ћакроеконом≥ка > ћонопол≥¤ ≥ конкуренц≥¤
≤снують так≥ види конкуренц≥њ: в≥льна конкуренц≥¤; м≥жгалузева конкуренц≥¤; внутр≥шньогалузева конкуренц≥¤; недосконала конкуренц≥¤. ¬≥льна конкуренц≥¤ Ц дл¤ нењ характерна велика к≥льк≥сть конкурент≥в Ц виробник≥в ≥ конкурент≥в Ц продавц≥в, в≥льний доступ товаровиробник≥в до будь-¤кого виду д≥¤льност≥. «а таких умов ц≥ноутворенн¤ в≥дбуваЇтьс¤ внасл≥док в≥льноњ взаЇмод≥њ попиту, пропозиц≥њ та ц≥н, що означаЇ саморегулюванн¤ економ≥чноњ системи. “оваровиробники (завжди) ор≥Їнтуютьс¤ на задоволенн¤ потреб споживач≥в. ѕри в≥льн≥й конкуренц≥њ жодна з ф≥рм не може впливати на ринкову ц≥ну. ¬нутр≥шньогалузева конкуренц≥¤ Ц це боротьба м≥ж товаровиробниками, що д≥ють в одн≥й галуз≥ народного господарства. ¬нутр≥шньогалузева конкуренц≥¤ спри¤Ї зниженню затрат виробництва, впровадженню дос¤гнень науки ≥ техн≥ки, стимулюЇ процес концентрац≥њ виробництва ≥ кап≥талу. ћ≥жгалузева конкуренц≥¤ Ц це конкуренц≥¤ м≥ж товаровиробниками, ¤к≥ д≥ють в р≥зних галуз¤х господарства. „ерез р≥зн≥ умови виробництва в галуз¤х п≥дприЇмц≥ при однакових затратах кап≥талу отримують неоднаковий прибуток. “оваровиробники, ¤к≥ отримували меншу к≥льк≥сть прибутку намагалис¤ вкласти кап≥тали у галуз≥, де був вищий прибуток. ¬ результат≥ м≥жгалузевоњ конкуренц≥њ Їдина ринкова або сусп≥льна варт≥сть перетворюЇтьс¤ на ц≥ну виробництва, навколо ¤коњ коливаютьс¤ ринков≥ ц≥ни. Ќедосконала конкуренц≥¤ Ц ведетьс¤ м≥ж др≥бними ≥ середн≥ми ф≥рмами за монопол≥зац≥ю ринк≥в збуту, джерел сировини, енерг≥њ, за отриманн¤ державних контракт≥в, кредит≥в, за волод≥нн¤ ≥нтелектуальною власн≥стю (патентами, л≥ценз≥¤ми). ÷¤ конкуренц≥¤ грунтуЇтьс¤ на впровадженн≥ нових дос¤гнень науки й техн≥ки у виробництво ≥ спр¤мована на покращенн¤ ¤кост≥ продукц≥њ. “ому розр≥зн¤ють ц≥новий ≥ нец≥новий види конкуренц≥њ. ÷≥нова конкуренц≥¤ - це боротьба м≥ж товаровиробниками за споживача шл¤хом зменшенн¤ затрат виробництва, зниженн¤ ц≥ни на товари ≥ послуги без суттЇвоњ зм≥ни њх ¤кост≥ ≥ асортименту. ѕ≥дприЇмц≥ встановлюють занижен≥ ц≥ни на товар, поки не завоюють ринок збуту, п≥сл¤ чого п≥двищують ц≥ни. Ќец≥нова конкуренц≥¤ - це боротьба м≥ж товаровиробниками за споживача шл¤хом впровадженн¤ дос¤гнень науково-техн≥чного прогресу у виробництво, що веде до покращенн¤ ¤кост≥ продукц≥њ, њњ асортименту. ƒл¤ завоюванн¤ ринк≥в збуту компан≥њ продовжують строки гарантованого обслуговуванн¤, надають кредит дл¤ покупц≥в. –≥зновидом недосконалоњ конкуренц≥њ Ї нечесна конкуренц≥¤, ¤ка ведетьс¤ переважно нееконом≥чними методами. ÷е передус≥м п≥дкуп чиновник≥в, промисловий шп≥онаж, укладанн¤ таЇмних угод про Їдину пол≥тику ц≥н ≥ нав≥ть застосуванн¤ диверс≥й проти конкурента. 7. ¬иди ц≥н в умовах пануванн¤ монопол≥й. «алежно в≥д форм ≥ вид≥в конкуренц≥њ формуютьс¤ в≥дпов≥дн≥ види ц≥н. ¬ умовах пануванн¤ монопол≥й встановлюютьс¤ насамперед монопольно висок≥ та монопольно низьк≥ ц≥ни. ћонопольно високу ц≥ну встановлюЇ той товаровиробник, ¤кий пос≥даЇ монопольне становище у виробництв ≥ на ринку, обмежуЇ конкуренц≥ю, порушуЇ права споживач≥в, ≥ внасл≥док цього отримуЇ висок≥ прибутки. ћонопольно низьку ц≥ну встановлюють товаровиробники п≥д тиском монопол≥ст≥в. “акого тиску зазнають др≥бн≥ та середн≥ ф≥рми при укладанн≥ контракт≥в з монопол≥¤ми, др≥бн≥ та середн≥ ф≥рми п≥д тиском транспортних та промислових компан≥й при доставц≥ с/г продукц≥њ на ринок та њњ переробц≥. ћонопольна ц≥на Ц це верхн¤ ц≥на, за ¤ку монопол≥ст може продати товар чи послугу ≥, ¤ка м≥стить монопольний надприбуток. ћонопол≥ст маЇ дв≥ можливост≥, впливаючи на ц≥ни, дос¤гти монопольного прибутку: —творюЇ невеликий деф≥цит даного товару. «б≥льшуЇ виробництво ≥ реал≥зац≥ю товару, але по менш≥й ц≥н≥. ћонопольно висок≥ ц≥ни призвод¤ть до зменшенн¤ платоспроможного попиту населенн¤, прит¤гують конкурент≥в. ўоб уникнути виснажливоњ конкурентноњ боротьби, наймогутн≥ша компан≥¤ встановлюЇ ц≥ни на своњ товари або послуги. –ешта ол≥гопол≥ст≥в за сп≥льноњ згоди призначають ту ж або дещо нижчу ц≥ну (залежно в≥д ¤кост≥ товару, терм≥ну гарант≥йного обслуговуванн¤).
Ќазва: ћонопол≥¤ ≥ конкуренц≥¤ ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-01 (2136 прочитано) |