ћенеджмент > —утн≥сть та cфера застосуванн¤ SWOT-анал≥зу
—утн≥сть та cфера застосуванн¤ SWOT-анал≥зу—тор≥нка: 1/3
SWO“-анал≥з - це анал≥з зовн≥шнього та внутр≥шнього се≠редовища орган≥зац≥њ. јнал≥зу п≥дл¤гають сильн≥ сторони (Strength), слабк≥ сторони (Weakness) внутр≥шнього середови≠ща, а також можливост≥ (Opportunities) ≥ загрози (Threats) зо≠вн≥шнього середовища орган≥зац≥њ. ћетодолог≥¤ SWOT-анал≥зу передбачаЇ спочатку ви¤вленн¤ сильних ≥ слабких стор≥н, можливостей ≥ загроз, п≥сл¤ цього встановленн¤ зв'¤зк≥в м≥ж ними, ¤к≥ в подальшому можуть бути використан≥ дл¤ форму≠люванн¤ стратег≥њ орган≥зац≥њ. ¬ основ≥ даноњ методолог≥њ анал≥зу покладена теор≥¤ ћ. ѕортера про конкурентоспроможн≥сть орган≥зац≥њ у влас≠н≥й галуз≥. ѕроцес SWOT-анал≥зу провод¤ть на основ≥ анал≥зу д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ за допомогою нижче приве≠дених блок≥в питань. «агальна характеристика об'Їкта досл≥дженн¤ охоплюЇ р¤д питань: ≥стор≥¤ розвитку орган≥зац≥њ; орган≥зац≥йно-правова форма орган≥зац≥њ; ≥нфраструктура орган≥зац≥њ (на¤вн≥сть та характеристи≠ка п≥дсобних господарств; розвинен≥сть транспортноњ мереж≥ тощо); д≥¤льн≥сть орган≥зац≥њ (сектор економ≥ки, в ¤кому працюЇ орган≥зац≥¤; м≥с≥¤ орган≥зац≥њ; ≥снуюч≥ ринки товар≥в та послуг; основн≥ види товар≥в та послуг, що надаютьс¤ орган≥зац≥Їю, та ≥н.). ‘актори зовн≥шнього середовища орган≥зац≥њ: економ≥ка держави (р≥вень розвитку, анал≥з таких пока≠зник≥в, ¤к: ¬¬ѕ, темп ≥нфл¤ц≥њ, р≥вень безроб≥тт¤, про≠дуктивн≥сть прац≥, ставки оподаткуванн¤ та ≥н.); пол≥тична система держави (особливост≥ ≥снуючоњ пол≥ти≠ки держави в галуз≥ захисту прав п≥дприЇмц≥в та пода≠льшого розвитку п≥дприЇмницькоњ д≥¤льност≥); правове поле (анал≥з регулюванн¤ п≥дприЇмницькоњд≥¤ль-ност≥ законодавчими актами ”крањни); соц≥ально-культурний фактор (р≥вень розвитку сусп≥ль≠ства в ц≥лому, структура та характеристика ≥снуючого ринку прац≥; р≥вень безроб≥тт¤ тощо); технолог≥чн≥ можливост≥ (р≥вень розвитку науки ≥ техн≥≠ки держави; р≥вень розвитку засоб≥в зв'¤зку, транспорту, телекомун≥кац≥й тощо). ¬изначенн¤ м≥с≥њ, ц≥лей та базовоњ стратег≥њ орган≥зац≥њ ѕри розробц≥ стратег≥њ орган≥зац≥њ необх≥дно, перш за все, визначити напр¤м подальшого розвитку орган≥зац≥њ, њњ ц≥льову ор≥Їнтац≥ю. ƒл¤ цього сл≥д в≥дпов≥сти на наступн≥ питанн¤: визначенн¤ м≥с≥њ орган≥зац≥њ; визначенн¤ ц≥лей орган≥зац≥њ (виб≥р ц≥лей; побудова ≥Ї≠рарх≥њ ц≥лей; формуванн¤ Ђдерева ц≥лейї); визначенн¤ базовоњ стратег≥њ орган≥зац≥њ (оц≥нка страте≠г≥чних альтернатив за базовою стратег≥Їю; оц≥нка обра≠ноњ базовоњ стратег≥њ"); реал≥зац≥¤ обраноњ стратег≥њ (розробленн¤ стратег≥чного плану; контроль реал≥зац≥њ стратег≥чного плану). ‘≥нанси: корпоративна л≥кв≥дн≥сть; рух грошових кошт≥в; вплив прибутку й амортизац≥њ на грошов≥ потоки; баланс, оц≥нка ф≥нансового стану; ф≥нансове плануванн¤ (техн≥чн≥ можливост≥; методика плануванн¤; оц≥нка перспектив); аудитуванн¤ (методика, перспективи, висновки аудито≠р≥в). ћаркетинг: управл≥нн¤ маркетингом (загальна ≥де¤; концепц≥¤; стратег≥¤; оц≥нка персоналу); ринки (Їмн≥сть ринку; структура ринку; конкуренти, ви¤вленн¤ њх переваг та недол≥к≥в); споживач≥ (к≥льк≥сть; структура; вивченн¤ смак≥в спо≠живач≥в); ц≥ноутворенн¤ (стратег≥¤ ≥ тактика); збут продукц≥њ (орган≥зац≥¤ збуту, оц≥нка канал≥в збуту; характеристика зайн¤того в ц≥й сфер≥ персоналу; на¤в≠н≥сть складських прим≥щень; витрати на реал≥зац≥ю; п≥≠сл¤продажне обслуговуванн¤; реклама, њњ вплив на ефек≠тивн≥сть д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ); ѕроведенн¤ маркетингових досл≥джень необх≥дне дл¤ усп≥≠шноњ реал≥зац≥њ продукц≥њ та послуг будь-¤коњ орган≥зац≥њ. ѕи≠танн¤ - що виробл¤ти, ск≥льки виробл¤ти, ¤к≥ види послуг нада≠вати -знаход¤тьс¤ на першому м≥сц≥ дл¤ сучасних орган≥зац≥й. “ому анал≥з маркетинговоњ д≥¤льност≥ ¤вл¤Їтьс¤ одним ≥з найва≠жлив≥ших пункт≥в при загальному досл≥дженн≥ орган≥зац≥њ. ¬иробництво: управл≥нн¤ виробництвом (концепц≥¤; обрана стратег≥¤ виробництва; персонал та його квал≥ф≥кац≥¤); виробнич≥ п≥дрозд≥ли (к≥льк≥сть; спец≥ал≥зац≥¤; зв'¤зок з ≥ншими п≥дрозд≥лами); обс¤ги виробництва (виробнича потужн≥сть; вузьк≥ м≥с≠ц¤; в≥льн≥ ≥ запасн≥ потужност≥); технолог≥¤ виробництва (тип; р≥вень складност≥); орган≥зац≥¤ виробництва (рух сировини, матер≥ал≥в; ро≠бота по розвитку виробництва, п≥двищенню ¤кост≥ про≠дукц≥њ та послуг); ефективн≥сть виробництва (соб≥варт≥сть продукц≥њ; продуктивн≥сть прац≥); охорона прац≥ на виробництв≥. –етельний анал≥з виробництва продукц≥њ даЇ можлив≥сть ви¤вл¤ти поточн≥ недол≥ки виробництва та вчасно њх усувати, що значно п≥двищить ефективн≥сть виробництва. ”правл≥нн¤ персоналом: ”правл≥нн¤ персоналом - це вм≥нн¤ направл¤ти п≥длеглих дл¤ дос¤гненн¤ ц≥лей орган≥зац≥њ та вир≥шенн¤ орган≥зац≥йних проблем; вм≥нн¤ зд≥йснювати селективний в≥дб≥р прац≥вник≥в дл¤ виконанн¤ р≥зноман≥тних завдань, а також вир≥шувати наступн≥ питанн¤: управл≥нн¤ персоналом (концепц≥¤ та пол≥тика; плану≠ванн¤ персоналу); структура персоналу (в≥к; стать; квал≥ф≥кац≥¤; на¤вн≥сть формальних та неформальних груп в орган≥зац≥њ); вербуванн¤ та в≥дб≥р персоналу; навчанн¤ та розвиток персоналу (перспективи кар'Їри; витрати, пов'¤зан≥ з розвитком персоналу; оц≥нка кадр≥в); мотивац≥¤ персоналу (система зароб≥тноњ плати; розм≥р зароб≥тноњ плати; нематер≥альн≥ чинники мотивац≥њ; умо≠ви прац≥; просуванн¤; сп≥вв≥дношенн¤ результат≥в прац≥ з нагородженн¤м); оц≥нка д≥¤льност≥ персоналу (методи оц≥нки). ;. ≤нновац≥йна д≥¤льн≥сть: управл≥нн¤ розвитком ≥ досл≥дженн¤м орган≥зац≥њ; ≥нновац≥йна пол≥тика орган≥зац≥њ; ≥нновац≥йний потенц≥ал орган≥зац≥њ; використанн¤ наукових досл≥джень. —истема управл≥нн¤ орган≥зац≥Їю: Х показники ефективност≥ управл≥нн¤ (прибутков≥сть ≥н≠вестиц≥й; прибутков≥сть власного кап≥талу); орган≥зац≥йна структура управл≥нн¤; Х делегуванн¤ повноважень в процес≥ прийн¤тт¤ р≥шень; внутр≥шн¤ система комун≥кац≥й; орган≥зац≥йна культура (традиц≥њ; ритуали; стиль керуванн¤); залученн¤ зовн≥шн≥х консультант≥в. јнал≥з результативност≥ та ефективност≥: показники ефективност≥ орган≥зац≥њ; оц≥нка результативност≥ орган≥зац≥њ; анал≥з зростанн¤ масштаб≥в д≥¤льност≥; оц≥нка п≥двищенн¤ вартост≥ орган≥зац≥њ. «агальна результативн≥сть складаЇтьс¤ на основ≥ ≥снуючих на п≥дприЇмств≥ зв≥т≥в (р≥чних, квартальних, м≥с¤чних). ћожуть використовуватись р≥зноман≥тн≥ показники, ¤к ф≥нансов≥, так ≥ статистичн≥ зг≥дно з системою, що д≥Ї на ф≥рм≥. Ќа основ≥ проведеного анал≥зу дл¤ ви¤вленн¤ найб≥льш впливових чинник≥в ƒж. ¬≥льсон запропонував матрицю, за допомогою ¤коњ визначаЇтьс¤ вплив фактора на орган≥зац≥ю та ймов≥рн≥сть посиленн¤ його впливу. ѕри проведенн≥ SWOT-анал≥зу необх≥дно визначити не т≥ль≠ки можливост≥ та загрози зовн≥шнього середовища орган≥за≠ц≥њ, але й ви¤вити ймов≥рн≥сть використанн¤ та вплив обраних можливостей та загроз на результати д≥¤льност≥ орган≥зац≥њ. —початку оц≥нюють ймов≥рн≥сть використанн¤ можливостей та њх вплив на д≥¤льн≥сть орган≥зац≥њ, бу≠дують матрицю можливостей. јналог≥чно зд≥йснюЇтьс¤ анал≥з загроз та будуЇтьс¤ матриц¤ загроз. Ќасл≥дки, до ¤ких може призвести реал≥зац≥¤ загроз, можуть про¤витис¤ через руйнуванн¤ орган≥зац≥њ, при≠веденн¤ орган≥зац≥њ до критичного стану, важкого стану або легких пошкоджень. ¬и¤вленн¤ в процес≥ анал≥зу фактор≥в, ¤к≥ класиф≥куютьс¤ ¤к загрози зовн≥шнього середовища, записують на пол¤х матриц≥. Ќаступним етапом SWOT-анал≥зу Ї оц≥нка фактор≥в внутр≥шнього середовища орган≥зац≥њ. ƒл¤ цього викорис≠товують метод визначенн¤ проф≥лю внутр≥шнього середовища. ƒл¤ кожного фактора приводитьс¤ експертна оц≥нка його вагомост≥. ѕроведений анал≥з фактор≥в внутр≥шнього й зовн≥шнього середовища та ранжуванн¤ њх по р≥вню впливу на д≥¤льн≥сть орган≥зац≥њ дозвол¤Ї сформувати конкретний перел≥к слабких ≥ сильних стор≥н орган≥зац≥њ, а також загроз ≥ можливостей. ¬становленн¤ зв'¤зк≥в м≥ж найб≥льш впливовими слабки≠ми ≥ сильними сторонами орган≥зац≥њ, загрозами ≥ можливост¤≠ми зовн≥шнього середовища - заключний етап процесу SWOT-анал≥зу. ƒл¤ встановленн¤ взаЇмозв'¤зк≥в будуЇтьс¤ матриц¤ SWOT-анал≥зу. ќсновн≥ аспекти ≥нвестиц≥йних р≥шень у стагнуючих галуз¤х. —тагнац≥¤ Ц пер≥од нульового, вкрай низького або негативного економ≥чного росту, пер≥од низькоњ активност≥ на ринку. « позиц≥њ стратег≥чного анал≥зу стагнуючими (занепадаючими) вважаютьс¤ т≥ галуз≥, котр≥ прот¤гом тривалого часу переживають абсолютний спад р≥вн≥в збуту. “ому занепад сл≥д трактувати не лише ¤к рису б≥знес-циклу або ≥нших короткочасних пер≥одичних процес≥в, таких ¤к вибухи деф≥циту матер≥ал≥в, а бачити в ньому в≥дображенн¤ реальноњ ситуац≥њ, необх≥дноњ дл¤ виробленн¤ стратег≥њ дл¤ зак≥нченн¤ гри. «анепадаюч≥ галуз≥ ≥снували завжди, але реальн≥сть цього важкого структурного середовища, можливо, зросла ≥з спов≥льненн¤м св≥то≠вого економ≥чного зростанн¤, товарного зам≥щенн¤ внасл≥док швидких темп≥в ≥нфл¤ц≥њ вартост≥ та безперервних технолог≥чних зм≥н у таких галуз¤х, ¤к електрон≥ка, комп'ютерна техн≥ка та х≥м≥чна промислов≥сть. ‘аза занепаду б≥знесу харак≠теризуЇтьс¤ в модел≥ життЇвого циклу ¤к пер≥од стисненн¤ границь, очищенн¤ товарних номенклатур, спаду науково-досл≥дноњ роботи та реклами ≥ скороченн¤ к≥лькост≥ конкурент≥в. «агальноприйн¤тим стратег≥чним заходом на час занепаду Ї стратег≥¤ "жнив", тобто утриманн¤ в≥д ≥нвестиц≥й та накопиченн¤ максимальних гот≥вкових сум з б≥знесу, в оч≥куванн≥ неминучого дивестуванн¤. ћодел≥ то≠варних перел≥к≥в, звичайно, вживан≥ дл¤ сучасного плануванн¤, п≥д≠вод¤ть до такого ж висновку стосовно д≥¤льност≥ в умовах занепаду: сл≥д не вкладати кап≥тал у неспри¤тлив≥, пов≥льно зростаюч≥ ринки, а вив≥льн¤ти гот≥вку.
Ќазва: —утн≥сть та cфера застосуванн¤ SWOT-анал≥зу ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-03 (4559 прочитано) |