ѕедагог≥ка > —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з д≥тьми, що залишилис¤ без оп≥ки батьк≥в
—оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з д≥тьми, що залишилис¤ без оп≥ки батьк≥в—тор≥нка: 1/2
ћотивац≥¤: ѕ≥сл¤ опрацюванн¤ теми ви зможете: - диференц≥ювати форми оп≥ки д≥тей-сир≥т; - знати особливост≥ соц≥ал≥зац≥њ д≥тей в закладах ≥нтернатного типу; - розум≥ти сутн≥сть та види про¤ву соц≥ального сир≥тства в ”крањн≥. —ир≥тство - це соц≥альне ¤вище, по¤ва ¤кого обумовлена на¤вн≥стю в сусп≥льств≥ д≥тей, батьки ¤ких померли, а також д≥тей, ¤к≥ залишилис¤ без п≥клуванн¤ батьк≥в у результат≥ позбавленн¤ останн≥х батьк≥вських прав або визнанн¤ њх в установленому пор¤дку нед≥Їздатними, безв≥сно в≥дсутн≥ми. «г≥дно з онституц≥Їю ”крањни "утриманн¤ ≥ вихованн¤ д≥тей-сир≥т та д≥тей позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤, покладаЇтьс¤ yа державу" (статт¤ 52). —ирота - дитина, що тимчасово чи пост≥йно перебуваЇ поза с≥мейним оточенн¤м внасл≥док втрати батьк≥в, а також дитина, ¤ка не може з певних причин чи з власних ≥нтерес≥в залишатис¤ в с≥мейному оточенн≥ ≥ потребуЇ захисту та допомоги з боку держави. | | ‘орми оп≥куванн¤ д≥тей-сир≥т | | | | | | | | | | | | | | | | | | | ƒит¤ч≥ будинки с≥мейного типу | | | | ”синовленн¤ (удочер≥нн¤) - Ї оформлене спец≥альним юридичним актом прийн¤тт¤ в с≥м'ю неповнол≥тньоњ дитини на правах сина або дочки (статт¤ 101 одексу ”крањни про шлюб та с≥м'ю). ”синовителем може бути кожен повнол≥тн≥й д≥Їздатний громад¤нин. ћ≥ж усиновителем ≥ усиновленою дитиною повинна бути р≥зниц¤ у в≥ц≥ не менше 15 рок≥в. «а на¤вност≥ поважних причин цю р≥зницю може бути скорочено п≥д час розгл¤ду за¤ви про усиновленн¤. ” раз≥ усиновленн¤ д≥тей родичами р≥зниц¤ у в≥ц≥ м≥ж усиновител¤ми та усиновленими до уваги не беретьс¤. Ќе можуть бути усиновител¤ми д≥Їздатн≥ особи: 1) позбавлен≥ батьк≥вських прав; 2) ¤к≥ подали зав≥домо неправдив≥ документи щодо усиновленн¤; 3) ¤к≥ бажають оформити усиновленн¤ з метою отриманн¤ матер≥альноњ чи ≥ншоњ вигоди; 4) ¤к≥ вже були усиновител¤ми, ≥ ¤кщо з њх вини усиновленн¤ було скасовано або визнано нед≥йсним; 5) ¤к≥ перебувають па обл≥ку у психоневролог≥чних та нарколог≥чних диспансерах або л≥куютьс¤ в зазначених установах; 6) ¤к≥ на час усиновленн¤ не мають пост≥йного зароб≥тку або ≥нших установлених законом доход≥в. ”синовленн¤ Ї найкращою формою влаштуванн¤ дол≥ дитини-сироти ≥ дос≥ Їдиною, в результат≥ ¤коњ дитина вибуваЇ з системи державноњ оп≥ки та п≥клуванн¤, позбуваючись статусу дитини-сироти чи такоњ, що лишилас¤ без батьк≥вського п≥клуванн¤. ќп≥ка ≥ п≥клуванн¤ встановлюютьс¤ дл¤ вихованн¤ неповнол≥тн≥х д≥тей, ¤к≥ внасл≥док смерт≥ батьк≥в, позбавленн¤ батьк≥вських прав, хвороби батьк≥в чи з ≥нших причин залишилис¤ без батьк≥вського п≥клуванн¤, а також дл¤ захисту особистих ≥ майнових прав та ≥нтерес≥в цих д≥тей. ќп≥ка вста≠новлюЇтьс¤ над д≥тьми, ¤к≥ не дос¤гли п'¤тнадц¤ти рок≥в; п≥клуванн¤ в≥ком в≥д п'¤тнадц¤ти до в≥с≥мнадц¤ти рок≥в. —п≥льним дл¤ усиновленн¤ ≥ оп≥ки Ї те, що вони покликан≥ гарантувати створенн¤ спри¤тливих умов життЇзабезпеченн¤ дитини. « метою повноц≥нного розвитку дитини при встановленн≥ оп≥ки правовий зв'¤зок дитини з б≥олог≥чними батьками та близькими родичами не припин¤Їтьс¤. ÷¤ обс≠тавина значно спрощуЇ умови передач≥ дитини п≥д оп≥ку, робить таку форму влаштуванн¤ д≥тей-сир≥т та д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤, б≥льш доступною дл¤ створенн¤ оптимальних умов вихованн¤ у с≥м'њ. ќп≥куни, ¤к правило, обираютьс¤ ≥з ос≥б, близьких п≥доп≥чному. “акий п≥дх≥д маЇ ≥сторично сформован≥ традиц≥њ та виважений характер, розрахований на збереженн¤ дитиною на¤вних родинних зв'¤зк≥в. ѕричому дл¤ встановленн¤ оп≥ки необх≥дна згода оп≥куна. ÷¤ вимога носить суто педагог≥чний аспект, оск≥льки виключаЇ можлив≥сть примусового встанов≠ленн¤ оп≥кунських обов'¤зк≥в ≥ п≥дтверджуЇ виважен≥сть р≥шенн¤ та прийн¤тт¤ зобов'¤зань щодо вихованн¤ дитини. «авданн¤ оп≥ки над дитиною формулюютьс¤ ¤к право та обов'¤зок оп≥куна виховувати п≥доп≥чного, п≥клуватис¤ про його здоров'¤, ф≥зичний, духовний ≥ моральний розвиток, навчанн¤, готувати до прац≥, зд≥йснювати захист його прав та ≥нтерес≥в. ѕри визначенн≥ особи оп≥куна враховуЇтьс¤ не т≥льки його бажанн¤, а й готовн≥сть та спроможн≥сть зд≥йснювати в≥дпо≠в≥дн≥ обов'¤зки у процес≥ соц≥ального вихованн¤ дитини-сироти. як ≥ при усиновленн≥, встановлено р¤д обмежень щодо ос≥б, ¤к≥ не можуть призна≠чатис¤ оп≥кунами (п≥клувальниками). «азначен≥ особливост≥ встановленн¤ оп≥ки (п≥клуванн¤) пов'¤зан≥ ≥з необх≥дн≥стю виконувати основне завданн¤ оп≥ки - створити найб≥льш спри¤тлив≥ умови с≥мейного життЇзабезпеченн¤ дитини, ¤ка через певн≥ причини позбавлена можливост≥ виховуватис¤ у власн≥й родин≥. ѕрийомна с≥м'¤ - це с≥м'¤, ¤ка добров≥льно вз¤ла з заклад≥в дл¤ д≥тей-сир≥т та д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤, в≥д 1 до 4 д≥тей дл¤ вихованн¤ ≥ сп≥льного проживанн¤. «агальна к≥льк≥сть р≥дних та прийомних д≥тей у родин≥ не повинна перевищувати п'¤ти чолов≥к. ƒо ос≥б, ¤к≥ е потенц≥йними прийомними батьками, висуваютьс¤ певн≥ медико-педагог≥чн≥ вимоги, ¤к≥ певною м≥рою можна розгл¤дати ¤к гарант≥ю створенн¤ у родин≥ необх≥дних умов повноц≥нного вихованн¤ та розвитку прийомноњ дитини. андидатура батьк≥в розгл¤даЇтьс¤ експертними ком≥с≥¤ми при органах оп≥ки та п≥клуванн¤, до складу ¤ких вход¤ть психологи, педагоги, прац≥вники осв≥ти, орган≥в оп≥ки та п≥клуванн¤. як ≥ у випадках оформленн¤ ≥нших форм с≥мейного утриманн¤, тут також встановлено певн≥ обмеженн¤ щодо кандидат≥в на вихованн¤ д≥тей. ќдн≥Їю з умов формуванн¤ доброзичливого кл≥мату в родин≥ з приходом дитини-сироти, встановленн¤ с≥мейних контакт≥в з ус≥ма њњ членами Ї наданн¤ письмовоњ згоди ус≥х неповнол≥тн≥х член≥в с≥м'њ на влаштуванн¤ прийомноњ дитини. ‘≥нансуванн¤ на утриманн¤ д≥тей у прийомн≥й с≥м'њ гарантоване державок). ¬оно зд≥йснюЇтьс¤ за рахунок м≥сцевого бюджету. ўом≥с¤чно вид≥л¤ютьс¤ кошти на харчуванн¤ прийомних д≥тей, виход¤чи з натуральних норм його забезпеченн¤, придбанн¤ дл¤ них од¤гу, взутт¤, медикамент≥в, предмет≥в особистоњ г≥г≥Їни, ≥грашок, книжок, ≥нвентар¤ та обладнанн¤, на культурно-масову роботу, а також кошти на оплату комунальних послуг за нормами ≥ тарифами, що д≥ють у дан≥й м≥сцевост≥, пропорц≥йно до к≥лькост≥ прийомних д≥тей. ≤нститут прийомноњ с≥м'њ розрахований також на тимчасову оп≥ку над д≥тьми (на короткий, обумовлений терм≥н - в≥д к≥лькох тижн≥в до двох-трьох рок≥в, доки батьки перебувають в ув'¤зненн≥, на л≥куванн≥ тощо). “ака форма оп≥ки даЇ змогу зд≥йснювати соц≥альний захист ≥нтерес≥в ≥ прав дитини, ¤ка тимчасово позбавлена батьк≥вськоњ оп≥ки, пор≥вн¤но з оп≥кою, що, ¤к правило, встановлюЇтьс¤ до повнол≥тт¤ дитини. ‘ункц≥онуванн¤ такого типу с≥мей потребуЇ, безперечно, психолог≥чноњ п≥дготовки прийомних батьк≥в, ор≥Їнтац≥њ њхньоњ д≥¤льност≥ на забезпеченн¤ реал≥зац≥њ ≥нтерес≥в саме дитини, а не вир≥шенн¤ ¤кихось власних потреб. ƒит¤чий будинок с≥мейного типу - це окрема с≥м'¤, що створюЇтьс¤ за бажанн¤м подружж¤ або окремоњ особи, ¤ка не перебуваЇ у шлюб≥. “ака с≥м'¤ бере на вихованн¤ ≥ сп≥льне проживанн¤ не менше 5 д≥тей-сир≥т або д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤. ‘ункц≥онуванн¤ дит¤чих будинк≥в с≥мейного тину визначаЇтьс¤ державними документами, зокрема ѕоложенн¤м про дит¤чий будинок с≥мейного типу, затвердженим ѕостановою аб≥нету ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥д 27 кв≥тн¤ 1994 р. є 267. ” 1998 роц≥ до ѕоложенн¤ були внесен≥ певн≥ зм≥ни. ƒит¤чий будинок с≥мейного типу може отримати св≥й статус у тому випадку, коли на вихованн¤ приймаЇтьс¤ не менше п'¤ти д≥тей, позбавлених батьк≥вськоњ оп≥ки. Ѕезперечно, така умова спри¤Ї влаштуванню у родин≥ б≥льшоњ к≥лькост≥ осирот≥лих д≥тей. јле, враховуючи перш за все психолог≥чний ≥ педагог≥чний аспекти, к≥льк≥сть д≥тей у с≥м'њ, ¤к р≥дних, так ≥ прийомних, не повинна перевищувати дес¤ти ос≥б, зважаючи на необх≥дн≥сть створенн¤ оптимальних умов дл¤ њх повноц≥нного вихованн¤ та розвитку. ” родин≥ може виховуватис¤ б≥льше дес¤ти д≥тей, ¤кщо дозвол¤ють житлово-побутов≥ умови ≥ Ї бажанн¤ батьк≥в-виховател≥в. јле обстеженн¤ функц≥онуючих дит¤чих будинк≥в с≥мейною типу св≥дчать: порушенн¤ обмежень щодо д≥тей, ¤к≥ перебувають на вихованн≥, трапл¤ютьс¤ досить часто. ÷е по¤снюЇтьс¤ тим, що м≥сцев≥ органи влади прагнуть влаштувати ¤комога б≥льше д≥тей-сир≥т. ќднак, така практика негативно виливаЇ на оптимальний розвиток вихованц≥в, оск≥льки зб≥льшуЇтьс¤ навантаженн¤ на батьк≥в-виховател≥в ¤к у ф≥зичному, так ≥ психолого-педагог≥чному план≥. андидат на роль батька-виховател¤ маЇ пройти експертну ком≥с≥ю, до ¤коњ вход¤ть спец≥ал≥сти (психологи, юристи, педагоги, л≥кар≥). ќстанн≥ оц≥нюють особист≥ш≥ ¤кост≥ майбутнього виховател¤, його здатн≥сть зам≥нити батька не одн≥й, а к≥льком д≥т¤м, ¤к правило, обт¤жених вадами розвитку, педагог≥чно занедбаних, ¤к≥ пережили втрату близьких тощо. ѕеревага надаЇтьс¤ с≥м'¤м або одиноким громад¤нам, ¤к≥ мають досв≥д вихованн¤ д≥тей чи вже Ї на даний час оп≥кунами або п≥клувальниками ≥ сумл≥нно виконують своњ обов'¤зки. ”кладанн¤ угоди м≥ж м≥сцевими органами влади ≥ батьками-виховател¤ми накладаЇ на представник≥в обох стор≥н певн≥ права та обов'¤зки. “ак. орган виконавчоњ влади зобов'¤заний вид≥л¤ти кошти на утриманн¤ вихо≠ванц≥в, надавати вс≥л¤ку допомогу с≥м'њ, виплачувати батькам-виховател¤м грошове утриманн¤. ¬одночас представники орган≥в виконавчоњ влади контролюють умови вихованн¤, утриманн¤ дитини ≥, ¤кщо вони не виконуютьс¤, мають право роз≥рвати угоду з батьками-виховател¤ми, ¤кщо вони пору≠шують норми угоди. Ѕатьки-виховател≥ зобов'¤зан≥ передус≥м виховувати прийомних д≥тей, п≥клуватис¤ про њхнЇ здоров'¤, розвиток. ¬они повинн≥ особисто виховувати неповнол≥тнього, ¤кому зам≥н¤ють батьк≥в. Ѕатьки-виховател≥ мають право також вимагати в≥д м≥сцевих орган≥в влади дотриманн¤ вимог угоди. ѕрийомн≥ д≥ти у дит¤чих будинках с≥мейного типу перебувають на повному державному утриманн≥. «а д≥тьми-сиротами збер≥гаЇтьс¤ право на майно та житлову площу, ¤ка њм належить, за њх збереженн¤ до повнол≥тт¤ дитини несуть в≥дпов≥дальн≥сть органи оп≥ки та п≥клуванн¤. “аке нормативне врегулюванн¤ покликано полегшити проблему подальшого влаштуванн¤ дол≥ дитини п≥сл¤ дос¤гненн¤ повнол≥тт¤, оск≥льки вир≥шуЇтьс¤ проблема забезпеченн¤ житловою площею. «а прийомними д≥тьми збер≥гаютьс¤ п≥льги, визначен≥ законодавством дл¤ д≥тей-сир≥т та д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤. ƒержавна система оп≥ки та вихованн¤ д≥тей, позбавлених батьк≥вського п≥клуванн¤ “ип закладу | ¬≥к д≥тей | ≥льк≥сть д≥тей | Ѕудинок дитини | 0-3 | 100-150 | ƒошк≥льний дит¤чий будинок | 3-7 | 25-250 | Ўкола-≥нтернат | 7-17 | 350-450 | ≤нтернатний заклад зм≥шаного типу | 3-17 | 100-400 | —пец≥альна школа-≥нтернат дл¤ д≥тей з вадами розвитку | 7-17 | 100-300 | ѕритулок | 3-17 | 25-100 |
Ќазва: —оц≥ально-педагог≥чна д≥¤льн≥сть з д≥тьми, що залишилис¤ без оп≥ки батьк≥в ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-17 (1917 прочитано) |