й, на њхню думку, юридичне санк- ц≥онован≥ групи, завданн¤ ¤ких пол¤гало в тому, щоб нагл¤дати за дотриманн¤м громад¤нських прав з боку ремл¤. ѕерший ’ельс≥нкський ком≥тет було засновано в ћоскв≥ у травн≥ 1976 р. Ќезабаром, у листопад≥ 1976 р., в иЇв≥ з'¤вилас¤ ”к- рањнська √ельс≥нкська група. јналог≥чн≥ групи сформувались у Ћитв≥, √руз≥њ та ¬≥р- мен≥њ.
Ќазва: ѕоети шестидес¤тники, њх роль в духовн≥й письменн≥й культур≥ ’’ стол≥тт¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-02-23 (2163 прочитано) |