ћенеджмент > ѕлануванн¤ ¤к функц≥¤ управл≥нн¤ п≥дприЇмством
” розробц≥ стратег≥њ враховуЇтьс¤ багато фактор≥в: характер д≥¤льност≥ п≥дприЇмства, його структура ≥ кадровий потенц≥ал, особливост≥ галуз≥, тенденц≥њ розвитку макроеконом≥чних процес≥в, стан правовоњ бази, що регламентуЇ умови господарськоњ д≥¤льност≥, та ≥н. √оризонт стратег≥чного плануванн¤, тобто часовий ≥нтервал, на ¤кий ведетьс¤ плануванн¤, звичайно зм≥нюЇтьс¤ в≥д одного року до п'¤ти ≥ в кожному конкретному випадку залежить в≥д стаб≥льност≥ економ≥чного стану ≥ передбачуваност≥ майбутнього, терм≥ну впровадженн¤ прийн¤тих стратег≥чних р≥шень, середньоњ тривалост≥ часу, необх≥дного дл¤ реал≥зац≥њ конкретноњ ≥дењ в≥д њњ зародженн¤ до практичного впровадженн¤. ≥льк≥сть ≥ зм≥ст етап≥в розробки стратег≥чних план≥в, а також сама њхн¤ форма можуть ≥стотно зм≥нюватис¤ залежно в≥д конкретних умов. ƒо числа чинник≥в, що впливають на посл≥довн≥сть ≥ зм≥ст роб≥т ≥з стратег≥чного плануванн¤ ≥ управл≥нн¤, належать: форма власност≥ п≥дприЇмства; його тип (спец≥ал≥зоване чи диверсиф≥коване), галузева приналежн≥сть; р≥вень концентрац≥њ виробництва (велике, середнЇ чи мале п≥дприЇмство); р≥вень розвитку ринкових в≥дносин ≥ ринковоњ ≥нфраструктури; стан маркетинговоњ ор≥Їнтац≥њ п≥дприЇмства; р≥вень освоЇнн¤ метод≥в стратег≥чного плануванн¤ ≥ т.д. ” ц≥лому процес стратег≥чного плануванн¤ ≥ управл≥нн¤ обов'¤зково передбачаЇ використанн¤ широкого кола ≥нформац≥йних джерел й ≥нтенсивноњ анал≥тичноњ роботи, зм≥ст ≥ посл≥довн≥сть етап≥в виконанн¤ ¤коњ наведено на рис. ѕроцес стратег≥чного плануванн¤ “аким чином, у розробц≥ стратег≥њ плануванн¤ умовно вид≥л¤ють так≥ етапи: - стратег≥чний анал≥з ≥ прогностичне забезпеченн¤; - визначенн¤ мети ≥ завдань п≥дприЇмства; - вар≥антна розробка стратег≥њ (власне стратег≥чне плануванн¤); - реал≥зац≥¤; - контроль за виконанн¤м; - ќц≥нюванн¤ ≥ коригуванн¤ стратег≥чного плану. 3. ѕроцес стратег≥чного плануванн¤ ѕроцес стратег≥чного плануванн¤ Ї незамкненою системою, функц≥онуванн¤ ¤коњ пов'¤зане ≥з систематичним анал≥зом зовн≥шнього середовища ≥ гнучким реагуванн¤м на зм≥ну зовн≥шн≥х умов функц≥онуванн¤ п≥дприЇмства. ¬ результат≥ анал≥зу визначаютьс¤ ≥ встановлюютьс¤ причини ≥ масштаби в≥дхилень, що забезпечуЇ своЇчасне реагуванн¤ на ви¤влен≥ зм≥ни ≥ зд≥йсненн¤ в≥дпов≥дних коригуючих заход≥в. ѕлануванн¤ стратег≥њ зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥ Ї п≥дсистемою стратег≥чного управл≥нн¤ ≥ складовою процесу стратег≥чного плануванн¤, що в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д плануванн¤ стратег≥њ т≥льки етапами реал≥зац≥њ ≥ подальшоњ оц≥нки його обгрунтованост≥ й ефективност≥. ” зв'¤зку з цим правом≥рною Ї р≥внозначн≥сть пон¤ть "плануванн¤ стратег≥њ" ≥ "стратег≥чне плануванн¤". ћодел≥ процесу стратег≥чного плануванн¤ повед≥нки орган≥зац≥њ на зовн≥шньому ринку Ї р≥зними р≥вн¤ми агрегуванн¤ ≥ дезагрегуванн¤ таких етап≥в: а) розробка м≥с≥њ ≥ ц≥лей орган≥зац≥њ; б) анал≥з зовн≥шнього середовища; в) анал≥з сильних ≥ слабких стор≥н орган≥зац≥њ; г) анал≥з альтернатив ≥ виб≥р стратег≥њ; д) управл≥нн¤ реал≥зац≥Їю стратег≥њ; е) оц≥нюванн¤ стратег≥њ д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ ≥ њњ коригуванн¤. ѕерел≥к етап≥в даЇ у¤вленн¤ про посл≥довн≥сть процесу плануванн¤ стратег≥њ повед≥нки орган≥зац≥њ на зовн≥шньому ринку. ѕроте варто враховувати, що за в≥дносною його простотою прихована велика к≥льк≥сть зворотних зв'¤зк≥в м≥ж р≥зноман≥тними етапами ≥ значн≥ розб≥жност≥ в р≥вн≥ агрегуванн¤ останн≥х. ” зв'¤зку з цим робота над кожним етапом може м≥стити в соб≥ значну к≥льк≥сть повтор≥в, а також ускладнюватис¤ суттю, трудом≥стк≥стю ≥ великими обс¤гами роб≥т з ≥нформац≥йно-анал≥тичного забезпеченн¤. ¬арто враховувати також ≥ те, що в сучасних умовах орган≥зац≥њ не волод≥ють необх≥дною дл¤ ефективного стратег≥чного плануванн¤ ≥нформац≥Їю н≥ про себе, н≥, тим б≥льше, про зовн≥шнЇ оточенн¤ ≥ перспективи зм≥н у ньому. ¬ орган≥зац≥¤х, ¤к правило, немаЇ компетентних менеджер≥в, спроможних забезпечити розробку ≥ реал≥зац≥ю стратег≥њ п≥дприЇмства в ц≥лому ≥ зовн≥шньоеконом≥чноњ його д≥¤льност≥ зокрема. ¬икористана л≥тература: ћенеджмент зовн≥шньоеконом≥чноњ д≥¤льност≥. ѕ≥дручник. Ц ., 2001. ≈коном≥чний словник-дов≥дник. Ц ., 1999.
Ќазва: ѕлануванн¤ ¤к функц≥¤ управл≥нн¤ п≥дприЇмством ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (2225 прочитано) |