ћенеджмент > ќц≥нка ризик≥в
ќц≥нка ризик≥в—тор≥нка: 1/4
план ÷≥л≥ ≥ завданн¤ анал≥зу проектних ризик≥в. ѕон¤тт¤ проектних ризик≥в ѕричини виникненн¤, класиф≥кац≥¤ та способи зниженн¤ проектних ризик≥в ритер≥њ оц≥нки ризику при вибор≥ вар≥анта ≥нвестуванн¤ ≥льк≥сний п≥дх≥д до оц≥нки ризику јнал≥з чутливост≥ јнал≥з сценар≥њв ≤м≥тац≥йний метод ћонте- арло ¬рахуванн¤ ризику в процес≥ прийн¤тт¤ ≥нвестиц≥йних р≥шень ћетод визначенн¤ дисконтноњ ставки з урахуванн¤м ризику ”правл≥нн¤ проектними ризиками Ћ≥тература: Ѕр≥гхем ™.‘. ќснови ф≥насового менеджменту. Ц ињв, УћолодьФ, 1997. ¬ан ’орн ƒж. ќсновы управлени¤ финансами. Ц ћосква, Ђ‘инансы и статистикаї, 1997. Ќ≥кбахт ≈., √ропелл≥ ј. ‘≥нанси. Ц ињв, УќсновиФ, 1993. ћертенс ј. »нвестиции. Ц иев, иевское инвестиционное агентство, 1997. ’олт –., Ѕарнес —. ѕланирование инвестиций. Ц ћосква, Ђƒелої, 1994. Lumvy St. Investment Appraisal and Financial Decisions/. Ц London, Chapman & Hall, 1994. ”нковска¤ “.≈. ‘инансовое равновесие предпри¤ти¤. Ц киев, Ђ√енезаї, 1997. 1. ћетою анал≥зу проектних ризик≥в Ї наданн¤ оц≥нки вс≥м видам ризик≥в проекту, а також визначенн¤: а) можливих шл¤х≥в зниженн¤ ризик≥в; б) ступен¤ доц≥льност≥ реал≥зац≥њ проекту за нв¤вного р≥вн¤ ризику та способ≥в його зниженн¤. јнал≥з проектних ризик≥в передбачаЇ вир≥шенн¤ таких завдань: ви¤вленн¤ ризик≥в проекту; оц≥нка ризику проекту; визначенн¤ чинник≥в, що впливають на ризик; пошук шл¤х≥в скороченн¤ ризику; врахуванн¤ ризику при оц≥нц≥ доц≥льност≥ реал≥зац≥њ проекту; врахуванн¤ ризику при оц≥нц≥ доц≥льност≥ реал≥зац≥њ способу ф≥нансуванн¤ проекту. 2.ѕри оц≥нц≥ проект≥в передбачаЇтьс¤, що вс≥ вих≥дн≥ величини, зокрема величини грошових поток≥в, в≥дом≥ або можуть бути точно визнчен≥. ” реальн≥й ситуац≥њ такого практично не буваЇ. ѕараметри, ¤к≥ визначають величину грошових поток≥в, можуть набувати значень, ¤к≥ неаби¤к в≥дхил¤ютьс¤ в≥д оч≥куваних. ѕрим≥ром, 1987 року на стад≥њ розробки ≥нвестиц≥йного проекту побудови ™вротунелю ≥нвестиц≥њ оц≥нювались на суму $8 млрд, а на час в≥дкритт¤ тунелю ц≥ ≥нвестиц≥њ перевищили вс≥ оч≥куван≥ меж≥ ≥ склали $12,33 млрд. ” практиц≥ реал≥зац≥њ ≥нвестиц≥йних проект≥в таких приклад≥в чимало. р≥м того, сл≥д зважити на той факт, що в реальному б≥знес≥ поширенн¤ ≥нформац≥њ практично завжди маЇ асиметричний характер, тобто, частина учасник≥в проекту маЇ важливу ≥нформац≥ю, ¤коњ не маЇ решта учасник≥в. ” ц≥лому, ≥нвестиц≥йний проект на вс≥х стад≥¤х його життЇвого циклу под≥бний до складного орган≥зму. …ого функц≥онуванн¤ супроводитьс¤ переплет≥нн¤м наст≥льки р≥зноман≥тних причинно-насл≥дкових взаЇмозвТ¤зк≥в, що передбачити њх з високою точн≥стю практично неможливо « огл¤ду на це стаЇ ¤сно, що детерм≥н≥стський п≥дх≥д не може бути м≥цним фундаментом дл¤ адекватного анал≥зу ≥нвестиц≥йних проект≥в. Ѕ≥льш прийн¤тним Ї схоластичний п≥дх≥д, при ¤кому анал≥тик усв≥домлюЇ, що в≥н готуЇ ≥нформац≥йну базу дл¤ прийн¤тт¤ р≥шень в умовах непевност≥. —туп≥нь непевност≥ в р≥зних ситуац≥¤х може бути в≥дм≥нним, а отже, неоднаковим буде ≥ ризик. ” ц≥лому, ризик Ї складною дл¤ розум≥нн¤ категор≥Їю, кор≥нн¤ ¤коњ с¤гаЇ глибини ф≥лософських проблем причинност≥, випадковост≥, проблем п≥знанн¤ св≥ту та поводженн¤ ц≥леспр¤мованих систем. Ќапевне тому, довол≥ нелегко дати всеос¤жне й ч≥тке визначенн¤ ризику, запроаонувати ун≥версальну к≥льк≥сну м≥ру його оц≥нки. ≤снуЇ принаймн≥ два п≥дходи до визначенн¤ ризику Ц у терм≥нах втрат ≥ збитк≥в та в терм≥нах непевност≥. ” терм≥нах втрат ризик визначаЇтьс¤ ¤к ≥мов≥рн≥сть того, що збитки перевищать певне значенн¤. ≤снуЇ також визначенн¤ ризику ¤к математичного оч≥куванн¤ втарт чи збитк≥в. ¬ ≥нвестиц≥йному й ф≥нансовому менеджмент≥ найчаст≥ше п≥д ризиком розум≥ють м≥рк непевност≥ в одержанн≥ оч≥куваних доход≥в в≥д заданих ≥нвестиц≥й. ќчевидно, що дл¤ загального визначенн¤ ризику сл≥д виходити з того, за ¤ких умов в≥н виникаЇ. —истема потрапл¤Ї в полк д≥њ фактора ризику за на¤вност≥ трьох умов: система прагне до певноњ мети; система маЇ виб≥р шл¤ху њњ дос¤гненн¤; виб≥р зд≥йснюЇтьс¤ в умовах непевност≥. « огл¤ду на це можна сформулювати загальне визначенн¤ ризику. –изик Ц це м≥ра непевност≥ в дос¤гненн≥ системою заданоњ мети при обраному способ≥ дос¤гненн¤ ц≥Їњ мети. якщо прийн¤ти це формулюванн¤, то вищенаведене визначенн¤ ризику в терм≥нах втрат Ї його окремим випадком, коли мета системи Ц ≥снуванн¤ без втрат ≥ збитк≥в. якщо конкретизувати загальне визначенн¤ ризику дл¤ анал≥зу проекту, то метою системи Ї одержанн¤ оч≥куваного р≥вн¤ доходност≥, а способом дос¤гненн¤ мети Ц реал≥зц≥¤ даного проекту. “обто, ризик проекту Ц це м≥ра непевност≥ в одержанн≥ оч≥куваного р≥вн¤ доходност≥ при реал≥зац≥њ даного проекту. 3.« огл¤ду на причини виникненн¤, проектн≥ ризики под≥л¤ютьс¤ на так≥ види: ризик, повТ¤заний з нестаб≥льн≥стю законодавства ≥ на¤вноњ економ≥чноњ ситуац≥њ, умов ≥нвестуванн¤ та використанн¤ прибутку; зовн≥шньоеконом≥чний ризик (можлив≥сть запровадженн¤ обмежень на торг≥влю й поставки, закритт¤ кордон≥в тощо); ризик неспри¤тливих пол≥тичних зм≥н у крањн≥ чи рег≥он≥; ризик неповноти й неточност≥ ≥нформац≥њ проекту; ризик м≥нливост≥ ринковоњ конТюнктури; ризик природн≥х катакл≥зм≥в; виробничо-технолог≥чний ризик (авар≥њ, вих≥д з ладу устаткуванн¤, виробничий брак тощо); ризик непердбачуваност≥ д≥й учасник≥в проекту. ѕроектн≥ ризики бувають зовн≥шн≥ та внутр≥шн≥. «овн≥шн≥ ризики, у свою чергу под≥л¤ютьс¤ на непередбачуван≥ ≥ передбачуван≥. «овн≥шн≥ неперлбачуван≥ ризики зумовлен≥: зм≥ною пол≥тичноњ ситуац≥њ та непердбачуваними державними заходами регулюванн¤ у сферах землекористуванн¤, оподаткуванн¤, ц≥ноутворенн¤, експорту-≥мпорту, охорони довк≥лл¤ ≥ т.д.; природними катастрофами (повен¤ми, землетрусами, кл≥матичними зм≥нами ≥ т.п.); злочинами та неспод≥ваним зовн≥шн≥м еколог≥чним ≥ соц≥альним впливом; зривами у створенн≥ необх≥дноњ ≥нфраструктури, банкрутствами, затримками у ф≥нансуванн≥, помилками у визначенн≥ ц≥лей проекту. «овн≥шн≥ непередбачуван≥ ризики врахувати практично неможливо. «овн≥шн≥ ж передбачуван≥ ризики при анал≥з≥ проекту можна врахувати. ƒо таких ризик≥в в≥днос¤тьс¤: ринковий ризик через пог≥ршенн¤ можливостей одержанн¤ сировини, п≥двищенн¤ на нењ ц≥н, зм≥ну вимог споживач≥в продукц≥њ, посиленн¤ конкуренц≥њ тощо; операц≥йний ризик, повТ¤заний з в≥дступом в≥д ц≥лей проекту й неможлив≥стю п≥дтриманн¤ управл≥нн¤ проектом; ризик шк≥дливого еколог≥чного впливу; ризик негативних соц≥альних насл≥дк≥в; ризик зм≥ни валютних курс≥в; ризик непрогнозованоњ ≥нфл¤ц≥њ; ризик податкового тиску. ¬нутр≥шн≥ ризики под≥л¤ютьс¤ на планово-ф≥нансов≥, повТ¤зан≥ з≥ зривом план≥в роб≥т ≥ перевитратою кошт≥в, та техн≥чн≥, повТ¤зан≥ з≥ зм≥ною технолог≥њ, пог≥ршенн¤м ¤кост≥ продукц≥њ, помилками в проектно-техн≥чн≥й документац≥њ ≥ т.д. ѕри анал≥з≥ ризик≥в важливо вид≥лити групу ризик≥в, ¤к≥ можуть бути застрахован≥. оли в≥дбуваЇтьс¤ певна ризикова под≥¤, ≥нвестор маЇ п≥дстави спод≥ватис¤ на в≥дшкодуванн¤ втрат, повТ¤заних з цим ризиком. ƒо ризик≥в, ¤к≥ надаютьс¤ до страхуванн¤, належать: пр¤м≥ майнов≥ збитки, спричинен≥ демонтажем ≥ перем≥щенн¤м пошкодженого майна, повторним встановленн¤м обладнанн¤, неодержанн¤м орендноњ плати; ризики, що п≥дл¤гають обовТ¤зковому страхуванню (в≥д нещасних випадк≥в на виробництв≥, в≥д захворювань, в≥д пошкодженн¤ майна, в≥д викладенн¤ транспортних засоб≥в). ¬ищенаведен≥ види ризик≥в зустр≥чаютьс¤ в будь-¤кому проект≥. ƒл¤ њх зниженн¤ використовуютьс¤ методи управл≥нн¤ ризиками, опис ¤ких подано наприц≥нц≥ цього розд≥лу. 4. ѕроектн≥ ризики зумовлен≥ особливост¤ми його життЇвого циклу. ƒл¤ оц≥нки ризику при вибор≥ вар≥анта ≥нвестуванн¤ можна застосувати метод експерних оц≥нок ризик≥в у р≥зних фазах проекту. ѕри анал≥з≥ ризик≥в у перед≥нвестиц≥йн≥й фаз≥ оувнюють ф≥нансово-економ≥чну життЇздатн≥сть проекту, орган≥зац≥йно-техн≥чний потенц≥ал, функц≥њ та завданн¤ основних учасник≥в, виконуван≥ роботи й р≥вень гарант≥й по ≥нвестиц≥¤х та кредитах. ¬ ≥нвестиц≥йн≥й фаз≥ оц≥нюють структуру управл≥нн¤ проектом, переб≥г реал≥зац≥њ проекту ≥ ¤к≥сть виконанн¤ проектних роб≥т. ¬ експлуатац≥йн≥й фаз≥ оц≥нц≥ п≥дл¤гають фактори, ¤к≥ негативно влпивають на реал≥зац≥ю проекту. ÷е затримка буд≥вництва, перевищенн¤ витрат, непогоджен≥сть щодо ф≥нансуванн¤, неспроможн≥сть контрагент≥в, втручанн¤ держави, виникненн¤ збитк≥в, п≥двищенн¤ ц≥н на сировину та енергонос≥њ, неквал≥ф≥коване управл≥нн¤ персоналом. јнал≥з ризик≥в у перед≥нвестиц≥йн≥й фаз≥ лежить в основ≥ вибору вар≥анта ≥нвестуван¤, однак при цьому прогнозуютьс¤ ризики ≥ в ≥нвестиц≥йн≥й та експлуатац≥йн≥й фазах. як приклад застосуванн¤ методу експертних оц≥нок ризик≥в рекомендуЇтьс¤ нижче наведена схема. ќц≥нка ризик≥в у р≥зних фазах проекту ‘актор ризику | ѕр≥ор≥тет V | —ередн¤ оц≥нка P | ¬ага W | …мов≥рн≥сть P x W | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 1. ѕеред≥нвестиц≥йна фаза | 1. –озробка концепц≥њ проекту (правильна, помилкова) | 3 | 8 | 0.4 | 3.2 | 2. ≈фективн≥сть ≥нвестиц≥й (ефект Ї, ефекту немаЇ) | 1 | 6 | 4 | 24 | 3. ћ≥сце розтащуванн¤ обТЇкта (доступне, важкодоступне) | 3 | 5 | 0.4 | 2 | 4. —тавленн¤ м≥сцевоњ влади (констурктивне, деструктивне) | 3 | 5 | 0.4 | 2 | 5. ѕрийн¤тт¤ р≥шенн¤ щодо ≥нвестуванн¤ (витрати м≥н≥мальн≥, вигоди максимальн≥) | 3 | 7 | 0.4 | 2,8 | –азом | | | | 34 | 2. ≤нвестиц≥йна фаза | ѕлатоспроможн≥сть ф≥рми (стаб≥льна, нестаб≥льна) | 1 | 9 | 4 | 36 | «м≥на в техн≥чному й робочому проектах (немаЇ зм≥н, ≥стотн≥ зм≥ни) | 3 | 7 | 0.4 | 2.8 | «рив строк≥в буд≥вництва (немаЇ, ризик значний) | 2 | 9 | 2.2 | 19.8 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | «рив строк≥в поставок сировини, матер≥ал≥в, комплектуючих (немаЇ, ризик значний) | 2 | 8 | 2.2 | 17.6 | вал≥ф≥кац≥¤ персоналу (висока, низька) | 3 | 3 | 0.4 | 1.2 | ѕ≥двищенн¤ ц≥н на сировину, енерг≥ю, комплектуюч≥ через ≥нфл¤ц≥ю (понад 5%, понад 100%) | 3 | 4 | 0.4 | 1.6 | ѕ≥двищенн¤ вартост≥ обладнанн¤ внасл≥док влютних ризик≥в (понад 5%, понад 10%) | 3 | 3 | 0.4 | 1.2 | Ќевиконанн¤ контракт≥в партнерами (немаЇ, ризик значний) | 3 | 5 | 0.4 | 2 | ѕ≥двищенн¤ витрат на зарплату (понад 5%, понад 100%) | 3 | 4 | 0.4 | 1.6 | ѕ≥двищенн¤ витрат у звТ¤зку з неспод≥ваними державними заходами податкового ≥ митного регулюванн¤ (немаЇ, ризик значний) | 3 | 8 | 0.4 | 3.2 | –азом | | | | 87 | 3. ≈ксплуатац≥йна фаза | «абезпечен≥сть об≥говими коштами (висока, низька) | 3 | 6 | 0.4 | 2.4 | ѕо¤ва альтернативного продукту (конкурентоспроможн≥сть висока, низька) | 3 | 5 | 0.4 | 2 | –≥вень ≥нфл¤ц≥њ (низький, високий) | 3 | 4 | 0.4 | 1.6 | Ќеплатоспроможн≥сть споживач≥в (незначний час, тривалий час) | 2 | 8 | 2.2 | 17.6 | «м≥на ц≥н на сировинк, матер≥али, перевезенн¤ (пад≥нн¤ на 10%, зростанн¤ на 10%) | 2 | 4 | 2.2 | 8.8 | Ќад≥йн≥сть технолог≥њ (достатн¤, недостатн¤) | 3 | 4 | 0.4 | 1.6 | ўом≥с¤чне зростанн¤ ставки реф≥нансуванн¤ (до 5%, понад 5%) | 3 | 3 | 0.4 | 1.2 | Ќедостатн≥й р≥вень зароб≥тноњ плати (зростанн¤ на кожен процент ≥нфл¤ц≥њ, зниженн¤ при зростанн≥ ≥нфл¤ц≥њ) | 2 | 8 | 2.2 | 17.6 | «агроза забрудненн¤ довк≥лл¤ (Ї, немаЇ) | 3 | 2 | 0.4 | 0.8 | —тавленн¤ др проекту населенн¤ ≥ влади (позитивне, вкрай негативне) | 3 | 3 | 0.4 | 1.2 | –азом | | | | 54.8 | ¬сього по фазах проекту | | | | 175 |
Ќазва: ќц≥нка ризик≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (3900 прочитано) |