ѕедагог≥ка > ќбертанн¤ «емл≥ навколо своЇњ ос≥. „ому буваЇ день та н≥ч
ќбертанн¤ «емл≥ навколо своЇњ ос≥. „ому буваЇ день та н≥ч—тор≥нка: 1/2
ћета. «асвоЇнн¤ учн¤ми знань про причини зм≥ни дн¤ ≥ ноч≥ на земн≥й кул≥; розум≥нн¤ сут≥ ¤вища зм≥ни дн¤ ≥ ноч≥; виховувати спостережлив≥сть, км≥тлив≥сть, наполеглив≥сть, охайн≥сть в користуван≠н≥ п≥дручником ≥ зошитом, розвивати п≥знавальний ≥нтерес до навчан≠н¤. ќбладнанн¤: ф≥зична карта ”крањни, глобус, м'¤ч, електролампа на п≥дставц≥ (або прилад Ч телур≥й), конверт ≥з завданн¤ми. ’≥д уроку ≤. ѕ≥дсумок фенолог≥чних спостережень. Ч який сьогодн≥ стан неба? Ч „и св≥тить сонце? ’то з вас пом≥тив, чи с в≥тер? який в≥н? Ч як≥ зм≥ни в≥дбулись в природ≥? Ч як зм≥нилас¤ прац¤ людей восени? II. ѕерев≥рка домашнього завданн¤. 1. ‘ронтальне опитуванн¤ за питанн¤ми. 2. ≤ндив≥дуальне опитуванн¤. 11 Ч –озпов≥сти про ”крањну, ињв. Ч јбо за картками оперативного контролю: .-8, ст. 18-19. III. јктуал≥зац≥¤ опорних знань. Ч Ќа сьогодн≥шньому уроц≥ ми будемо вивчати дуже ц≥каву тему. Ќа цю тему ви задавали багато питань. ≤ саме сьогодн≥ на них ви почуЇте в≥дпов≥д≥. Ч ” мене в руках Ї конверт, в ¤кому знаход¤тьс¤ дв≥ загадки, ¤к≥ допоможуть вам визначити, ¤ка тема нашого зан¤тт¤. ²∆овта пал¤ниц¤ над дахом повисла. (—онце) ²Ќа чорному пол≥ ср≥бний пастух золот≥ в≥вц≥ пасе. (ћ≥с¤ць ≥ зор≥) ²„орна корова вс≥х поборола, а б≥лий в≥л па ноги ус≥х зв≥в. (ƒень ≥ н≥ч) Ч ћи вивчатимемо обертанн¤ «емл≥ навколо своЇњ ос≥ та чому буваЇ день ≥ н≥ч. IV. —прийманн¤ та усв≥домленн¤ навчального матер≥алу. 1. ќзнайомленн¤ учн≥в з≥ зм≥нами дн¤ ≥ ноч≥. Ч ѕригадайте спостереженн¤ за висотою —онц¤ над горизонтом прот¤гом доби. оли висота сонц¤ найб≥льша? Ч ¬ ¤кому м≥с¤ц≥ —онце оп≥вдн≥ стоњть над горизонтом найвище? ^ Ќайнижче? „ому? Ч яка тривал≥сть дн¤ ≥ ноч≥ у наш≥й м≥сцевост≥? Ч ѕригадайте, коли тривал≥сть дн¤ ≥ _ ноч≥ однакова? Ч „и знаЇте ви, ¤к люди в давнину визначали день ≥ н≥ч? Ч «давна люди, спостер≥гаючи за —онцем, пом≥тили, що вранц≥ воно сходить ≥з-за л≥н≥њ горизонту; оп≥вдн≥ Ч п≥дн≥маЇтьс¤ вище, а ввечер≥ заходить за л≥н≥ю горизонту. ¬они вважали, що —онце рухаЇтьс¤ навколо «емл≥, тому буваЇ день ≥ н≥ч. Ч јле це не так. Ќаша «емл¤ обертаЇтьс¤ навколо своЇњ ос≥. ¬≥сь Ч це у¤вна л≥н≥¤, що проходить через центр земноњ- кул≥ та ѕ≥вн≥чний ≥ ѕ≥вденний полюси. «емл¤ обертаЇтьс¤ ≥з заходу на сх≥д, назустр≥ч —онцю. ќбертанн¤ земноњ кул≥ навколо своЇњ ос≥ спричин¤Ї зм≥ну дн¤ ≥ ноч≥. ≤ це обертанн¤ даЇ основну одиницю часу Ч добу, ≥ зумовлюЇ розд≥ленн¤ доби на 2 частини Ч день ≥ н≥ч. «емл¤ зд≥йснюЇ повний оберт навколо ос≥ за 24 год. ÷ей час називаЇтьс¤ добою. 2. ѕрактична робота з глобусом та м'¤чем. Ч ƒ≥ти, уважно подив≥тьс¤ на глобус. як ви вважаЇте, де знаходитьс¤ в≥сь земноњ кул≥? Ч «емл¤ обертаЇтьс¤ навколо своЇњ ос≥, але потр≥бно зазначити, що ц¤ в≥сь Ї у¤вною л≥н≥Їю, тобто насправд≥ не ≥снуЇ. Ч ўо ¤ роблю з м'¤чем? Ч „и Ї в м'¤ча в≥сь? Ч я обертаю м'¤ч навколо його у¤вноњ ос≥. “ак само ≥ обертаЇтьс¤ земна кул¤. 3. ‘≥зкультхвилинка. 4. ѕо¤сненн¤ зм≥ни дн¤ ≥ ноч≥. ƒосл≥д з електролампою. Ч ѕрипустимо, що лампа Ч це наше "у¤вне" сонце. ѕростежте, ¤к буде осв≥тлюватись поверхн¤ пр¤моњ площини. Ч ј зараз зм≥нимо наш досл≥д. «ам≥сть пр¤моњ площини ми в≥зьмемо глобус Ч нашу «емлю. “епер уважно поспостер≥гайте, ¤к буде осв≥тлюватись наша «емл¤. (”чн≥ спостер≥гають, що той б≥к глобуса, ¤кий повернений до св≥тла, осв≥тлений, протилежний Ч в т≥н≥). Ч “о ¤кий можна зробити висновок, ¤кщо «емлю повернути раз навколо своЇњ ос≥? Ч “ой б≥к, що був у т≥н≥, стаЇ осв≥тленим, й осв≥тлений Ч в т≥н≥. Ч ќтже, обертанн¤ «емл≥ навколо своЇњ ос≥ спричин¤Ї зм≥ну дн¤ ≥ ноч≥. “акий повний оберт земна кул¤ робить за 24 години, тобто за добу. Ч ѕодив≥тьс¤ уважно на осв≥тлений б≥к глобуса ≥ скаж≥ть, на ¤ких материках день, а на ¤ких Ч н≥ч. „ому ви так думаЇте? , Ч ƒайте в≥дпов≥дь ще на одне питанн¤: доба триваЇ 24 години. „им | це по¤снюЇтьс¤? V. ќсмисленн¤ учн¤ми знань. –обота з п≥дручником. „итати статтю "„ому буваЇ день ≥ п≥ч". 2. ƒати в≥дпов≥д≥ на питанн¤. ўо таке в≥сь? ƒе вона знаходитьс¤? Ч яка причина зм≥ни дн¤ ≥ ноч≥? Ч „и обертаЇтьс¤ навколо ос≥ ѕ≥вн≥чний ≥ ѕ≥вденний полюси? 3. –обота в зошитах з друкованою основою, с.30. Ч ”¤в≥ть, що ви Ч вчен≥, ¤к≥ досл≥джують космос. ¬ам прийшло завданн¤ з косм≥чного центру зобразити «емлю ≥ —онце, але при цьому обов'¤зково вказати, на ¤к≥й частин≥ земноњ кул≥ буде день, а на ¤к≥й Ч н≥ч. ƒопомож≥ть косм≥чному центру. —онце «емл¤ 4. –озгадуванн¤ кросворда. Ч ƒ≥ти, погл¤ньте, в конверт≥ с ще одне завданн¤, ¤ке нам над≥слали з косм≥чного центру. ÷е Ч кросворд. Ќам потр≥бно дати в≥дпов≥д≥ на запитанн¤ ≥ ми зможемо в≥дгадати зашифроване в цьому кросворд≥ слово. «апитанн¤ до кросворда. 1. Ч 2. —р≥бне показалось, золоте сховалось. (ћ≥с¤ць, —онце) 3. Ќа ¤к≥й планет≥ ми живемо? («емл¤.) 4. «меншена модель «емл≥. (√лобус.) 5. як називаЇтьс¤ час, за ¤кий «емл¤ робить повний оберт навколо своЇњ ос≥? (ƒоба.) 6. ”¤вна л≥н≥¤, ¤ка проходить через центр «емл≥. (¬≥сь.)
Ќазва: ќбертанн¤ «емл≥ навколо своЇњ ос≥. „ому буваЇ день та н≥ч ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (610 прочитано) |