Sort-ref.narod.ru - реферати, курсов≥, дипломи
  √оловна  Ј  «амовити реферат  Ј  √остьова к≥мната Ј  ѕартнери  Ј   онтакт Ј   
ѕошук


–екомендуЇм

ѕсихолог≥¤ > –озвиток наукових знань про природу псих≥ки


–озвиток наукових знань про природу псих≥ки

—тор≥нка: 1/2

Ўл¤х розвитку у¤влень про псих≥ку можна розд≥≠лити на два пер≥оди Ч донауковий ≥ науковий. ” дона≠уковий пер≥од псих≥ку розгл¤дали ¤к душу. ѕерв≥сн≥ люди за допомогою пон¤тт¤ душ≥ по¤снювали так≥ ¤вища, ¤к сон, втрата св≥домост≥, псих≥чн≥ захворюванн¤, смерть тощо. ƒу≠ша розгл¤далась ¤к окрема щодо т≥ла сутн≥сть, тотожна йому за формою. ¬она залишаЇ т≥ло п≥д час сну або по смерт≥ ≥ живе поза т≥лом з тими самими потребами ≥ зан¤т≠т¤ми, що й при т≥лесному житт≥. ѕон¤тт¤ душ≥ пос≥даЇ на≠лежне м≥сце у м≥фолог≥њ та рел≥г≥њ.

ѕерш≥ науков≥ у¤вленн¤ про псих≥ку виникли у старо≠давньому св≥т≥ (™гипт≥,  итањ, ≤нд≥њ, √рец≥њ, –им≥). ¬они в≥д≠бивалис¤ у прац¤х ф≥лософ≥в, медик≥в, педагог≥в. ћожна умовно вид≥лити р¤д етап≥в розвитку наукового розум≥нн¤ природи псих≥ки та предмета психолог≥њ ¤к науки.

ѕрирода псих≥ки по≠в'¤зуЇтьс¤ ≥з св≥дом≥стю людини (з перших стол≥ть нашоњ ери ≥ до к≥нц¤ XIX ст.). ” друг≥й половин≥ XIX ст. виникаЇ у¤вленн¤ про псих≥ку ¤к повед≥нку. Ќаприк≥нц≥ XIX ст. пси≠х≥ка людини дедал≥ ч≥тк≥ше пов'¤зуЇтьс¤ ≥з самосв≥дом≥стю, п≥зн≥ше Ч з особист≥стю (табл. 1).

Ќайдавн≥ш≥ спроби науково по¤снити псих≥ку заф≥ксо≠ван≥ у давньоЇгипетському пап≥рус≥ Ч Ђѕам'¤тц≥ мемф≥ськоњ телеолог≥њї (к≥нець IV тис. до н. е.), де вперше описуЇтьс¤ механ≥зм псих≥чноњ д≥¤льност≥. ÷ентральний орган Ч це серце людини, котре Ђус¤к≥й св≥домост≥ даЇ п≥дн≥матис¤ї. ћова ж повторюЇ усе, Ђщо замислене серцемї.

«алежно в≥д дом≥нуючого елемен≠та вид≥л¤ли три типи людей: а) сильн≥, хоробр≥, схож≥ на тигра (з дом≥нуванн¤м жовч≥); б) рухлив≥, невр≥вноважен≥, ¤к мавпи (з дом≥нуванн¤м Ђц≥ї); в) малорухлив≥ї пов≥льн≥ (з дом≥нуванн¤м слизу).

«асновник в≥домоњ етико-ф≥лософськоњ школи  онфуц≥й (551Ч479 до н. е.) вважав, що псих≥чн≥ властивост≥ людини Ї природженими. ¬≥н под≥л¤в людей на тих, Ђхто маЇ знанн¤ в≥д народженн¤ї, тих, хто ЂмаЇ знанн¤ завд¤ки навчаннюї, тих, Ђхто починаЇ вчитис¤ при виникненн≥ труднощ≥вї, та тих, Ђхто н≥коли не вчитьс¤ї. ѕерш≥ Ч мудр≥ правител≥. ƒруг≥ Ч мають вчитис¤, розм≥рковувати, самовдосконалю≠ватись. “рет≥ Ч вчатьс¤ стих≥йно, п≥д впливом складних обставин житт¤. ќстанн≥ Ч Ђнародї Ч потребують кер≥в≠ництва та примусу, але не навчанн¤, до ¤кого не здатн≥.

” стародавн≥й ≤нд≥њ пон¤тт¤ душ≥ розкриваЇтьс¤ у текстах ¬ед (II тис. до н. е.) та ”пан≥шад (≤ тис. до н. е.). ƒуша розгл¤далась ¤к субстанц≥¤, ¤к≥й властив≥ св≥дом≥сть, в≥ч≠н≥сть, здатн≥сть до д≥¤льност≥. ѕотенц≥йно душа волод≥Ї знан≠н¤м, мораллю, в≥рою, необмеженою енерг≥Їю (силою) ≥ не≠ск≥нченним блаженством. јле оск≥льки душа перебуваЇ в недосконалому стан≥, вона займаЇтьс¤ неадекватною д≥¤ль≠н≥стю та п≥двладна стражданн¤м.

2. “аблиц¤ 1. ≈тапи становленн¤ предмета психолог≥њ ¤к науки

„ас виникненн¤

ѕров≥дне пон¤тт¤

—тисле визначенн¤

ƒес¤тки

тис¤чол≥ть до н. е.

ƒуша в архањч-

ному розум≥нн≥

ƒв≥йник т≥ла, що живе власним житт¤м та покидаЇ т≥ло п≥д час сну, смерт≥, непритомност≥

 ≥нець IV тис.

до н.е.

ƒуша

Ќематер≥альна, не залежна в≥д т≥ла п≥знавальна та життЇдайна основа. ¬ античну епоху

ототожнювалась з атомом, вогнем, пов≥тр¤м, а в епоху середньов≥чч¤ Ч ≥з св≥дом≥стю

¤к здатн≥стю до рефлекс≥њ

ѕерш≥

стол≥тт¤ н. е.

—в≥дом≥сть

—укупн≥сть мотивац≥йних, п≥знавальних та емоц≥йних властивостей ≥ндив≥да

ƒруга

половина XIX ст.

ѕовед≥нка

—укупн≥сть реакц≥й у в≥дпов≥дь на зовн≥шн≥ подразники. «г≥дно з погл¤дами б≥хев≥орист≥в маЇ бути протиставлена св≥домост≥

 ≥нець XIX ст.

—амосв≥дом≥сть

—истема у¤влень ≥ндив≥да про себе, що регулюЇ його стосунки з ≥ншими людьми, ставленн¤ до себе, образ власного Ђяї з притаманними йому когн≥тивними, емоц≥йними та оц≥нково-вольовими компонентами

ѕочаток ’’ ст.

ќсобист≥сть

—оц≥альне зумовлена система псих≥чних ¤костей ≥ндив≥да, ¤ка формуЇтьс¤ ≥ ви¤вл¤Їтьс¤ у предметн≥й д≥¤льност≥ та сп≥лкуванн≥. ћ≥стить комун≥кац≥йн≥, мотивац≥йн≥, характеролог≥чн≥, самосв≥дом≥сн≥, ≥нтелектуальн≥, досв≥дн≥, психоф≥з≥олог≥чн≥ властивост≥ суб'Їкта творчоњ д≥¤льност≥

3. ≈тико-ф≥лософськ≥ положенн¤ стародавнього —ходу впли≠нули на формуванн¤ наукових погл¤д≥в ф≥лософ≥в старо≠давньоњ √рец≥њ та –иму, де у¤вленн¤ про псих≥ку складалис¤ в процес≥ розгл¤ду людини ¤к частини природи. √еракл≥т з ≈феса (бл. 544/540 Ч бл. 483 до н. с.) вважав, що душа (психе¤) утворюЇтьс¤ в≥д вогн¤ного начала, випарову≠ючись з вологи. ѕовертаючись у стан вологи, душа зникаЇ. Ђ¬огн¤н≥стьї та Ђволог≥сть пост≥йно переход¤ть одна в од≠ну, породжуючи одна одну.

«а јнаксагором (бл. 500Ч428 до н. е.), розум (Ђнусї) визначаЇтьс¤ ¤к Ђпринцип усьогої. Ђнусї присутн≥й в усьо≠му Ч в≥д хаосу речей до космосу. –озум упор¤дковуЇ рух речей, надаЇ вс≥м њм, включаючи людську повед≥нку й мис≠ленн¤, законом≥рност≥, орган≥зованост≥.

12

Ќазва: –озвиток наукових знань про природу псих≥ки
ƒата публ≥кац≥њ: 2005-03-22 (2019 прочитано)

–еклама



яндекс цитировани¤ bmQ=' escape(document.referrer)+((typeof(screen)=='undefined')?'': ';s'+screen.width+'*'+screen.height+'*'+(screen.colorDepth? screen.colorDepth:screen.pixelDepth))+';u'+escape(document.URL)+ ';i'+escape('∆ж'+document.title)+';'+Math.random()+ '" alt="liveinternet.ru: показано число просмотров за 24 часа, посетителей за 24 часа и за сегодн\¤" '+ 'border=0 width=88 height=31>')//-->
las gas - education tests - sale for - - кирилица - days inn - for agricultural
Page generation 0.101 seconds
Хостинг от uCoz