Образотворче мистецтво > Сальвадор Далі
У тім чи іншому ступені Далі обійшовся зухвало, провокаційно, парадоксально, нешанобливо буквально з усіма тими ідеями, принципами, цінностями, явищами і людьми, з якими він мав справу. Це відноситься до політичних сил ХХ століття, до власної родини, до правил пристойностей, до картин старих майстрів. Він взяв ідеї сюрреалізму і довів їх до крайності. У такому виді ці ідеї дійсно перетворилися в динаміт, що руйнує усі на своєму шляху, що розхитує будь-яку чи істину принцип, якщо вони спираються на основи розуму, порядку віри, чесноти, гармонії, ідеальної краси - усього того, що стало в очах радикальних новаторів мистецтва і життя синонімом обману і безжиттєвості. Парадоксальні судження Далі про мистецтво приводили в лють як прихильників радикального авангардизму, так і консерваторів-традиціоналістів. З однієї сторони він проповідував "музейний стиль" у живописі, а з іншого боку - пропонував зруйнувати історичний центр Барселони, щоб постоить на цьому місці місто майбутнього. Далі настроїв проти собі своїх друзів-сюрреалістів, що стали його всерйоз заперечувати і спростовувати. Але безглуздо дорікати Далі в непослідовності, тому що алогізм і ірраціональність - його програма і його стихія. Саме такий був метод творчості Далі й у житті, і в мистецтві. Він схожий на ризикований експеримент зі змістами і цінностями європейської традиції. Далі немов випробує їх на міцність, зіштовхуючи між собою і вигадливо з'єднуючи непоєднуване. Але в результаті створення цих дивовижних образних і значеннєвих амальгам явно розпадається сама матерія, з якої вони складаються. Далі небезпечні для тихого і затишного пристрою людських справ, для людського "добробуту", тому що він дискредитує зміст і цінності культури. Він дискредитує і релігію і безбожництво, і нацизм і антифашизм, і поклоніння традиціям мистецтва, і авангардний бунт проти них, і віру в людину і невір'я в нього. Висновок Очевидно, можна затверджувати, що задача вивчення основ сюрреалізму не є чисто мистецтвознавча чи чисто літературознавча чи кінознавча задача. Сюрреалізм у дійсності є не плин у мистецтві, а саме тип мислення, система ментальности, спосіб взаємодії зі світом і, відповідно, стиль життя. Коли один з журналістів запитав Сальвадору Далі, що ж таке сюрреалізм, художник відповів: " Сюрреалізм - це Я". Список використаної літератури 1. А.К.Якимович "Сюрреалізм і Сальвадор Далі": Вступна стаття. "Щоденник одного генія" М.: "Мистецтво", 1991, с.5-43. 2. Радянський енциклопедичний словник. М:"Радянська енциклопедія", 1980. 3. Сальвадор Далі."Щоденник одного генія". М:"Мистецтво" 1991. 4. Ф. Ніцше. "Твору в двох томах", т.2, М:"Думка", 1990.
Назва: Сальвадор Далі Дата публікації: 2005-03-17 (2343 прочитано) |